AndersR bygger stuekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Subene kan ikke kalibreres helt individuelt, men er koblet parvis. Recieveren min har to subkanaler som kalibreres uavhengig. Disse sender signal til hver sin B&W SA-1000 forsterker. Selve subene er passive, og hver forsterker driver to subwoofere.
    De er koblet slik at 1&2 kjører på en kanal, mens 3&4 kjøres fra den andre kanalen.
    Jeg mener at det beste er å kun bruke en subutgang fra prosessor , for da er det mye lettere å eksprimetere med avstand til sub , og dermed optimalisere timingen/fasen.
    Men når man da her flere suber , så er det best å bruke f.eks en Minidsp 2x4(balanced) som man setter mellom receiver og subene.
    Da kan man justere timing , nivå samt en del eq justeringer på subene i samarbeid med REW FØR man kjører RK på receiver.

    Det er i allefall på denne måten jeg har fått det beste resultatet , selv man da må bruke en box ekstra :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ideelt sett skulle jeg selvsagt hatt fire forsterkere også, og da hadde jo alt ligget perfekt til rette for at en Minidsp-enhet kan utrette masse magi. Men det har jeg rett og slett ikke råd til. Jeg blåste budsjettet så sinnsykt da dette ble bygget at jeg kjenner det svir i lommeboka fremdeles, så jeg må rett og slett unngå å kjøpe noe som helst nytt i tiden fremover. Selv småting som ikke koster noe særlig.
    Så jeg tror jeg skal gjøre som det er tipset om her, og rett og slett ta meg god tid til å kalibrere for å finne ut hva som gir det beste resultatet.

    Men håper jeg slipper å kable om noe særlig. for det kommer til å bli noe skikkelig herk for å si det pent.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.582
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    0
    Men håper jeg slipper å kable om noe særlig. for det kommer til å bli noe skikkelig herk for å si det pent.
    Kablene bør passe greit så lenge du har låst plassering av subbene. Muligens du må snu +- på en utgang for best faserespons på et "par".
    Forsterkeren har fasevender og flere EQ-muligheter på toppen av dette FØR Audyssey kalibrering....
    En utfordring ser ut til å være kun ett volumratt pr. "par" på subforsterker.....og derfor ift lytteposisjon kanskje best resultat med 1+3 og 2+4 ?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skal måle, justere og kalibrere mens jeg bare har en sub tilkoblet pr kanal/forsterker, hvilke gir mest mening å ha bruke når jeg tester?
    1 og 3 eller 1 og 4?

    Må jeg basere meg på å prøve begge varianter, eller er det en av de som er åpenbart mer hensiktsmessig?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1


    Det er tydelig at ting blir bedre desto nærmere jeg setter meg, og tilsvarende verre desto lengre unna jeg er.
    For å krydre grafen med litt mer informasjon legger jeg inn bildene av mikrofonplasseringen.
    Greiene som ligger under pleddet i sweetspot er litt klær og en bag for å kompensere for at det mangler en diger pudding der. Vet ikke om det har så mye å si.

    Jeg stokka om litt på måleposisjonsrekkefølgen for at det skal være enklere å følge utviklingen på grafene.


    Posisjon2_blaa.jpg

    Måleposisjon 2. Blå strek. Ganske ille i forhold til de andre. Bakre rad havner her omtrent, dersom sweetspot flyttes fremover.

    Posisjon1_rod.jpg

    Dagens sweetspot. Måleposisjon 1. Markert som rød strek.

    Posisjon4_gul.jpg

    Måleposisjon 4. Gul strek.
    Et langt mer realistisk scenario blir å flytte sweetspot frem hit. Det måler betydelig bedre enn rød, men ikke helt så bra som grønn.

    Posisjon3_gronn.jpg

    Måleposisjon 3. Grønn strek. Dette er så langt frem at jeg tror det er urealistisk å basere seg på dette som en fast posisjon. Det blir knapt nok plass til beina...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.582
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    0
    Om jeg skal måle, justere og kalibrere mens jeg bare har en sub tilkoblet pr kanal/forsterker, hvilke gir mest mening å ha bruke når jeg tester?
    1 og 3 eller 1 og 4?

    Må jeg basere meg på å prøve begge varianter, eller er det en av de som er åpenbart mer hensiktsmessig?
    Ift lytteposisjon så har 1+3(gulv) lik avstand og samme med 2+4(tak) og det er en utfordring når du ikke har separat volum + variabel phase pr sub, men du bør sjekke kurven separat for både 1 og 3 og samme med 2 og 4......og parvis sammen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Løsningen:

    18x15.jpg


    :cool:






    (Nei. Neineinei. Dette er ikke seriøst ment. Selv om det hadde vært veldig HFS-korrekt måte å løse problemer på)
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Trangt om plassen @AndersR kanskje det kunne hvert lurt å rutet om ct8.2 i layout i horisontal stilling så kunne du sette de 4 woofer i ulik høyde ?

    CT.PNG
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    snakker du om tulletegningen min nå, eller foreslår du noe slikt som dette?

    4x15-ommøblering.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eller noe som dette, for å få bassen mest mulig vekk fra vegger og gulv?

    4x15-ommøblering_sentrert alternativ.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Flytta sofaen litt fremover og tok noen nye målinger etter å ha funnet en posisjon som ikke ble altfor klistra innpå bildet. Kunne ikke flytte meg like langt frem som jeg føst antok at jeg kunne. Det ble for slitsomt å se på film på den måten.
    Så jeg har prøvd meg på et kompromiss. Og etter at jeg ble komfy med hvor den nye plasseringen skulle være, tok jeg meg tid til å snurre en ny Audyssey kalibrering og kjørte målinger etterpå.

    Mars 2018 LRSubAud.jpg

    Mars 2018 LRSubAud-smooth.jpg

    Mars 2018 Waterfall LRSubAud.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn