Antenneproblemer.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Er det noen her som forstår seg litt på antenner??
Lite aktuelt de fleste steder men for meg er det viktig.FM er bare skrap og greier ikke høre på. AM er litt bedre men for dårlig.Kan bruke parabolen og TV men vil ikke det.
Jeg vil trykke på 1 knapp på radioen og så høre 9-timen på lørdag.
Dab virker på en liten Sonoro radio på ene stuen hvis den står i vinduskarmen ut mot tunet , den har påmontert stående antenne, ganske bra. På den andre stuen lengst fra tunet virker ikke dab eller noe annet.
Ute på selve tunet virker FM i bilen men ikke helt klart.
Prøvde internet radio i helgen og det virker men må vente på søk, oppkobling etc.Komplisert og liker ikke.
Radioen er en Marantz Melody 603. og dette er på landet.
Har lastet ned dekningskart og jeg er i lysegrønn sone men på grensen til en gråsone.
Var på elkjøp i helgen og de hadde en kombinert DAB/FM antenne, liten og tallerkenformet med 28 db gain/forsterkning. 650 kr, men jeg kjøpte ikke der og da. Nær tunet har jeg ny garasje også og jeg vil høre radio der også hvis mulig. Skal jeg kjøpe og prøve denne elkjøp antennen eller har noen et bedre forslag. Takknemmelig for svar. Finnes det noe skikkelig antenne som virker på landet.???
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvor bor du og hvilken sender er det mest sannsynlig at du vil ta inn?
Antenne med 28 dB gain?
Styr unna!
Det er enten bløff eller ubrukelig.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Hei!

Gode FM-antenner burde være mulige å oppdrive. Det er det sikkert andre som kan tipse deg om.

Poster innlegget for å kanskje spare deg for mye mas vedr. DAB. Dekningskartene kan du ikke stole på.

Etter å ha forsøkt "alt" hos min arvetante, som jeg sef steller godt med ;), tok jeg kontakt med Digitalradio Norge AS. Jeg la fram hele listen over DAB-mottakere jeg hadde forsøkt, med og uten ekstern antenne. Opplevde god og seriøs oppfølging, som resulterte i at de reiste innom det aktuelle stedet og foretok egne målinger. Målingene bekreftet at det innenfor det aktuelle området ikke var tilstrekkelig dekning; - i strid med dekningskartet.

En av radioene jeg benyttet var Pinell Supersound. Den angir signalstyrke og var en god hjelper for å kunne gi Digital Norge beskrivelse av mottakerforholdene.

Mvh Olav E.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Har selv en Magnum Dynalab FM pisk som jeg bruker på min Tandberg 3001A. På midten av 90 tallet kjøpte jeg en 4 element yagiantenne hos Odd Rygh som var rundt 1,2M lang og hadde 6 dB gain. Den var også meget bra. Ligg unna antenner som lover en hel haug, for det holder som regel ikke vann :)
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Tusen takk for svar ogengasjement.
Ikke helt lett dette men jeg er i nærheten av dekning og kan kanskje få til noe.
Stedet er 6408 Aureosen, og så dra kartet litt sørover til vi ser Øykjesåsvatnet og mitt hus ligger skjult av den bokstaven Ø.
Hvilken radiosender vet jeg ikke men kan finne ut til helgen. Er der i helgene og vil ha radio.
Mulig jeg bare må kjøpe noen antenner å prøve meg frem??
Men jeg trodde kanskje det kunne finnes noe mer seriøst enn elkjøp.Selvstendige radio foretninger og eksperter er det lite av these days.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Kan prøve å ringe Odd Rygh i Oslo,og høre hva han har å tilby. Sender sikkert han. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fullt mulig, også i Aureosen (som har en fornøyelig Hobby-forhandler ved navn Knut forresten, hvor jeg har handlet ny vogn).

Sjekk Triax hos Elfa f.eks. De har et rikt utvalg supre antenner laget på Jylland. Sjekk gjerne hjemmesidene til Triax også. Det er forresten ingen tallerkenantenner som har 28dB gain, de har negativ reell gain + elektronisk forsterkning. Styr unna antenneforsterkere. En Triax med et egnet antall elementer, og nok coax til å klyve opp høyeste tre i området, vil gi deg plenty for "ingen" penger.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Elfa har en yagiantenne på nesten to meter med 8 dB gain til 443 spenn..........løp og kjøp ;)
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Triax Digital antenne UFO 95 Home 5VFM/DAB/TV/Riks-TV, mast/veggmontAntall på lager:18
Varenr:31199
Lev.Produktnr.:109695
299,- ink. mva.

239,- eks. mva. Kjøp
Bokmerke URL:

Det var denne jeg så på elkjøp til 650, kr. Forsterkning 28 db, kanskje bare tull.?
Jeg skal ringe til elfa i morgen og høre der hva de anbefaler og de kan sikkert sende til meg
Jeg har noen høye trær som jeg kan montere i like ved garasjen. Jeg er optimist, men det vil ta et par helger dette.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stein; se her, være realistisk; en UFO-antenne for FM kan ikke gi gain på det nivået uten at den forsterker opp signal og støy like mye, og legger til sin egenstøy, og da er du ikke engang like langt. Antenner som likner mer på en NASA-innretning kan gi en slik gain uten støy, men da er de på størrelse med en kornåker.

Gå for en passiv fler-elements antenne (les om de f.eks på Triax hjemmesider da eller google litt om saken!) for her fins simpelthen ingen snarveier til støyfri gain.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Om man får være så freidig å anbefale nettradio, f.eks, har Elkjøp en Logitech Radio nå til under tusenlappen.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Rhesus var litt freidig med sitt forslag men det var berettiget og jeg har nå trådløs internet radio som funger utmerket.
Men jeg skaffet meg antenneutstyr også for DAB, så jeg har begge deler.
 
Topp Bunn