Arbeidstråd: Fiksing av Tandberg 6041X (6000X)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Jeg kjøpte en Tandberg 6000X (4 spors, stereo) båndopptaker her forleden sammen med en kassettspiller. Har snust på båndopptaker en liten stund, men hadde egentlig tenkt å vente med å anskaffe meg en. Tilfeldigvis hadde selger av kassettspiller også denne Tandbergen, så jeg ble da lysten og han tok den med. Leste litt om den på nett og det var jo en staselig modell i sin tid (1969). Jeg er også svak for tredetaljer. Så jeg kjøpte den nå da, og håpet prisen var innafor. Fulgte med fotsokler og deksel, det var vanskelig å få tak i sa selger. Alene går de for $$$. Detta var kupp.

    Jeg var opptatt av å ikke få enda et prosjekt, men selger hadde byttet både reim og clutch og pedaler, så denne var good 2 go. Som du kanskje skjønner har jeg null peiling på båndspillere. Men fint, tenkte jeg, sitter hjemme i koronamodus og vil gjerne oppdage hva slike spillere var gode for (og hvordan de fungerte).

    IMG_8608.jpg

    Dårlig bilde, flott spiller!

    Jeg skal ikke si noe negativt om selger, han var en fin fyr og var tydelig glad i alle sine saker som han nå noe motvillig solgte. Ekte Tandberg-fan, med en samling som stod i stil. Jeg fikk med noen gamle bånd, samt en formaning om at jeg ikke skulle la meg lure av lyden fra dem, for gamle bånd er gamle bånd og låter deretter.

    Han hadde vel kanskje rett i det, da jeg prøvde ta opp litt vinyl på 7,5 fots hastighet låt det heller komprimert. "Hvor er luften?" sa kona. Det låt noe sammentrykket. Snakket med selger og bestilte sporenstreks nye bånd fra Thomann. Når det er sagt; jeg var ikke helt overbevist. Selger sa han ikke hørte forskjell på 3,25 og 7,5 ips, og det var nå vanvittig forskjell syntes jeg. Derimot er det klart at "god lyd" er en smakssak. Det låt ikke dårlig. Og det blir vel litt urettferdig å sammenligne vinylriggen (som nå etter hvert koster noen skjorter) mot en rull-o-mat fra '69 med ny eksospotte.

    Masse korrosjon på kontakter og potmetere, så jeg tok fra hverandre spilleren og renset litt. Det hjalp. Dog, mens jeg studerte den innvendig så ble det mer og mer tydelig for meg at det sikkert er noen komponenter her som hadde satt pris på å bli avløst:

    IMG_8698.jpg
    IMG_8701.jpg
    IMG_8705.jpg


    Å nei, lukter jeg et prosjekt? Og hvordan skal jeg klare å bli ferdig her? Så jeg tenkte at jeg tar det én del av gangen, skriver litt samtidig og så ser vi hvor det går. Erfaringsmessig er det lettere å sparke seg selv bak og få ting gjort når man har sagt til andre at man skal det..

    Det er viktig for meg å presisere at jeg er ingen ekspert. Jeg liker å lodde, og er god på det sjefen min kaller BOD - Bullshit On Demand. Det vil si, jeg kan alltids late som jeg kan ting, og det hender da jeg sier de rette tingene også, men det betyr ikke at jeg helt skjønner hva jeg driver med. Så jeg lener meg på Internett og gode forumsjeler som tar seg bryet med å tipse og kommentere. Forhåpentligvis lærer jeg noe underveis. Og kanskje noen synes det er artig å lese, spesielt i disse kjedsommelige koronatider.

    Målet i dag er å stykke prosjektet opp i spiselige deler, ta noen bilder og få inn en ordre hos Elfa. Samt spille inn en låt på de flunkende nye båndene og se om det svinger bedre.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.311
    Antall liker
    277
    Fin maskin. Still om til 240-volts drift. Da unngår du overspenning og da holder ting lenger. Grunnregel: don`t fix it if it ain`t broken.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.311
    Antall liker
    277
    Se på serviceskjema. Trafoen er (som regel) vist med koplinger for forskjellige nettspenninger.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Uansett hvor gammel jeg blir, så er jeg ikke så flink til å lære mine egne begrensninger. Livet kommer i veien for det meste! I tillegg kom påskeharen fra Herborn litt tidligere enn forventet, hvilket satte det meste litt på hodet sånn hifi-messig. Men jeg trosset både unger og søvnbehov og satte meg ned for neste steg!

    Praktisk nok er spilleren litt modulær, og består av et hovedkort, strømfordelingskort, inputkort for platespiller samt inputkort for hver kanal og et outputkort. Noen sier: "If it ain't broke, don't fix it" -- men om hylla henger løst på veggen, så skader det vel ikke å bytte fester? :cool:

    Ett sted vil gi meg litt sjelefred å starte, og er (nesten) garantert klar for litt kjærlighet. Jeg snakker da om strømmen inn. Påwwer is everything tenker jeg; i hvert fall sover jeg litt bedre om natta når jeg vet at lytterne i strømforsyningen ikke sildrer og knitrer.

    IMG_8744.jpg

    IMG_8747.jpg

    Jeg tror i hvert fall dette er litt sånn strømfordeling og sånn

    Litt kondensatorer, motstander og transistorer. Noterer ned kondensatorene til bestilling, men her var det litt forskjellige varianter jeg ikke kjenner til :O

    IMG_8748.jpg

    Kombinert kondensator og motstand??

    IMG_8749.jpg

    Regner med dette er én kondensator, bare merket flere ganger..

    IMG_8751.jpg

    Artige motstander... Legg merke til transistorene. Ingen rør i denne greia, Solid State all the way!

    IMG_8752.jpg

    En papirkondensator. Internett sier at disse må man bytte sporenstreks, forferdelige saker sier de.


    De oppmerksomme har kanskje sett at her har vi kondensatorer produsert i både Sverige, Danmark og Tyskland. Sourcingen av komponenter har det tydeligvis gått med litt arbeide i.

    Jeg noterer ned alle kondensatorverdiene, skal bestille fra Elfa i morgen og håpe det kommer før påske. Planen er som følger: Lodde av alle kondensatorer, teste dem og erstatte de som ikke oppfører seg. Motstandene regner jeg med jeg kan teste der de sitter på kortet. Har fått tak i en servicemanual - men den sier ingenting om verdier på kondensatorer osv. Derimot lister den opp motstandene, så det er jo til hjelp. Internett sier også at motstandene gjerne blir mindre motstandsdyktige etter som årene går.. eller var det mer gjenstridige? Uansett, fint å få sjekket opp i samme slengen. Påwwer!!!!

    Jeg kobler alt tilbake som det var (kontaktene er viselig laget slik at man ikke kan dytte dem inn feil vei. Jeg har tatt bilder så klart, så uansett ikke noe problem, men fin detalje fra ingeniørenes side, spesielt mtp byggeår).

    Nå er det på tide å prøve spille inn en låt på et flunkende nytt bånd! Tanken er å spille inn den samme låten for hver gang jeg endrer på spilleren, for så å kunne høre gjennom senere om det har endret seg.

    Menneh.... maskinen funker ikke. Den skrur seg på, men motoren går ikke! Hva i huleste... jeg gjorde da ingenting slemt noe? Oppførte meg pent, behandlet spilleren med både respekt og kjærlighet.. åpner opp, tar koblingene ut og inn (korrosjon? Satt ganske hardt i), men til ingen nytte. Helsike, håper ikke motoren plutselig er gåen eller noe, men det skal da litt til, og jeg har satt alt tilbake riktig...?

    Noen loddinger som knaket seg opp da jeg så på kortet? Må jeg rense kontaktene for sikkerhets skyld? Ææææææh! Jeg som skulle lage radio med ungene og greier. Ikke tid til å gjøre noe med det nå, der jeg sitter og mekker med hodelykt (trafoene til spottene i taket har røket. Karma..)

    To be continued (tips mottas med takk)
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Vedleggene fungerer ikke:eek:
    Ja, dette var ikke enkelt. Chrome hang seg og endte opp med å knekke hele PCen flere ganger. Måtte redigere innlegg, endre ett bilde, lagre, redigere igjen osv. Flere bilder fikk Chrome til å låse seg, task manager ville ikke åpne seg og jeg måtte skru av og på maskinen. Jpeg som er konvertert fra HEIC, mon tro om det har noe å si. Håper det fungrerer nå.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Mens ungene har overnattingsparty sniker jeg meg ned på hobbyrommet for neste fase. Skriver ned alle kondensatorene jeg skjønner noe av og bestiller fra Elfa. De firkantede var filmkondensatorer - jeg hadde en anelse, men aldri godt å vite. 0,1 betød 0,1µF. Googlet "0,1/160" og fine bilder kom opp. Utrolig hvor bortskjemte vi er i 2020! JJ er jeg usikker på, men J står visst for toleranse +/- 5%.

    Ungene har "overnattingsparty" og jeg sniker meg på hobbyrommet. Drar ut powerkortet, øser over flusst med flussmiddel og skrur på varmen.

    IMG_8757.jpg

    Noen som har vært her før.. muligens under en smule tidspress?

    Lukter ikke så godt detta, og jeg innser at jeg antakelig ikke er så lur når jeg har hodet mellom ventilatoren og kortet. Grenseverdiene for bly og andre ting vi for lengst har glemt fantes er nok overskredet med god margin. Takk og pris jeg i hvert fall har ventilator, det sies blyet legger seg på hjernen. Hjelper ikke å skinne der ingen ser..

    Sånn! Alle ledd er smeltet påny, jeg påfører rikelig med elektronikkrens og børster det så rent og pent. Lodder tilbake strømledninger og setter det inn igjen. Prøver å teste motstandene og lærer fort at det funker dårlig det også enn så lenge de er i kretsen. Med mindre en motstand oppfører seg som en kondensator til vanlig. Ja, ja..

    Hmm... dette er nok for enkelt - jeg kommer til å tenke på alle de ledningene som går ut fra kortet, de fører rundt og frem til motoren. Kanskje jeg dro noe løs derfra sist? At jeg ikke tenkte på det! Best å kikke, ellers kobler jeg den sammen igjen, ser at den ikke funker og må begynne på ny. Æsj...

    Snur den rundt og begynner demontere.

    IMG_8760.jpg

    Ting ser ut til å ligge langt inne... og jeg må demontere alle dingsene i tapemekanismen..

    Usj... dette var demotiverende. Jeg har ingen peiling på hvordan disse tingene henger sammen og funker, og det er tusen skruer og dippedutter... så for ordens skyld prøver jeg å slenge på et bånd, just in case...

    IMG_8762.jpg

    Det funker!!! Den spiller!!!

    Juhu! Jeg har fikset den! Lykken står den kjekke bi! Eller, jeg er kanskje ikke så kjekk, men jeg er i hvert fall standhaftig. Det er da vel en dyd det også. I full ekstase skrur jeg den sammen igjen, løper opp til stua, kobler alt opp og gjør meg klar til en bitteliten lyttestund før senga.

    Men nå funker den ikke lenger. Samme som før. Skrur seg på, men motoren vil ikke.

    Så legger jeg merke til at tapen egentlig ikke sitter så bra:

    IMG_8763.jpg

    Skal da vel være lenger innpå her?

    Jeg kikker litt på mekanismen.. virker som det er en vippearm som egentlig skal gå lenger ned når jeg setter spilleren i fri, slik at jeg får tredd på tapen ordentlig?

    IMG_8766.jpg

    Må holde denne nede?

    Jeg dytter den manuelt ned så jeg får tapen inn rett - og det funker!! Er det det som har vært problemet hele tiden???? Sukk... ja ja, jeg har i hvert fall en syndebukk som er lett å se. Tror jeg da. Men hvordan i huleste skal jeg få den til å oppføre seg? Hvis jeg har forstått mekanismen rett, da. For det er en fjær som trekker den opp igjen, så jeg må holde den nede når jeg trer på tapen. Får sjekke servicemanualen når jeg har tid..

    Merker også at den sliter med å starte hvis jeg trykker "stopp" og "start" igjen, så det er noe som ikke er helt patent. Mat for videre arbeid.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Da var det neste økt igjen. DHL tryna litt, så pakken med deler som skulle vært her på mandag kommer ikke før på tirsdag neste uke. Ingen lodding i påsken, med andre ord. Men det går for så vidt fint, i den forstand at det er tydeligvis nok av andre ting som trengs å gjøres for at denne maskinen skal fungere greit..

    Mens jeg ventet på muligheten til å jobbe videre har jeg gjort første opptak på splitter nytt bånd. Tanken er som følger: For hver gang jeg kommer litt videre i å fikse på spilleren, tar jeg opp den samme låten på et helt nytt bånd. Deretter kan jeg, når alt dette er over (eller vi er underveis i vellinga), spille av og høre hvordan ting har forbedret seg.

    Å velge riktig låt er derfor meget viktig. Etter lang vurdering endte jeg opp med Survivor - American Heartbeat. Her er det flere tangentialfrekvenser og underliggende faseforskyvninger som er ypperlig til å virkelig teste hifi-utstyr med.

    Det siste var løgn. Jeg vet ikke hvorfor jeg valgte den låta, den dukket opp i hodet da og jeg hadde lyst til å høre den. Men klassiske rocketrommer har mye i toppen. Og plata er i topp stand og det låter fint. Fant den hos en antikvitetshandler på Majorstuen en gang ("Eye of the tiger"-albumet) og ble positivt overrasket. Ikke at jeg kan mye om rock, jeg er typen som aldri husker navn og stort sett kjøper plater basert på coveret. Kunnskapsløst og dumdristig, men oppdager i hvert fall mye artig!

    Spiller av igjen, og det låter ikke bra. Som om man hadde et cutoff-filter man vridde opp og ned på. Noen som husker Roland TB-303? Anyways... Wow og woosh og forvrengning og litt sånn. Hjelpes meg, faller hele greia sammen nå da eller? Ikke før jeg pirker borti korthuset, så knuser alle eggene! :'(

    IMG_8872.jpg

    Når jeg trykker på start/stopp-knappen, så detter båndet inn.

    Jeg har nå en liste over umiddelbare defekter:

    • Tapen får ikke tredd seg ordentlig på
    • Start/stopp (aka "pause") fungerer litt dårlig
    • Kjip lyd
    • Virker som maskinen noen ganger lar motoren gå når jeg setter den i fri??



    IMG_8873.jpg

    En "liten" skramme på det jeg mener er slettehodet. Ikke merket noe dårlig med slettingen, men vi får se..

    Ok, dette var litt deprimerende det her. Men jeg har en boks med "Lillebrors karameller" (bestilt for en måned siden av naboungene som skulle spare til skoletur, levert i dag), det er sol og vi har nettopp hatt en fin tur ute. Energi er på plass. Jeg finner ut at denne vippearmen som tapen ikke fikk tredd seg ordentlig på heter "tape feeler" i følge servicemanualen. Vi kan kalle det en båndsensor. Den merker om båndet er tredd på, og gjør den ikke det så vil ikke motoren gå. Det er ikke noe magisk, bare en vippearm som slår inn en mikrobryter om den er langt nok ned (aka båndet hindrer den i å gå opp), og skrur av motoren om den får lov til å vippe seg helt opp. Den hjelper også å holde båndet på plass. Kjekt.

    IMG_8876.jpg

    IMG_8877.jpg

    243990 - min nye nemesis?

    Jeg tror jeg har litt oversikt nå. Skal jeg skru på disse greiene for å justere båndsensoren slik at den vipper riktig? Ok, ok... så var det av med dekselet igjen. For å komme til de skruene servicemanualen beskriver så må jeg gå inn.. dypt inn... og demontere deler av tapemekanismen som fremdeles er en gåte for meg. Au, au, dette kan bli knotete!

    Jeg sitter der i pinsel og kikker på ting og utsetter det hele. Legger merke til at skruene under der er merket med rødmaling og tydelig aldri skrudd på siden den gang. Rart at ting plutselig skal måtte justeres nå, da? Lurer på hvor mange timer den har gått. Så også i manualen at motoren skulle smøres hver 3000. spilletime. Den går sikkert opp i røyk snart den, ja ja...

    Ikke vente mer nå, kjør på! Så..

    IMG_8878.jpg

    Høh?? Ser helt fin ut nå? Går langt nok ned av seg selv??

    Javel, ja. Alt i orden nå. Skrur maskinen sammen. Prøver - samme feil. Det viser seg at det er dekselet over som presser på vipper og dingser slik at denne armen ikke får utført sin funksjon ordentlig. Som kanskje også forklarer at motoren kunne fortsette å gå selv om maskinen var i fri? Og deler av andre tape-issues?

    IMG_8881.jpg

    Her trykker dekselet ned akkurat slik at det skaper litt friksjon for dingser som leder til båndsensoren. Også er det litt skittent

    IMG_8883.jpg

    Disse to skruene må ikke skrus for hardt, da blir det trøbbel!

    Som en bonus fikk jeg også en liten åpenbaring. Det slo meg at jeg ved opptak kanskje ikke skal stille lyden inn slik at VU-meteret nesten bånner. Det er jo ikke diggitalt det her, og hvem vet hvor nøyaktige de er. Så skal gjøre et nytt opptak i morgen med mer konservative innstillinger.

    Så, oppsummert:

    • Tapen får ikke tredd seg ordentlig på - FIKSET!!
    • Start/stopp (aka "pause") fungerer litt dårlig
    • Kjip lyd - kanskje litt bedre hvis jeg ikke vrenger opptaket?
    • Virker som maskinen noen ganger lar motoren gå når jeg setter den i fri?? - Tror fiksing av båndsensor fikset dette?

    Ikke dårlig det, selv om jeg vel egentlig er tilbake til utgangspunktet. Puh! Gleder meg til å lodde, jeg..
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Okey, påsken er over og jeg har fått litt deler og sånn. Men så tenkte jeg det kunne være greit å gå litt mer pseudovitenskapelig til verks:

    • Ta opp noen testlyder på ferskt bånd
    • Spille av og analysere frekvensrespons, wow osv

    Det er kanskje vel så interessant det, som å høre på samme låten mange ganger og så mene noe. Så jeg lagde en fil med forskjellige lyder:

    • 440Hz tone, venstre kanal
    • 440Hz tone, høyre kanal
    • Sweep 10-150Hz
    • Sweep 20-22500Hz
    • 15Khz firkantpuls
    • 1Khz firkantpuls
    • 1Khz sagtannpuls
    • Støy (white noise)

    Jeg spilte dette inn på 7,5 og 3,25 ips, tok så opp igjen og sjekket resultatet. Det vil si, akkurat nå har jeg bare sett litt på frekvensrespons - wow&flutter er jeg usikker på hvordan jeg måler i Audacity, og sjekking av pulsformer (firkant og sagtann) får jeg gjøre en annen dag. Unger + hjemmekontor osv gjør at dette tas litt stykkevis.

    Om dette var lure ting å ta med i en test aner jeg ikke - men artig da, og mye bedre enn ingenting.

    Da jeg skulle spille dette inn la jeg merke til at høye frekvenser slo veldig ut på VU-metrene -- de makset noe skikkelig. Dette gjenspeilte seg ikke i opptakene, der holdt volumet seg noe mer jevnt (alle lydene var samme volum, hele tiden). Interessant å vite hva som var vitenskapen bak her.


    Det første som slo meg var at venstre og høyre kanal oppfører seg forskjellig. Det vil si, venstre kanal sliter litt mer enn høyre:

    ulik venstre og høyre.jpg

    Fra sweep 20-22500Hz. Venstre sliter litt med å holde jevnt volum, hva kan det komme av mon tro?



    sweep 10-150hz halv hastighet.jpg

    Frekvensanalyse sweep 10-150Hz, 3,25ips



    sweep 10-150hz.jpg

    Frekvensanalyse sweep 10-150Hz, 7,5ips



    sweep 20-22500hz halv hastighet.jpg

    Frekvensanalyse sweep 20-22500Hz, 3,25ips



    sweep 20-22500hz.jpg

    Frekvensanalyse sweep 20-22500Hz, 7,5ips



    white noise 3tps.jpg

    Frekvensanayse white noise, 3,25ips



    white noise 7tps.jpg

    Frekvensanalyse white noise, 7,5ips


    Tja, det var jo ganske interessant. Tandbergs originale spec sier 40Hz-22Khz frekvensrespons på 7,5ips, og det er neimen ikke langt unna. Ikke like flink i øvre frekvenser nå som ny, men det er kanskje ikke så rart. Verdt å merke er at den tydeligvis går lavere også. På 3,25ips sier spesifikasjonene 15Khz, men den kommer ikke helt opp.

    Når man ser på white noise er kurven ganske annerledes, hvorfor det mon tro?


    Så:
    • Venstre kanal er litt baluba
    • Blir spennende å se hvordan det å bytte ut deler kommer til å påvirke lyden
    • Power upgrade/testing neste!



    Hvis noen ønsker jeg skal sjekke noe annet, ev kan fortelle meg hvordan jeg kan måle wow&flutter hadde det vært veldig interessant!

    Ble litt motivert jeg nå, her jeg sitter på (g/h)jemmekontor med tre barn og en fru..
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    186
    Antall liker
    102
    Sted
    Bodø
    Interessant lesing og å se hva du finner ut under testingen din.
    Har du renset båndføring og lydhoder grundig før du testet?
    Så ut på bildene som det var en del slitasje på hodene, og det vil jo kunne gi utslag i målingene.
    Men noe som definitivt har potensiale til å svekke lydkvaliteten er de gamle elektrolytt kondensatorene.
    Spesielt de som står direkte i signalveien.

    Som du vet så har disse spillerne mange kontakter og kort plugget i her og der, og alle med disse "Faston" pinnene som korroderer og får et slikt svart belegg på seg.
    Hvis du vil ha et tips til å rengjøre disse, så ta en vanlig skriveblyant (de med viskelær på toppen), og lag et lite hull midt i viskelæret.
    Stikk så hullet i viskelæret over pinnen og roter den litt rundt. Det vil slipe vekk det svarte belegget. Tørk rent med en Q-tips med IPA og fortsett med neste pinne.
    Du kan gjerne dyppe viskelæret i IPA for hver gang også.
    Det burde ta bare et par kvelder å bli ferdig med alle pinnene. ;)
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Hmm, usikker på om jeg har renset godt nok. Mener jeg tok q-tip med IPA på hodene og det kom ikke noe smuss, men ble litt usikker nå. Er det noe mer man skal rense enn hodene?

    Takk for tips, skal "viske" disse pinnene som en del av kort-fiksingen jeg da. Har tenkt å teste og bytte ut alle elektrolytter, og lurer også på om jeg skal bytte ut karbonmotstander. Har forstått det slik at den gamle typen kan forandre seg en del opp gjennom årene, så å bytte ut til moderne metallfilmmotstandere er kanskje en god idé? Testes skal de i hvert fall! :)
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    186
    Antall liker
    102
    Sted
    Bodø
    Alle punkter båndet berører på sin tur fra den ene spolen til den andre (også kalt båndføringen) vil det jo over tid kunne bygge seg opp rester av bånd og støv etc. slik at det bør rengjøres jevnlig. Spesielt kapstanakselen må være helt ren.

    Lydmessig så er det vel ikke grunn til å bytte alle elektrolytter (men bør gjøres uansett), tar du først de i signalveien så har du jo eliminert det.
    Ser fra skjema at det er 7 slike på opptaks delen og 3 for avspilling, pr kanal. Så 20 stk. totalt. Noen av de kan nok med fordel erstattes med filmkondensatorer.

    Om det er noe å hente på motstander vil jeg betvile. Når du er kommet dit, så kan du like gjerne vurdere om det er en tanke å erstatte originale transistorer som jo er av BC 14x familien med den nyere BC 54x typen. Eventuelt med nyere og bedre varianter for å få lavere egenstøy etc.
    Det som uansett er aller viktigst er at lydhodene er tip top. Kan bytte til nye NOS lydhoder være en mulighet/nødvendighet?
    Greier du ikke få hentet all lydinformasjonen ut av tapen, så nytter det ikke hva du måtte gjøre i etterkant.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    241
    Antall liker
    53
    Ser jeg helt feil, eller er det fullt av rust på båndføringsstolpen der hvor båndet kommer ut av lydhodeboksen? Det må i såfall definitvt gjøres noe med. Ellers er det som andre sier viktig at båndløpet er rent. Bruk teknisk sprit eller rødsprit, og unngå å få sprit på gummikomponenter.
    Kondensatorer... er det bare å bytte alt av med en gang. De gamle kondensatorene vil skape problemer over tid - garantert. Etter en så omfattende jobb - for ikke å snakke om spillerens alder - må/bør man gå gjennom prosedyren som er beskrevet i servicemanualen for justering av oscillator og innspillingsforsterkere. Det er en litt teknisk innviklet jobb som kanskje bør settes bort, men til nød får man gjort mye med et par gode voltmetere, en signalgenerator, et godt øre og litt sunn fornuft.
    Justering av lydhoder er best å holde seg unna med mindre der er absolutt nødvendig.
    Når det gjelder båndsensoren er det et typisk problemområde. Den lille grå plastdelen som metallarmen er festet i har lett for å sprekke opp så ting går ut av stilling. Hvis den skaper problemer, så vurder om du vil fjerne hele armen; da vil motoren gå når den skal, men du mister autostopp-funksjonen når båndet er slutt.
    Problemene på venstre kanal kan skyldes skjevheter i pressvalsen eller andre ting i båndføringen, eller selve båndet. Venstre kanal ligger i ytterkanten på båndet og er dermed mest utsatt.
    Et viktig element når det gjelder lydkvalitet er selvfølgelig båndet. Jeg har opplevd store variasjoner i lydgjengivelse og hvilket innspillingsnivå som fungerer på forskjellige typer bånd. Her må man bare prøve seg frem. Jeg har noen bånd fra tidlig 80-tall som har en annen type magnetisk materiale enn de eldre, og de har vært ganske ubrukelige på de eldre Tandberg-modellene. En ting som er spesielt verdt å merke seg er at man ikke bør bruke bånd med "back coating"/matt bakside på disse spillerne. Det er på grunn av den lille børsten som er montert før slettehodet, hvor et slikt bånd vil gi mye friksjon og stor slitasje. Bruk bånd med blank/glatt bakside.
    Hvis det etterhvert viser seg at det er mye slitasje på lydhoder og andre vitale komponenter ville jeg vurdert å finne en annen spiller som er i bedre stand. Det er viktig å ikke investere for mye tid (og penger) i håpløse prosjekter, for da forsvinner fort inspirasjonen.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    geirendre lars-chr, takk for veldig informerende tilbakemeldinger og nye ord! Lydhodeboks, båndføringsstolpe, pressvalse, kapstanaksel, båndløp.. :) :)

    Må si jeg er en smule flau, da jeg tydeligvis har hoppet over noe elementærhygiene og gått rett på innmaten. Skal rense alle kontaktpunkter i båndføringen før jeg går videre. :eek:

    Ang. venstre kanal og båndføring: Har merket noe problemer tidligere, da båndet virket å ikke gå helt riktig (= ingen lyd / svak baklengs lyd) - måtte da da båndet inn og ut for at det skulle fungere ordentlig. Tenker å inspisere slitasje/møkk for ujevnheter, det kan jo fortelle noe. Jeg fikk med noen bånd da jeg kjøpte spilleren, usikker på om disse var spilt inn av andre maskiner - hvis svaret var ja, så regner jeg med at ok lyd i dem = lydhodene sitter stort sett riktig?

    Elektrolytter: Jeg er spesielt engstelig for strømforsyningen. Har hatt mine opplevelser med ting som har sagt pang tidligere (billige kondensatorer i PCer fra 80-tallet, men dog), og har helst ikke lyst til at det skal skje igjen. Legger merke til at de fleste av dem internt er 63V-kondensatorer, mens slik jeg har forstått det er det 24V spenning internt. Regner med det gjør at de har vart så lenge som de har gjort (i tillegg til høy komponentkvalitet) - men er det viktig å erstatte med 63V? Og når vil filmkondensatorer være lurt å bruke i stedet for elektrolytter?

    Motstander: Slik jeg har forstått det (via lite kildekritisk internett-lesing) så er de gamle motstandene før 1970 kjent for å avvike en del opp gjennom årene. Det var visstnok vanlig å bruke motstander spekket for høyere strømstyrke enn nødvendig da disse var mer pålitelige. Kan se ut som det er mye 2W(?)-typer der inne - fete larver som tar seg godt ut, men dyrere å erstatte. Er det nødvendig å bruke så heftige motstander om jeg skal bytte ut, eller vil f.eks 600mA fungere fint? Eller må jeg rett og slett måle mens den står på?

    Transistorer, lydkvalitet osv: Dette er et veldig subjektivt spørsmål, men det er (for meg i hvert fall) en balanse mellom å gjøre bedre og å gjøre om. Når mister man spillerens "egenlyd"/hvor er grensen for når lydsignaturen er for langt fra originalen? Vanskelig å vite hvordan den låt originalt, men det er vel helt sikkert at den låt bedre da den var ny enn 50 år senere. Hvor er "hjertet" i en slik maskin? Bytter jeg transistorene også, mister den sjelen? Jeg er veldig glad i god hifi, men spiller også en del 78-plater og liker å kunne variere mellom ulike lydsignaturer og teknologier. Så "perfeksjon" er relativt. Når det er sagt er det mye fin mikrodynamikk og lyd også i gamle saker, så alt jeg kan gjøre for å bringe frem det beste i hva de er gir meg mye. Litt filosofisk dette her, men hører veldig gjerne meninger om dette.
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    186
    Antall liker
    102
    Sted
    Bodø
    Ja, det mekaniske må tas først før det elektriske.
    Hvis du ser i service manualen, så vil du se der at de først tar for seg drivreim, clutcher, bremser og slikt.
    Så går det videre til båndføringen med sjekk av alle stolper båndet passerer,
    og til slutt kommer sjekk og eventuell justering av lydhoder.

    Når alt det er ok, og alle elektroniske ting er ok, altså at alt som bør byttes av kondensatorer etc. er byttet,
    først da kan man vurdere å begynne og justere på elektronikken.

    Utfordringen er gjerne at mye av dette krever både spesialverktøy (inklusive test bånd) og utstyr (signal generator,
    oscilloscope, og diverse), samt en del kunnskap om hva man gjør og hvorfor.

    Skal du justere på noe, så vær ganske sikker på at det har potensiale for å bli bedre.
    Juster kun på en ting om gangen, og blir det ingen bedring så sett det tilbake slik det var, før du eventuelt prøver noe annet.

    Elektrolytter: Bør ikke være noen fare for noe alvorlig her. Bytter man med tilsvarende av original og passer på polaritet så går det sikkert greit.
    Filmkondensatorer kan brukes i signalveien når det er verdier som lar seg skaffe i tilsvarende størrelse av de originale kondensatorene.

    Motstander: Har jeg ikke hørt eller erfart skal være noe problem på Tandberg produkter fra denne perioden.

    Transistorer: De jeg refererer til en sk. ekvivalenter av de originale transistorene. Dvs. de har samme karakteristikker både elektrisk og mekanisk.
    Altså de kan direkte erstatte de originale. I noen av Tandbergs egne service bulletiner så er de der listet som Tandbergs egne anbefalinger til erstattere.
    Som sagt så er eneste målbare forskjell at de støyer noe mindre, og det er vel ikke noen ulempe.
    Det er nok mange andre kilder til støy i en såpass gammel båndopptaker, så du trenger ikke bekymre deg for at det skal bli for lite støy ;)
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Da er båndføringen renset, det var MYE gruff der gitt! Fremdeles masse bøss i bakkant, men hodene og andre kontaktpunkter er så rene som jeg får dem. Må kjøpe flere q-tips..

    Skal ta opp og utføre ny frekvenstest, håper jeg får til i morgen kveld, hvis vinden blåser riktig vei osv

    36B25D19-1DDF-4337-A12A-EE7ACE7D3D66.jpeg
    10D83727-046D-4B46-A764-555B80DA5ECF.jpeg
    4613B570-5BE6-480B-BE97-858B97D8703F.jpeg
    0CE04B7E-E197-4B2E-9AD6-A1A4C6297DCD.jpeg
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Da fikk jeg kjørt ny test av lyden. Frekvensmessig er det ikke store forskjellen, men variasjonene i volum på venstre kanal er borte! :cool:

    Derimot innså jeg to problemer:
    1) Utgangene/inngangene på maskinen gir veldig dårlig kontakt, på deler av testen ble det veldig lavt volum på grunn av dette og jeg måtte knote til så det satt akkurat

    2) Når jeg har kjørt frekvensanalyse tidligere, har jeg kjørt det på begge kanalene under ett - dette gjorde også at den resulterende kurven ble feil.

    Her har jeg satt opp frekvensrespons på sweep 20Hz-22,5Khz med 7,5 og 3,25ips for hver kanal, før og etter rens av båndløpet:

    tb6000x_etter_rens.png


    Som man ser så er det høyre kanal denne gangen som presterer litt dårligere. Men det er helt tydelig at jeg må rense kontakter godt og grundig før jeg gjør noe mer.

    Dette med redusert frekvensrespons på 3,25ips må jeg innrømme at jeg synes er litt underlig. Hvorfor er det slik? Er ikke nye bånd i dag av god nok kvalitet til at det ikke skal ha noe å si? Tenker da spesielt på kassetter som jo klarer like bra på lavere hastighet. Er det noe annet som skjer inne i maskinen når man endrer på farten enn hastigheten på motoren? :unsure:
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    186
    Antall liker
    102
    Sted
    Bodø
    Se her ja, litt fremgang å spore. :)
    Det stemmer nok at det skjer mer enn bare at hastigheten endres.
    Det tynne messingrøret som går bak motoren og ned til det nedre kretskortet
    forbinder 2 brytere på kortet med hastighets velgeren.
    Disse veksler mellom forskjellige frekvenskorrigeringer både ved opptak og avspilling.
    Hvorfor det er gjort slik er jeg faktisk litt usikker på, men skulle jeg gjette ville
    jeg anta at det er ut fra en tanke om hva de 3 hastighetene skulle brukes til.
    Man må jo se dette i konteksten av tiden denne maskinen er laget i (1970).
    Laveste hastighet til f.eks. ren tale, diktering og innlesing f.eks. Billigst.
    Mellomste hastighet til "vanlig" blandet bruk, tale og musikk og
    Høyeste hastighet til kvalitets lyd/musikk opptak. Dyrest.
    Ut fra dette så er frekvensområdene begrenset i de lavere hastighetene for å fjerne
    unødig støy ved å ta bort frekvensområder som ikke trengtes til den tiltenkte bruken.

    Ja, det er et velkjent problem at RCA kontaktene bak på Tandberg produkter fra denne tiden
    har en tendens til å korrodere. Trenger en god rens med IPA. Q-Tips for å ta belegget på utsiden,
    og en piperenser brettet dobbelt for å ta innsiden av kontakten bruker å funke.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Veldig interessant. Lurer på hva son skjer om man kjører samme frekvenskorrigering på alle hastighetene, om man får oppgradert lyden eller om det sniker seg inn noe lydrusk. Er jo flere forhåndsinnspilte bånd på både 3,25 og lavere som man skulle tro hadde potensiale utover 15khz (hva som er frekvensresponsen på laveste hastighet sier ikke Tandberg noe om, så kanskje jeg burde teste det ut).

    Jeg setter det på lista over ting som må prøves ut etter hvert. Spennende! 😃
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.311
    Antall liker
    277
    Frekvensområdet på lavere hastighet er begrenset av hastigheten og egenskapene ved bånd og lydhode. Bånd og lydhode makter ikke mer. På denne tiden prøve de å lage lydhoder med smalere spalte og bånd med finere spon av magnetiserbart materiale for å øke frekvensområdet på lavere hastighet. Det greide de med tiden, og den utviklingen kan leses ut av data på båndopptakere fra forskjellige epoker. F.eks 1955: frekvensområde ved 17/8 ips opp til 7000hz, 1965 opp til 8000hz 1975 opp til 10000hz. Du oppnår bare rar klangbalanse med å spille inn/av med høyhastighets eq på lav hastighet.
     

    geirendre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    186
    Antall liker
    102
    Sted
    Bodø
    Kan kanskje være noe av interesse å finne i dette kompendiet fra Tandberg om Båndopptakerteknikk.
    Har du planer om å gjøre en full utbytting av kondensatorer i den?
    Hadde vært interresant å se før og etter målinger av det for å se effekten av nye komponenter.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Frekvensområdet på lavere hastighet er begrenset av hastigheten og egenskapene ved bånd og lydhode. Bånd og lydhode makter ikke mer. På denne tiden prøve de å lage lydhoder med smalere spalte og bånd med finere spon av magnetiserbart materiale for å øke frekvensområdet på lavere hastighet. Det greide de med tiden, og den utviklingen kan leses ut av data på båndopptakere fra forskjellige epoker. F.eks 1955: frekvensområde ved 17/8 ips opp til 7000hz, 1965 opp til 8000hz 1975 opp til 10000hz. Du oppnår bare rar klangbalanse med å spille inn/av med høyhastighets eq på lav hastighet.
    Jeg kan forstå at båndet har en begrensning, men enn så lenge hodet klarer et visst frekvensspekter, så gjelder vel dette uansett? Eller påvirkes dette feks av hvor stabilt båndet holder hastigheten også?

    Kan kanskje være noe av interesse å finne i dette kompendiet fra Tandberg om Båndopptakerteknikk.
    Har du planer om å gjøre en full utbytting av kondensatorer i den?
    Hadde vært interresant å se før og etter målinger av det for å se effekten av nye komponenter.
    Regner med jeg kan finne en del svar her, takk!! Dette her er jo magisk.

    Ja, tenker bytte ut kondensatorer osv etter hvert, spesielt hvis andre også synes det er artig. Tanken er å ta ett ledd i maskinen av gangen og måle/sammenligne.

    Men når det er sagt, så er det jo mye mer enn ren frekvensrespons som blir påvirket. Kan spille inn en låt også (begynte jo med det), men det hadde egentlig vært veldig fint med tips til ting å spille inn. Blir begrenset av hva jeg har på vinyl, men har ganske bred smak så skal ha noe som funker. Kan så ta det opp digitalt og poste så man kan høre selv, hvis det er interessant?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.311
    Antall liker
    277
    Lydhodet betyr vel mest, men også båndet. Da cromebånd kom på 70-tallet økte frekvensområdet med typisk 2000khz.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    Lydhodet betyr vel mest, men også båndet. Da cromebånd kom på 70-tallet økte frekvensområdet med typisk 2000khz.
    Ser at det er mange forhåndsinnspilte bånd fra 60-tallet som ble gitt ut på 3,75ips. Kan jeg da anta at disse rett og slett låter dårlig, og er lite vits å prøve seg på?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.311
    Antall liker
    277
    Tipper det er like variabel lydkvalitet som med vinylplater. Det kan låte godt, selv om du ikke får med deg de høyeste frekvensene. Det kommer an på hva du synes er godt.
     

    mvno_subscriber

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    140
    Antall liker
    36
    Sted
    Oslo
    På tide å røske ut og få renset de kontaktene..

    IMG_9295.jpg

    Jeg liker at det er phonoinngang både for magnetisk og keramisk pickup.. En vakker dag trenger jeg det sikkert!

    Fun fact fra kompendiet @geirendre kom med -- keramiske pickuper har utgangsspenning på opptil 500mV(!)



    IMG_9304.jpg

    Ææsj..





    IMG_9312.jpg

    Dobbelt æsj! Rester etter noe gammel skumgummi??





    IMG_9310.jpg

    En variabel kondensator. Aldri sett sånn før. Sitter sammen med trafoen på utgangskortet.





    IMG_9313.jpg

    Skjerming på linjeinnganger.. men ikke på DIN






    IMG_9315.jpg

    Denne remmen er rimelig stiv og morken.. ser ut som den går til telleverket, så det er ikke noen stor belastning på den. Snurrer enn så lenge i hvert fall






    IMG_9316.jpg

    Dette her er messingrøret med tilhørende "sko" som flytter kontaktene, mekanisk koblet til hastighetsvelgeren, som @geirendre nevnte. Ganske kul sak!




    Så jeg prøvde meg med isopropanol, q-tips og piperensere, samt viskelærtrikset til @geirendre . Viskelæret fungerte fint, men utrolig knotete å få rengjort RCA-kontaktene. Ser fremdeles litt stygt ut. Tenker litt på alternative måter å vaske dem på -- I'll be back!


    PS: Hvis jeg nå skjønner det rett, etter å ha lest Tandberg-lefsa, så når det gjelder maks opptakbar frekvens, så er det litt forskjellige ting som spiller inn, men hovedsaklig er det størrelsen på "spalten" i opptakshodet kombinert med hastigheten på båndet. Jo større spalten er, jo raskere må båndet gå for å kunne spille inn høye frekvenser. Høyere frekvenser har som kjent kortere bølgelengde, og hvis denne bølgelengden såpass kort at bunnen ikke rekker å passere ferdig spalten før toppen kommer -- ja da blir den jo nullet ut eller grøtet til. Kanskje ikke beste forklaringen litt sent på kvelden, men kan alltids revidere den. Om ikke annet så føler jeg meg opplyst..

    (formagnetiseringsområdet har jo også noe å si, og kryssfeltsgreiene til Tandberg er veldig fine, men det er vel detaljer)




    *
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn