Artikkel i VG i dag

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Tja!!! Tror folk har glemt vrælet som ble solgt på 70-80 tallet tilsvarende lavpris type Pro-Ject og Rega spillere i dag.
Jeg husker i hvert fall godt spillerne som lå i den rimlige prisområdet og noe stort mere skrap finnes vel knapt for å snurre skivene sine på imo.
En ikke Hi-Fi interesert kompis av meg kjøpte seg en rimlig "sponplate" spiller nylig. De er storfornoyd med enkelheten og ikke minst total fraværet av behov for mekking og velikehold. Tatt prisen i betraktning låter det ikke så verst heller i mine ører.

Synes vi forbrukere er heldige som har muligheten til å kunne spille av vinyl med et helt grei kvalitets nivå til 2495,-
Til og med fabrikknytt med 2 års garanti med på kjøpet.
+1 det er jo mye som skal til for at alt skal bli perfekt etc! en del justering osv på enkelte spillere. Satt sammen med en vinyl gjengog hørte på en spiller til 100000.- og tilhørerne satt og måpte av beundring! jeg satt og hørte på knitring/støy og klarte ikke konsentrere meg om musikken. Kom hjem til min egen spiller med samme plate, mindre støy som gjorde at jeg lettere kunne nyte musikken! Det er ingen fasit her men har ennå ikke hørt en støyfri vinylrigg så det passer kansje ikke alle. Spesielt hvis man er følsom for støy. De spillerne i testen er plug and play og derfor noelunde enkle og få til...

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.742
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Da er det kokt ned ganske godt synes jeg.
Project.
Clearaudio.
Rega.
Av disse skulle du finne noe som passer til en fornuftig pris.
Disse kan du jo få ganske mange pu som skulle tilfredstille de fleste krav.
Har brukt Rega selv, helt ok spiller.

Steinar.

V

vredensgnag

Gjest
Det må da være lov å være litt kritisk til platespillerne som masseproduseres i dag. Og det at man anbefaler at folk skal vurdere hva som er tilgjengelig brukt betyr ikke at man har anbefalt de skal se etter gamle dagers billig-spillere.

På Finn.no er det f.eks. en Denon DP-57L til salgs for 3.000

Den ville jeg kjøpt før noen av de som ble anmeldt av VG. Og jeg ville prutet litt.

Hvorfor er alle produkter blitt så lette og lave? Fordi de skal sendes i containere fra Kina til oss, og det er om å gjøre å få sendt så mange som mulig i én container, til lavest mulig pris.
Og det må det vel være lov å ha i bakhodet når man vurderer hvilken platespiller det kan være klokt å satse på, syns jeg.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Brukt kan sikkert være finfint, men man kan med litt uflaks meget fort kjøpe katta i sekken også.

Dagens budsjettspillere låter, som jeg har sagt mange ganger, uforskammet bra med tanke på hva de koster. Det er bare å invitere seg hjem til meg hvis man er nysgjerrig på hvordan en Pro-Ject Debut (En spiller som i utgangspunktet koster under 3000 Kr.) låter. Den spiller riktignok gjennom et finere riaa-trinn enn budsjettspillere oftest gjør, og har vesentlig oppgradert pickup, men disse tingene er strengt tatt ikke en del av selve spilleren heller.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvorfor er alle produkter blitt så lette og lave?
En designfilosofi, vil jeg tro. Både Rega og Pro-Ject produseres i Europa, såvidt jeg vet. De dekker nok brorparten av budsjettplatespiller-markedet, tenker jeg.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Hvorfor er alle produkter blitt så lette og lave? Fordi de skal sendes i containere fra Kina til oss, og det er om å gjøre å få sendt så mange som mulig i én container, til lavest mulig pris.
Det er direkte feil og slike utsagner som dette gjør det bare mere forvirrende for nybegynere som ønsker å komme i gang med vinyl.
Ikke for å være frekk, men jeg får inntrykk at det er noen godt voksne mennesker her på HFS som tviholder på deres eldre platespillere og forsvarer deres (eldre) teknologi med nebb og klør. Hva i all verden er galt med en Pro-ject eller Rega for en som er fersk innen vinyl? Eller hva med de som ønsker å dra frem samlingen fra lofter og boder, som kanskje har eid en plastikk skrap spiller fra 70/80 tallet? Jeg ville tro at nevnte spillere i VG er en drøm for de.
Dagens budsjett konstruksjoner er da velprøvde og anerkjent i de fleste audiofile miljøer bortsett fra et fåtall her på HFS tydligvis.

Rega f.eks er Britisk og alt produseres fortsatt på deres fabrikk i Southend øst for London. Rega har en helt annen tankegang og filosofi angåde vekt og masse. Hvorvidt det er være eller bedre en tyngre, DD osv er ikke intresant for denne tråden imo.
Rega har stått fast ved denne filsofien i snart 40år, så noe mere en rimlige "sponplater" bak det må det være.
Jeg observerer at deres moderne spillere blir bare lettere og stivere for hver ny modell som lanseres og i følge fagpressen virker denne filosofien og ha noe for seg. De får i hvert fall strålende omtale av en samlet fagpresse.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Når det gjelder spillere i inngangssegmentet (f.eks < 5K), så får man nok "mer/bedre" spiller i dag, enn det man gjorde for den samme sum penger (omregnet i dagens kr.verdi) på slutten av syttitallet. 5K i dag var ca. kr. 1300,- i 1978.

Som andre her har nevnt vil nok mange oppleve en slik spiller som klart tilfredsstillende til sitt behov. Og - flere av disse spillerne kommenteres i omtaler/tester med at er gode nok til at de "tåler" oppgraderinger i form av både strømforsyning/motor, PU osv. før de når sin begrensing.

Når det er sagt, så vil man naturlig nok få en bedre spiller om man går en bit opp i pris, selvom det i "mellomprissegmentet" ser ut til å skille litt mellom hva ulike produsenter prioriterer å vektlegge.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er direkte feil og slike utsagner som dette gjør det bare mere forvirrende for nybegynere som ønsker å komme i gang med vinyl.
Ikke for å være frekk, men jeg får inntrykk at det er noen godt voksne mennesker her på HFS som tviholder på deres eldre platespillere og forsvarer deres (eldre) teknologi med nebb og klør. Hva i all verden er galt med en Pro-ject eller Rega for en som er fersk innen vinyl? Eller hva med de som ønsker å dra frem samlingen fra lofter og boder, som kanskje har eid en plastikk skrap spiller fra 70/80 tallet? Jeg ville tro at nevnte spillere i VG er en drøm for de.
Dagens budsjett konstruksjoner er da velprøvde og anerkjent i de fleste audiofile miljøer bortsett fra et fåtall her på HFS tydligvis.

Rega f.eks er Britisk og alt produseres fortsatt på deres fabrikk i Southend øst for London. Rega har en helt annen tankegang og filosofi angåde vekt og masse. Hvorvidt det er være eller bedre en tyngre, DD osv er ikke intresant for denne tråden imo.
Rega har stått fast ved denne filsofien i snart 40år, så noe mere en rimlige "sponplater" bak det må det være.
Jeg observerer at deres moderne spillere blir bare lettere og stivere for hver ny modell som lanseres og i følge fagpressen virker denne filosofien og ha noe for seg. De får i hvert fall strålende omtale av en samlet fagpresse.
Hvordan vet du at det er direkte feil, og på hvilken måte kan Vredens innlegg virke forvirrende for nybegynnere?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Er dette kanskje en lett overvurdering av vinylens popularitet? Å tro at platespillere blir skipet i stor takt fra Kina, som om de var en ladning med ipader (ja, Apple har brukt endel ressurser på å pakke så smått som mulig).

Rega sine kartonger har forresten vært de samme i alle år, og spillerne har vel alltid vært lette. Tror ikke det har med fraktomkostninger å gjøre.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvordan vet du at det er direkte feil
Vel, Rega og Pro-Ject, som leverer flertallet av disse spillerne, produseres i hhv. England og Tsjekkia, og i alle fall rega har en tydelig uttalt designfilosofi som dikterer lette og stive baser.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^^ Det som etter min mening blir "feil" med utsagnet, er at det både er for generaliserende, overforenklet og tildels missledende.

Som @Bobby nevner så er det mange spillere som (enn så lenge) produseres i Europa, USA osv. Og som han videre også nevner > Rega har vel alltid bygget sine spillere over "samme lesten". Dessuten, så var det ikke allverdens vekt på alt av spillere før heller og flere av dagens rimeligere spillere veier minst like mye som anerkjente vintagemodeller.

V

vredensgnag

Gjest
Inngangsspillerne som er tilgjengelige for dem som vil begynne med vinyl er helt i orden, og det er likeledes slett ikke nødvendig å bruke hundretusener for å kunne sikre seg god vinylavspilling.
MEN - på et HiFi-forum må det være lov å påpeke at det finnes noen gode kuppmuligheter der ute, fordi folk flest ikke vet hva de sitter med når de selger platespillere på bruktmarkedet eller gir dem bort til loppemarkeder. Og visst ble det laget ræl før også. Likevel, på tampen av vinylens forrige høytid var det skarp konkurranse mellom produsentene, og det ble laget noen fantastiske platespillere, om man vil sammenligne med dagens - og disse er det altså fortsatt mulig å kjøpe, til en grei penge.
Sist jeg kjørte forbi Audioaktøren i Horten (noen måneder siden), så jeg en Technics platespiller i vinduet som de skulle ha 7.000 for, og som ville gitt mye fryd til innehaveren.
Applaus fordi det finnes nye platespillere for dem som ønsker å begynne med vinyl igjen - og samtidig altså bare et tips om at man også kan finne andre platespillere, enkelt.
Og det er sikkert også mulig å kjøpe katta-i-sekken, men det er noe eget med suverent kvalitetshåndverk, vanskelig å komme forbi.

Nyt vinylen. (Og den senkemekanismen på Beogram 4000 som har vært på brukten en stund er det veldig lett å fikse.)

V

vredensgnag

Gjest
Utsagnet var: hvorfor er alle produkter blitt så lette og lave.

At noen fikk vondt i tåen av det får være opp til dem, men det er et faktum at alt er blitt minimalisert i vekt og volum for å gjøre transporten billigere - om det skal fra Kina eller Toten til deg. Folk forfremmes i bedrifter fordi de klarer å skrelle vekk noen gram vekt fra produkter, det gir utslag i bunnlinjen når man produserer i store volum.

It's a fact, a feature and not a bug.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Det må da være lov å være litt kritisk til platespillerne som masseproduseres i dag. Og det at man anbefaler at folk skal vurdere hva som er tilgjengelig brukt betyr ikke at man har anbefalt de skal se etter gamle dagers billig-spillere.

Den ville jeg kjøpt før noen av de som ble anmeldt av VG. Og jeg ville prutet litt.

Og det må det vel være lov å ha i bakhodet når man vurderer hvilken platespiller det kan være klokt å satse på, syns jeg.
hehe har en project 2xperience og den er ikke akkurat lett ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vel, Rega og Pro-Ject, som leverer flertallet av disse spillerne, produseres i hhv. England og Tsjekkia, og i alle fall rega har en tydelig uttalt designfilosofi som dikterer lette og stive baser.
Min kommentar var rettet mot at det var direkte feil at alle produkter er blitt så lette og lave.

Edit: Se Vredens innlegg nr 53. Og jeg lurer fremdeles på hvordan dette virker forvirrende.

V

vredensgnag

Gjest
Om man vil ha produkter som er høye og tunge så ligger det en platespiller til 1.350.000 på Finn nå.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Min kommentar var rettet mot at det var direkte feil at alle produkter er blitt så lette og lave.
OK. Jeg tror det var det faktum at dette var for å gjøre det billig å sende dem fra kina som var "direkte feil", men det er det vel bare Bobby som vet sikkert.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Brukt kan sikkert være finfint, men man kan med litt uflaks meget fort kjøpe katta i sekken også.

Dagens budsjettspillere låter, som jeg har sagt mange ganger, uforskammet bra med tanke på hva de koster. Det er bare å invitere seg hjem til meg hvis man er nysgjerrig på hvordan en Pro-Ject Debut (En spiller som i utgangspunktet koster under 3000 Kr.) låter. Den spiller riktignok gjennom et finere riaa-trinn enn budsjettspillere oftest gjør, og har vesentlig oppgradert pickup, men disse tingene er strengt tatt ikke en del av selve spilleren heller.
+1 helt enig, finnes også mye gammelt vræl på bruktbørser rundt om som krever en del kunnskap for og spille greit

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OK. Jeg tror det var det faktum at dette var for å gjøre det billig å sende dem fra kina som var "direkte feil", men det er det vel bare Bobby som vet sikkert.
Får tro det:)

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8

hehe bare utseendet er nok til at den ikke ville sett dagens lys hos meg;) men smaken er som baken...

V

vredensgnag

Gjest

hehe bare utseendet er nok til at den ikke ville sett dagens lys hos meg;) men smaken er som baken...
Er som å få en Geländewagen til gibortpris - og mens smaken er som baken, er det ingen tvil om byggekvaliteten og funksjonene.
Tips - ta en kikk på PU på spillere som står rundt omkring på brukthandler og loppemarked.

Denon DP-57L by RetroAudio.net - YouTube

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Inngangsspillerne som er tilgjengelige for dem som vil begynne med vinyl er helt i orden, og det er likeledes slett ikke nødvendig å bruke hundretusener for å kunne sikre seg god vinylavspilling.
MEN - på et HiFi-forum må det være lov å påpeke at det finnes noen gode kuppmuligheter der ute, fordi folk flest ikke vet hva de sitter med når de selger platespillere på bruktmarkedet eller gir dem bort til loppemarkeder. Og visst ble det laget ræl før også. Likevel, på tampen av vinylens forrige høytid var det skarp konkurranse mellom produsentene, og det ble laget noen fantastiske platespillere, om man vil sammenligne med dagens - og disse er det altså fortsatt mulig å kjøpe, til en grei penge.
Det er vel neppe noen som vil si seg uenig i dette:)
Det får være opp til enhver "nybegynner" innenfor vinylens verden å avgjøre om de vil legge x kr. i en ny spiller, eller legge tilsvarende beløp i en plausibelt bedre på bruktmarkedet.
Og ja, det er fullt mulig å gjøre direkte kupp på loppis og Finn, samtidig som enkelte annonsører synes å tro at typiske "rack-spillere" fra 80-tallet er gull verd.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Er enig med vredensgnag denne gang.

Man har ikke før kjøpt seg en lett platespiller før neste invistering må til - platespillerhylle.

Det de fleste erfarer når man skrur volumet opp - er akustisk tilbakekobling.

Har linket til denne før - med noe rabalder fra enkelte, men gjør det igjen:

Lenge leve vinylen! Test av åtte platespillere - VG Nett

Vi tester:

Marantz TT-42
2995 kroner
Denon DP-300F
3198 kroner
Rega P1
3000 kroner
Argon TT-1
2498 kroner
Pro-Ject Debut III Phono USB
4100 kroner
Rega P2N
4500 kroner
NAD C555i
4498 kroner
Numark TT500
4995 kroner

Platespiller: Numark TT500
DJ-spilleren med topp lyd - best i test

Min neste ( mens den gamle fra 1983 ennå sikkert fungerer ), blir en DD platespiller, tung og stabil.
Kanskje den nyeste Denon,en som hifiklubben selger, men er ikke sikker.

Denon - de største går for mellom 6 - 10.000,- kr på Ebay,de

Forøvrig har jeg sett denne Numark til litt over 3.000,- kr ny.
Den skal ha blitt levert med to armer.

Jeg kunne godt tenkt meg å ha prøvd denne, hvis jeg ikke hadde likt den hadde den blitt en gave til en nevø.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Man har ikke før kjøpt seg en lett platespiller før neste invistering må til - platespillerhylle.

Ikke hos meg, med spilleren 30cm fra den ene høyttaleren og med tidvis høyt volum, men det kan være at jeg bare har flaks.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10

At noen fikk vondt i tåen av det får være opp til dem, men det er et faktum at alt er blitt minimalisert i vekt og volum for å gjøre transporten billigere - om det skal fra Kina eller Toten til deg. Folk forfremmes i bedrifter fordi de klarer å skrelle vekk noen gram vekt fra produkter, det gir utslag i bunnlinjen når man produserer i store volum.

Håper inderlig ikke at noen får vondt i tåen av en diskusjon på et Hi-Fi forum :)

Min frue jobber i administrasjonen i et større internasjonal spedisjonsfirma og det har aldri noensinne vært rimligere å frakte gjenstander fra A til Å globalt som det er nå i 2012. Det er enorm konkurranse og prisene er svært konkuranse utsatt og presset omtrent så langt ned som er forsvarlig. Så jeg tviler sterkt på at nevnte nisje platespiller produsenter har tatt med dette i kostnadsberegningene sine under utvikling av nevnte produkter. Forøvrig har de produktene vi diskuterer alltid vært konstruert slik de er. Som nevnt for Rega sin del er deres visjon og mål minst mulig vekt, masse og maks stivhet.

Forøvrig oppererer så si alle produsenter med at mottaker dekker frakten. Typisk importøren i disse tilfellene. Ikke at det er så relevant.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8

Ikke hos meg, med spilleren 30cm fra den ene høyttaleren og med tidvis høyt volum, men det kan være at jeg bare har flaks.
Aldrig hatt problem og jeg spiller høyt!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hva er lett? Kan ikke si jeg opplever dette som noe "problem" med noen av mine spillere. Har tregulv og trevegger. Spilleren står på et ikke avdempet møbel. Må tillegge at jeg ikke har prøvd og sammenliknet alternativ, mer "avkoblet" plassering.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.434
Torget vurderinger
2
Greie nybegynnerspillere de som er nevnt i VGtesten. Men ikke noe mer heller.
De fleste som skaffer en av disse vil vel oppgradere etterhvert til noe som er bedre kanskje.
Hvis ikke smaken på vinyl forsvinner etter og ha prøvd en av disse da.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Håper inderlig ikke at noen får vondt i tåen av en diskusjon på et Hi-Fi forum :)

Min frue jobber i administrasjonen i et større internasjonal spedisjonsfirma og det har aldri noensinne vært rimligere å frakte gjenstander fra A til Å globalt som det er nå i 2012. Det er enorm konkurranse og prisene er svært konkuranse utsatt og presset omtrent så langt ned som er forsvarlig. Så jeg tviler sterkt på at nevnte nisje platespiller produsenter har tatt med dette i kostnadsberegningene sine under utvikling av nevnte produkter. Forøvrig har de produktene vi diskuterer alltid vært konstruert slik de er. Som nevnt for Rega sin del er deres visjon og mål minst mulig vekt, masse og maks stivhet.

Forøvrig oppererer så si alle produsenter med at mottaker dekker frakten. Typisk importøren i disse tilfellene. Ikke at det er så relevant.
Det streber jeg etter også.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tja, de fleste må jo nødvendigvis begynne et sted. Hvis man er fortrolig med vinyl, har en del vinyl stående kanskje, eller er genuint interessert i vinyl og platespillere, kan det nok være verd å se seg litt om, bl.a. på bruktmarkedet. Jeg kjøpte komplett vinyloppsett ( eller "rigg" som noen liker å kalle det....) på bruktbørsen, men jeg hadde noen hundre skiver stående, og fikk hundre album med på kjøpet - bl.a. nesten komplett samling av AC/DC.

Jeg kjøpte en pent brukt Vpi Scout med p.u., riaa og kabel mellom riaa og spiller, p.u-vekt og platebørste. Jeg har ikke angra et sekund, sjøl om nevnte kosta meg rundt 20K.

PS: Min spiller står temmelig nært den venste høyttaleren, men jeg merker ikke særlig til akustisk tilbakekopling. Det er heller ikke mye knitring og fjas på mine skiver. De har aldri vært vaske, bare alminnelig forsiktig behandla og tatt vare på. Jeg tror p.u -kvalitet og sliping på nåla, har svært mye å si for om man opplever knitring eller ikke. Og sjølsagt at vinylskivene er tatt godt vare på.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Hva er lett? Kan ikke si jeg opplever dette som noe "problem" med noen av mine spillere. Har tregulv og trevegger. Spilleren står på et ikke avdempet møbel. Må tillegge at jeg ikke har prøvd og sammenliknet alternativ, mer "avkoblet" plassering.
Prøv vegghylle. Billig oppgradering som virkelig høres. Du kan godt lage den selv.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Skulle gjerne gjort det, men den øvrige møbleringen gjør det dessverre "umulig":( slik det er pr. idag. Og - så er jeg litt usikker på om det ville gi vesentlig forbedring, all den tid hele kåken er en trekonstruksjon.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.557
Det er spesielt i trehus at vegghyller er viktige.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Men vil ikke unotene like lett forplante seg til vegg og ut i vegghylle, som via reol på gulv?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.557
Nei, ikke i praksis.
Gulv i trehus fjærer på en helt annen måte enn vegger.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
OK, skal se på mulighet for tilpasning slik at vegghylle evt. kan monteres.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hva er det vi snakker om her? Jeg har bodd, og bor fremdeles i trehus. Nå er riktig nok stuegulvet bygd opp av ekstra tjukk gulvsponplate, dobbelt lag gips og flislagt, men like fordømt er det et trehus. Spilleren står i en 20 år gammel furu-reol, sammen med resten av hifi'en. Den står steinstøtt! I en gammel gissen bygård med gynget plankegulv, stiller det seg sjølsagt annerledes - jeg har opplevd det og...

Vegghylle funker i sånne tilfeller vanligvis bra. Hvis veggen også gynger, kan sandkasse fungere, har jeg hørt.

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
8.001
Hei

Blitzkrieg etterlyste noen forslag - gi nå mannen (og oss andre) noen linker å trykke på og ikke prat det bort i masse tull og kopierte sitater. Bette blir jo bare tull - masse ubegrunnet synsing.

Jeg har ingen som helst motforestillinger mot å kjøpe en ny og til og med en ny og billig platespiller. Sponplate er også sannsynligvis et bedre "akustisk materiale" enn MDF som mange bruker.

Det er ikke her det store forandringen skjer. Kjøper man en billig platespiller, kan man, når man vet hva man vil ha, skifte føtter, armer, motorer, dempetiltak rundt motoren, ja til og med pickup. Pickupen er sannsynligvis den delen av platespilleren som gir det største akustiske avtrykket.

Bare løp og kjøp deg en sponplatespiller og ikke la deg diskriminere av disse som hele tiden hyler om vintage, mellomhjul og alt det opphausede tulliballet. Sjekk at spilleren har godt senterleie, at du ikke hører motoren på godt volum og få justert armen skikkelig der du kjøper den.

MVH
BBBJ

Topp Bunn