Det er nå et år siden oppsettet ble fullført, og jeg har klart å sløse bort/investere flere hundre timer i sofaen i løpet av 2017, så det er på tide med et lite innlegg om hva jeg tenker om resultatet.
Jeg må tilstå at jeg ikke har vært like flink med akustikken som jeg sikkert burde, og har begrenset meg til å plassere sofaen basert på hvor avstanden til bildet føles mest passelig, og hvordan det fungerer møblementmessig med tanke på resten av stua. Romkorreksjon er kun den innebygde audyssey i recieveren, også har jeg skrudd opp subene veldig mye mer enn hva den selv foreslår. Og selv om jeg vet at dette er langt fra korrekt, så trives jeg veldig godt med lyden. Såpass godt at jeg ikke har turt å trekke frem UMIK-1 og REW siden sist jeg tok en måling som ble lagt ut her i tråden, som er for fryktelig lenge siden.
Jeg vet at frekvensgangen min er alt annet enn korrekt, og at jeg har massevis av problemer med kjempedipper og enorme peaker. Men siden jeg vet at det vil kreve en enorm innsats og evt store investeringer for å få gjort noe med dette, så prøver jeg å stikke hodet i sanden og ignorere dette, siden jeg trives godt med lyden slik den er i dag.
Dessuten er det ikke mer penger igjen etter den vanvittige budsjettoverskridelsen jeg pådro meg under oppføringen av anlegget, så nyinvesteringer må rett og slett vente til etter 2025 ellernosånt. Føler allerede at jeg er i faresonen for å havne på luksusfellen etter å ha sett hvor mye penger som har gått med på dette.
MEN, heldigvis er dette ting som ikke MÅ byttes ut, med mindre noe går i stykker. Blu-ray spilleren min er gammel og oppfører seg tidvis litt snodig, men jeg håper den holder en god stund til før den takker for seg, eller blir så trøblete med nye utgivelser at den i praksis blir ubrukelig.
Akustikkmessig er fronten av filmkroken min veldig dempet. Såpass at besøkende føler det er litt påfallende når de er på inspeksjon, men hevder at det er på en behagelig måte. Noe som sikkert kan være delvis av høflighet. Mange vil nok mene at det er overdempet, siden jeg kun har basert meg på absorbering og null fokus på diffusjon. Men som nevnt over så trives jeg veldig godt med denne dempede følelsen og mener for min egen del at det på ingen måte er for mye.
Så, hva gjenstår?
Jeg har fremdeles ikke gjort noe med belysning i taket. Kablene til bakhøyttalerne ligger ikke pent, og jeg har ikke fiksa hengsler på "dørene" til komponentene. Mistenker at jeg må lage nye dører om jeg skal fikse det på en skikkelig måte, og det har jeg rett og slett ikke brydd meg med.
Jeg kunne også ha trimma litt av det overflødige lerretsstoffet som henger på baksiden. Jeg var skeptisk til å trimme det ned for tett da jeg monterte det, men ser at det er en bitteliten flik av det overflødige stoffet som er synlig i underkant av ramma. Men dette har svært lav prioritet.
Det eneste som muligens har lavere prioritet er å fylle igjen alt som er av romrom rundt høyttalerne med dempemateriale. For de som husker bildene av hvordan høyttalerne er plassert bak frontdekslene, så er har de en del boltreplass i bredden. Tror det er ca dobbelt så mye plass som de egentlig trenger. Og det har jeg ikke fylt igjen, og har egentlig ingen planer om å gjøre det heller. Men det kunne jeg jo selvsagt ha gjort. Fy meg.
Også gjenstår det å faktisk gjøre som jeg har sagt tidligere; å invitere noen herfra på besøk. Underveis i prosessen var det jo noen som meldte at de kunne være interesserte, men som den asosiale knølen jeg er, har jeg ikke tatt noen av dere på ordet og invitert dere ennå. Også bor jo de fleste av dere i gokk og omegn, så jeg har liksom ikke helt visst hvor realistisk det var.
Men om det fremdeles er interessant kan det hende jeg klarer å få ut fingern, parkerer sosialangsten litt, og får tørka støv av vaffeljernet for å åpne døra for et par av dere en passende dag.