Anders bygger liten JLH forsterker (og kanskje litt mer etter hvert)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Jeg starter en liten tråd om mine byggeprosjekter. Jeg er ganske musikkinteressert, men hifi utstyret har vært uendret i 20-30 år. Nå tror jeg det er tid for litt oppgradering her og der (og da med sjølbygg).

    Siden min verksted-Sølvsuper begynte å forvrenge noe aldeles forferdelig har jeg fått et godt påskudd til å bygge meg en ny forsterker. Det er 40 år siden sist jeg gjorde slikt (da bygde jeg en Texan 20+20 på yrkesskolen).
    Jeg har lest om klasse As fortreffelige egenskaper siden jeg gikk på skolen, så det må bli en klasse A konstruksjon. Siden verkstedet er i låven er behovet for høyt volum ikke så stort. Her er det MC-skruing som foregår, men man må jo ha musikk til arbeidet. Høytalerne er orange Tandberg Fasett i beste 70-talls ånd. De drives nå av min gamle Texan, men den er ikke helt patent lenger den heller.

    Jeg har en Squeezebox som kilde og tenker å bare ha et effekttrinn på ca 10W som jeg setter rett etter Squeezeboxen uten noen form for forforsterker. Volumkontroll er det i Squeezeboxen.

    Jeg lurte litt på en single ended rørforsterker, men valget har falt på en JLH versjon 2003. Også single ended, men litt enklere og billigere å bygge. Jeg bruker ett par utgangstransistorer (en som konstantstrømkilde og en til signalet) og kjører den med en 2x15V 5.5A ringkjernetrafo (på tilbud hos Elfa for tiden). Regner med å kjøre med en tomgangsstrøm på 1.2-1.5A som beskrevet av salige JLH i den opprinnelige beskrivelsen. Printkort for forsterker og strømforsyning har jeg kjøpt fra Jims Audio på ebay og komponentene kommer fra Jims, Elfa, Hifi Collective og litt fra andre kilder på ebay. Kabinettet blir Dissipante 2U.

    Jeg har fått inn de aller fleste komponentene med unntak av et par beskyttelseskort for høytalerne (kinavare fra ebay).
    Byggeprosessen starter etter planen i løpet av uka.

    Om dette blir vellykket er det godt mulig jeg tar et byggetrinn 2 med samme type JLH eller noe mer fancy som f.eks en Ovation SX eller Aleph J + Riaa + DAC for å ha i stua. Der har vi nå en NAD 7155 som driver et par Jean-Marie Reynaud XO II. Ikke akkurat High end, men har vært OK til vårt bruk så langt.

    Et annet, litt mer mekanisk prosjekt er at jeg har begynt å snuse på en DIY klone av WTL armen med golfball i silikonolje. Har boret opp en golfball og satt inn en karbonfiberpil for å se om det er en farbar vei. Det er det, men jeg har ikke laget noen metalldeler enda. Tanken er å bygge en komplett platespiller sånn litt etter hvert, trolig neste vinter.

    Jeg prøver å oppdatere her ettersom bygget skrider fram.
     
    Sist redigert:

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    I fall noen andre med relativt liten erfaring vil prøve seg på noe lignende tenkte jeg det kunne være nyttig å legge ut lenker til det jeg har kjøpt inn:

    Utgangspunktet for prosjektet er http://www.fidelityforce.com/jlh/jlh-2003-amplifier.pdf Denne beskrivelsen finnes ulike steder på nettet. Utlegget på kortene fra Jims Audio (se under) er ikke helt identiske med det som er beskrevet, så det jeg bygger blir en slags mellomting mellom jims og det beskrevne. Kortene fra jims er beregnet for to utgangstransistorer og to strømregulatortransistorer, mens jeg tenker å bruke en av hver (pga liten effekt). men dersom jeg finner ut at effekten blir for dårlig, gir altså både design og kort muligheter for opptil 30W eller deromkring, men da må jeg ha større kjøleribber enn det er på Dissipante 2U kabinettet.

    Forsterker PCB (Jims Audio): Pure Class A OCL SEPP amplifier bare PCB JLH 2003 | eBay

    Power supply kit (Jims Audio): High current dual rail regulator kit for power amplifier or bench power supply ! | eBay. Jeg kjøpte kit med alle komponenter, og fikk Elna audio elektrolytter. Dette designet skal kunne tåle 5A med ei veldimensjonert kjøleplate, men det vil jo være avhengig av forholdet mellom rail spenning og sekundærspenning på trafoen. Og såpass som 5A må det jo være, trafoen kan levere 5.5A. Vi får se hvordan det går. Power supplyet kan jeg jo evt fordoble og bruke et kort pr kanal om nødvendig.

    "Speaker protection" kit (Kina/ebay): UPC1237 Dual 2 channel Speaker Protection Board Boot Delay DC Protection | eBay. Tenker det kan være greit å ha forsinket påslag og beskyttelse mot DC på utgangen. Jeg valgte 2003 utgaven av JLH og ikke 1969 pga at 2003 utgaven ikke har kondenstor på utgangen, og da er det dumt om det valget skulle føre til svidde høytalere pga en dum feil :mad:

    Ringkjernetrafo (Elfa): https://www.elfadistrelec.no/no/rin...-15-vac-2x-noratel-ti-044227-me-ec/p/15612897
    Denne er bare 160VA, men det er jo bare 2x10W så det burde vel holde. Dessuten var den på tilbud :D Det vil vel bli noe sånt som ca 35V med 1.3A tomgangsstrøm pr kanal, det skulle bli 45 -50W pr kanal i kontinuerlig forbruk.

    Som utgangstransistorer har jeg valgt MJ15024G av to grunner: de er fortsatt i produksjon og derfor enkle å finne (hos Elfa) og skjemaet / beskrivelsen fra Jims nevner disse som foretrukket type. Den beskrivelsen jeg linket til øverst nevner MJ15003, men disse er utgått og dessuten 2Mhz. MJ15024G har 4Mhz båndbredde, noe salige Linsley-Hood nevner som en anbefaling i en tidligere beskrivelse.

    Motstander og kondensatorer kjøpte jeg fra Hifi Collective i UK.
    Motstandene ble Takman carbonfilm: Takman Carbon Films | Hifi Collective
    og de fleste kondensatorene valgte jeg fra Mundorfs ulike produktlinjer. Jeg har null erfaring med lyden i ulkie komponenttyper, så disse valgene ble gjort etter googlesøk og pris.

    Sluttproduktet skal ikke akkurat bli high end, og skal ikke koste all verden. Derfor valgte jeg motstander i < 1£/stk kategoriene, og ikke tantalmotstander til 10 ganger prisen selv om disse ble beskrevet som de beste. Det samme gjelder kondensatorene, Hifi Collective har et bredt utvalg og jeg valgte blant de billigste typene.
     

    Vedlegg

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Her skal jeg følge med,har samme kortene liggende selv og har vurdert å bygge Jlh 2003 med 4 utgangs transiatorer.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Loddet sammen poweret i går. Det ble såpass seint på kvelden at jeg ikke rakk å teste det, jeg får ta det i kveld. Vi får se hvordan det går når jeg setter spenning på. Tenker i første omgang bare å koble opp og måle med voltmeter på utgangene. Jeg har ingen Variac, så jeg får bare koble opp trafoen med en liten sikring og håpe på det beste.
    Har ingen kjøleribbe å sette på enda, så det er ikke aktuelt å teste det med noen særlig last. Jeg har ikke oscilloskop hjemme, så jeg tenkte å ta det med på jobben for å måle ripple under last når jeg får kjøleribba.


    $T2eC16F,!zcE9s4g0uu-BR2260SYEg~~60_57.jpg

    Kitet: Bilde fra ebay.

    Dette er et "dual rail" power som regulerer vha LM337 og LM317 som styrer et par kraftige transistorer hver. Jeg kjøpte som sagt et komplett kit fra Jims Audio på ebay. Kitet i inneholdt alle komponenter inkl halvlederne. Når man kjøper fra Jims Audio får man deleliste og tegning på email når salget er gjort og varene sendes. Man får ingen byggebeskrivelse, det antas vel at kjøperne vet hva de driver med. Det viste seg at de effektransistorene jeg hadde fått ikke var de samme som i delelista, men jeg regner med at det går greit uansett. Videre var det en feil på silketrykket på kortet. Det står ikke R1, R2 osv på kortet, kun komponentverdier. Når så disse ikke stemmer helt alle steder må man følge litt med for å finne riktig posisjon for komponentene.

    20160303_220825.jpg

    Det ferdige resultatet. Hvis noen synes utgangstransistorene står på skrå, så stemmer det. Jeg gjorde det slik for å ha litt fleksibilitet når jeg skal tilpasse til kjøleribba.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Det ser ut som om poweret virker som det skal så langt. Det gjenstår dog å teste det med en realistisk last.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Forsterkeren har et kort pr kanal. Jeg har nå loddet på de fleste komponenetene på den ene kanalen. Tenkte å teste den før jeg begynner med den neste. Som dere ser mangler det noen komponenter. Noen mangler fordi jeg skal ha bare et par transistorer, noen andre mangler fordi det er noen opsjoner man kan velge å sette inn. Mundorfkondensatorene jeg kjøpte var mye større (fysisk) enn det kortet er beregnet for. Derfor ser inngangskondensatoren (2.2uF) litt overdimensjonert ut. Jeg får se om jeg kjøper en mindre ved neste bestilling fra Hifi Collective. De små svarte 220uF elektrolyttene er nå standardvarer som skal byttes ut med noen som er beregnet for audio. Mundorfene fikk ikke plass der.
    20160310_181429.jpg


    For å koble utgangstransistorene termisk til kjøleribbene på sida i kabinettet (en forsterkerkanal på hver side) bruker jeg en 4x40 aluvinkel. Har ikke skrudd det sammen enda, men har gjort en prøvemontering. Slik blir det da seende ut:
    20160312_200508.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Ser jo bra ut dette,er det uten c15?
    Har montert litt på kortene mine også.
    20160313_125835.jpg
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Det ser jo fint ut.
    Hva slags utgangstransistorer bruker du? Og hva slags kondenstorer og motstander?

    Ja, jeg har R5 = 10K, ingen C15 eller R5A. Jeg har også kortsluttet C1 etter å ha lest "Removal of the feedback capacitor" i beskrivelsen for 2003 utgaven. Dersom DC nivået svinger for mye, får jeg sette den inn igjen. Vi får se.
    En ting jeg lurer på, er å kutte ut R15 / C8 på utgangen. Denne er ikke i de opprinnelige 2003 tegningene og jeg forstår ikke helt hva som er hensikten med dette RC leddet. Er det noen som kan forklare poenget med dette? For meg ser det ut som det er en slags demping av høyfrekvente signaler på utgangen, men jeg har ikke regnet på hvor høyfrekvente vi snakker om.

    Jeg har fått tillatelse av Jims Audio til å publisere tegninga for kortet, så jeg legger den ut her for at andre skal se hva vi prater om. Vis vedlegget JLH2003 xr v2.pdf
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Bruker mjl21194 transistorer,kondensatorene jeg bruker er Elna silmic2/rpg ,styroflex,mullard tropicalfish og de store grå husker jeg ikke navnet på.
    Eller så er det brukt standard 1% motstandere.
    mente det utgangsfilteret var der pga ustabilitet ved høy impedanse og høyere frekvenser.
    Kjører med alle komponentene først og om jeg ikke blir fornøyd så blir det og modifisere litt.
    Strømforsyningen hos meg blir lt 1083 regulatorer og Elna cerafine 22000uf før regulatorene.
    Mangler bare 2 transistorer så blir det testing.
     
    Sist redigert:

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    I kveld fikk jeg loddet ihop et "speaker protection" kort. Jeg kjøpte to på ebay til den svimlende sum av tre pund pr stk ink frakt. Dette er den varianten av "speaker protection" som er beregnet til å skrus fast direkte på høytalerterminalene på bakveggen.
    Disse kortene har et relé og er beregnet til å switche begge kanalene med samme relé. Jeg kjøpte to i fall jeg skulle ønske å bruke et relé til hver kanal.
    Kortet er powret med 12-16vac, likerettet med en enkelt diode. Den ene sida av AC inngangen er (naturlig nok) koblet sammen med GND for høytalersignalene. Neppe noe problem, så lenge man tenker sog om før man kobler. Jeg tenkte å powre disse kortene med 15AC direkte fra sekundærspenninga på ringkjernetrafoen. Ergo må senterpunktet i trafoens sekundærside kobles til den siden som er GND i kortene også.

    Jeg har ikke testet utkobling ved DC, men de har et par sekunders delay ved påslag og null delay ved avslag.

    20160317_195014.jpg

    Her er det ferdige kortet sammen med den lettleste byggeanvisningen
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    hvilken små transistorer bruker du?
    Jeg kjøpte BC560C fra Elfa. BC560 er nevnt i 2003 dokumentet som et mulig valg ved siden av 2SA970 (som er utgått), og de var enkle å få tak i.
    Q8 og Q3 er et komplimentære 2SC3421 & 2SA1358 som også er utgått, men jeg tok sjangsen på å kjøpe dem på ebay av et tysk firma.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Bruker selv a970,c3421 og a1358.
    Hadde de liggende fra et norske gammelt lager så regner med de er OK.
    Du måtte vel vri på beina til bc 560? De har vel ikke samme plassering på beina som a970.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Du måtte vel vri på beina til bc 560? De har vel ikke samme plassering på beina som a970.
    Takk for tipset! Det hadde jeg ikke lagt merke til. Bra jeg ikke har prøvd å sette på spenning enda. Er litt usikker på om jeg klarer å montere de jeg har på nytt. Har jo klippet beina nokså korte. Må kanskje trikse litt, men det går nok.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Du måtte vel vri på beina til bc 560? De har vel ikke samme plassering på beina som a970.
    Takk for tipset! Det hadde jeg ikke lagt merke til. Bra jeg ikke har prøvd å sette på spenning enda. Er litt usikker på om jeg klarer å montere de jeg har på nytt. Har jo klippet beina nokså korte. Må kanskje trikse litt, men det går nok.

    er jo ganske lett å flytte på bena nå de er lange,pleier og klippe de når jeg er ferdig og lodde...
    er du tom for bc560 så kan jeg sikkert sende noen til deg.
    du må også huske å legge en ledning fra v+ til q2,eller så får bare halvparten av transistorene spenning,klødde meg litt i hodet før jeg fant det ut.
    mine kort virker fint og har fått grovjustert bias og dc på utgangen.
    den røde ledningen på pcb er den fra v+ til transistoren..
    jlh2003.jpg
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Du måtte vel vri på beina til bc 560? De har vel ikke samme plassering på beina som a970.
    Takk for tipset! Det hadde jeg ikke lagt merke til. Bra jeg ikke har prøvd å sette på spenning enda. Er litt usikker på om jeg klarer å montere de jeg har på nytt. Har jo klippet beina nokså korte. Må kanskje trikse litt, men det går nok.

    er jo ganske lett å flytte på bena nå de er lange,pleier og klippe de når jeg er ferdig og lodde...
    er du tom for bc560 så kan jeg sikkert sende noen til deg.
    du må også huske å legge en ledning fra v+ til q2,eller så får bare halvparten av transistorene spenning,klødde meg litt i hodet før jeg fant det ut.
    mine kort virker fint og har fått grovjustert bias og dc på utgangen.
    den røde ledningen på pcb er den fra v+ til transistoren..
    Det der ser jo fint ut!

    Takk for tilbudet om BC560. Jeg klippet dem jo også når jeg var ferdig med å lodde, problemet var jo bare at de nå må ut igjen... Jeg får se hvordan det blir når jeg får loddet dem ut. Jeg har bare laget et kort så langt, vil teste det før jeg bygger neste. Har derfor transistorer til et kort liggende umontert.

    Det med den ekstra ledningen har jeg gjort, det er jo en strek på silketrykket på printet der den skal være. Sammenlignet printet med tegninga og så hva som måtte til :)
    Jeg venter på kjøleribbene (dvs gruppekjøpet av Dissipante). Jeg må nesten ha noe å montere det på før jeg kommer noe særlig videre. Det blir vel fort altfor varmt om man ikke har annet enn den lille alubraketten jeg nå har.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Så ikke den streken på kortet,hehe.
    Ja blir sikkert altfor varmt uten kjøleribber.
    Hvor stor er kjøleribbene i det kabinettet du har bestilt?
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    I helga loddet jeg ut igjen de BC560 transistorene som var feilmontert. Beina var fortsatt såpass lange at de lot seg vri på plass.
    Har fått tak i noen mindre kjøleribber fra Kjell.com som jeg tenkte å bruke mens jeg venter på Dissipantekabinettet.
    Brukte en time på lørdag i fresebenken for å bore og gjenge noen hull.
    Dessverre viste det seg at jeg hadde kjøpt isolasjonsskiver for TO220 mens transistoene på poweret er TO3P. Ergo blir skivene for små, så jeg turde ikke skru på noen kjølefinne på poweret. Da kunne jeg bare ha det påslått med last i korte perioder, men lenge nok til å justere bias og tomgangsstrøm på forsterkeren. Begge deler lot seg justere uten problemer, det tar jeg som et tegn på at ihvertfall spenning og strømregulatorene funker som de skal. De utgjør jo ca halve designet, så da er det vel håp for resten også :)
    Satte tomgangsstrømmen til ca 1.2A, men kom aldri så langt at jeg fikk testet med signal.

    20160402_133905.jpg


    Har bygd kun en kanal. Tenker å få den i orden før jeg bygger nr to, i fall det er et eller annet jeg har misforstått.
     
    Sist redigert:

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Vi har lyd! ( i en kanal)

    Fikk noen passende TO3P silikonlapper i posten i dag. Siden jeg hadde et par timer tilgjengelig før middagen måtte på bordet, kunne jeg ikke dy meg.
    Fikk skrudd på kjøleplate på poweret og koblet opp på stuegulvet. Signalkilden var min stue-Squeezebox og høytaler var en av stuas Jean-Marie Reunaud XO II.

    Grateful Dead var testpiloter og det gikk helt fint :) Litt brum når det ikke er signal. Men om dere ser på min tilfeldige oppkobling med lampettledninger på stuegulvet er det kanskje ikke så rart om den plukker opp noe. Evt kommer det fra ripple i poweret. Jeg får ta det hele med meg på jobben en dag og kikke med et skop.

    Min temporære kjølefinne er litt lita, det blir fort 60 grader. Men Dissipantekabinettet har jo mye bedre kjøleevne. På poweret holder det bra, der var det under 40 grader. Men med to kanaler blir det jo dobbel effekt, så da skal vi nok få testet kjøleevnen der også.


    20160411_164857.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Se der ja,kjekt når det virker,nusselig liten kjølenribbe.
    Fikk du en inntrykk av lyden?
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Nå er ikke jeg noen high-end lytter og ørene mine er 55 år gamle. Dessuten har jeg hørselskader og tinnitus:p
    Så jeg er noe usikker på om jeg er i stand til å vurdere dette i detalj, men jeg synes lyden ikke sto noe tilbake for NAD7155 som jeg bruker til vanlig. Jeg kjørte NAD i den ene høytaleren og JLH i den andre. Nå er jo også det Greateful Dead opptaket jeg brukte ikke akkurat noe eksempel til etterfølgelse sånn reint lydmessig, det var ei mp3 fil basert på et opptak fra 1972 (The field trip). Dette ble valgt siden det var det jeg hørte på i bilen på vei hjem.
    Jeg prøvde også med Flac fil med Hot Club de Norwege, og fele og gitar låt ganske bra. Men når jeg kom så langt var kjøleribba på 60 grader og vel så det, så forsøket ble avsluttet.

    Som det framgår av bildet brukte jeg et lite kinakort for "speaker protection". Det ser ut til å funke og slår ut ved ca 1V DC. Forsinket påslag og øyeblikkelig avslag ved power på/av.

    Når det gjelder volum så spiller den uten tvil høyt nok i de lettdrevne Reynaud høytalerne vi har i stua. Tandberg Fasett i verkstedet er litt mindre følsomme. Men der har jeg kanskje også mindre behov for volum, så da ender vi vel med at det er nok effekt der også.
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.086
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Off så kjipt,har selv tinitus pga sykdom ikke akkurat noe festlige greier å ha.
    Du kommer til og bli overrasket over hvor godt jlh ampen lyder,er kanskje ikke direkte korrekt i lyden,men utrolig lyttevennlig.
    Venter selv på dc protection kort til min,så har nesten ikke brukt den.
    Prøvde meg på en annen jlh variant mens jeg venter på protection kortet,men den var direkte ustabil ved litt høyere spenning,så ble ikke noe mer med den.
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Hei har du forandret noe i kretsen for å få dette til å fungere. Prøvde det du har gjort for noen år siden. Skrinla det. Så jeg tok frem kortene igjen og husker nå at det var varmen i q1 og 2 som gikk litt amokk. Etter 10sek med strømmen på så kan jeg ikke ta på den. Har lagd forskjellige av disse gjennom tiden. Men akkurat denne gir meg litt trøbbel. Ser du ikke bruker de som på skjemaet rett over hverandre, men de to ytterste. Hvilken bias kjører du på? Jeg er nede på 100mv trafo +- 18v. Rail på ca 22 23v.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Hei har du forandret noe i kretsen for å få dette til å fungere. Prøvde det du har gjort for noen år siden. Skrinla det. Så jeg tok frem kortene igjen og husker nå at det var varmen i q1 og 2 som gikk litt amokk. Etter 10sek med strømmen på så kan jeg ikke ta på den. Har lagd forskjellige av disse gjennom tiden. Men akkurat denne gir meg litt trøbbel. Ser du ikke bruker de som på skjemaet rett over hverandre, men de to ytterste. Hvilken bias kjører du på? Jeg er nede på 100mv trafo +- 18v. Rail på ca 22 23v.
    Beklager seint svar. Har vært borte i 14 dager. Men nå har jeg fått kabinettet, så da blir det nok litt bygging igjen.

    Jeg husker ikke akkurat bias, men den er så lav som jeg fikk den. Under 100 mV. Tomgangsstrømmen er ca 1.2A og sekundærspenninga mi er 2x15VAC.
    Jeg har ikke gjort noe spesielt for å kjøre med bare et transistorpar, annet enn å sette ned tomgangsstrømmen til det halve av det byggebeskrivelsen foreslår. Det er det samme om man monterer Q2eller Q2a, de er jo koblet i parallell.

    Du sier at Q1 og Q2 blir veldig varme. Hvor stor kjølefinne har du? Jeg startet opp med bare en metallvinkel og ikke noen ribbe i den forstand, og da kunne jeg ikke ha dem på i mer enn noen sekunder før de ble for varme å ta på. Det ligger jo i sakens natur at med drøyt 20W i tomgangseffekt pr transistor må de ha grei kjøling.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Off så kjipt,har selv tinitus pga sykdom ikke akkurat noe festlige greier å ha.
    Du kommer til og bli overrasket over hvor godt jlh ampen lyder,er kanskje ikke direkte korrekt i lyden,men utrolig lyttevennlig.
    Venter selv på dc protection kort til min,så har nesten ikke brukt den.
    Prøvde meg på en annen jlh variant mens jeg venter på protection kortet,men den var direkte ustabil ved litt høyere spenning,så ble ikke noe mer med den.
    Nei, tinnitus er ikke gøy, men jeg har lært meg så noenlunde å leve med det. Gikk på et kurs for noen år siden, det var veldig nyttig. Dessuten jobber jeg bare 80%, det hjelper også.
     

    Syncrolux

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    4.453
    Antall liker
    2.049
    Ah... nostalgi. :)
    Jeg hadde 1969-utgaven av denne her, dog med 2N3055 i utgangen. Single-rail PSU og diger elektrolytt i utgangen. Låt fint husker jeg.
     

    Borgis

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2015
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Ei natts søvn og en telefon runde senere så var vi igang, fant feilen min. C15 var på plass og lasken manglet. Sånn går det når man lar prosjekter ligge for lenge.
    Dinna skjitn har mye kina i seg og er antakelig grunnen til at bias flytter seg mye de første gangene jeg skrur den av og på. Etter noen kald starter så kom den seg. Uansett så fungerer det nå, har bias på ca 120mv og temp på ribbene er på 50 og transistoren på 60 i "vanlig romtemp".
    image.jpg



    Hei har du forandret noe i kretsen for å få dette til å fungere. Prøvde det du har gjort for noen år siden. Skrinla det. Så jeg tok frem kortene igjen og husker nå at det var varmen i q1 og 2 som gikk litt amokk. Etter 10sek med strømmen på så kan jeg ikke ta på den. Har lagd forskjellige av disse gjennom tiden. Men akkurat denne gir meg litt trøbbel. Ser du ikke bruker de som på skjemaet rett over hverandre, men de to ytterste. Hvilken bias kjører du på? Jeg er nede på 100mv trafo +- 18v. Rail på ca 22 23v.
    Beklager seint svar. Har vært borte i 14 dager. Men nå har jeg fått kabinettet, så da blir det nok litt bygging igjen.

    Jeg husker ikke akkurat bias, men den er så lav som jeg fikk den. Under 100 mV. Tomgangsstrømmen er ca 1.2A og sekundærspenninga mi er 2x15VAC.
    Jeg har ikke gjort noe spesielt for å kjøre med bare et transistorpar, annet enn å sette ned tomgangsstrømmen til det halve av det byggebeskrivelsen foreslår. Det er det samme om man monterer Q2eller Q2a, de er jo koblet i parallell.

    Du sier at Q1 og Q2 blir veldig varme. Hvor stor kjølefinne har du? Jeg startet opp med bare en metallvinkel og ikke noen ribbe i den forstand, og da kunne jeg ikke ha dem på i mer enn noen sekunder før de ble for varme å ta på. Det ligger jo i sakens natur at med drøyt 20W i tomgangseffekt pr transistor må de ha grei kjøling.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    105
    Antall liker
    60
    Sted
    Sandsvær
    Ei natts søvn og en telefon runde senere så var vi igang, fant feilen min. C15 var på plass og lasken manglet. Sånn går det når man lar prosjekter ligge for lenge.
    Dinna skjitn har mye kina i seg og er antakelig grunnen til at bias flytter seg mye de første gangene jeg skrur den av og på. Etter noen kald starter så kom den seg. Uansett så fungerer det nå, har bias på ca 120mv og temp på ribbene er på 50 og transistoren på 60 i "vanlig romtemp". Vis vedlegget 378947
    Ypperlig, Borgis.
    Jeg tolker bildet slik at du kun har likeretterbroer og kondensatorer, ikke noe regulering av rail-spenningene.
    Jeg har, som nevnt, bygd et regulert dual rail supply fra jims audio, kjøpt på ebay. Og det funker jo, det, men krever ekstra kjøling.
    Men jeg lurer på om det er noen vits i å regulere? Er det kanskje like greit å bare ha en stor kondensatorbank?
    Jeg ser også mange bruker C-R-C "regulatorer".

    Hva mener ekspertisen? Skal jeg koble opp en stor kondensatorbank og hoppe over LM337 / LM317 regulatorene med tilhørende transistorer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn