Arduino mikkmakk byggetråd for styring og overvåking av amp

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.419
Torget vurderinger
1
I forbindelse med denne tråden:

Så har jeg gått til innkjøp av en Arduino Giga med skjerm og wifi og noen rele brett.
Men så trengs det vel noen komponenter i tillegg.

PSU. Her tenker jeg en med 2 output, en på 5V og en på 12V. Eller to på 12V, begge deler kan brukes da Arduino kan brukes på både 5V eller 12V. Mean well helt ok?
Noen dioder for å koble til vifter for å hindre induksjon tilbake til power.
Kondensatorer for jordplan før elektronikken?
Noen andre ting å tenke på som trengs?

Nå er det mange år siden jeg har holdt på med noe spesielt elektronikk, og ikke er jeg en dreven koder heller så her blir det å rappe mye kode andre steder også tilpasse til bruken.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.419
Torget vurderinger
1
Code asistent har bra kontroll på Arduino kode om du tenker bruke dette IDE.
Jeg blir litt sånn learning by doing på dette, og tenker å oppdatere litt i tråden her med litt fremgangsmåte om det skulle være av interesse for andre også om de skulle ønske å bygge noe lignende.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.419
Torget vurderinger
1

Tenker en slik for å drive Arduinoen og releer til trigger 5V til Arduino og 12V til det andre. Ifølge data arket så står det allerede en y-kondis der på PSU, så da trenger man vel ikke å tenke mer på det?

Slenger også på en slik for viftene, om det skulle bli skurr i lyden: https://no.rs-online.com/web/p/switching-power-supplies/1065830

Også to slike pr. Chassi for viftene (en foran og en bak), så man slipper tilbakeslag i spenningen/induksjon.

Noe mer man trenger å tenke på da mon tro?

Topp Bunn