Anbefaling til rørforstærker / højttalere

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hej.
Jeg går og tænker på, om rørforstærker muligvis er noget for mig.
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg faktisk er på jagt efter, men jeg har læst mange spændende beretninger fra folk, som har rør og som er vældig tilfredse.
Jeg kender INTET til det og må derfor få lidt eksperthjælp herfra :)
Jeg lytter til stort set alt, med nogle undtagelser, f.eks. techno og danseband ::)
Hvordan er det med "fastheden" og kontrollen fra en rørforstærker?
Jeg kunne engang tænke mig et sæt Sonus Faber Cremona Auditor eller Focal JMLab Micro Utopia BE; har noen her erfaring med rør og disse højttalere?
Dette blev lidt rodet, der mangler en rød tråd, men jeg tror jeg kan få lidt info fra folk som kan tolke min post her uanset :)

Mvh. Nolfi

edit: Nå har jeg en Resolution Audio Opus 21 cd-spiller, den skal jeg beholde for den er veldig bra! Den spiller på en prototype RS-100 Vitus Audio power-amp og mine højttalere er QLN M20 med sølv-rewiring. Kunne prøve vinyl også, så hvis nogen har indspil her, tar jeg imod med kyshånd :-*
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har prøvd focal 1007s på en hjemmelaget 40W PP rørforsterker. Det var ikke så god match, og jeg vil tro Micro ikke er så veldig ulik? Skal man ha rørforsterker er match mot høytalern veldig, veldig viktig. Jeg tror at Monitor Audio PL100 er en bedre partner for rørforsterke enn Micro, men det er en antagelse basert på erfaring med andre HT modeller som 1007S og MA GS-20.
 
U

utgatt60135

Gjest
Rør generelt må du spørre andre om, men Focal kjenner jeg jo godt og har hørt Sonus Faber mange ganger (også Auditur). Jeg synes de er meget gode begge to, men har forskjellig lydfilosofier så det burde være enkelt å finne ut av. Utopia M er en nøytral og ærlig høyttaler som ikke slører lyden noe, mens Sonus faber er mer en "rødvinshøyttaler". Mer behagelig og "rund" i klangen. Jeg tror ikke Sf matcher Focal på "hifi" egenskaper, men her er det mye smak og behag. Begge er absolutt musikalske, men Focal kan kanskje bli vel ærlig på enkelte innpillinger på veldig høyt volum (hvis man liker å spille veldig høyt kan det bety endel). Når det kommer til å matche mot elektronikk så er de litt motsatt. Med Focal så må du passe på at de ikke blir for "friske", mens SF har (etter mitt inntrykk) godt av "frisk" elekronikk. Jeg har hørt Focal Utopia Micro med Copland rørforstreker (405) og det låt varmt, behagelig og vakkert. Forsterkere spiller jo forskjellig uansett teknologi. Og så kommer det jo an på om du har "livlig/kald" eller "dempet/varm" romakustikk.

Er det stativhøyttalere du ønsker? Hvorfor?
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Takk for input begge!

Lyngen skrev:
Er det stativhøyttalere du ønsker? Hvorfor?
Det er vel en kombination af æstetik og mest for pengene, der påvirker mig i retning af stativhøjttalere.
Jeg vil gerne have et system som ikke tager al plads i stuen, samtidig som det spiller godt og ikke koster en halv eller hel arm.
Jeg er af den (uretmæssige?) overbevisning, at man får mere for pengene med stativhøjttalere end gulvhøjttalere (undtagen bas, selvfølgelig ;))

Mvh. Nolfi.
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Audio Classic i Danmark lager utsøkte rør forsterkere til meget fornuftige priser. Og når det gjelder tilpassede høytalere, så er vel danmark et eldorado. (hørning,etc.) Mvh government
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
, Jeg tror ikke Sf matcher Focal på "hifi" egenskaper, men her er det mye smak og behag. Begge er absolutt musikalske, men Focal kan kanskje bli vel ærlig på enkelte innpillinger på veldig høyt volum (hvis man liker å spille veldig høyt kan det bety endel). Når det kommer til å matche mot elektronikk så er de litt motsatt. Med Focal så må du passe på at de ikke blir for "friske", mens SF har (etter mitt inntrykk) godt av "frisk" elekronikk. Jeg har hørt Focal Utopia Micro med Copland rørforstreker (405) og det låt varmt, behagelig og vakkert. Forsterkere spiller jo forskjellig uansett teknologi. Og så kommer det jo an på om du har "livlig/kald" eller "dempet/varm" romakustikk.

Er det stativhøyttalere du ønsker? Hvorfor?

Jeg har også hørt Focal og SF. Er så Hifi-egenskaper alltid å etterspørre ? Er vel MUSIKK en vil høre ? Mao har SF ofte vært en mer musikalsk høytaler i mine ører enn Focal... Men dette må du prøve ut selv.

Når det gjelder å dempe en høytalers karakter med feks en forsterker som drar motsatt vei ifht klangkarakter trodde jeg på dette før. Men dessto flere forsterkere og høytalere jeg har prøvd blir det mer og mer klart for meg at det hele må spille i sammenheng. I værste fall ender du opp med å degardere både høytalere og forsterker fordi det er ingen synergi i det du har satt sammen. De sloss imot hverandre, og det er ikke ønskelig...

Lykke til! og prøv å få testa de ulike kandidatene før du handler, hjemme hos deg selv :)
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Jeg har også hørt Focal og SF. Er så Hifi-egenskaper alltid å etterspørre ? Er vel MUSIKK en vil høre ? Mao har SF ofte vært en mer musikalsk høytaler i mine ører enn Focal... Men dette må du prøve ut selv.
Er vi der igjen :-\. HiFi egenskaper ER musikk! HiFi betyr høy troverdighet og dermed høy troverdig musikkgjengivelse. Og hva som er mest musikalsk er og blir individuelt. Bare man evner å se litt mer enn seg selv. Hadde ikke micronene vært musikalske så hadde jeg aldri i verden kjøpt dem ;).



Når det gjelder å dempe en høytalers karakter med feks en forsterker som drar motsatt vei ifht klangkarakter trodde jeg på dette før. Men dessto flere forsterkere og høytalere jeg har prøvd blir det mer og mer klart for meg at det hele må spille i sammenheng. I værste fall ender du opp med å degardere både høytalere og forsterker fordi det er ingen synergi i det du har satt sammen. De sloss imot hverandre, og det er ikke ønskelig...
Det er jeg jo helt enig med deg i. Men du er sikkert enig i at maching virkelig er viktig også ;).
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva er ditt BUDSJETT?
Kan du tenke deg brukt?
Mye mulig at det er lurt å velge høyttaler først.
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
Jeg bruker en Kina forsterker. Music Angel 845MKIII. Den gir 2x20w og koster ikke hele armen, bare deler af den. Av høytalere kan Klipsch RF3 være en god begynnelse. Når det gjelder CD rør så finnes det noe budsjett fra Marantz som er moddet av Heart. Tror den heter CD6000. Dette oppsettet koster under 20 000 NOK.
 
R

Rojoh

Gjest
Imperial skrev:
Rørforsterker: e.a.r 534


2x50watt.

monitor høyttalere som kan plasseres inntil bakvegg og drives av rør...
Og som skal ha bass...

Amphion Argon2 Anniversary
Enda en test: Amphion



Mitt forslag.

mvh
Det tror jeg er en velspillende kombo. Har jo fått hørt på EARs forsterkere og disse Amphionene - dog ikke sammen. En slik kombo kan kanskje ikke spille tordenhøyt og ultradramatisk, men tror du vil få et særdeles vellydende oppsett der.

Mvh. Johan
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg pleier nesten aldri å legge til kabel antakelser nå om dagen, men her skal jeg gjøre det.
Mellom E.A.R 534 og Amphion Argon2 "Anni" ville jeg brukt StraightWire høyttalerkabler.
Gjerne topmodellene på høyttalerkabelsiden: Crescendo II

mvh
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Hva er ditt BUDSJETT?
Kan du tenke deg brukt?
Mye mulig at det er lurt å velge høyttaler først.
Jeg har vel en 35-40000 at gøre godt med.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
Jeg har også hørt Focal og SF. Er så Hifi-egenskaper alltid å etterspørre ? Er vel MUSIKK en vil høre ? Mao har SF ofte vært en mer musikalsk høytaler i mine ører enn Focal... Men dette må du prøve ut selv.
Er vi der igjen :-\. HiFi egenskaper ER musikk! HiFi betyr høy troverdighet og dermed høy troverdig musikkgjengivelse. Og hva som er mest musikalsk er og blir individuelt. Bare man evner å se litt mer enn seg selv. Hadde ikke micronene vært musikalske så hadde jeg aldri i verden kjøpt dem ;).



Når det gjelder å dempe en høytalers karakter med feks en forsterker som drar motsatt vei ifht klangkarakter trodde jeg på dette før. Men dessto flere forsterkere og høytalere jeg har prøvd blir det mer og mer klart for meg at det hele må spille i sammenheng. I værste fall ender du opp med å degardere både høytalere og forsterker fordi det er ingen synergi i det du har satt sammen. De sloss imot hverandre, og det er ikke ønskelig...
Det er jeg jo helt enig med deg i. Men du er sikkert enig i at maching virkelig er viktig også ;).
Hva mener du der ??? Konkretiser.... Se litt mer enn seg selv....??? Jeg ber da vitterligen trådstarter om å teste ut selv for å finne ut hva han liker... Hva impliserer du her ?? Jeg sier at jeg har hørt noen Focal høytalere...Og for meg er er SF nærmere det musikalske idealet jeg streber etter... At du har funnet ditt nirvana i Focal er helt streit...

hvis matching er å dempe et sett med egenskaper ved å velge dimentralt forskjellig i en annen ende av anlegget er jeg ikke enig med deg... Synergi kommer ikke av motsetningene, men at de egenskaper som velges blir forsterket og nyttegjort slik at en får den lyden en selv vil ha..
 
U

utgatt60135

Gjest
Du insinuerer at HiFi egenskaper ikke er "musikalske". Beklager men det er jeg veldig lei av å høre. Er ikke utklingning fra piano musikk? Er riktige klangfarger endel av virkeligheten?
Er ikke transienter endel av gitarlyden? Er ikke presist lydbilde endel av en scene bestående av mange musikere? Er ikke en transparent klang endel av virkeligheten? Er ikke luftig, presis og nyansert bass endel av lyden av trommer? Osv..... HiFi egenskaper er jo å formidle intrumenter så korrekte og virkelighetstro som mulig og det innebærer også å ikke overdrive dem. Det gjør ikke Focalene, imo. Med god match som med alt annet.

At Sonus Faber er mer behagelig å lytte til er det ingen tvil om, men hvem er mest ærlig ovenfor signalet de får? Jeg forstår meget godt at mange liker dem. Tror jeg hadde trivdes veldig godt med dem selv. Fidelity evner å skryte veldig av dem begge selv om de er ulike og det er slik det bør være, imo. Alså evnen til å se litt lengre enn egne preferanser. Nirvana søker jeg heller etter med meditasjon ;).

hvis matching er å dempe et sett med egenskaper ved å velge dimentralt forskjellig i en annen ende av anlegget er jeg ikke enig med deg
Det har jeg da heller aldri sagt...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
Du insinuerer at HiFi egenskaper ikke er "musikalske". Beklager men det er jeg veldig lei av å høre. Er ikke utklingning fra piano musikk? Er riktige klangfarger endel av virkeligheten?
Er ikke transienter endel av gitarlyden? Er ikke presist lydbilde endel av en scene bestående av mange musikere? Er ikke en transparent klang endel av virkeligheten? Er ikke luftig, presis og nyansert bass endel av lyden av trommer? Osv..... HiFi egenskaper er jo å formidle intrumenter så korrekte og virkelighetstro som mulig og det innebærer også å ikke overdrive dem. Det gjør ikke Focalene, imo. Med god match som med alt annet.

At Sonus Faber er mer behagelig å lytte til er det ingen tvil om, men hvem er mest ærlig ovenfor signalet de får? Jeg forstår meget godt at mange liker dem. Tror jeg hadde trivdes veldig godt med dem selv. Fidelity evner å skryte veldig av dem begge selv om de er ulike og det er slik det bør være, imo. Alså evnen til å se litt lengre enn egne preferanser. Nirvana søker jeg heller etter med meditasjon ;).

hvis matching er å dempe et sett med egenskaper ved å velge dimentralt forskjellig i en annen ende av anlegget er jeg ikke enig med deg
Det har jeg da heller aldri sagt...
Jeg INSINUERER intet... For min del betyr utrykket hifi NADA, det er musikk jeg vil høre. Nekter å la en eller annen obskur DIN norm si meg hva jeg skal høre eller ikke... ;D Jeg sier at FOCAL IKKE er musikalske slik jeg liker det ;).. Og jeg eier hverken SF eller Focal... Og svært dyr Focal har jeg eid...
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
For min del betyr utrykket hifi NADA, det er musikk jeg vil høre. Nekter å la en eller annen obskur DIN norm si meg hva jeg skal høre eller ikke... ;D Jeg sier at FOCAL IKKE er musikalske slik jeg liker det ;).. Og jeg eier hverken SF eller Focal... Og svært dyr Focal har jeg eid...
Joda, det er bare det at det kan være hensiktsmessig å beskrive lyd(musikk) faglig(HiFi parametre). Musikalitet er imo, en mer subjektiv greie. Men ingen liker hard/klinisk/for lys/tynn/slank lyd vil jeg tro. Ingenting av det hjemme i allefall. Hvilken Focal eide du?

Beklager for OT Nolfi men måtte bare :).
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
For min del betyr utrykket hifi NADA, det er musikk jeg vil høre. Nekter å la en eller annen obskur DIN norm si meg hva jeg skal høre eller ikke... ;D Jeg sier at FOCAL IKKE er musikalske slik jeg liker det ;).. Og jeg eier hverken SF eller Focal... Og svært dyr Focal har jeg eid...
Joda, det er bare det at det kan være hensiktsmessig å beskrive lyd(musikk) faglig(HiFi parametre). Musikalitet er imo, en mer subjektiv greie. Men ingen liker hard/klinisk/for lys/tynn/slank lyd vil jeg tro. Ingenting av det hjemme i allefall. Hvilken Focal eide du?

Beklager for OT Nolfi men måtte bare :).

Tror ikke vi er så uenige da.. ;)..Bare at jeg foretrekker Sf og du Focal... Og jeg hadde Alcore.. :)

Lykke til Nolfi.. Men prøv å få lånt de med deg hjem, de forskjellige kandidatene...Rommet er uansett det viktigste enkeltparameter og det kan kan en sjelden si noe om for andre ... :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Du har vel hørt Utopia (serien før den nye nå)? Jeg vet ingenting om Alcore, men du har vel fått med deg at Focal har endret signatur? Cobalt som jeg har hatt låt slett ikke musikalsk og den kvittet jeg meg med fort. Har aldri hørt noen beskrive Utopia serien som "over the edge".
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
Du har vel hørt Utopia (serien før den nye nå)? Jeg vet ingenting om Alcore, men du har vel fått med deg at Focal har endret signatur? Cobalt som jeg har hatt låt slett ikke musikalsk og den kvittet jeg meg med fort. Har aldri hørt noen beskrive Utopia serien som "over the edge".
Ja, har hørt den nye Utopia.. Og en meget god serie det.. Men mener fortsatt at nyere SF ligger nærmere det musikalske enn hva Utopia gjør.. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Lyngen skrev:
Du har vel hørt Utopia (serien før den nye nå)? Jeg vet ingenting om Alcore, men du har vel fått med deg at Focal har endret signatur? Cobalt som jeg har hatt låt slett ikke musikalsk og den kvittet jeg meg med fort. Har aldri hørt noen beskrive Utopia serien som "over the edge".
Ja, har hørt den nye Utopia.. Og en meget god serie det.. Men mener fortsatt at nyere SF ligger nærmere det musikalske enn hva Utopia gjør.. :)
Er nøytralt lydende høyttalere mindre musikalske enn de som romantiserer lydbildet? Jeg opplever mine som temmelig nøytrale (næropptak) i mitt oppsett i allefall. Etter snart 20 år med lyd- og bildeopptak så burde jeg ha fått en brukbar referanse.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
Lyngen skrev:
Du har vel hørt Utopia (serien før den nye nå)? Jeg vet ingenting om Alcore, men du har vel fått med deg at Focal har endret signatur? Cobalt som jeg har hatt låt slett ikke musikalsk og den kvittet jeg meg med fort. Har aldri hørt noen beskrive Utopia serien som "over the edge".
Ja, har hørt den nye Utopia.. Og en meget god serie det.. Men mener fortsatt at nyere SF ligger nærmere det musikalske enn hva Utopia gjør.. :)
Er nøytralt lydende høyttalere mindre musikalske enn de som romantiserer lydbildet? Jeg opplever mine som temmelig nøytrale (næropptak) i mitt oppsett i allefall. Etter snart 20 år med lyd- og bildeopptak så burde jeg ha fått en brukbar referanse.

Kan du ikke bare godta at andre har ulike prioriteringer for hva som høres musikalsk ut ? Du kan gjerne ha 200 år med erfaring for min del..I min bok har SF et bedre lydbilde enn Focal... Det som høres romantisk ut for deg kan være riktig for en annen eller er det ikke sånn ?? Det som høres nøytralt ut for deg kan være over det egde for andre ... Du nevnte noe med å se noe annet enn bare seg selv... ;)
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
Så må vi tilbake på sporet av hva innlegger faktisk lurer på. ::)
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Det som høres romantisk ut for deg kan være riktig for en annen eller er det ikke sånn ??
Det er jo bare å sjekke hvordan instrumenter pleier å låte på nært hold og sjekke hvordan anlegg reproduserer dette generelt sett. Men vi får la det ligge..
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
Det som høres romantisk ut for deg kan være riktig for en annen eller er det ikke sånn ??
Det er jo bare å sjekke hvordan instrumenter pleier å låte på nært hold og sjekke hvordan anlegg reproduserer dette generelt sett. Men vi får la det ligge..
Eksakt...Og derfor lyder SF bedre i mine ører.... 8)
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan jo hende årsaken ligger i at du som endel andre har dine referanser fra hvordan instrumenter låter fra avstand (inkl. romakustikk). Jeg har min referanse fra "direktelyd" på nært hold. Alt er jo næropptak.


Det kan jo hende Nolfi får noe ut av diskusjonenettersom han tydeligvis hadde disse meget gode høyttalerne i siktet :).
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
Kan jo hende årsaken ligger i at du som endel andre har dine referanser fra hvordan instrumenter låter fra avstand (inkl. romakustikk). Jeg har min referanse fra "direktelyd" på nært hold. Alt er jo næropptak.


Det kan jo hende Nolfi får noe ut av diskusjonenettersom han tydeligvis hadde disse meget gode høyttalerne i siktet :).
De fleste har nok romakustikk ja... ;D. Og er ALLE opptak gjort med næropptak ? Jeg sier at trådstarter bør høre på de kandidatene han ønsker, hjemme hos seg selv.. Og derav finne ut hvilke som lyder best for han.. Hva er så galt med det ? Det du sier , indirekte, er at SF har "feil" lyd.. Kan så være for deg, men det finnes da vitterligen etpar som faktisk liker denne lyden også... ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
De fleste har nok romakustikk ja... ;D.
Hvis du har øra tett inntil et instrument i et bra stort rom eller meget godt dempet rom (som lydstudioer er) så har du ikke så mye tilført romakustikk. Det er ganske stor forskjell derfra til å høre instrumentet på flere meters avstand med mye romklang.

Og er ALLE opptak gjort med næropptak ?
Jeg vet ikke hvor grensen går, men jeg vil si det ja. Bortsett fra til dem som står lengst unna mikrofonene i et orkester. Fra 2cm til 1m normalt sett?

Jeg sier at trådstarter bør høre på de kandidatene han ønsker, hjemme hos seg selv.
Det burde alle...

Og derav finne ut hvilke som lyder best for han.. Hva er så galt med det ?
Det er sånn det bør være ja - ingenting galt.

Det du sier , indirekte, er at SF har "feil" lyd..
Det kommer an på hva man refererer til. I følge mine ører er ikke Sonus Faber helt nøytrale nei. Stradivari virket betydelig mer nøytral enn Cremona dog (med forbehold av forsterker).

Kan så være for deg, men det finnes da vitterligen etpar som faktisk liker denne lyden også... ;)
Definitivt, og det inkluderer meg selv ;).
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...mange innkegg for å komme frem til at trådstarter må teste selv... ;)...Men han kan kanskje lese litt mellom linjene hvilke lydsignatur disse to merkene har.. Uten at jeg skal si noe mer om det... ;D... Jeg vet uansett klanlig sett hvor min preferanse er... Om det er rett eller galt ifht andre er ikke så farlig... En vet best selv hva en liker å høre på, og hva slags rom en har å lytte i ... Om det er nærfelt eller litt lengre unna en liker å sitte... Det er faktisk slike ting en ikke trenger 20 år på å finne utav... 8)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Kan anbefale Proac Response D TWO (ca 20000kr) høyttalere sammen med Prima Luna Prologue 2 (14900kr).

For det første så¨låter det vannvittig musikalsk. Befinner seg i high-end land, og koster langt mindre.

Prologue 2 er en meget kraftig integrert rør forsterker som i det siste har blitt kåret til årets forsterker i så og si alle de største hi-fi blader og mediar. Spiller for det første enormt engasjerende, med masse dynamikk og trøkk.
Behagelig og herlig oppløst diskant. Superdetaljert mellomtone med sprut, samt stram stram bass som er rikelig på klangfarger, detaljer, trøkk, og fast dypbass.
Prima Luna sine rørforsterkere har <auto> bias som hele tiden justerer seg opptimalt og er de eneste rørforsterkerene på markedet etter det jeg kjenner til som er <plug and play>.

Proac D TWO må rett og slett bare oppleves. Soleklart en av de beste stativhøyttalerene på markedet under 40000kr, og matcher Prima Luna sine forsterkere suverent.

Proac selges gjennom www.lyrichifi.no (oslo) http://www.proac-loudspeakers.com/dtwo.php

Prima Luna selges gjennom www.norskhificenter.no (drammen)

http://www.primaluna.nl/products_subpage1a2p.htm

http://www.primaluna.nl/products_subpage1a2p.htm

Hopper du opp på Prima Luna Dialogue 1 eller 2 (ca 19-25000kr), så vil du eie noe av det beste av integrerte forsterkere uansett pris, samt at det også følger med fjærnkontroll. :p

Mvh

Bjørn
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Det kan jo hende Nolfi får noe ut av diskusjonenettersom han tydeligvis hadde disse meget gode høyttalerne i siktet :).
Jeg følger muntert med her :)
Diskussioner er jo gode til at få meninger frem og det er det jeg er på jagt efter.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
ansepe74 skrev:
Har lagt min elsk på modifiserte Dynaco ST-70, men ettersom jeg forstår det er det stooooor forskjell på nyere og eldre versjoner (dvs. de eldre blir sett på som bedre, mere musikalsk osv.) Kommet over denne versjonen: http://cgi.ebay.com/Dynaco-ST-70-KI...sis-frame_W0QQitemZ290278588244QQcmdZViewItem Har lest litt om den og har tydeligvis fått en masse god omtale:)
A) Det finnes bare EN ST-70, ny eller gammel...
(men det har florert med "oppgraderings-kit")

B) Jeg har hatt en av BOB's nybygde ST-70. Grei forsterker, men ble solgt da den ikke klarte å overdøve
støvsugeren tilstrekkelig... 8)

Arne K
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
verdens beste høyttalerkjøp lyd/kr. er living voice avatar obx-r2, imho.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Cobra2 skrev:
ansepe74 skrev:
Har lagt min elsk på modifiserte Dynaco ST-70, men ettersom jeg forstår det er det stooooor forskjell på nyere og eldre versjoner (dvs. de eldre blir sett på som bedre, mere musikalsk osv.) Kommet over denne versjonen: http://cgi.ebay.com/Dynaco-ST-70-KI...sis-frame_W0QQitemZ290278588244QQcmdZViewItem Har lest litt om den og har tydeligvis fått en masse god omtale:)
A) Det finnes bare EN ST-70, ny eller gammel...
(men det har florert med "oppgraderings-kit")

B) Jeg har hatt en av BOB's nybygde ST-70. Grei forsterker, men ble solgt da den ikke klarte å overdøve
støvsugeren tilstrekkelig... 8)

Arne K
Alltids greit å bruke noen lettdrevne høyttalere da;)
 
Topp Bunn