Armands kino/lytterom. DBA og linesource

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Drømmen om DBA (Dual Bass Array), linesource, lytterom og kino begynner å nærme seg. Et tomt rom i kjelleren har fått varme i gulvet og lyddempet tak med lys. Bygging av gulv og tak har stjålet litt takhøyde men jeg har 2,3m under taket.
    Planleggingen er i gang og jeg laget en sketch-up av planene så langt. Prosjektets fremdrift blir lagt ut her på HFS.

    Senter blir et BD-75 bånd og 8 stk. Scan-Speak 18W/4434G00
    Stereohøyttalerne blir et RD-75 bånd og 12 stk. W15CY-001 per side.
    Bass-systemet er ikke helt avklart enda med det blir et DBA system med totalt 16-24stk. 15" drivere med X-max på 22mm.
    Bakhøyttalere kommer lengere frem i planleggingen. Først og fremst skal jeg få liv i stereo og bass.

    Til film har jeg en Sony VPL-HW40ES og et Dreamscreen motomask rammelerret på 120" (16:9) med motorisert maskering av toppen for cinemacope (2,35:1). Lerretet er Dreamscreen lydtransparent V5.

    På bildene under kan man se hvordan rommet ser ut. Det lille rommet blir teknisk rom med plass til projektoren. Den skal vise bildet gjennom et lite hull i veggen. Så unngår vi støy :)

    Første problemet jeg må finne ut av er hvordan jeg skal konfigurere bassene. Jeg har i utgangspunktet tenkt å bruke 10 stk. på frontvegg og 10 stk. på bakvegg. Med 10 stykker per vegg får man 1,18 meter avstand mellom alle bassene både i høyde og bredde. Dette vil etter halvbølgeteorien gi en plan bølge (eller "vegg") av bass opp til 145 Hz. Over denne frekvensen vil det oppstå interferens. Men som man kan se så gir dette er problem med plassering av de to midterste bassene som vil stå der jeg skal ha senterhøyttaleren. Jeg har jenket det til så nærme det lar seg gjøre, men da vil senterHT står litt til venstre for senter av bildet og bassene står heller ikke helt symmetrisk.

    Hvis jeg i stedet bruker 8 bassdrivere foran vil de plassere seg fint mellom sideHT og senterHT. Avstand mellom bassene blir da 1,48m og øvre grensefrekvens blir 116 Hz. Det burde fungere bra det også (i teorien..)
    8 stk. 15 tommere med X-Max på 22mm skal i teorien gi 124dB ved 20Hz hvis de jobber i "half-space". Men i et DBA så vil man få en økning på x dB siden man har en plan lydbølge som ikke kan stikke av noen steder. Rommet mitt består av betong på alle kanter og taket er også super-solid. Det er nedhengt i lydbøyler, bygget med dobbelt lag med 12mm fermacellplater med green-glue i mellom og veier rett over 1 tonn! Simuleringer og litt gjetting indikerer at man kan få så mye som 10dB gain. Hvis det viser seg å være tilfelle og at 116 Hz fungerer som øvre grensefrekvens uten interferens burde det holde i massevis med 8 drivere.

    På bakveggen er det to dører som setter krav. Døren inn til det tekniske rommet *kan* flyttes og kan også byttes ut til en 70cm dør. Men inngangsdøren må stå der den står. Slik det er i dag så passer egentlig 10 basser best. Optimalt bør jeg flytte døren til det tekniske rommet noen cm til høyre.
    Den umiddelbare tanken er jo at det bør være likt foran og bak, men det er jo ikke noe i veien for at de som skal "ta i mot" trykkbølgen fordeler jobben litt mer seg i mellom.
    Derfor vurderer som et alternativ å ha 8 stykker på frontveggen og beholde 10 stykker på bakveggen siden dette går fint opp med dørene som må være der.

    Til å drive bassystemet har jeg kjøpt en brukt Lab Gruppen C:68. Den kan levere 4x1700W i 4 ohm. Med serie/parallellkobling av inntil 6 stk. 4-ohms basser til 6 ohm vil den gi omtrent 1600W per kanal. Det blir 400W per element og det er omtrent akkurat det som skal til for å kjøre bassene til X-max ved 20Hz.

    Innspill på løsninger mottas gjerne :)

    Armand

    Bakvegg close.jpg

    Bakvegg med inngangsdør til venstre og teknisk rom til høyre

    Bakvegg_overfra.jpg

    Bakvegg. Fugleperspektiv


    Fugleperspektiv.PNG

    Hele rommet. Fugleperspektiv

    Frontvegg close.jpg

    Frontvegg med plassering av høyttalere
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    WOW! Det er all grunn til å tro at et slikt system kan fungere ekstremt bra! Gleder meg til å følge dette videre!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    3.716
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    7
    Lite å bidra med, men blir spennende å følge med på videre!
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    994
    Dette blir knall! Ser du får en liten konflikt midt på frontveggen, da både bassene og senterkanal burde stått der. Hvordan løser du det?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.146
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Du har å se frem til! Hva med å snu på tingene 90grader? Ser ut som du har to ledige motstående vegger som kan konfigureres akkurat som du vil mht. bass. Rommet blir litt, men ikke mye smalere. Det gir også teoretisk en plan bølgefront enda litt lengre opp i frekvens.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Jeno: Den konflikten på frontveggen plager meg og jeg kommer meg ikke unna den hvis jeg skal ha 5 rekker med basser. Alternativet er 4 eller 6 rekker. Jeg tror jeg lander på 4 rekker foran. 2 x 8stk. 15" med X-max på 22mm vil nok holde selv om det optimale er 12 foran og 12 bak. Det blir som vanlig et kompromiss.

    Midas: Jeg simulerer litt i Unibox, men beregninger i forhold til lydtrykk gjøre jeg matematisk i excel. Jeg bruker formler fra gode gamle Linkwitz. :)

    Tytte: Rommet kan snus 90 grader og det var den originale planen. Jeg har følgende argumenter for å ha det som på bildene:

    1. Projektoren havner på det tekniske rommet. Kabling til denne blir enklere og ikke minst blir suset fra den bortimot eliminert
    2. Rommet blir bredere med lengre avstand til sidevegger med de fordeler det har i forhold til refleksjoner fra sideveggene. Men det er jo ikke store forskjellen..
    3. Bygger jeg rommet på denne måten vil det ikke bli så kvadratisk Jeg vil havne på omtrent 6 meter bredt og 5 meter langt. Snur jeg det 90 grader i forhold på bildene vil jeg når front og bakvegg er ferdig havne på et rom som er omtrent 5,5 x5,5 meter. Det gjør forsåvidt ingenting i et DBA system, men jeg tenkte også at rommet skulle fungere for å teste andre høyttalerkonstruksjoner.

    Jeg har ikke bestemt meg enda, men tenker at hvis jeg får DBA systemet til å fungere slik som på tegningene så er det en del fordeler. Jeg har jo også plenty med SPL fra mellombassene ned til 80Hz. Eller tenker du at det er store fordeler ved å kunne kjøre DBA opp til f.eks 120Hz?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.146
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tytte: Rommet kan snus 90 grader og det var den originale planen. Jeg har følgende argumenter for å ha det som på bildene:

    1. Projektoren havner på det tekniske rommet. Kabling til denne blir enklere og ikke minst blir suset fra den bortimot eliminert
    2. Rommet blir bredere med lengre avstand til sidevegger med de fordeler det har i forhold til refleksjoner fra sideveggene. Men det er jo ikke store forskjellen..
    3. Bygger jeg rommet på denne måten vil det ikke bli så kvadratisk Jeg vil havne på omtrent 6 meter bredt og 5 meter langt. Snur jeg det 90 grader i forhold på bildene vil jeg når front og bakvegg er ferdig havne på et rom som er omtrent 5,5 x5,5 meter. Det gjør forsåvidt ingenting i et DBA system, men jeg tenkte også at rommet skulle fungere for å teste andre høyttalerkonstruksjoner.

    Jeg har ikke bestemt meg enda, men tenker at hvis jeg får DBA systemet til å fungere slik som på tegningene så er det en del fordeler. Jeg har jo også plenty med SPL fra mellombassene ned til 80Hz. Eller tenker du at det er store fordeler ved å kunne kjøre DBA opp til f.eks 120Hz?
    Jeg ville nok uansett har latt DBA systemet legge føringer for hvordan resten av rommet blir, det meste er jo løsbart slik du også har skissert det.
    Det er ikke så godt å si hvor jeg hadde lagt delingen, men jeg ville nok strekt strikken så langt oppover det lar seg gjøre. Et godt bassfundament er undervurdert. Skal du få til noe tilsvarende DBA under 120Hz med en en frittstående høyttaler så krever det en del akustikktiltak. Ellers så skal du ikke forvente ideell respons helt opp til halv-bølgelengde-grensen. Har iallfall tilgode å se et system som klarer det.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    Folk prioriterer forskjellig: Jeg ville strukket meg langt for å få prosjektoren i teknisk rom. Selv om denne modellen er støysvak, kan det ikke helt sammenlignes med å være totalt støyfri.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Det veier egentlig ganske tungt for meg å ha projektor på teknisk rom. Da er det også enkelt å koble opp playstation og andre støyende ting der inne også.
    Jeg heller mot å lage ting litt skalerbart. Alle høyttalere lages som enkelsttående kasser bak / i en falsk vegg. Da kan jeg starte med 8 basser i front, måle og teste litt og eventuelt utvide senere. Så er det "bare" å få laget dette stivt som "bukkekødder" :)

    Basskassene trenger ikke være fine å se på siden de skal skjules, men de må være solide og kan godt være tunge. Jeg har lekt litt med tanken på å bruke betongelementer som kan monteres/limes sammen. Kassene skal være på omtrent 200 liter. Er det noen som har noe info / erfaring med dette?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Etter 2 år med midlertidig oppsett er det på tid å komme seg videre....
    Frontveggen er tegnet til minste detalj i Sketchup.
    Frontvegg_alt.jpg


    Fuleperspektiv.
    Screen Shot 04-18-18 at 12.14 AM.jpg


    Detaljer av venstre kanal.
    Screen Shot 04-18-18 at 12.15 AM.jpg

    Elementet til venstre er SEAS W15CY-001 og til høyre RD-75 båndet. RD-75 skal festes med 141mm lange stålklemmer som skrus inn forfra. På den måten kan jeg potensielt bli kvitt en svakhet med disse elementene. De har dessverre en tendens til å skurre ved lave frekvenser hvis de ikke klemmes godt fast

    tom Kino.jpg


    Så var det bare å brette opp ermene...
     
    Sist redigert:

    MusicBear

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    5.594
    Antall liker
    2.460
    Torget vurderinger
    0
    AMAZING !!!

    Du spurte lenger opp om råd til tunge kabinetter. Vet ikke om det gjelder lenger, men jeg ville laget de i MDF/trefinéer plater, så (innvendig eller utvendig) pålimt steinfliser med Biltema's svar tpå Tech7 (grisebillig/blir ikke så hard som Tech7), og steinfliser fåes i alle fasonger/tykkelser og kan som følge av null krav til useende plukkes fra restlager/etc. Du kan velge mellom porcelenfliser, keramiske eller i ekte stein, effekten er helt rå og jeg ville gjort det samme på bakveggen eller også om mulig på sideveggene av mellomtonekammeret. Like godt eller enda bedre er om mellomtonekammeret hadde hatt et nytt (og gjerne større) kammer bak seg, så fylt dette med tørr sandblåsersand. Jeg mener tunge (døde/lyddøde) kabinetter er noe av det som er mest undervurdert i høyttalerkonstruksjoner.

    Har du kjøpt Seas elementene?
    Sikker på at du ikke i stedet vil bruke varianten med Hexadym magnet?
    På den annen side - hver av disse elementene skal jo ikke akkurat blåse livet av seg :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir spennende å følge med på! Jeg har samme bånd og jeg planlegger også å "utvide" med line source mellomtoner. Egentlig er planen min ganske lik dine skisser. Både forsterker og 160 elementer står i boden da jeg desverre ikke har hatt tid til å starte etter at jeg fikk dette i hus.

    Lykke til! Håper på masse bilder!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    Nei, båndene står i kinoen. I utgangspunktet var planen min et toveis system med RD-75 og sub. Jeg fant imidlertid fort ut at dette ikke fungerte optimalt. Allikevel fungerer det såpass bra at jeg ikke føler veldig på hastverket med å bygge videre, selv om høyttalerne ligger halvferdig på verkstedet og alle elementer til LA mellombass og forsterker ble kjøpt inn i fjor høst...
     

    Syncrolux

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    5.152
    Antall liker
    2.797
    Jeg kjører 2-veis med RD-75 i to forskjellige oppsett, og synes det fungerer veldig bra jeg. Deler ved 150 Hz. Hadde en 3-veis løsning på et tidspunkt som ikke var noe bedre enn 2-veis.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    994
    Dette blir helt rått! Blir spennende å høre hvordan RD-75 fungerer i lukket kasse. Virker som de fleste kjører fritthengende. Har du testet i lukket kasse fra før? Jeg har stor tro på at det blir knall!
     

    Syncrolux

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    5.152
    Antall liker
    2.797
    For min del har jeg kun brukt disse fritthengende som dipoler.

    Det som er helt tragisk er at disse fantastiske artige driverne ikke er å få tak i lenger. Jeg skulle gjerne hatt kloa i noen fler....
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mine i lukket kasse som anbefalt av produsent. Det er nok dette som gjør at jeg synes mellomtonen er litt tam.

    Planen min er aktiv deling og EQ mellom bånd og mellomtone ved bruk av Crown effektforsterker med innebygde DSP. Hvilken løsning vil du benytte her?
     

    MusicBear

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    5.594
    Antall liker
    2.460
    Torget vurderinger
    0
    Disse bånda dere snakker om. Jeg var hjemme hos en danske på Borholm for et par tiår siden, som hadde laget seg bånd selv. Fortsatt, er jeg usikker på om jeg har hørt Kari Bremnes mer luftig, svevende, tilstedeværende - igjen svevende - akkurat som det ikke kom fra en høyttaler.

    I bunnen satt en 6,5 toms Vifa enhet, den 17 "et-eller-annet" de ikke lager lenger som spilte så utrolig naturlig, billig var den også, og det var koblet til en "ikke-high-end" forsterker og billige bilstereokabler.

    Jeg kjenner en kamerat av han, som jeg treffer av og til på Jylland, kan jo høre om han husker hva disse ble laget av - det spilte bare MAGISK !!! De var ca. meteren høye husker jeg, han sa hva de var laget og hva det kostet (småpenger), men husker bare lyden bød på.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Jeg og en kompis laget et par slike bånd i 2004 etter en oppskrift herfra: Dahlberg Bygger band! 1(3)
    Utstyrt med firkantstålrør, magneter, pizzarull, tape og aluminiumsfolie fra nærbutikken snekret vi sammen disse båndene.
    Vi gjorde det mest for moro skyld og hadde ikke de helt store forhåpningene, men de spilte helt utrolig bra og vi ble sittende å måpe begge to første gang vi satte signal på dem. Jeg er ikke så god på å beskrive lyd, men det hørtes så ekte ut.
    Prinsippet er helt likt på RD-75 båndene, men de har plastfolien i ett stykke helt ut forbi magnetene på sidene slik at det blir tett og de har god respons nedover i frekvens. Den vi lagde hadde et lite gap mellom bånd og magnet som ga dårlig respons nedover. Vi hadde også den klassiske peaken ved 5kHz som RD-75 har.
    Jeg fant fakstisk en måling av dem fra 2004 på serveren:
    Screen Shot 04-19-18 at 02.17 AM.jpg


    Jeg har ikke prøvd RD-75 båndene i kasse enda. Kun hatt de i dipol, og da spiller de magisk bra. Håper at jeg kan oppnå samme effekt med god demping og diffusjon på baksiden.

    Jeg har fått snekret litt de siste par dagene, men innser at det er vesentlig vanskeligere i snekre i "real-life" på en bulkete murvegg enn det er i Sketchup....
    Det blir en del kiler og tec-7 for å få det rett og tett.
    For å feste stenderne i leca-veggen bruker jeg 200mm lange 10mm tykke fasadeplugger fra Essve. Det er virkelig noe annet enn vanlige murplugger! De sitter som f*** og anbefales på det sterkeste. https://www.youtube.com/watch?v=Tzioo1Mf4yk

    Flere timers arbeid har dermed kun ført til denne skuffende fremdriften så langt.
    2018-04-19 00.58.33.jpg


    Jeg kommer til å droppe stein. Jeg har allerede kjøpt inn masse 22mm MDF og 12,5mm fermacell. Baflene til diskant/mellomtone blir kun en plate 22mm MDF. De er såpass smale og vil ha såpass mye støtte bakover at jeg tror ikke det er nødvendig med mer. Baflene til bassene er mye større og trenger mer demping. Der blir det 2x22mm MDF + 12,5mm fermacell. Totalt 56,5mm tykke. Det får holde. Blir det vibrering få jeg lime på stein senere. Men da blir du med å løfter de på plass MusicBear!!
     

    Syncrolux

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    5.152
    Antall liker
    2.797
    RD-75 driverne er det beste jeg har hørt, nuff said. Heldigvis kjøpte jeg et backup-par en gang i tida, men jeg skulle kjøpt mange fler siden de jo nå er umulig å oppdrive. Men jeg klarte å få tak i fire RD-40 som jeg bruker i kinoen min som surrounder, samt at to er stacket oppå hverandre som senterkanal. Backup-paret med RD-75 er de andre frontene, samt at jeg bruker et par RD-75 både som surround back og i stereoen. Har kino i ene enden og stereo i den andre i rommet. Funker som bare det.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Stenderverket på frontveggen er ferdig.
    Screen Shot 04-23-18 at 02.19 AM.jpg


    3 tuber tec-7 og x antall skruer gjør at alt sitter godt sammen. 50stk. 200mm lange fasadeplugger binder det fast til murveggen. Disse hadde et fantastisk grep i leca-muren. Batteridrillene våre måtte gi seg og vi dro til det siste for hånd. Ikke en eneste av pluggene slapp taket. Jeg har tro på at dette skal holde seg på plass uten vibrasjoner. Med en hel murvegg som fundament bør det bli stivt.

    Her kassen til bassen nede til venstre. 200 liter.
    Screen Shot 04-23-18 at 02.28 AM.jpg


    Nå gjenstår en del tetting rundt ujevnheter på veggen og konstruksjon av bafler.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Resonans må unngås. For å finne ut hvor mye demping av avstiving jeg trenger på baflene til bassene har jeg laget et akselerometer som måler vibrasjoner i platen opp til 70g. Dette sendes til et lydkort og jeg kan ta opp lyden av vibrasjonene.
    Screen Shot 04-25-18 at 12.52 PM.PNG

    2018-04-25 00.57.48.jpg

    Baffelen som testes her er 94x92 cm 22mm MDF. Denne ble gitt en god "knokeknakk" og output lagret som en lydfil.

    I denne testen er den frittstående på gulvet og vil vil få egenresonansen til platen uten noen avstivning.
    Screen Shot 04-25-18 at 01.03 PM.jpg

    Vi ser at egenresonansen ligger på 80Hz.

    I denne testen er baffelen montert på veggen der den har en vertikal avstiver plassert litt til venstre for midten. Sensoren sitter nå der elementet senere skal monteres (på venstre side av avstiver).
    Screen Shot 04-25-18 at 01.08 PM.jpg

    Vi ser at frekvensen har steget til 161Hz.

    En måling på høyre side av avstiver viser at frekvensen der ligger på 130Hz.

    Dette er selvfølgelig ikke godkjent. Den originale planen er å bruke 2x22mm MDF pluss 12,5mm fermacell. Jeg er usikker på om green glue vil gi noen særlig bedre effekt enn trelim. Jeg tror faktisk to plater limt med trelim blir stivere enn hvis de er limt med den mer fleksible green glue. Et generøst lag med trelim ble spredt utover ene platen og to plater ble skrudd sammen.
    Screen Shot 04-25-18 at 01.21 PM.jpg


    Resultatet vet jeg ikke enda, men jeg skal måle det i kveld. Er det noen som tør å gjette? :)
     

    Syncrolux

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    5.152
    Antall liker
    2.797
    Kan jo godt gjette at det ikke vil forandre seg så mye ?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    994
    Herlig tråd!

    Økt masse og stivhet? Da tipper jeg at både nivået og frekvensen går litt ned, men ikke dramatisk.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    1
    Supert med tråd i tungvekterklassen Armand ! Følger spent med.
    Fant ei gammel oppskrift på seigt lim forresten, tror den ble benyttet på en "Ny Elektronikk" høyttalerkonstruksjon "Gipsella" som var laget av gipslaminat og diy visco-lim:
    75% hvitt (vanlig) trelim
    5% flytende såpe (sulfo på dansk). Zalo inneholder sulfo
    10% vann
    10% skyllemiddel.
    Garanterer ingenting :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    Spent på resultatet. Jeg lagde mine egne kasser i 2x22mm MDF limt med vanlig trelim. Gikk imidlertid ikke så vitenskapelig til verks som her. :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    MDF bafler tykkelse og demping

    I stedet for å bare banke på platen med knokene ville jeg gå mer grundig til verks og måle eksakt vibrasjon fra samme impuls. Jeg har derfor gjort nye målinger der en biljardkule hengt opp i en (ren) sokk ble sluppet mot platen som testes. Akselerometeret og forsterkningen i systemet er kalibrert slik at verdien på skalaen i Audacity må ganges med 83 for å få veriden i g-kraft. 0,83 på skalaen tilsvarer da 70g som er maksimalt denne sensoren kan måle. Sensoren klipper på 73g.
    Akselerometeret er montert midt på platen og kulen treffer platen 3-4 cm unna akselerometeret. Platens mål er 92x94 cm. Alle målinger ble repetert tre ganger for å verifisere at det ikke var store avvik mellom målingene. De tre var veldig like og avvikene fra måling til måling var innenfor 1-2dB.
    sokk kule.jpg


    Jeg har også testet med å lime på biter av 12,5mm fermacell på baksiden med TEC-7. Det måtte bli biter for at det de allerede monterte avstiverne på veggen skulle passe. Jeg gadd heller ikke lime på der det skal skjæres ut til bassen.
    44mm MDF og fermacell.jpg



    Tidsvinduet på alle målinger er fra kulen treffer platen til 0,6 sekunder etter impulsen.
    For å ha en referanse på støygulvet ser det slik ut:
    noise floor.jpg



    De neste tre bildene viser FFT av (fra topp til bunn) 1: 22mm MDF 2: 2x22mm MDF limt med trelim. 3:2x22mm MDF + Fermacell
    22mm MDF 50cm FFT.jpg

    44mm MDF 50cm FFT.jpg

    44mm MDF og ferm 50cm FFT.jpg


    Merk at skalen på disse bildene er forskjellig.
    Vi ser at 22mm gir resonans på 176Hz med amplitude på -46dB pluss stolper på 90Hz og 320Hz.
    22+22mm gir 310Hz med amplitude på -55dB og mindre annet "grums".
    Konklusjonen og svaret på hva som skjer når man limer sammen to MDF-plater blir dermed: Dobbel MDF limt med hardt lim gir bortimot doblet resonansfrekvens med 9dB lavere amplitude og i tillegg mindre andre resonanser.

    Til slutt ser man at ved å legge på fermacell skjer det ting. Resonansfrekvensen synker tilbake til 158Hz og amplituden senkes til kun -71dB. Alle de høyere frekvensene synker også vesentlig. Det kan se ut som det har dukket opp en stolpe ved 60Hz, men det er bare fordi man blir lurt av skalaen. Denne har hatt samme amplitude på de tidligere målingene også.
    Det er egentlig en ulempe at resonansfrekvensen synker tilbake til 158Hz, men når jeg får satt opp platen på veggen og den får en avstiver på midten vil denne resonansen stige igjen til godt over 200Hz.


    De neste tre bildene viser amplituden på svingningene en stund etter at kulen traff platen. Fra topp til bunn: 1: 22mm MDF 2: 2x22mm MDF limt med trelim. 3:2x22mm MDF + Fermacell
    22mm MDF 50cm ampl_250samples.jpg

    44mm MDF 50cm ampl_139samples.jpg

    44mm MDF og ferm50cm ampl_284samples.jpg


    Merk at tidene etter impuls på disse bildene er forskjellige. Tiden står øverst på bildet.
    22mm MDF svinger med en amplitude P-P på 0,15 (1,2g) etter ca 0,22s. En periode er 250 samples (176Hz)
    44mm MDF svinger med en amplitude P-P på 0,01 (0,8g) etter ca 0,13s. En periode er 139 samples (317Hz)
    44mm MDF + Fermacell svinger med en amplitude P-P på 0,007 (0,6g) etter ca 0,065s. En periode er 284 samples (152Hz)

    Man ser på disse bildene også tydelig hvor stor forbedring fermacell gir.

    Når man har akselerasjonen og frekvensen kan man beregne lufttrykket rett foran platen. Når man i tillegg har platestørrelsen kan man også beregne lydtrykket. Dette excel-arket beregner alle verdier. Jeg har lagt inn parameterne fra målingene av 22mm MDF. Jeg har også gått ut i fra at platen er bare halve størrelsen av reell størrelse. 4000cm^2. Dette blir veldig sånn ca. så det skulle være interessant å faktisk måle om dette stemmer med en mikrofon.
    excel beregninger.jpg



    Vi ser at med 22mm MDF så vil lydtrykket ved 176Hz etter 0,2s være 90dB SPL en meter unna og at platen vibrerer med en amplitude (P-P) på 0,02mm.

    Ved å legge inn parametere for 44mm MDF vil lydtrykket ved 317Hz etter 0,13s være 86dB SPL en meter unna og at platen vibrerer med en amplitude (P-P) på 0,004mm.

    Ved å legge inn parametere for 44mm MDF med fermacell vil lydtrykket ved 152Hz etter 0,065s være 85dB SPL en meter unna og at platen vibrerer med en amplitude (P-P) på 0,015mm ved 152Hz.


    Min konklusjon:
    Alt tatt i betraktning ser det ut til at 2x22mm MDF limt med hardt lim er mer enn nok i basskasser som skal spille opp til 100Hz så lenge man har avstivninger som gjør at største panel lengde holdes under en viss lenge. (Kanskje 40cm?). Fermacell er nok da strengt tatt unødvendig.
    Skal man lenger opp i frekvens kan fermacell limt med TEC-7 gi en meget god demping.
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Takk for at du legger ut denne informasjonen Armand.

    Jeg lurte litt på denne beregningen av lydtrykk som følge av platevibrasjoner, er det mulig å si noe om forholdet mellom dette og lydtrykket i kassen?
    Nå brukte du en biljardkule i sokk, det skjer jo sjelden i vanlig bruk og blir kanskje litt vanskelig å overføre til trykket fra en driver i kassen.
    Men det er kanskje likevel mulig å se hva man kan forvente, hvor høy lyd lagde kulesmellet?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer litt på hvordan du har tenkt å feste selve båndet i kassen? Egentlig ikke så helt enkelt, spesielt dersom det i tillegg skal være tett rundt. Finner heller ikke så mye praktiske fremgangsmåter på nett, men fant igjen denne tråden som var en stor inspirasjon for mitt prosjekt: https://www.perrymarshall.com/articles/ultimate2way/

    Noe av problemet med disse båndene er at det er mye informasjon på nett der folk planlegger løsninger med disse, men dessverre ikke så mye eksempler på at folk faktisk har gjennomført det... :rolleyes:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Montering av mellomtone og diskant

    Monteringen av ene baffel er påbegynt. Kassen på baksiden av båndet kommer senere.

    Først måtte jeg lage en fresejigg av akryl. Jeg brukte en sentertapp på 5,1mm saget av et gammelt sykkelbagasjebrett. Ved å borre 5mm hullt i MDF-platen sitter den dermed akkurat passe fast til at den sitter imens man freser og enkelt kan slås ut når man er ferdig. Diametermålene de forskjellige hullene i akrylplaten vil gi ble skrevet på akrylplaten
    Fres med akrylplate.jpg

    Fres med akrylplate close.jpg

    Fres med akrylplate close maal.jpg


    Metoden jeg brukte synes jeg fungerte bra. Jeg brukte kun 1 time på å frese ut 12 hull med perfekt resultat på alle. Først to runder med forskjellig diameter på 4,2mm dybde til forsenking av elementet. Deretter en runde på 21mm dybde innerst for hullet. Da er det 1mm igjen som man tar med en kniv til slutt. Ved å gjøre det på denne måten får man et perfekt hull uten at fresen mister styringen. Jeg passet på at sentertappen stakk ut på undersiden gjennom et litt større hull slik at jeg enkelt kunne slå ut sentertappen uten å ødelegge den tynne 1mm kanten som var igjen.
    tre fresinger og sentertapp.jpg

    Sentertapp med underlag.jpg


    Utskjæring med kniv. Det er omtrent som å skjære papir.
    Skjære ut.jpg


    Det er greit å stå ute med dette. Det støver..
    Ferdig 12 hull.jpg


    Baksiden fikk en runde med avrundingsfres.
    utfreisng bakside.jpg



    Så var det båndet. Det ble først merket opp og så saget med stikksag. Dette båndet er litt dumt laget og krever litt tilpasning for at det skal ligge plant mot baffelen. Etter en time med overhåndsfres og skyvelær var forsenkingene i topp og bunn og til naglene på plass.
    utfresing bånd hele.jpg

    tilpasning bånd forsenking.jpg


    For å feste båndet har jeg laget 9 stk. metallbiter av 10x20mm stål som er 141mm lange. Disse ble gjenget på endene. Båndet kan nå strammes mot frontplaten fra forsiden. Poenget med dette er å prøve å bli kvitt den skurringen som kan oppstå på disse båndene ved lave frekvenser. Jeg har to bånd som har dette problemet, og har tidligere erfart at ved å sette på skrutvinger som presser båndet sammen så blir skurringen borte.
    Hele bånd med fester.jpg

    Detaljer metallfeste.jpg



    Så var elementene på plass. 22mm MDF passer bra for disse båndene med denne festemetoden. Waveguiden sitter helt flush med frontplaten, men på grunn av at den vinkles litt bakover igjen blir det en kant på ca. 1mm igjen. Her kan man pusse og fikse, men jeg tror jeg bare kommer til å sette på en tape langs kanten. Jeg får se..
    elemeter på plass.jpg

    Tilpasning flush 1.jpg

    Tilpasning flush 2.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    1.504
    Antall liker
    799
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra! Her beskriver du jo nettopp det jeg går og grubler på for tiden! Jeg forstår at du har tilgang på en del verktøy dersom du lagde disse metallbrakettene selv.. Interessert i å lage 27 ekstra? :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Veldig bra! Her beskriver du jo nettopp det jeg går og grubler på for tiden! Jeg forstår at du har tilgang på en del verktøy dersom du lagde disse metallbrakettene selv.. Interessert i å lage 27 ekstra? :)
    Jeg har ikke lyst til å lage 27 ekstra. Kan du ikke prøve å kontakte et metallverksted i stedet? Skulle ikke forundre meg om de kan programmere en CNC maskin som spyr ut slike til en OK pris. Jeg klarer ikke mer enn ca. 6 i timen med mine begrensede kunnskaper om metallsløyd. Ikke blir det rett heller...
    Hvis du ber om at de gjenger dem helt ute i enden så trenger de ikke være mer enn 137mm lange. Da har du fremdeles litt å gå på.

    PS! Jeg trenger også minst 18 til, og har ikke sååå lyst til å stå å lage gjenger for hånd. Kanskje vi bestiller en batch sammen? Jeg sjekker pris med en jeg kjenner.

    PS2! Jeg har allerede forespurt og han skal se på det i morgen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.670
    Sted
    Kongsberg
    Metallfester

    Her er tegningen på metallbiten. Hvis man kan gjenge M6 gjenger kun 1mm fra kanten på hver side så kan metallbiten være kun 138mm lang. 130mm mellom senter i hullene. Det vil da være 2mm klaring mellom skruene og elementet på hver side.
    Metallfeste med mål.jpg

    Metallfeste klaring skrue.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    905
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp maskingjengetapper (de med spiralutforming) fra Dormer eller Gühring så kan du gjenge med batteridrillen :)
     

    KJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    9.856
    Antall liker
    1.379
    Dersom 10 mm aluminium er OK så kan de leveres fra Schaeffer og koster omtrent 18,5 € pr stykk (EDIT: +mva og transport og gebyrder) i kvanta på 20 eller mer.
    Schaeffer AG: Home

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn