ARTA - og akustikkmålinger generellt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Vil gjerne starte en tråd hvor vi kan diskutere akustikkmålinger og spesiellt programvaren ARTA!
    Dette programmet er gratis i demoversjon, men for å lagre filer og oppsett så må det registreres og det koster vel en snau tusenlapp!

    Programmet finner dere her...
    http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm

    Jeg synes det er litt vanskelig å komme i gang...men har gjort noen målinger i dag.

    De første målingene jeg har tatt er med disse innstillingene for målingen:


    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og ut i fra denne målingen kan jeg få:

    (Jeg gjør oppmerksom på at disse målingene er tatt i lytteposisjon, på min venstre høytaler og er ukorrigert)

    Single gated smothed frequency respons


    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dual gated smothed frequency respons (Forskjellen her ligger vel i at man kan velge lengde av målevinduet vedlave og høye frekvenser)


    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Unsmoothed DFT freqency respons:


    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så kommer det en kurve jeg har litt trøbbel med å skjønne.....

    Den heter "Acostical Energy Decay"....
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så kommer litt av det jeg var på jakt etter....

    Rommålinger....og her var det jo et utall varianter....Dette er RT 30....
    (Jeg synes vel i grunn at denne var langt jevnere enn jeg hadde forstilt meg og mye lavere i bassen enn jeg hadde trodd...?)



    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Detter også en jeg har sett frem til å få se....

    Cumulative Spectral Decay....



    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Burst decay....



    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man kan selvsagt legge flere kurver oppå hverandre....

    Her er frekvensresponsen på mine høytalere lagt oppå hverandre...



    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da gir jeg meg med måling for i dag....må høre litt musikk også....

    Det ble ikke den helt store endringen i dag, men jeg har nå ihvertfall fått kjørt noen tester og har flyttet høytalerne og lytteposisjon litt nærmere frontveggen.

    Legger til slutt med en måling hvor korreksjonsfilteret fra Audiolense er med i loopen. Jeg har dessverre ikke helt kontroll på gating her...så det er helt sikker ikke samme gating i de to programmene....men det ser jo bra ut alikevel da!




    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    906
    Antall liker
    264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    ....men det ser jo bra ut alikevel da!
    Bortsett fra at du mangler en oktav i bassen ;D - ser det aldeles glimrende ut. AL må virkelig fungere! Jeg må stikke innom en gang og få en liten gjennomgang av AL, for det skal jeg ha på litt sikt...

    Peter
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Joda- Audiolense virker den....det var jeg vel i grunn ikke så overrasket over!
    Den nederste oktaven er nok vanskelig å få til med en 12 tommer i lukket kasse! Jeg savner den vel heller ikke nevneverdig!

    Den target kurven jeg som målingen er tatt med ble ikke bra....for mye energi i området 100-200Hz tror jeg...

    Mvh
    OMF
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    906
    Antall liker
    264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Overrasket er ikke jeg heller, men allikevel fint å se 2 så like kurver for inroom response! Og targetkurven du presenterer er vel bassrik - med understreking på vel. Men det er jo det geniale med DSP, du lager fort en ny kurve som passer deg.
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    Denna mjukvara använder jag. Jag har fört lite logg på tiden och det har tagit 340 timmars utbildning/tester innan jag nu känner att jag har bra koll på mjukvaran och är med på hur SW funkar!
    :)

    Men nu framstår andra mätverktyg som leksaker...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke prøvd ARTA så lite å bidra med på det programmet.

    Som du sier overraskende kort RT i bassen, når det gjelder resten så har du et bredt område som ligger på 0,6s det synes jeg er vel mye, ca 0,3s finner jeg passelig men dette er jo som mye annet en smakssak.

    Jeg ville likt å sett responsen med begge kanaler i drift.

    Jeg lurer også på sweep lengden, ser den står til 256k er det mulig å sette denne til 1m?

    Mvh Roald
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hejsan OMF,

    Intressant tema då även jag är i färd med att börja mäta vad som sker i lyssningsrummet mitt.

    Till skillnad från dig har jag ett passivt system att förhålla mig till och planerar inledningsvis att använda mätprogrammet Room EQ Wizard tillsammans med en kalibrerad Behringer ECM8000 från Cross-Spectrum Labs och en E-MU Tracker Pre USB 2.0 Audio Interface/Mobile Preamp för ändamålet.

    Jag har i skrivande stund ingen "hands on" kunskap att bidra med i ämnet men förstår att det är lätt att "gå bort sig" om man inte har kunskap om vad en skall mäta, hur en bör utföra de relevanta mätningarna samt hur man skall tolka det man mätt. Utöver dessa "basala" ting kvarstår ju sedan frågan om hur man skall förvalta de kunskaper man erhållit genom sina mätningar, speciellt om man har ett passivt system utan dsp.

    Tyvärr har jag inte funnit något samlat material runt ovan och hoppas, som du, att någon här på HFS (Engelholm?) kan bidra med kunskap i dessa frågor.

    Jag skulle frånsett denna kunskap börja med att sätta upp en plan med definierade (del)mål om vad det är jag vill uppnå med mina mätningar före dess jag sätter igång att producera olika mätresultat. För egen del önskar jag med lämpliga mätningar i mitt lyssningsrum övergripande kunna;

    -finna optimal plassering av högtalare och lyssningsposition för att primärt minska effekter av stående vågor som påverkar frekvensgång i lyssningsrummet/-positionen.

    -identifiera förbättringspotential runt efterklangstid och effekter av tidiga reflektioner.

    Därefter kan jag ge mig i kast med att identifiera lämpliga tilltag för korrigering (i den mån det är möjligt) av oönskade fenomen och testa och utvärdera effekter av isolerade akustiktilltag i lyssningsrummet mitt.

    Jag skulle inledningsvis gärna se att någon här i tråden beskrev;

    -vad man bör göra för att säkerställa att mätresultat är relevanta med tanke på mikrofonplassering, -rikting etc?

    -vilka typer av mätningar man bör använda sig av för de olika ändamålen stående vågor, efterklangstid och tidiga reflektioner?


    /Suomela
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    EngelholmAudio skrev:
    Denna mjukvara använder jag. Jag har fört lite logg på tiden och det har tagit 340 timmars utbildning/tester innan jag nu känner att jag har bra koll på mjukvaran och är med på hur SW funkar!
    :)

    Men nu framstår andra mätverktyg som leksaker...
    Ja - det virker veldig bra....spesiellt enkelt er det å lagre forksjellige målinger og hente de opp i samme plott! Det gjrø det enkelt å sammenligne ulike målinger!

    Ja ja...bare 330 timer igjen altså.... ;D ;D

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roald skrev:
    Har ikke prøvd ARTA så lite å bidra med på det programmet.

    Som du sier overraskende kort RT i bassen, når det gjelder resten så har du et bredt område som ligger på 0,6s det synes jeg er vel mye, ca 0,3s finner jeg passelig men dette er jo som mye annet en smakssak.

    Jeg ville likt å sett responsen med begge kanaler i drift.

    Jeg lurer også på sweep lengden, ser den står til 256k er det mulig å sette denne til 1m?

    Mvh Roald
    Hei!

    Jeg ble litt overrasket over denne kurven...jeg hadde vel trodd at jeg skulle ha relativt høye verdier i bass og mellomtone, mens det skulle være kort i diskanten!

    Dette er også RT30 og ikke RT60 som jeg har sett andre operere med, men det var ikke et valg!

    Jeg har ca 2m3 med akustikkplater stående i garagen - kom aldri så langt at jeg fikk de inn i stuen, men regner med at det skal kunne gjøre en del i pmrådet 150-500 Hz.

    Er mine 4 HH /2 stk V4 og 2 stk V6 ) nok til å bidra litt ordentlig i bassen....? Synes liksom ikke jeg fikk frem pukklene nope godt i spektrumet heller...?

    256 er maks på sweep...

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    orso skrev:
    Kan du poste unsmoothed med Audiolense i loopen også?
    Den ser omtrent lik ut.
    Audiloense gjør vel en form for glatting før den korrigerer og da kan den ikke korrigere uliek former for kanseleringer...

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja...hva ønsker vi å måle.....

    Jeg har vel i grunn sett for meg at det er 3 målinger som er viktig:

    Frekvensrespons
    *Denne gir jo selvsagt frekvensresponsen i lytteposisjon. Det som kompliserer det hele litt er dette med gating. Hva er en "akseptabel" gating - som gjør at man kan sammenligne ulike målinger på en hensiktsmessig måte. Hvilken "gating" opererer øret med...?

    Spektrum/Vannfallsplott
    *Denne målingen gir et godt bilde av hvordan lyden lever i rommet, og indikerer lang etterklangstid, stående bølger og lignende!

    Etterklangstid i rommet
    *Denne målingnen sier noe om hvordan etterklangstiden er i rommet for ulike rekvenser. Denne er et godt utgangspunkt når akustikken skal vurderes!

    Når jeg måler bruker jeg den første målignen til å justere i korreksjonene i oppsettet, mens de to siste hjelpermeg med å jobbe med akustikken i rommet!

    Er det andre målinger som gir relevant informasjon her...?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og der døde den tråden..., men det er jo klart at det er uinteressant å diskutere akustikk da det knapt noe har betydning for lyden.... ;D ;D

    Vel...Engelholm kan jeg få et gratisråd her....jeg har et relativt stort rom, gulvflaten er vel omtrent 50 kvadrat, og med skråtak som går fra 2,4meter på det lavest til rundt 3,5meter på det høyeste er det mye volum. Vil 2xV4 + 2xV6 kunne ta seg av det groveste i bassen...altså hvor mye av basspåroblemene og etterklangen greier jeg å ta...50%, 30%, 80%...?


    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.421
    Antall liker
    35.196
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sett tråden, men har ikke hatt så mye å tilføye fordi jeg ikke har kommet i gang med Arta ennå. Har programvaren, målemikken og lydkortet i hus, men har rett og slett ikke hatt tiden til å gjøre dette ordentlig.

    Planen er å først finne ut av etterklangstiden i rommet som funksjon av frekvens for å forstå bidraget fra rommet, deretter frekvensgang gjennom høyttaleriet ved ulike lydtrykk, og så kanskje forvrengningsnivå ved ulike frekvenser og lydtrykk. Forhåpentligvis vil det bidra til å gjøre en enda bedre overgang mellom sub'er og høyttalere rundt 100 Hz, som er litt akilleshæl her hos meg.

    Jeg trenger nok noen dager alene i heimen for å få det til, for jeg har for meg at disse testsignalene ikke nødvendigvis er familievennlige.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    De fleste tråder som omhandler verifiserbare forskjeller dør forholdsvis fort. Vil du ha en tråd som fort når et tosifret antall sider sleng på noe kabel visvas eller avmagnetisering av vinyl :p

    Etter å ha sett litt nærmere på målingene du la ut er det tydelig at RT grafen har en low cut i forhold til vannfallet, på det ser man også at fra 50hz og nedover har du en lang ås som ikke har noe neveverdig fall.

    Her kan HH klart ha en funksjon om de blir plassert riktig.

    Personlig ville jeg brukt litt mer tid på plassering av høyttalerne før jeg lot AL gjøre resten. Er rimelig sikker på at du kan oppnå en bedre respons fra 500hz og nedover, glattere kurve og litt mer nivå under ca 65hz.

    Jeg har 5 HH stående og forsøk her og hos andre viser at plassering av høyttalere gir mye større utslag på frekvensresponsen enn HH, men i tidsdomenet gjør de jobben.

    Mvh Roald
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Hvor i menyen finner du disse RT30 og burst day i menyen, jeg finner bare Frequqncy response og Impulse. Hvilken målemikrofon bruker du?

    Jeg koblet Out til IN på Pce'en og fant at frekvensresponsen på det innebygde lydkortet var dårlig.ARTA kan lage n korreksjon for dette.....men hukser ikke hvordan i farta...

    Forøvrig betyr akustikken 10^3 ganger mer enn kabler og annet vodovås. Men det krever jobbing og inngrep i heimen og er derfor mindre populært..
    Sleiven
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Bruker earthworks M30.

    Man kjører en impulsmåling og basert på denne kan du velge ulike analyser under analysemenyen.

    Mvh
    OMF
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Hvordan er oppsettet ditt for måling OMF?

    Jeg har knotet litt med målinger i Arta selv, benytter ECM8000 målemic, hvor jeg har laget en korreksjonskurve selv utfra målinger av Idland hos Seas. Lydkortet er M-Audio Mobile Pre USB og benytter konsekvent to-kanals måling for å eliminere/redusere avvik i forsterker etc. Kjøpte lisens for en tid siden for å utforske delen med polar plot men har ikke funnet tiden til det enda.

    Har forøvrig stort sett bare sullet med høyttalermålinger og lite med akustikk. Hadde håpet at det kom noen tips i denne tråden etterhvert. ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.840
    Antall liker
    8.811
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg bruker som sagt Earthworks M30 Mic, som er koblet til et mikrofonkort i min DAD AX24 (dette er trolig noe av det beste du kan få av mic preamper), og derifra koblet til Lynx AES16 i min lyd PC. Samme veien på musikken ut - hvor utgangene på Lynx kortet er koblet til 6 kanals DA converter i AX 24.

    Alt er klokkesynket fra DAD.

    Mvh
    OMF
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    OMF skrev:
    Og der døde den tråden..., men det er jo klart at det er uinteressant å diskutere akustikk da det knapt noe har betydning for lyden.... ;D ;D

    Vel...Engelholm kan jeg få et gratisråd her....jeg har et relativt stort rom, gulvflaten er vel omtrent 50 kvadrat, og med skråtak som går fra 2,4meter på det lavest til rundt 3,5meter på det høyeste er det mye volum. Vil 2xV4 + 2xV6 kunne ta seg av det groveste i bassen...altså hvor mye av basspåroblemene og etterklangen greier jeg å ta...50%, 30%, 80%...?
    Mvh
    OMF
    4 st basabsorbenter på bra platser i rummet ger en rejäl förbättring. Många stannar här och sitter nöjda även i framtiden.

    Efterklangen är svår att sia om, men jag kan lova att det är så mycket att du här självklara och helt nödvändiga förbättringar i basområdet men roligt nog också i 3D, mellanregister och diskant (dessa områden har tidigare varit maskerade av bas-bumlet).

    :)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    norcad skrev:
    Hvordan er oppsettet ditt for måling OMF?

    Jeg har knotet litt med målinger i Arta selv, benytter ECM8000 målemic, hvor jeg har laget en korreksjonskurve selv utfra målinger av Idland hos Seas. Lydkortet er M-Audio Mobile Pre USB og benytter konsekvent to-kanals måling for å eliminere/redusere avvik i forsterker etc. Kjøpte lisens for en tid siden for å utforske delen med polar plot men har ikke funnet tiden til det enda.

    Har forøvrig stort sett bare sullet med høyttalermålinger og lite med akustikk. Hadde håpet at det kom noen tips i denne tråden etterhvert. ;D
    Jeg har samme pre og mic men sliter med kalibreringen, følger usermanual men jeg får ikke lest av volt ut på pre.

    Er det noen felle jeg har gått i her?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke bruke Room EQ Wizard, er meget brukervenlig og har fine/lett leste grafer


    Mvh Roald
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Hvorfor ikke bruke Room EQ Wizard, er meget brukervenlig og har fine/lett leste grafer


    Mvh Roald
    Det krever en Radioshack SPL meter selv om man har mikrofon oo premic fra før av, ikke sant? Prisen for en Radioshack blir nesten like mye som Arta.

    Jeg trenger å gjøre bedre måinger av rommet og er usikker på om jeg skal kjøpe Arta eller bruke noe annet. Har måleutstyret som Bx selger. Trenger i hvert fall vannfalls målinger av impuls responsen. Har Arta det? Og har Arta mulighet til å loade kalibreringsfilen til mikrofonen?
    Trenger et program som ikke er altfor vanskelig å bruke.....
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    ARTA kan alt det du lister opp orso.

    For måling av egenskapene til selve rommet, så kan det nok det også, men er ikke helt liketil å vite hva/hvordan man skal måle og hvordan resultatene skal tolkes.

    Du trenger ikke å kjøpe ARTA, bare laste ned og starte å bruke.
    Det eneste du mangler med uregistrert versjon er lagring av rådata fra målinger, for å kunne hente frem igjen og arbeide videre med.


    Svein.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dette så jo ut som et spennende program. Skulle gjerne ha målt litt hvordan ting står til hjemme hos meg nå.

    Ikke for å kuppe tråden, men har noen et tips til en (mye) rimeligere målemic enn den OMF bruker?
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Behringer ECM-8000 er vel billigste alternativ.
    Men du trenger preamp til mic og phantom power i tillegg, evnt gjøre som jeg; bruke et eksternt lydkort med alt innebygget.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker Svein. Kjører på med ARTA.

    Skal man ha nøyaktige målinger, så bør man bruke en kalibrert mikrofon. Jeg kjøpte dette settet hos juicehifi:
    http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php?cPath=30&products_id=35
    I forhold til f.eks bruk av lydkorreksjon, så er mest mulig korrekte målinger viktig. Behringer ECM-8000 og andre ukalibrerte mikrofoner vil gi noe avvik i spesielt diskantområdet.
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    orso skrev:
    Behringer ECM-8000 og andre ukalibrerte mikrofoner vil gi noe avvik i spesielt diskantområdet.
    Ja, ukalibrert gir de gir nok et uberettiget løft i den øverste oktaven, men det bekymrer meg ikke så mye til hjemmebruk. Er allikevel ikke så mye du kan gjøre noe med i det området, annet enn evt. å vinkle høyttalerne litt.

    Vel så viktig er et stativ for mikrofon slik at den henger fritt. Skal lite til av nær-refleksjoner inn på mic'en før det blir tull.

    Svein
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor henter man kalibreringsfilen til mikrofonen i ARTA? Er det under Frequency Response Compensation?
    Trenger jeg å bruke loopback til noe?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn