Anti-skating-problemer Pro-Ject Xtension

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Nok en tråd om min platespiller...

Anti-skating-loddet er for lett. Med 2,5 g stifttrykk klarer ikke loddet å holde igjen, så hele armen løper inn mot midten. Får jeg tak i større lodd, og eventult hvor? Har forsøkt å google, men ikke funnet noe.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Blir jeg muligens lurt av en blank anti-skating-plate? Det låter jo i grunn bra...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Blank plate er misvisende mht antiskating. Det som er trikset med antiskating er å få høyre og venstre kanal til å oppføre seg omtrent likt mht sporing. Sepsielt ved høy modulasjon i platerilla. Når forvrenging og sporingsfeil opptrer omtrent likt i begge kanaler er antiskatingen satt riktig.

Mvh
KJ
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det KJ sier. Er det en eller annen form for 'skala' for antiskate, så bruk den. Mener å huske at det er en liten arm til å tre snøret over, med med noen spor for forskjellige nåltrykk på ProJect. Se brukermanualen og følg den.

Hvis virker, kos deg med vinylen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Screen+Shot+2014-04-03+at+19.54.10.png


Her har du justering av antiskate illustrert.

Det er tre små 'låsespor' i det lille staget som kommer ut fra armen. Hvis du kikker i manualen vil du nok finne en beskrivelse av hvilke av disse som passer med hvilke forskjellige områder for nåltrykk. Hekt snora i det som stemmer best med din pickup, og la det være med det.

Skal man justere noe mer presist enn som så, så trenger man en testplate for å måle sporingsevnen i hver kanal.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det ser ut som du har forstått antiskate-mekansismen og justeringen rett, så det kan hende at 2.5g stifttrykk er rett i overkant av det som loddet balanserer.
Jeg har hatt spiller med ProJect arm og samme system, og hadde ikke det problemet, men gikk aldri over 2g i stifttykk på Denon pu som jeg hadde da.

For å være sikker på hvor du ligger kan du la antiskatingen stå på ytterste hakk, og sette ned stifttykket stegvis og se om det balanserer. Det går an å legge til vekt på det lille antiskatingloddet med f.eks. små ringer eller biter av blytråd eller ståltråd. Lag dem så de er lette å ta av, og pass på at du ikke ødelegger snøret.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Reckomenderat stifttryck på Cadenza blue är 2,5 g och enligt Project's manual ska du välja det yttersta spåret sett från basen när du sätter din anti-skating. Project använder sig av mN där 10mN=1 g. Yttersta spåret tar sig av stifttryck på 20mN och över.

image.jpg


2,5 gram borde inte vara några problem på yttersta spåret, men som ottone skriver måste du kanske lägga till vikt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt usikker på hva du mener nå, ottone.

Jeg vet det er mange som justerer antiskate med glatt/blank vinyl. Men dette er ikke optimalt. Skating er en kraft som forårsakes av armens geometri (offsetvinkelen, og friksjonen mellom nål og rille. Kraften som forårsakes av friksjonen gjør at nåla får høyere trykk mot den innerste rilleveggen. Antiskate trekker nåla utover for å kompensere for dette. Friksjonen, og dermed skatingkraften blir ikke den samme oppå glatt vinyl som nede i en rille. Dermed vil justering på glatt plate gi feiljustert antiskate.

Hensikten med å justere antiskate er å få likt nåltrykk mot begge rillevegger. Skal man justere dette pinlig korrekt, så er det testplate som gjelder. Begge kanaler skal spore like sterkt signal (amplitude). For eksempel testplata til Feickert har dette, et stereosignal fra +10dB til +16dB. Man kan justere på øret med en sånn testplate, men da helst med hodetelefoner fordi kanalseparasjonen med et høyttalerpar i et levende rom blir i dårligste laget. Helst bør man måle forvrengningen, og finne at den 'tar av' i begge kanaler samtidig.

Jeg har valgt å stole på brukermanualen til SME, og stilt antiskate til samme verdi som nåltrykket. Av nysjerrighet fant jeg fram The Rise and fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars på Ryko, som har en blank side på bonusplata. Med 2,3g nåltrykk og antiskate på 2,3 drar nåla innover som bare det. Det gjør den også om jeg stiller antiskate på maks, rett over 3. Jeg stoler på SME, og ser ingen grunn til at du ikke kan stole like mye på Pro-Ject (i hvert fall nesten). Det vil si, med mindre du har mulighet til å justere med testplate og helst oscilloskop eller annet måleutstyr.

Hvis Cacenza blue sporer på 2,5 g er det svært lite sannsynlig at det er for lite med snora i det ytterste sporet på stubben (som gir maks antiskate).

Jeg prøvde å google, men ga opp da søket returnerte diskusjonstråder hvor man snakket om sentrifugalkraft sentripetalkraft. I og med at armen står i ro, så har dette absolutt ingen ting med saken å gjøre. Dette handler om friksjon og vinkler. Det skrives mye rart på dette internettet...
 
Sist redigert av en moderator:

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Jeg har fulgt manualen og satt loddet på den ytterste rilla. Har forsøkt forslaget til ottone, å skru ned stifttrykket. Fikk da stiften til å stå i ro der jeg satte den på den blanke plata.

Etter jeg stilte spørsmålet jeg brukt mer tid på korrekt "assimutt" og slått meg litt til ro med det som står i manualen til spilleren ang. antiskating. Synes dog det er litt vel lite presist det opplegget project har. Om det ikke er et mål at armen skal stå i ro på en blank plate må jeg enten la det ligge eller skaffe meg testplate og be samboeren finne frem oscilloskopet sitt.

Når jeg spiller nå mener jeg stiften står helt vertikalt i rilla og jeg opplever balansen mellom h/v som meget god.

Hvor mye mer jeg skal styre vet jeg ikke. Blir helt tullete av det her 😜
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Om det låter bra mellom h/v kanal er det ikke noen grunn til å bli "tullete".:p Følg manual som Crosswind viser i sitt innlegg #7 så går det nok bra.
Låter det bra så er det korrekt innstilling.Spill vinyl og kos deg med det.
Mvh Kenneth
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Jeg har fulgt manualen og satt loddet på den ytterste rilla. Har forsøkt forslaget til ottone, å skru ned stifttrykket. Fikk da stiften til å stå i ro der jeg satte den på den blanke plata.]

Hej igen Åsmund, vad för stifttryck blev det tillslut? Jag hade nog bara följt Ortofons rekomenderade stifttryck på 2,5g och anti-skatingen på yttersta spåret som du gjort och inte brytt mig om armen fyker inover på en blank plateside, med mindre du får hörbar förvrängning i en kanal. Zomby förklarar fint anti-skating och varför en blank platesida inte är det bästa för anti-skatinginställning.

Utan att komplicera ting mer för dig förklarar Michael Fremer litt om skating/anti-skating i denna artikeln.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...vM3iXCfiHm2aS8uY4OApvdA&bvm=bv.73231344,d.bGQ
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.424
Antall liker
17.121
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Etter jeg stilte spørsmålet jeg brukt mer tid på korrekt "assimutt"
En metode for å justere denne er å bruke en liten speile som du legger på tallerken. Vertikallinjen på PU skal følge rett gjennom speilbildet. På Cadenza har du rette linjer i front av PU som gjøre dette enkelt å se.
Om ikke nålen/stiften sitter 100% rett i huset vil det kunne gi et avvik, og man må evt kompensere for det.

1.jpg

Litt dårlig bilde, men..:)

Sjekk også at VTA (Vertical Tracking Angle) er riktig. Tonearmen skal løpe paralellt med tallerken når det ligger plate på. Mitt tips er å justere denne slik at den er paralell med en tynn 80-talls plate, slik at PU havner litt bakpå med eks.vis en 180gr (tykkere) plate.

millennium_block.jpg
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Takk gode innspill, tips og råd. Stifttrykket er på 2,5 g og jeg har loddet på ytterste rille. På blank plate fyker hele armen inn mot midten, men det låter veldig godt og balansert når jeg spiller plater. Ser at jeg burde skaffe et lite speil og en sånn gjennomsiktig sak til å stille inn vta. Ikke bare bare å kjøpe platespiller... 😜

Stemmer det at min pick-up er low-output? I forhold til innstillinger på Riaa-trinnet har jeg tenkt at den er det og forholder meg da kun til hjulet som angir ohm på fremsiden. Anbefalt er mellom 50 og 200 ohm. Hva betyr egentlig det? Akkurat nå har jeg satt den på 150. Opplever at det blir kropp jo høyere den settes.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.424
Antall liker
17.121
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Din PU er en MC (Moving Coil) og - ja, den er low-output og skal/må brukes mot MC-inngangen på RIAA.

Det er ingen direkte regel/fasit mht belastning. Om du foretrekker 150 ohm fremfor f.eks 100 ohm, så velger du det.
 
Topp Bunn