Apple Remote for å styre Foobar2000 fra iPad

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg tester nå Apple Remote for å styre Foobar2000 fra min iPad2 og dette fungerer brillefint, men det er et par annoyances som det helt sikkert finnes et svar på som jeg tror er relatert til Apple Remote og ikke Foobar2000 som DACP server:

1. Hvordan avspiller jeg mer enn ett album om gangen uten å lage en playlist for hver gang?
Jeg kan avspille alle album under en artist ved å velge Miks, men får da ikke sekvensiell avspilling. Deaktiverer jeg shuffle så får jeg bare avspilt gjeldende album.
Jeg leter etter en slags "Spill Alle"-funksjon som avspiller det man har listet opp i bildet som et alternativ til "Miks".

2. Når jeg går inn på f.eks artisten Various Artists og ser på albumene (som jo er svært mange) så får jeg opp alle album med liste over tracks sammen med et cover thumbnail. Dette ser fint ut når det er ca 2 album for en artist men er helt ubrukelig når man har en hel haug med album. Er det mulig å få et view under artister hvor man ser alle album opplistet i tekstform uten fullstendig tracklist, gjerne sortert på årstall?

3. Kan man fjerne navigeringsknapper. F.eks "Sanger" som lister opp alle sanger er jo helt unyttig og det samme gjelder tildels "Albumer" selv om denne visuelt ser fin ut?

EDIT: Endret trådtittel for å bedre reflektere dens innhold
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Apple Remote - Diverse brukerspørsmål

Hvordan får du Ipaden til å styre Foobar? Kjapp manual?

Er i ferd med å konvertere.. men har fortsatt en finger på foobar, så dette er int.


kan desverre ikke bidra onT ... sorry


-Y
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Apple Remote - Diverse brukerspørsmål

Jeg satte også opp Itunes bare for å se om det var relatert til foobar2000 og det viser seg at Apple Remotes funksjonalitet er noe begrenset på et generelt grunnlag. Den funksjonaliteten som er der fungerer riktignok bra, men det ser ut til at Apple-gjengen i dette tilfellet er avspist med en dårligere remote app enn det jeg er vant til fra henholdsvis Linux Music Player Daemon (MPaD) og SqueezeBox (SqueezePad)

Men dette er uansett det beste alternativet for fjernstyring av foobar2000 jeg har funnet, og når itunes/apple gjengen klarer seg med Apple Remote appen så regner jeg med at dette er til å leve med, spesielt når man ikke har blitt godt vant med remotene på de ovennevnte løsningene.

Når det gjelder aktivering av denne funksjonaliteten så gjør du følgende (tatt litt etter husken, men en generell manual):

1. Legg inn plugin for å gjøre foobar2000 til en DACP-server (dvs at den snakker "Apple Remote" språket for å si det veldig enkelt): http://wintense.com/plugins/foo_touchremote

Merk at du trenger noen ting forhåndsinstallert. Ofte så har du disse tingene installert fra før i og med at de brukes av mange applikasjoner. Selv trengte jeg bare .NET framework 4:
- Bonjour (medfølger itunes om du har dette installert, noe du sikkert har i og med at du har en iPad du ønsker å styre foobar2000 med)
- .NET framework v4
- VC++ 2010

Linker til nedlastinger ligger på siden

2. I foobar2000:
File -> Preferences -> Components -> Install -> Velg foo_touchremote_*.zip filen du lastet ned -> OK

Foobar2000 vil nå restarte.

3. På iPad/iPhone: Installer og start Apple Remote app'en, du vil da få opp en kode når den skal legge til en server

I foobar2000:
File -> Preferences -> Media Library -> TouchRemote DACP Server -> Add a new device
bruk koden du har på skjermen på Apple Remote'n
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Glimrende... dette skal prøves! Takk for brydderiet!! =)



-Y
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
PlugPlayer, PSAudio, Kinsky med flere baserer seg på foobar2000's UPnP plugin og alle sammen fungerer i beste fall dårlig.

PlugPlayer virker rimelig stabil men playlist visningen er horribel (teksten tilpasser seg ikke så det meste forsvinner) og det er svært tungvindt å adde sanger til playlist uten å erstatte spillende låt. Foobar2000s GUI er ikke alltid helt i sync med det plug player gjør, f.eks cover art.

PSAudios løsning har den beste funksjonaliteten IMO og denne oppretter en egen playlist i Foobar2000. Det du ser i foobar2000 er derfor alltid i sync med det som skjer på Remoten. Denne viser også biografi for artister. Problemet er bare at om du endrer låt fra en artist med biografi til en annen som den ikke finner biografien for så blir den forrige biografien stående. Med andre ord er det en del bugs.

De andre jeg prøvde har vært fullstendig tragisk. Linn's Kinsky var jo tilnærmet ubrukelig og det samme gjelder de andre (tror jeg har testet 2 andre også, men har fortrengt navnene)

Jeg synes derfor synd på de som har Linn DS-spillere. De UPnP-baserte løsningene som er tilgjengelig for iPad-styring av disse er nemlig langt bak alternativene for SqueezeBox, MPD og Apple Remote.

Felles for alle alternativene er at UPnP oppleves nokså tregt i bruk når man navigerer i forhold til f.eks Apple Remote. For foobar2000 mener jeg derfor at Apple Remote-løsningen er den beste selv om denne også har til dels store mangler i essensiell funksjonalitet, hvor svært tungvinn og udynamisk køing av låter (man må lage egne playlister som man så må redigere på mest mulig tungvinn måte) er den mest kritiske. Løsningen er imidlertid både rask og stabil og kan derfor anbefales der man har Foobar2000.

MonkeyMote har jeg ikke testet.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Får ikke til dette jeg. Verken i Apple Remote eller Monkeymote...

Alt er lastet ned, og i Foobar får jeg opp iPad som valg til både Monkeymote og Touch Remote. se skjermdump under.

Problemet er at iPaden min ikke klarer å koble seg til...

Noen gode tips?

Roy
 

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Restarta iPaden helt, så nå funker MonkeyMote, men fremdeles får jeg ikke kontakt med Apple Remote

Roy
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Deaktigere Firewall på foobar maskina?
Er bonjour installert?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
marsboer skrev:
Deaktigere Firewall på foobar maskina?
Er bonjour installert?
Ja, Bonjour er installert, men skal sjekke Firewall senere i dag.

Roy
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei dette skal prøves fra min side også. Takk for tips
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ble en litt annen vri for meg..

Innstallerte foo_upnp/dlna renderer
foobar2000: Components Repository - UPnP/DLNA Renderer, Server, Control Point

Bittelitt config.. husk å konfigurere firewallen til å slippe gjennom foobar
Så var det å finne en god og gratis upnp media browser for ios og valget har foreløpig falt ned på et ubeskrevet blad fra sitecom.
Sitecom media player
Sitecom iMedia Control
https://itunes.apple.com/us/app/sitecom-media-controller/id493000993?mt=8

Resten var omtrent plug and play.

Under avspilling vil det se omtrent slik ut.. (Bilde hentet fra nett).. Ikke så veldig fancy men gjør nytten.
mzl.pcvbzrgx.1024x1024-65.jpg
 
Topp Bunn