Armer med VTA -justering on-the-fly?

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Noen pick-up’er er jo hyper-kritiske på VTA. Har derfor lyst til å handle en arm der man kan justere VTA rimelig enkelt og aller helst under avspilling.

De armene jeg kjenner til er
Dynavector DV507 (veeeeeldig dyr)
Graham (ditto)

Finnes det gode men billigere alternativer?
VPI JMW10 og modell 10,5 er gode og noe rimeligere men ikke akkurat råbillig.

Dersom det allerede finnes en tråd i arkivet om dette, så hint meg. Fant ikke noe da jeg søkte.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Denne, har til og med digital avlesing av VTA. Spiller som en kule her hos meg også ;D


MG-1 Tangential arm, koster mellom 3 og 4 tusen ny fra USA. Rudi og FallenA har også gode erfaringer med denne!
 

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Well Tempered Classic og Reference. De er vel ikke superbillige, men veldig rare, hehe.
Personlig må jeg si at min Classic V spiller rimelig greit.

 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
WOW! Riktig lekker var den også!

Har du link til produsent og forhandler?
For tre-fire tusen er det vel ikke inkludert noen luft-pumpe (dersom dette er nødvendig på denne armen da).
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Den er lekker, og nei det følger ikke med pumpe. Jeg kjøpte pumpe fra Danmark (fantes ikke norsk forhandler av de anbefalte Alita pumpene), den kom på 2-2,5k. Kan sikkert bruke andre og rimeligere alternativer også, men det var denne pumpa som ble anbefalt. Rudi ha tidligere uttalt at denne armen spiller på nivå med Airtangent armen, og det er rimelig sensasjonelt. Det største problemet med armen, er at den er så billig at den ofte ikke matches mot godt nok utstyr! Link til produsent her; http://airtech.atspace.com/
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fikk ikke med meg hvilken spiller den skal stå på, det betyr jo ofte endel. Og hva som regnes som billig. Men Linn Akito 2 som ny koster drøyt 8k har VTA-justering.

Det har forresten Rega-armene også forsåvidt, men er litt tungvinte med sine spacers. Men når det er gjort, så sitter det der :)
Imidlertid er jo ikke VTA-justering noen daglig foreteelse? Om det er det (enkelte av oss er jo hifinevrotikere), så trenger man piller, ikke justerbar arm ;D

Mvh Vidar P
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
SME- armene har en grei vta- justering on the fly. Jeg er nok litt mer nevrotisk enn VidarP. ikke at jeg stiller vta til daglig, men jeg er nok innom vta et par ganger i måneden.
mvh
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Vidar P skrev:
Fikk ikke med meg hvilken spiller den skal stå på, det betyr jo ofte endel. Og hva som regnes som billig. Men Linn Akito 2 som ny koster drøyt 8k har VTA-justering.

Det har forresten Rega-armene også forsåvidt, men er litt tungvinte med sine spacers. Men når det er gjort, så sitter det der :)
Imidlertid er jo ikke VTA-justering noen daglig foreteelse? Om det er det (enkelte av oss er jo hifinevrotikere), så trenger man piller, ikke justerbar arm ;D

Mvh Vidar P
Skal stå på min bremtidige (nettopp satt i bestilling) Scheu Premiere MkIII bestilt hos PM Audio. Link: http://www.scheu-analog.de/en/premier.htm

Flott med så mange fine svar!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
gut_man skrev:
Rudi ha tidligere uttalt at denne armen spiller på nivå med Airtangent armen, og det er rimelig sensasjonelt. Link til produsent her; http://airtech.atspace.com/
hvordan vet han det? og i så fall hvilken av dem?det finnes et utall gamle og delvis prototyper på bruktmarkedet.derimot finnes det ytterst få av 10B og reference i skandinavia.kun 2 reference av totalt 100 world wide i Norge
mvh
Leif
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
tkr skrev:
SME- armene har en grei vta- justering on the fly. Jeg er nok litt mer nevrotisk enn VidarP. ikke at jeg stiller vta til daglig, men jeg er nok innom vta et par ganger i måneden.
mvh
Det er det vel bare SME V som har? På min 309 vil jeg ikke drømme om å justere VTA "on the fly". Men det er jo forsåvidt en grei nok justering, føler ikke noe behov for finjustering ala SME V. Det er som Vidar P skriver: Da trenger man piller ;D
Men selvfølgelig: Driver man og bytter pickup uanstendig ofte, kan det jo være på sin plass med en enkel VTA-justering. Valentinos arm er jo bare skjønn :). Du har selfølgelig også Scröeder.

Gratulerer med ny spiller GeirTj :)

mvh trondkj
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg ser ikke poenget med å justere VTA hele tiden.
HAr man satt den opp, så er den jo riktig... helt til man legger på en slipmat eller liknende.

Vel, så er det tilfellet hvis en vinyl er tykkere enn en annen..
men det er jo marginalt.

Er det noe jeg ikke har fått med meg?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
lomt skrev:
Er det noe jeg ikke har fått med meg?
Egentlig ikke, tror jeg :) Leser man tilstrekkelig Fremer så skulle man jo tro at VTA på mikrometernivå er helt avgjørende for å nyte musikk. Imidlertid; bruker man ørene, så oppdager man vel at man har en del slingringsmonn for f.eks varierende vinyltykkelse.

Min Naim Aro arm har VTA-justering på en enkel måte; men jeg justerer den inn en gang pr pickupbytte (som er temmelig sjelden), utover det så må jeg virkelig si; om man justerer til VTA for en enkelt plate, så bør man virkelig oppsøke noen med kompetanse (og forskrivningsrett) på sinnets viderverdigheter og på psykopatologi :)
Evt spørre seg om det er musikken eller lyden man fokuserer på... ;)

Mvh Vidar P
 
B

break_out

Gjest
Tror også mest på en løsning der en setter VTA og lar det bli med det. Kan også se for meg at dersom en har for mange "on the fly" justeringsmuligheter så kan en få en lite rigid arm etter hvert. Masse mekaniske deler osv vil kanskje svekkes/slites med mye bruk. Vet at det er mange fine dyre armer med mange slike muligheter, som sikkert delvis er så dyre for at ordentlige høytoleranse deler brukes. Så det er vell som med det meste, en får i forhold til prisen betalt.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hva Rudi har testet av armer aner jeg ikke, men jeg vil tro at han ikke bare slenger om seg med slike uttalelser.
Jeg ser jo at han har rimelig bred erfaring med armer og PUer ;)
MG1 armen er som sagt et meget godt kjøp, og mye for pengene.
Man har her også digital avlesning på VTA, med justering i 1/10mm.
Min erfaring med VTA justering er at det er særdeles store endringer i både lydbilde og klangsignatur ved justeringer helt ned i små mål. F<orskjellen mellom en 140g plate, og en 200g pressning er faktisk større enn man skulle tro.
Jeg vil også anta at også er stor forskjell på hvor kritisk den enkelte PU er mtp. VTA.
Min Grado Statement, med VdH s1 nål er meget kritisk på dette området, og jeg kan ikke annet enn å lovprise mulighetene MG1 gir meg med justering.
MG1 armen er også meget grei å sette opp. Den er også en meget god match på både mitt og gut_mans drivverk. Disse er vel konstruksjonsmessig ganske like ditt eget nyebestillte drivverk (GRATULERER forresten :))

Jeg kan nevnes at på mitt og gut_mans drivverk har det vært montert en god del meget habile armer.
Mørch UP4 (med div armrør), MicroseikiMA505MKIII, SME IV, FR-64 FX.
Disse er alle meget gode armer, men ingen spiller i nærheten så dynamisk, balansert, og oppløst som MG1.

Hvordan denne står seg mot Airtangent osv. aner jeg ikke, men Rudi nevner vel også at dette er den beste armen i prisklassen under 20K, så da er det vel litt å gå på ;)

Lykke til med din flotte nyervervelse!
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Ja, jeg gleder meg veldig til ny spiller!
FallenA nevner at noen pick-ups kanskje er mer følsomme på VTA enn andre og det synes som en Shelter 90x som jeg nettopp fikk i hus er super-pirkete. Og nevrose eller ikke; det er bare kjempegøy når pick-up'en går fra middelmådig ytelse til noko spesielt.

Med en stor dose tekno-fili også så må jeg si det frister mye med MG-1 -armen. Da får jeg to armer som fungerer etter to totalt forskjellige prinsipp. Spilleren er bestilt med en 12" unipivor arm (Classic) fra samme Scheu. Nå må bare spilleren komme i hus. Skal legge ut bilder når den kommer!

Takk igjen for så mange gode tips.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
GeirTj skrev:
Ja, jeg gleder meg veldig til ny spiller!
FallenA nevner at noen pick-ups kanskje er mer følsomme på VTA enn andre og det synes som en Shelter 90x som jeg nettopp fikk i hus er super-pirkete. Og nevrose eller ikke; det er bare kjempegøy når pick-up'en går fra middelmådig ytelse til noko spesielt.

Med en stor dose tekno-fili også så må jeg si det frister mye med MG-1 -armen. Da får jeg to armer som fungerer etter to totalt forskjellige prinsipp. Spilleren er bestilt med en 12" unipivor arm (Classic) fra samme Scheu. Nå må bare spilleren komme i hus. Skal legge ut bilder når den kommer!

Takk igjen for så mange gode tips.
Kjenner meg så igjen GeirTj! Nettopp den samme dosen tekno fili som gjør at jeg ikke klarer å kvitte meg med min kjære FR64fx arm! To gode representanter for to forskjellige prinsipper, er kjekt å ha! Har også to forskjellige pickup prinsipper (MC og MM eller mer korrekt moving iron) og to forskjellige riaa prinsipper (rør/transistor) Muligheter er kjekt og forskjeller er facinerende ;D
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.104
Antall liker
1.329
Takk til CH for henvisning til artikkelen på TNT-audio. Fasinerende lesing. Det er så befriende når "autoriteter" stiller spørsmålstegn ved andre "autoriteters" utsagn. Det er utrolig vigtig å gjøre seg opp egne meninger om sitt eget musikk annlegg, og ikke blindt la seg guide av andres oppfattning.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Gratulerer Geir, dette blir veldig moro å sjekke ut nærmere. Flott spiller du får deg, tipper det kommer til å spille svært bra hos deg.

Vi sees imorgen.
 
Topp Bunn