Anbefaling om hodetelefon på budsjett

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Om jeg skulle lete på bruktmarkedet etter hodetelefoner til rundt 2000,-, hva ser jeg etter da? Jeg ønsker hodetelefoner primært til jazz, akustisk og vokal, men P.R.A.T er mye viktigere enn detaljer og oppløsning (om jeg må velge). Mangel på lyttetretthet er viktig. Anlegget som brukes til vanlig er basert rundt Audio Note-komponenter, hvis det er til noen hjelp angående lydpreferanse.
Jeg har en rørforforsterker med 5687-rør i egen hodetelefonkrets, som jeg antar driver det meste.

Tanken var som sagt å bruke rundt 2000 på brukten, men jeg er også interessert i å høre meninger rundt om det å gå opp til rundt 6000 for f.eks brukte HD800 er et vanvittig sprang... Sikkert et vanskelig spørsmål å besvare, men jeg prøver meg😄
Mvh Veleik
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Har både Stax og Koss elektrostater. Er det beste hvis det er snakk om speed og oppløsning i mellomtonen og diskant. Ellers så har jeg også Sony Dynamiske hodetelefoner. Sony MDR 1-A og MDR-XP950BT som også kan være trådløs m. Blu-tooth. Den fikk jeg når jeg kjøpte en Sony Mobiltelefon. Gode hodetelefoner til under 2000,-
Har bare hørt HD800, men synes den var noe ubehagelig på. Men flere foretrekker elektrostater. Men bakdelen er at man må ha en forsterker eller energizer for å drive dem. Du må bare prøve å sammenligne m. dynamiske hodetelefoner hvis du har muligheten. Vekta har stor betydning for komfort for lengre lytting,
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg har hørt gode ting om BeyerDynamic 990. Ikke så gode som HD650?
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg bruker til vanlig et par rimelige AKG K240. Liker lydsignaturen veldig godt i disse og kan lytte i timesvis. Skulle jeg noen gang oppgradere, vil det være noe med tilsvarende lydsignatur, men med litt mer raffinement. Et minus med K240 er at de er plæstic fæntæstic, så en oppgradering vil også innbefatte høyere byggekvalitet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Veleik: Se etter et Focal-sett, du..Ekstremt musikalske, eksepsjonelt lettdrevne. De har også headset i ALLE prisklasser. Vil du ha et mer "back to basics-sett"? Klipsch Heritage bør funke bra..sålenge du bruker rør på..
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg fant frem et par AKG K270 studio jeg kjøpte for rundt 30 år siden (mener å huske at de var dyre den gang). Det var ikke noe å trakte etter. Platt lyd med dårlig oppløsning. Jeg håper virkelig hodetelefonprodusentene har jobbet litt siden den gang?😊
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Veleik: Det har de! Det du kan gjøre er å se etter en ny FOCAL LISTEN PROFESSIONAL...laget for studiobruk, kommer med det du trenger. Og er direkte billige ift hva du får. Focal Listen i konsumentversjon er nå på januarsalg hos Oslo Hi-Fi Center..Om Professional: Har knallstrenge toleranser, langtfra så tungdrevne som NOEN AKG. AKG har nemlig bestandig hatt det kravet at de MÅ ha skikkelig forsterkning. Jeg har timesvis bak meg med "legenden" AKG 240, og den gjør jobben , men aldri hvis du undervurderer utstyret rundt...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Musicus: Bra forslag. Men Quincy 701 er den moderne prototypen på hodetelefoner som skal ha atomdrift. Dog, får de det...kjempesett!!

Veleik: Hvis det skulle være tvil: Sikre deg et Listen-par før januarsalget går ut dersom du ikke har råd til Professional-utgaven...Passer like bra på bærbart og iPad som til hjemmesystemet ditt..Klassisk Focal-lyd: Åpen, musikalsk, informativ som få andre. Vil du absolutt ha "tysktalende", se heller på Beyerdynamic..
 
Sist redigert:

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
@Auditor mener du den trådløse versjonen? Jeg fant bare den på januarsalget til OHC.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En rask kikk på finn.no viser noen fine i prisklassen rundt 2kkr
Beyer DT70p (lukket), Sennheiser HD650. Alternativt Stax SR34, som må kobles til høyttalerutganger.
Går du opp mot 5000kr finner vi Sennheiser HD700 og Stax Lambda.
Finer du HD800 for 6000 eller mindre er det greit kjøp.
Alle kan varmt anbefales. Stax er litt mer styr, men henførende vellyd og mye lyd for pengene
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg har gamle Stax liggende, men bare den svarte plastforsterkeren/driveren (SRD-X) som drives av d-cell batterier. Jeg har omformeren til å koble til høyttalerutganger, men aldri testet dette...
 

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Veleik: Ikke Wireless, men ring dem, så finner du ut om den kablede versjonen er der også ;)
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Jeg har hørt gode ting om BeyerDynamic 990. Ikke så gode som HD650?
Hei
Jeg har begge disse, etter at jeg ble hekta på hodetelefoner omtrent da koronaen dukka opp. Jeg starta med HD650 og en rørforsterker: Darkvoice. Dette låter nydelig.

Så ble jeg litt bitt av basillen og ønska meg noe mer. Dette skulle da være annerledes, og jeg gikk for Beyerdynamic 990 i 600 Ohms variant.

Sistnevnte har mer bass og mer diskant, og er litt mer moro/ trøkk, mens med 650 er det som om jeg kommer nærmere vokalisten i vokalmusikk. Om jeg skal høre på rock og ha det gøy, velger jeg Beyerdynamic, om jeg skal høre på sang eller sitte og se en dokumentarfilm velger jeg 650. Om jeg skal plukke frem enkeltnoter i det musikalske arrangementet velger jeg Beyerdynamic. Jeg vil ikke si at den ene er bedre enn den andre, bare annerledes.

Med 650 blir jeg ikke sliten i ørene/ lyttetrett. Men Beyerdynamic passer bittelitt bedre til mitt hode fordi de sitter litt løsere. Jeg kan mest trolig bøye 650 litt, så de blir sittende litt løsere.

Og for å dykke videre inn i denne hobbyen kjøpte jeg nettopp en Topping A50s forsterker for å ha noe helt annet enn Darkvoice. Det blir ganske annerledes enn med rør - litt som man kan forvente egentlig. Darkvoice er mer rødvin og fløte, Topping er noe klarere og mindre fett, men allikevel liker jeg denne også.

Med min personlige smak ville jeg valgt HD650 om jeg kun skulle hatt ett sett. Jeg tror du finner den brukt til omtrent den prisen du ønsker å betale.

Håper mine betraktninger var til hjelp.

God kveld
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Takk for et veldig utfyllende svar @hvego Og en takk til alle dere andre som har bidratt så langt. Kanskje jeg må begynne et sted og så ta det derfra. HD650 virker å svare på det jeg ønsker, men lurer også svørt på Focal også. Forsåvidt også AKG, men skuffelsen over K270 gjør meg littutolig for disse. Hmmm...
 
U

utgatt25555

Gjest
Musicus: Bra forslag. Men Quincy 701 er den moderne prototypen på hodetelefoner som skal ha atomdrift. Dog, får de det...kjempesett!!
Tja, vet nå ikke det, de har ikke vært for mye brukt de siste årene, men ble innkjøpt til bruk på en en int PrimaLuna ProLouge og nå tar jeg de rett ut fra en integrert Accuphase Kl A 30W, så de har absolutt godt av kvalitets watt. Testet de mot Sennheiser 600/650 (husker ikke hvilken i farta) og det ble for snillt for meg, liker det mer monitoraktig, K701 blir noe for flat i bunnen så man endte på Q701....

mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Musicus: Jeg skal også ha det mest mulig som i et studio..og Mr. Jones klarte det med Q701. Problemet er at den er så sykt krevende på forsterker, altså..Og det betyr en SEPARAT Head-Fi-amp. For eksempel hadde jeg en gang Beyerdynamic DT911 Pro (studiosett). Og den våkna ikke før jeg ga den en CREEK OBH 11SE. Men da..Absolutt DEILIGE, ble de..Jeg hadde også proppene fra AKGs Quincylinje- de fikk Musical Fidelity V-Series-2-rigg. Komplett med dac, amp og psu. Så krevende var DE..
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
354
Antall liker
81
Beyerdynamic dt990 250 ohm versjonen.
1690,- fra komplett.
Ikke high-end pris, men high-end lyd ❤
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
@Nex Det var disse jeg så, og derfor bevnte litt tidligere. Er de veldig kliniske/studiolyd?
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
354
Antall liker
81
@Nex Det var disse jeg så, og derfor bevnte litt tidligere. Er de veldig kliniske/studiolyd?
Det er lett å plukke ut detaljer i lyden. Jeg bruker de på PC'en og sitter med de hele dager på hjemmekontor uten å bli sliten i øra.
Musikken høres "riktig" ut. Passe med bass, mid og diskant. Det eneste er at diskanten kan være litt skarp når de er helt nye, men det går seg til etter noen timer.
Jeg lot dem ligge å spille et par netter.

Jeg var litt på samme "misson" som deg. Og tenkte nå skal jeg svi av noen høvdinger på bra headset. Men det var ikke nødvendig å svi av masse spenn.

Jeg er veldig fornøyd og liker de MYE bedre enn Sony wh-1000xm3.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Vi venter i spenning på rapport etter at du har lytta litt da!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Veleik: Prøv dem med en Rega Ear eller Audiolab MDAC Nano :rolleyes: Gratulerer! De er gode, de og...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.551
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gratulerer med 650.
For andre som leter kan jeg anbefale HiFiMan HE400i-2020 de koster under 2000,- nye -og til prisen spiller de fantastisk.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
For 2000 fins mye rart, men 6000? Det er nok til elektrostatisk og da syns jeg dynamiske og planare sliter med å følge med.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Man bør vel uansett ha en preferanse og/el referanse. Brukt kan man fx velge mellom HD600/650/58X og Beyer T70 og Nighthawks og Fidelio X3 til ca 2000kr. AKG K/Q /serien går for latterlige halvparten av dette igjen.
 
Topp Bunn