Anbefalinger til Kit for nybegynnere?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
For å lære kunne jeg tenke meg å bygge et diy kit. Tenker på pre eller effekt av aller enkleste slag.

Det jeg ønsker å oppnå er å lære meg heeelt grunnleggende forståelse og ferdigheter. Kitet må derfor ha en grundig step by step manual med gode forklaringer.

Hadde vært gøy hvis kvaliteten på kitet var såpass at man føler det var verd tid og penger.

Pris- How low can u go?

Så noen som har anbefalinger på kit for dummies?

Eller for å understreke:
Noen som har anbefalinger på kit for really dum dummies...

Mvh
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Denne tråden har jeg sett fram til. Skal ikke kuppe tråden, men jeg trenger en pre med to innganger og volumkontroll. Har bare normalt antall tommeltotter, noen tips hadde vært storveis.
Strømforsyninga er vel bøygen? Kan man bare slakte en gammel forsterker e.l. og benytte strømforsyninga fra den?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
For dummies er vel Mae set 1 passe utfordrende eller?
Ikke veldig vanskelig å bygge med masse kompetanse her på forumet.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Se på Bottlehead sine sider. Flotte, gjennomtenkte, kits med god step by step forklaringer og et forum med all den hjelpen du noen gang vil trenge.
Roger
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Takker for innspill.

må innrømme at jeg har kikket litt på bottlehead sine sider. Selvfølgelig er det jo monoblokkene som frister mest, men det blir bare for mye penger for å, i første omgang, leke seg med loddebolten.

Mae forsterkeren ligger vel ikke så langt unna prismessig så den havner vel kanskje i samme kategori...

mvh
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
bia skrev:
Takker for innspill.

må innrømme at jeg har kikket litt på bottlehead sine sider. Selvfølgelig er det jo monoblokkene som frister mest, men det blir bare for mye penger for å, i første omgang, leke seg med loddebolten.

Mae forsterkeren ligger vel ikke så langt unna prismessig så den havner vel kanskje i samme kategori...

mvh
Jeg bruker monoblokkene, satt opp med 2A3-rør, og de er dønn stille på høyttalere med følsomhet på 107 dB. De spiller kjempebra, men krever følsomme høyttalere siden de bare gir 3-3.5 W.
Roger
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Når det gjelder bygging er rørkoplinger som regel enklere enn transistor.
På den annen side trenger du mer komplisert strømforsyning med rør enn med transistorer. Rør trenger spenning både til gløding av rørene ( gjerne 6,3 Volt, noen Ampere strøm ) og en høyspenning til anoden ( høy spenning, lav strøm ) .
Transistorer trenger bare en forsyning med + og - spenning ( rundt 25 til 45 Volt ) .
Det enkleste en kan bygge er som regel et linjetrinn med et enkelt rør og flere forslag er nevnt.

Jeg har ikke testet disse byggesettene selv, men DIY hifi supply har endel.
http://www.diyhifisupply.com

Her er et til som jeg heller ikke har prøvd, men de leverer print og dette er en fordel i starten.
http://glass-ware.stores.yahoo.net/newhardware.html

Det viktigste er å lese seg opp på hvordan elektronikk virker og der er Pete Millett's side en nærmest utømmelig kilde.
http://www.pmillett.com/

Og Single Ended koplinger er enklere enn Push Pull.

VH. Bernt.
 

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Innlegg
113
Antall liker
2
Hansern skrev:
Denne tråden har jeg sett fram til. Skal ikke kuppe tråden, men jeg trenger en pre med to innganger og volumkontroll. Har bare normalt antall tommeltotter, noen tips hadde vært storveis.
Strømforsyninga er vel bøygen? Kan man bare slakte en gammel forsterker e.l. og benytte strømforsyninga fra den?
Pass Labs / First Watt B1.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hverken Pass Labs/First Watt eller P.Millett er spesielt for nybegynnere...selv om kittene er bra, er dokumentasjonen
for lett viderekomne...

Arne K
 
A

audiosan

Gjest
nei kanskje ikke for ny begynnere helt uten forståelse. men for de er vel ikke rør noe å vurdere engang heller.
bør kanskje starte med noe lesestoff da :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Vel, ganske mange mennesker som (fremdeles) ikke vet oppned på en motstand ;D har bygget AudioNote-kits, DynaKit, ....
Bare bygge-beskrivelse / dokumentasjon er god...kan de fleste seende gjøre dette.

Arne K
 
A

audiosan

Gjest
Cobra2 skrev:
Vel, ganske mange mennesker som (fremdeles) ikke vet oppned på en motstand ;D har bygget AudioNote-kits, DynaKit, ....
Bare bygge-beskrivelse / dokumentasjon er god...kan de fleste seende gjøre dette.

Arne K
det der var en lurekommentar :) ingen som ser opp ned på en rund/kvadratisk motstand vel ;D hehe.
fra spøk til revolver. jo da. en KAN gøre det. men BØR ikke :)
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
"ikke vet oppned på en motstand".

Om strømmen går feil veg står motstanden feil veg....

Det er greit å kjøpe et multimeter som kan måle motstand og spenning.
Bruker det selv for å kontrollere verdien på motstandene selv om fargekoden sitter nogenlunde.

VH. Bernt
 
A

audiosan

Gjest
ehm. altså. for en diode skal jeg si meg enig. men retnings bestemt motstand? :eek:
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
audiosan skrev:
Cobra2 skrev:
Vel, ganske mange mennesker som (fremdeles) ikke vet oppned på en motstand ;D har bygget AudioNote-kits, DynaKit, ....
Bare bygge-beskrivelse / dokumentasjon er god...kan de fleste seende gjøre dette.

Arne K
det der var en lurekommentar :) ingen som ser opp ned på en rund/kvadratisk motstand vel ;D hehe.
fra spøk til revolver. jo da. en KAN gøre det. men BØR ikke :)
Nå virker det som dere har forstått hvilket nivå jeg er på når det kommer til elektronikk...

Er MAE set1 ennå et alternativ, eller bør jeg se meg om etter noe annet? F.eks denne:

http://www.bottlehead.com/store.php?crn=44&rn=447&action=show_detail

Har en nogenlunde habil 300b, byggesettet kunne jeg tenke meg å bruke sammen med denne på mellomtone eller diskant. Med 110 - 114 db følsomhet er ikke watt det som bekymrer meg mest.

mvh
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
bia skrev:
audiosan skrev:
Cobra2 skrev:
Vel, ganske mange mennesker som (fremdeles) ikke vet oppned på en motstand ;D har bygget AudioNote-kits, DynaKit, ....
Bare bygge-beskrivelse / dokumentasjon er god...kan de fleste seende gjøre dette.

Arne K
det der var en lurekommentar :) ingen som ser opp ned på en rund/kvadratisk motstand vel ;D hehe.
fra spøk til revolver. jo da. en KAN gøre det. men BØR ikke :)
Nå virker det som dere har forstått hvilket nivå jeg er på når det kommer til elektronikk...

Er MAE set1 ennå et alternativ, eller bør jeg se meg om etter noe annet? F.eks denne:

http://www.bottlehead.com/store.php?crn=44&rn=447&action=show_detail

Har en nogenlunde habil 300b, byggesettet kunne jeg tenke meg å bruke sammen med denne på mellomtone eller diskant. Med 110 - 114 db følsomhet er ikke watt det som bekymrer meg mest.

mvh
Nei, legg i de ekstra kronene og kjøp Paramount, og sett dem opp med 2A3. Du vil ikke angre. Hvis du vil høre dem, bare si ifra.
Roger
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Må vel si at entusiasmen din gjør meg litt interessert - på tross av prislappen.
Blir nok desverre litt langt for meg å ta turen for å få en lytt.

mvh
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Paramount er en mye bedre forsterker på alle måter, og med et vesentlig bedre power supply.
Roger
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Mae'n bruker en lavstøy pentode til å drive en tetrode med feedback for kontroll.
Som effektforsterker er det nesten ikke mulig å gjøre det enklere.
VH. Bernt
 

Maniax

Medlem
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei.

Jeg kan anbefale Trancend sound Grounded Grid preamp som et førstegangs prisjekt. Veldig bra kit med veldig bra instruksjoner.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Stort enklere enn First Watt B1 blir det vel ikke?
Litt lesing så greier man å lese instruksene, dessuten får man ferdige kort for etparhundreognoen kroner.
I overkant av en lapp for delene er vel greit. Ser i at den koster $1000 i omtalen.

(..men det med retning på motstand har jeg ikke fått med meg.....)

Når det gjelder rør: Alle advarer mot den høye spenningen man må operere med, og leg mener å ha lest en advarsel om at man absolutt IKKE burde prøve seg på noe slikt om man ikke var helt sikker på hva man holdt på med.
Skremte vannet av meg :eek:

Satser på noe med batteridrift - brenner ihvertfall ikke ned huset eller dreper katta med elektrisitet eller;
ikke å forglemme: varme.
Ne - rør er skumle greier. ::)
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hansern skrev:
Stort enklere enn First Watt B1 blir det vel ikke?
Litt lesing så greier man å lese instruksene, dessuten får man ferdige kort for etparhundreognoen kroner.
I overkant av en lapp for delene er vel greit. Ser i at den koster $1000 i omtalen.

(..men det med retning på motstand har jeg ikke fått med meg.....)

Når det gjelder rør: Alle advarer mot den høye spenningen man må operere med, og leg mener å ha lest en advarsel om at man absolutt IKKE burde prøve seg på noe slikt om man ikke var helt sikker på hva man holdt på med.
Skremte vannet av meg :eek:

Satser på noe med batteridrift - brenner ihvertfall ikke ned huset eller dreper katta med elektrisitet eller;
ikke å forglemme: varme.
Ne - rør er skumle greier. ::)
Det du må passe på når du tester på kretser med høy spenning, er å holde den ene hånda i lomma mens du tester. Det er selvfølgelig ikke stas å få høy spenning og strøm gjennom kroppen ( og hjertet).
Roger
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
roger skrev:
Det du må passe på når du tester på kretser med høy spenning, er å holde den ene hånda i lomma mens du tester. Det er selvfølgelig ikke stas å få høy spenning og strøm gjennom kroppen ( og hjertet).
Roger
;) Regner egentlig med at det værste som kan skje er at sikringa går.
Kommentaren er muligens beregnet på amerikansk publikum - de som har advarsel på kaffekoppene (''Contains hot liquid') og detaljerte bruksanvisninger og ''Warning'' på alt fra plastposer til lekemus. ::)

Kretsene ser jo greie ut, det handler vel mest om å kunne lese og ta ting sakte med grundige dobbeltsjekkinger. 8)

Ellers fins det jo nesten like mange oppskrifter på rørforsterkere på nett som der er diy'ere rundtomkring. Selv om det jo er noen konstruksjoner som går igjen.

Om man mangler litt på selvinnsikten og vil gå for en hardwiret utgave i første forsøk, hva anbefaler dere da av enkle design med utenomjordisk godlyd? En fordel med denne veien er jo at man kan starte med relativt billige deler og deretter bytte disse ut med varer fra øverste hylle om det skulle vise seg at man fikk lyd ut av bygget.

Noen som har erfaringer med folka down under? Holton Precision Audio - http://www.aussieamplifiers.com/
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hansern skrev:
roger skrev:
Det du må passe på når du tester på kretser med høy spenning, er å holde den ene hånda i lomma mens du tester. Det er selvfølgelig ikke stas å få høy spenning og strøm gjennom kroppen ( og hjertet).
Roger
;) Regner egentlig med at det værste som kan skje er at sikringa går.
Kommentaren er muligens beregnet på amerikansk publikum - de som har advarsel på kaffekoppene (''Contains hot liquid') og detaljerte bruksanvisninger og ''Warning'' på alt fra plastposer til lekemus. ::)

Kretsene ser jo greie ut, det handler vel mest om å kunne lese og ta ting sakte med grundige dobbeltsjekkinger. 8)

Ellers fins det jo nesten like mange oppskrifter på rørforsterkere på nett som der er diy'ere rundtomkring. Selv om det jo er noen konstruksjoner som går igjen.

Om man mangler litt på selvinnsikten og vil gå for en hardwiret utgave i første forsøk, hva anbefaler dere da av enkle design med utenomjordisk godlyd? En fordel med denne veien er jo at man kan starte med relativt billige deler og deretter bytte disse ut med varer fra øverste hylle om det skulle vise seg at man fikk lyd ut av bygget.

Noen som har erfaringer med folka down under? Holton Precision Audio - http://www.aussieamplifiers.com/
Nei, du skal ha respekt for høy spenninger, og særlig respekt for høye strømmer.
Roger
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Kan anbefale kitene på www.41hz.com fra sverige.
Billige og fungerer bra. Enkle å bygge med god lettfattelig dokumentasjon.
God lyd til prisen er det også på disse Tripath ampene. Finner ikke noe bedre kontra pris.
Dette er dog litt ukonvensjonelle forsterkere, men en god start og begynne.
Men om du lærer så mye av å bygge disse er jeg heller litt usikker på. Du lærer litt om gain, trafotilpasning og sånt.
Anbefaler Amp5 med hi-power kit. Har bygget flere av dem selv, og bruker en slik amp til anlegg nr.2 i garasjen.
Det er bare hullmonterte, så den er enkel å montere. Trafo skaffer du på feks elfa for en billig penge.
http://shop.41hz.com/shop/category.asp?catid=13

Billige greie bokser finner du på www.autocostruire.com i italia.

Vips for under 2000,- totalt, så har du en god amp.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Takker for interessen.

Har sett mye på Transcendent Sound sine sider nå. Single ended OTL hadde vært morro å prøvd ::)

Noen som har erfaringer/formeninger om dette kunne være noe å satse på?

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
bia skrev:
Har sett mye på Transcendent Sound sine sider nå. Single ended OTL hadde vært morro å prøvd ::)
Hva slags høyttalere har du tenkt å bruke?
Den forsterkeren vil nok trives bedre med 15 ohm enn med 8 ohm og direkte mistrives med 4 ohm.
Høyttaleren bør ha en mest mulig flat / konstant impedanskurve.
OTL er sært, men i mine ører helt riktig.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31243.0.html
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Tenker på en dedikert forsterker til mellomtone eller diskant i aktiv deling. 8 ohm, 110-114 db følsomhet.

edit; pent prosjekt forresten, en tråd som jeg ikke hadde fått med meg. Kommer til å følge utviklingen :)

mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.337
Torget vurderinger
8
Spør litt dumt nå, men hva kan man forvente av lyd fra en SE OTL kontra SET?

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du mener sikkert OTL kontra Single Ended Triode / Tetrode (SET).
Det er det nok ikke enkelt å svare på. Designmessig er det to verdener. Lydmessig kan begge være det nærmeste du kommer "perfekt" gjengivelse.
OTL kan lages kraftige. Fra noen få watt til >>100 watt. SE er ofte rundt 10 watt, men det finnes monstere på over 100W.
Enten må du hoppe ut i det eller forsøke å få en eller flere kandidater til test.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tommy- skrev:
Hei..

Noen her som har testet ut denne ? http://www.transcendentsound.com/Transcendent/Transcendent_Sound_T16_OTL_Tube_Amp.html

Hvordan er lyd kvaliteten på Transcendent iforhold til Graaf og andre OTL produsenter?
Transcendent er jo en "mygg". Kan sikkert spille utmerket på høyttalere som passer. GRAAF og "andre" har langt mer krefter hvis du trenger det.
Mht "andre" kommer jeg kun på et par: Atmasphere (norsk distributør / forhandler?) og Joule Electra.
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Har monopulse model A, finnes kansje ikke noe
Greit OTL kitt til disse da?

Ser det er mange som er fornøyd med MAE men det blir
kansje andre faktorer som spiller inn her da?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg vet i hvert fall om 2-3 som bruker MAE SET 1 på Monopulse Model A. Jeg har Model 72A(s) som er en 72A med litt høyere følsomhet. Vet om en som bruker forsterkeren sammen med S.
Det er den første Watt'en som er viktigst vet du :)
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Audiomix skrev:
Tommy- skrev:
Hei..

Noen her som har testet ut denne ? http://www.transcendentsound.com/Transcendent/Transcendent_Sound_T16_OTL_Tube_Amp.html

Hvordan er lyd kvaliteten på Transcendent iforhold til Graaf og andre OTL produsenter?
Transcendent er jo en "mygg". Kan sikkert spille utmerket på høyttalere som passer. GRAAF og "andre" har langt mer krefter hvis du trenger det.
Mht "andre" kommer jeg kun på et par: Atmasphere (norsk distributør / forhandler?) og Joule Electra.
Skjønte ikke helt hva du mente med "mygg" er Transcendent ikke noe å satse på?
 
Topp Bunn