Arne koser seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja.. men..

Å elske noe kan ei de,
    som nektes begå tafseri

Men det fingre så får knerte
    vokser innerst i ens hjerte

Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I dag koser jeg meg. I tillegg til fantastisk vær og familieutflukt med kaffe og kake (hovedkriterium for om en helg er vellykket eller ikke), så har jeg laget en dings til anlegget.

Jeg har to platespillere to to platespillerforsterkere. Jeg bruker et par til 78-plater, og det andre til vanlige plater. Komboen som brukes til 78-plater har i tillegg en boks som lar meg velge hvilken EQ-kurve som skal gjelde, siden 78-platene varierer en del på det området.

Men det hadde vært veldig fint om jeg kunne spilt 78-plater på begge spillerne, og gjerne også kunne bruke justeringsboksen når jeg f.eks spiller gamle singler fra før RIAA kom på banen. Eller bytte mellom MM og MC etter behag.

Dessuten er jeg veldig glad i variasjon.

Så jeg lagde en svitsjeboks med to innganger og fire utganger, slik at jeg kan velge hvilken spiller og hvilken RIAA som skal brukes. Den er reléstyrt, har både sølv og gull i seg og er meget audiofil. Den er ikke så pen, fordi jeg har brukt den til å lære meg litt bedre å borre hull til knapper og sånn. Så den har en litt "rustikk" profil, kan man si. Men den virker veldig bra, selv på lave MC-nivåer. Null dur eller støy, hvilket jeg har slitt med på andre svitsjebokser.

Den er solcelledrevet, og har kanalindikatorer. Så jeg trenger ikke bale rundt med strømforsyninger, og jeg trenger heller ikke gjette meg til hvilke kanaler som gjelder.

Jeg lagde den ikke på en dag, altså! Det har vel tatt noen måneder med litt her og der, planlegging og prøving og feiling. Og jeg kunne godt valgt en større boks. Men -- det viktigste nå, er at jeg kan styre og ordne og bytte spiller og RIAA om hverandre - og har en ekstra utgang om jeg skulle trenge en til!

4B0FD1A0-2E45-4CFB-B498-4281E2577906.jpeg 607F8ACC-6D7F-43CB-B3AB-28FB87646404.jpeg
    Audiofile kabler er en selvfølge, især på utgivelser fra før 1930

En videre trivelig søndag ønskes alle :)

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Trondheim
    For meg synes det som du får til det du vil, mvno_subscriber!🙂
    Har fremdeles ikke glemt jobben du gjorde med vår felles venn, David! En stor, og ikke minst hysterisk artig jobb!🤣
    Håper stadig på et oppfølgingsprosjekt!😇
    Tore

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er mulig Ulrich har en lillebror som sårt trenger enten skånsom oppvåkning eller aktiv kirurgi.. mye jobb om dagen, men har definitivt noen på tapetet @ToreP ! 😀

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sykt barn.. har du flaks sover de hele tiden, hvis ikke har du en ganske heseblesende dag foran deg. Men ikke så galt at det ikke er godt for noe 🙂

54508324-DEAD-4710-A699-9CBB4CEAB93C.jpeg F00B372D-42D7-44CD-9486-BCCA0B0923BE.jpeg
    (passer likevel på å syte litt til kolleger av høflighets skyld 😛😇)

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var innom hos @Retep for litt musikk i dag.. og du verden som det låt!! Makan til lydbilde skal du lete lenge etter! Vokaler som synger til deg ovenfra, fantastiske diskantdetaljer og masse annet godt. For ikke å snakke om ☕☕☕

D5274252-649E-4028-94F1-80F03DE83A25.jpeg
    Stilren helligdom

97EFF9AB-8AB7-4DBD-BDB3-91FB0FB07750.jpeg 88A403FD-E570-45E2-BBED-73330470DF70.jpeg
    Husker ikke hva det røret het, men det er utvilsomt kunst

Takk for lytten 😃😃

Retep

Jobber hos Mala Audio
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11.588
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    22
    Var innom hos @Retep for litt musikk i dag.. og du verden som det låt!! Makan til lydbilde skal du lete lenge etter! Vokaler som synger til deg ovenfra, fantastiske diskantdetaljer og masse annet godt. For ikke å snakke om ☕☕☕

Vis vedlegget 819014
    Stilren helligdom

Vis vedlegget 819016 Vis vedlegget 819015
    Husker ikke hva det røret het, men det er utvilsomt kunst

Takk for lytten 😃😃
    Takk for besøket.. Rørene du tok bilde av er 805 tør de litt mindre er 300b
    Jo liker lyden av oppsettet mitt nå.

Hyggekig å møte deg.. Mvh Peter

Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sakte men sikkert så skrider det fremover. Jeg har en tendens til å bli litt pirkete, liker at det føles rett. Som da innebærer at det lille prosjektet jeg skulle bruke tilnærmet 0 kroner på, ikke ble helt slik..

Det begynte egentlig med at jeg så billige strømadaptere på Clas, 25kr stykk. Så tenkte jeg at dette var jo perfekt, nå kan jeg lage disse små greiene.

Men clasern lurte meg, hadde dem ikke på lager likevel, og da hadde jeg allerede satt i gang. Også utviklet kretsen seg litt, og jeg trengte litt andre deler og kjekt å ha osv., og så ballet det på seg. Nå har jeg i hvert fall gode metallbor som funker, og det var både en reise og en utgift.

BDD69ECB-44F9-402B-8611-EC1D5252782B.jpeg
    Den søte lille krets

Første bygg, fra koblingsbrett til lodding. Garantert noe som oppfører seg annerledes og som må fikses og justeres. Alt i alt blir det aldri så billig som man trodde, og det tar alltid lenger tid. Men altså, jeg koser meg jeg altså :)

Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Antall liker
    804
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    713FCFD2-0168-45F7-A409-7ED5D3C74F9C.gif

Tada! Da var den ferdig! Her har vi da en nattbordslampe som gladelig transformerer dine slitte radiorør til et nydelig og beroligende nattlys.

Den har en liten softstart for å være snill mot både rør og strømforsyning, og kan stå på så lenge du vil.

Mer kjedelig bilde:

188BC274-896E-4528-ACCE-64A55A2B15EB.jpeg

Skal lage noen flere med litt forskjellig design, så ser vi hva som treffer best. Men jeg er veldig fornøyd nå! 😃

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn