Anbefaling av rørforsterker

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei alle,

Atter en gang er jeg på søken etter en effektforsterker. Denne gangen er det rør jeg er ute etter og håper dere alle "rørehuene" ;) kan hjelpe meg med å komme med noen spennende forslag. Jeg mener jeg trenger en strømsterk sak, da jeg har stativht som er litt kravstor. Jeg er ute etter en god mellomtone som verken runde av på topp eller bunn. Jeg elsker følelsen av nærhet.

Jeg har tidligere brukt mcintosh 275r som monoblokker og elsket denne lydsignaturen og håper å finne noe av dette igjen. Dumme meg måtte være nysgjerrig å teste transistor før jeg fant ut av hva jeg liker.

Jeg kan bruke maks 35k og håper jeg kan finne en god brukt en eller monoblokker.

Alternativer som jeg har tenkt på er audio research, BAT, mcintosh, Manley (som jeg sikkert ikke får sjansen til å teste). Det er fritt fram å komme med andre alternativer, samt komme med varseltegn hvis dere ikke tror noen av de merkene jeg har nevnt kan matche med resten av utstyret jeg har.

Ser det ligger disse på brukten:
Audio Research WM 220
ARC VS-115
Jeg rask ikke dessverre mc2102 som ble solgt nylig på børsen.
Hva tenker dere som har vært borti disse før?

Håper på gode hjelp fra dere og på forhånd takk.

Mvh. jonlam
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Hei Jonlam!
Husk at jeg prøvde å advare deg da du solgte dine 2x McIntosh 275R.... Jeg var sikker på at dette kom til å skje.... ;)
Hvorfor så sikker? Fordi jeg var ute for det samme selv! ;D
Jeg solgte min McIntosh 275R og slo til på en brukt BAT VK-75SE. Rør det også, og over dobbelt så dyr, men fikk ikke samme god-følelsen. Før Mc'en kjørte jeg med to stk Audio Research VM220 rør monoblokker på 2x210 watt. Disse har en veilledende pris på over 100 tusen og fikk glimrende kritikk i Fidelity. Disse er vel de nest beste effekttrinnene jeg har hatt i hus med masser av krefter og stort og flott lydbilde. Jeg var en stund også innom noen Jeff Rowland ICE monoblokker på 400 watt, men dette ble for sterilt og umusikalsk.

Jeg kan ikke skrive annet enn utifra mine erfaringer og det er at McIntosh'ene er noen gedigne røverkjøp. Og tar man og bytter ut de standard signalrørene med Golden Dragon som jeg har gjort (fikk de anbefalt av Motron) får man et enormt løft. Da må man etter min mening opp i prisklassen rundt 100k for å finne konkurrenter. Og de er ikke lett å finne der heller! Det finnes nemlig ikke mange konkurrenter dersom man først har vennet seg med godlyden til McIntosh 275. Men jeg altså på det aller sterkest anbefale bytte av signalrør: lyden blir strammet opp, mikrodetaljene funkler, lydbildet større, bassen strammere og diskanten får mer luft. Lyden med standardrøra er litt grøtete i forhold med et betydelig mindre rom.
Og man trenger ikke nødvendigvis 2 stk. Har nettopp oppdaget at en er mer enn nok, ihvertfall til mine Dali Euphonia høyttalere. Prøvde for noen dager siden å koble frem og tilbake mellom en og effekttrinn og hadde store problem med å høre forskjell, satt der til slutt som et stort spørsmålstegn. Da er forskjellen mye større på å bytte signalkabler....

Alternativ? Det måtte i tilfelle være de Rogue 180 (tror jeg de het) monoblokkene som ble testet i et av de siste Fidelity. Har ikke hørt de selv men er verdt å sjekke ut, men nye vil de vel sprenge ditt budsjett.
Ser at det ligger noen Audio Research VM 220 monoblokker på Bruktbørsen. Nei, det er ikke det dummeste du kan gjøre å sjekke disse. Spiller med mer nøyaktighet og større lydbilde enn Mc275R med standardrør. Hvis det altså blir for flaut å gå tilbake til Mc.;)
Men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en stk Mc 275R. Men NB! da altså med nye signalrør!

Lykke til!


mvh
Finn M
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Bare en ting til:
Den største feilen til Mc 275R er at den er alt for billig i forhold til sine konkurrenter!
Dette fører til at noen av de som prøver den ikke har gode nok komponenter eller kabler ellers slik at den får vise hva den virkelig er god for. Andre gjør den tabben at de prøver Mc'en og blir slått over hvor bra rør er. Og så går de avgårde og kjøper seg en annen rørforsterker i samme eller lavere prisklasse. Og får en gedigen skuffelse! :p (Snakket nettopp med en slik en på PM).
Det er nemlig ikke noe som heter rørlyd lenger, men det er noe som heter gode og dårlige forsterkere!

Hadde jeg blitt nødt til å bytte forsterker så ser jeg bare to alternativ: ARC Reference 210/110. Om jeg hadde blitt like fornøyd da vet jeg imidlertid ikke....

mvh
Finn M
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Litt banning i kirken:
Hvilken kina-forsterker ligner mest ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
jonlam skrev:
Jeg har tidligere brukt mcintosh 275r som monoblokker og elsket denne lydsignaturen og håper å finne noe av dette igjen. Dumme meg måtte være nysgjerrig å teste transistor før jeg fant ut av hva jeg liker.
Siden du vet hva som vil fungere, er det bare å kjøpe den som ligger på børsen: 275r
 
E

eldstaal

Gjest
Finn M skrev:
Hei Jonlam!
Husk at jeg prøvde å advare deg da du solgte dine 2x McIntosh 275R.... Jeg var sikker på at dette kom til å skje.... ;)
Hvorfor så sikker? Fordi jeg var ute for det samme selv! ;D
Jeg solgte min McIntosh 275R og slo til på en brukt BAT VK-75SE. Rør det også, og over dobbelt så dyr, men fikk ikke samme god-følelsen. Før Mc'en kjørte jeg med to stk Audio Research VM220 rør monoblokker på 2x210 watt. Disse har en veilledende pris på over 100 tusen og fikk glimrende kritikk i Fidelity. Disse er vel de nest beste effekttrinnene jeg har hatt i hus med masser av krefter og stort og flott lydbilde. Jeg var en stund også innom noen Jeff Rowland ICE monoblokker på 400 watt, men dette ble for sterilt og umusikalsk.

Jeg kan ikke skrive annet enn utifra mine erfaringer og det er at McIntosh'ene er noen gedigne røverkjøp. Og tar man og bytter ut de standard signalrørene med Golden Dragon som jeg har gjort (fikk de anbefalt av Motron) får man et enormt løft. Da må man etter min mening opp i prisklassen rundt 100k for å finne konkurrenter. Og de er ikke lett å finne der heller! Det finnes nemlig ikke mange konkurrenter dersom man først har vennet seg med godlyden til McIntosh 275. Men jeg altså på det aller sterkest anbefale bytte av signalrør: lyden blir strammet opp, mikrodetaljene funkler, lydbildet større, bassen strammere og diskanten får mer luft. Lyden med standardrøra er litt grøtete i forhold med et betydelig mindre rom.
Og man trenger ikke nødvendigvis 2 stk. Har nettopp oppdaget at en er mer enn nok, ihvertfall til mine Dali Euphonia høyttalere. Prøvde for noen dager siden å koble frem og tilbake mellom en og effekttrinn og hadde store problem med å høre forskjell, satt der til slutt som et stort spørsmålstegn. Da er forskjellen mye større på å bytte signalkabler....

Alternativ? Det måtte i tilfelle være de Rogue 180 (tror jeg de het) monoblokkene som ble testet i et av de siste Fidelity. Har ikke hørt de selv men er verdt å sjekke ut, men nye vil de vel sprenge ditt budsjett.
Ser at det ligger noen Audio Research VM 220 monoblokker på Bruktbørsen. Nei, det er ikke det dummeste du kan gjøre å sjekke disse. Spiller med mer nøyaktighet og større lydbilde enn Mc275R med standardrør. Hvis det altså blir for flaut å gå tilbake til Mc.;)
Men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en stk Mc 275R. Men NB! da altså med nye signalrør!

Lykke til!


mvh
Finn M
Har hørt MC 275, men syns faktisk mine Woodside MA-100 fra 1997 spiller ennå bedre. Syns McIntoshen låt ullen i forhold til Woodside MA-100. Vil imidlertid presisere at dette er en uhyre subjektiv ytring.
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei,

Var ikke mye info å finne om denne på nett. Vanskelig å finne noe slikt på børs og antagelig like vanskelig å finne anledning til et lytt. Noen år gammel ja.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "ullen", men jeg er enig at mc er litt "ullen" i bunnen. Men da jeg hadde mc så ble det brukt som monoblokker og den "ullen" var en ganske bra ullen. :)

Takk skal se om jeg finne mer lesestoff.


Har hørt MC 275, men syns faktisk mine Woodside MA-100 fra 1997 spiller ennå bedre. Syns McIntoshen låt ullen i forhold til Woodside MA-100. Vil imidlertid presisere at dette er en uhyre subjektiv ytring.
[/quote]
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Skal ikke la meg bli lurt av watteren. Men tror kanskje den vil ha problemer med stativht mine.

Men leste et innlegg fra en kunde i hjemmesiden til deko hvor kunden var veldig fornøyd med forsterker i kombo med Avantgarde Duo. Og dette var meget interessant :eek:, da jeg fra før hadde i tankene om htbytte til Uno forhåpentligvis i løpet av....... ;)





Tott skrev:
Siden du søker forsterker med åpenhet tenker jeg raskt på ARS Sonum, http://www.ars-sonum.com/

De lamserer snart en større model, les: http://www.deko.no/ars-sonum.htm

og bilde: http://www.deko.no/images/Gran-Filarmonia-Black.jpg

Her finner du ikke mye ull...

mvh.
 
E

eldstaal

Gjest
jonlam skrev:
Hei,

Var ikke mye info å finne om denne på nett. Vanskelig å finne noe slikt på børs og antagelig like vanskelig å finne anledning til et lytt. Noen år gammel ja.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "ullen", men jeg er enig at mc er litt "ullen" i bunnen. Men da jeg hadde mc så ble det brukt som monoblokker og den "ullen" var en ganske bra ullen. :)
[/quote]

Med "ullen" mener jeg at Woodside har mere innsikt innover i lydbildet enn Mc 275. Dynamikken er omtrent på samme nivå som 275. Woodsiden er også litt "ullen" i bunnen, men alikevel mere definert enn 275. Dette kan skyldes rørene da Woodsiden opererer med 4 stk 6550 pr blokk, mens 275 normalt er bestykket med KT 88. Har ikke prøvd KT 88 på mine forsterkere.

Du finner ikke mye om Woodside MA- 100 på nettet, mine ble kjøpt ny av en kar fra Bergen. Han bestilte de fra København. Jeg er andre eier, og tror aldri jeg selger de, men en skal aldri si aldri.

Jeg må imidlertid innrømme at jeg bare har hørt stereoversjonen av 275, aldri 2 stk på en gang. Da kan det jo selvfølgelig hende at de slår Woodsiden på alle parametre.

Stereophile har en test av Woodside Ma-50, monoblokker med EL 34 rør i utgangen. Hvis jeg husker rett fikk de en glimrende test dengang i 1994.
 

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
175
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Ut fra trådstarters preferanser synes jeg dette høres ut som Rogue Audio er midt i blinken.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Primaluna, Mc275, ST-70, Audio Valve, Conrad Johnson, Audio research, Audio Note...
MAsse å velge mellom :)
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei,

Absolutt i vurdering. Har ikke tatt meg tid til å kontakte med planetsnapa for evt. lytt/test ennå.
Tenkte du på M-150 og/el 180 blokkene?

Har du erfaringer med Rogue?

Mvh.


tuco skrev:
Ut fra trådstarters preferanser synes jeg dette høres ut som Rogue Audio er midt i blinken.
 

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
175
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
jonlam skrev:
Hei,

Absolutt i vurdering. Har ikke tatt meg tid til å kontakte med planetsnapa for evt. lytt/test ennå.
Tenkte du på M-150 og/el 180 blokkene?

Har du erfaringer med Rogue?

Mvh.


tuco skrev:
Ut fra trådstarters preferanser synes jeg dette høres ut som Rogue Audio er midt i blinken.
Ja, jeg har erfaring siden jeg har Rogue Audio Zeus effekt og Hera forforsterker. Mye bra å si om Rogue. Synes fidelitys nylige test av 180 effektblokkene tok rogue lyden på kornet. Egentlig helt enig i det som sto der, kanskje du har lest denne testen? Ellers er Rogue solid bygget og driftsikkert.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Sjekk med BT her på forumet, han har vel Rogue Zeus om jeg ikke husker feil...
Ellers har jo Audio Note noe å by på med brokoblede L4, skal visstnok denge godt!
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Du burde prøve 275 med 6650-rør.
Muligens litt mindre effekt, men syns den klarner opp en god del med dette røret.
Hadde selv 2x275 før jeg kjøpte ARC VT100 Mk2 og prøvde både KT88 og 6550.
Absolutt mest fornøyd med 6550.

Med to stk 275 i mono er effekt uansett ikke noe problem, med mindre du har
seriøst tungdrevne saker. Leverer jo basskontroll som et stort transistorsluttrinn disse.

Når det er sagt, så tror jeg du kan gjøre deg et godt kjøp på VT100 av og til.
Mk3 er en enklere sak å ha med å gjøre i forbindelse med rørskift. Forskjell på
de ellers er vel litt mer smak og behag. Mk2 er muligens mer "rørete" enn MK 3.
Mk1 er strømsvak i forhold til de to senere versjonene, men ellers lik Mk2.


Mvh
Leif
 
A

adigerud

Gjest
Ser at Rouge M-180 er nevnt som et alternativ her og siden jeg har hatt ett sett i drift noen måneder kan jeg uten forbehold anbefale deg å prøve et sett hvis det er aktuelt å strekke litt på budsjettet. Er ikke så imponert over byggekvaliteten for den er ikke i samme liga som AR eller McIntosh, men lyden overgår nok det du får ut av en 275R og står neppe tilbake for AR i samme prisleie.
Jeg vil ikke legge for mye vekt på tester (eller min egen anbefaling for den del...)med mindre man selv har samme utstyr som det blir testet på. Min erfaring er at det er bare en ting som gjelder, og det er å få det hjem og koblet opp på eget utstyr. Hjemme hos meg har hvertfall det fungert så bra at disse blir stående lenge. (hvertfall frem til "HiFi syken" melder seg igjen ;))

Lykke til!
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Du har rett i det om byggekvaliteten, selv om jeg har bare sett på bilder. Ikke like tiltalende som ARC og MC. Og det er også derfor jeg har avventet.

Er det noen typiske rørlyd på M-180? Det er veldig viktig for meg. Jeg har en god transistoreffekt allerede. Bytte til røreffekt er kun for å få rørlyden tilbake.

Mvh. jonlam

Lux-Man skrev:
Ser at Rouge M-180 er nevnt som et alternativ her og siden jeg har hatt ett sett i drift noen måneder kan jeg uten forbehold anbefale deg å prøve et sett hvis det er aktuelt å strekke litt på budsjettet. Er ikke så imponert over byggekvaliteten for den er ikke i samme liga som AR eller McIntosh, men lyden overgår nok det du får ut av en 275R og står neppe tilbake for AR i samme prisleie.
Jeg vil ikke legge for mye vekt på tester (eller min egen anbefaling for den del...)med mindre man selv har samme utstyr som det blir testet på. Min erfaring er at det er bare en ting som gjelder, og det er å få det hjem og koblet opp på eget utstyr. Hjemme hos meg har hvertfall det fungert så bra at disse blir stående lenge. (hvertfall frem til "HiFi syken" melder seg igjen ;))

Lykke til!
 

Leifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
145
Antall liker
23
Sted
Karmøy
Jeg bruker VTL ST85 på AG Duo for øyeblikket . Den synest jeg er utroligt bra .

I likhet med deg er jeg frykteligt glad i mc275( har eid 3stk) , men ville prøve noe nytt på AG horna , noe som var litt fastere i bunn . Etter å ha lest side opp og side ned tok jeg telefon til hifistasjonen og bestilte ST85. Nå ligger imidlertid min st85 til salgs på brukten , dette er bare av ren nysjerighet på hva enda dyrere elektronikk kan gjøre med horna .

Jeg testa mc275 på oppsette mitt for ikke så lenge siden , å opplevde st85 som eit bedre valg "dog " med forbehold om at rørene som sto i mc275 kansje ikke var optimale til mitt oppsett . st85 oppleves med org rør ivertfall som enn mer linær forsterker . 275 er mye kraftigere , men st85 virker og ha mer og fare med når det kommer til detaljer og størelse på lydbildet .
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei,

Det var godt du nevnte dette. Jeg har sett dcs utstyr ofte blir paret med VTL utstyr av ekspertene.

Håper det er greit at du får en pm av meg straks.

Mvh.


Leifi skrev:
Jeg bruker VTL ST85 på AG Duo for øyeblikket . Den synest jeg er utroligt bra .

I likhet med deg er jeg frykteligt glad i mc275( har eid 3stk) , men ville prøve noe nytt på AG horna , noe som var litt fastere i bunn . Etter å ha lest side opp og side ned tok jeg telefon til hifistasjonen og bestilte ST85. Nå ligger imidlertid min st85 til salgs på brukten , dette er bare av ren nysjerighet på hva enda dyrere elektronikk kan gjøre med horna .

Jeg testa mc275 på oppsette mitt for ikke så lenge siden , å opplevde st85 som eit bedre valg "dog " med forbehold om at rørene som sto i mc275 kansje ikke var optimale til mitt oppsett . st85 oppleves med org rør ivertfall som enn mer linær forsterker . 275 er mye kraftigere , men st85 virker og ha mer og fare med når det kommer til detaljer og størelse på lydbildet .
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis det er AG horn som skal drives, er det nesten ikke behov for effekt.
En kompis bruker Welborne 45 som gir 1.8 watt.
Det spiller toppers.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
eldstaal skrev:
Har hørt MC 275, men syns faktisk mine Woodside MA-100 fra 1997 spiller ennå bedre. Syns McIntoshen låt ullen i forhold til Woodside MA-100. Vil imidlertid presisere at dette er en uhyre subjektiv ytring.
Er ikke så rart det. Er en av legendene innen britisk hi-fi, som sto bak Woodside Electronics, som er i bunn og grunn restene av Radford etter gründeren pensjonerte seg. John Widgery gikk i lære praksis hos guruen selv Arthur H. Radford på 60 eller 70 tallet.
 
A

adigerud

Gjest
jonlam skrev:
Du har rett i det om byggekvaliteten, selv om jeg har bare sett på bilder. Ikke like tiltalende som ARC og MC. Og det er også derfor jeg har avventet.

Er det noen typiske rørlyd på M-180? Det er veldig viktig for meg. Jeg har en god transistoreffekt allerede. Bytte til røreffekt er kun for å få rørlyden tilbake.

Mvh. jonlam

Lux-Man skrev:
Ser at Rouge M-180 er nevnt som et alternativ her og siden jeg har hatt ett sett i drift noen måneder kan jeg uten forbehold anbefale deg å prøve et sett hvis det er aktuelt å strekke litt på budsjettet. Er ikke så imponert over byggekvaliteten for den er ikke i samme liga som AR eller McIntosh, men lyden overgår nok det du får ut av en 275R og står neppe tilbake for AR i samme prisleie.
Jeg vil ikke legge for mye vekt på tester (eller min egen anbefaling for den del...)med mindre man selv har samme utstyr som det blir testet på. Min erfaring er at det er bare en ting som gjelder, og det er å få det hjem og koblet opp på eget utstyr. Hjemme hos meg har hvertfall det fungert så bra at disse blir stående lenge. (hvertfall frem til "HiFi syken" melder seg igjen ;))

Lykke til!
Nei, jeg vil ikke si at det er noe typisk rørlyd på M-180. Å beskrive lyd er noe jeg alltid har hatt problemer med, men M-180 er helt fantastisk i mellomtone og diskant. Det er det beste jeg har hørt hjemme hos meg. Bassen er veldig slank i det rommet som jeg bruker i dag, men det har ikke noe med M-180 å gjøre for den gir mere "punch" i bunn enn mine gamle EC AW-180 gjorde.
Igjen vil mitt råd være å få det du er interessert i hjem til deg selv for å vurdere om det passer sammen med resten av anlegget.

Fortsatt lykke til :)
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
eldstaal skrev:
Finn M skrev:
Hei Jonlam!
Husk at jeg prøvde å advare deg da du solgte dine 2x McIntosh 275R.... Jeg var sikker på at dette kom til å skje.... ;)
Hvorfor så sikker? Fordi jeg var ute for det samme selv! ;D
Jeg solgte min McIntosh 275R og slo til på en brukt BAT VK-75SE. Rør det også, og over dobbelt så dyr, men fikk ikke samme god-følelsen. Før Mc'en kjørte jeg med to stk Audio Research VM220 rør monoblokker på 2x210 watt. Disse har en veilledende pris på over 100 tusen og fikk glimrende kritikk i Fidelity. Disse er vel de nest beste effekttrinnene jeg har hatt i hus med masser av krefter og stort og flott lydbilde. Jeg var en stund også innom noen Jeff Rowland ICE monoblokker på 400 watt, men dette ble for sterilt og umusikalsk.

Jeg kan ikke skrive annet enn utifra mine erfaringer og det er at McIntosh'ene er noen gedigne røverkjøp. Og tar man og bytter ut de standard signalrørene med Golden Dragon som jeg har gjort (fikk de anbefalt av Motron) får man et enormt løft. Da må man etter min mening opp i prisklassen rundt 100k for å finne konkurrenter. Og de er ikke lett å finne der heller! Det finnes nemlig ikke mange konkurrenter dersom man først har vennet seg med godlyden til McIntosh 275. Men jeg altså på det aller sterkest anbefale bytte av signalrør: lyden blir strammet opp, mikrodetaljene funkler, lydbildet større, bassen strammere og diskanten får mer luft. Lyden med standardrøra er litt grøtete i forhold med et betydelig mindre rom.
Og man trenger ikke nødvendigvis 2 stk. Har nettopp oppdaget at en er mer enn nok, ihvertfall til mine Dali Euphonia høyttalere. Prøvde for noen dager siden å koble frem og tilbake mellom en og effekttrinn og hadde store problem med å høre forskjell, satt der til slutt som et stort spørsmålstegn. Da er forskjellen mye større på å bytte signalkabler....

Alternativ? Det måtte i tilfelle være de Rogue 180 (tror jeg de het) monoblokkene som ble testet i et av de siste Fidelity. Har ikke hørt de selv men er verdt å sjekke ut, men nye vil de vel sprenge ditt budsjett.
Ser at det ligger noen Audio Research VM 220 monoblokker på Bruktbørsen. Nei, det er ikke det dummeste du kan gjøre å sjekke disse. Spiller med mer nøyaktighet og større lydbilde enn Mc275R med standardrør. Hvis det altså blir for flaut å gå tilbake til Mc.;)
Men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en stk Mc 275R. Men NB! da altså med nye signalrør!

Lykke til!


mvh
Finn M
Har hørt MC 275, men syns faktisk mine Woodside MA-100 fra 1997 spiller ennå bedre. Syns McIntoshen låt ullen i forhold til Woodside MA-100. Vil imidlertid presisere at dette er en uhyre subjektiv ytring.
Hvis du har lest det jeg skriver så anbefalter jeg sterkt å bytte til Golden Dragon signalrør. Dette utgjør nemlig en stor forskjell; hele frekvensområdet blir strammet opp og det gnistrer fra detaljene. Dette er som dag og natt.
Jeg fikk en gang en mail fra en som mente at lyden ble for lys med Golden Dragon, men da hadde han nok ikke gitt røra tid til å spille seg inn, det tar nemlig minst 200-300 timer.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hvad med Quicksilver Horn Mono, Mid Mono, Silver 88 eller V4 monoblokker.
http://quicksilveraudio.com/products/index.html
Jeg har nyligt haft to par ældre Quicksilver sett på lån og køber selv enten Mid Mono eller Silver 88 monoblokker i nærmeste fremtid.
Lyden er i topp, prisen er rimelig, gjennemført solid oppbygging, hardwired.
Quicksilver announserer ikke sine produkter/forsterkere og er derfor meget lit omtalt i HiFi pressen, men de har fået meget god omtale bla i Stereophile (Silver 88 A1) og i diverse fora på nettet.
mvh
Kjartan
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Du burde vel også sette Ayon opp på vurderingslista di
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Hei,

Takk til dere alle som har kommet med forslagene. Jeg har fått begrenset det ned til par og tre alternativer.

Vi avslutter tråden her.

Mvh. jonlam
 

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Anbefaling av rørforsterker AVSLUTTET

jonlam skrev:
Hei alle,

Atter en gang er jeg på søken etter en effektforsterker. Denne gangen er det rør jeg er ute etter og håper dere alle "rørehuene" ;) kan hjelpe meg med å komme med noen spennende forslag. Jeg mener jeg trenger en strømsterk sak, da jeg har stativht som er litt kravstor. Jeg er ute etter en god mellomtone som verken runde av på topp eller bunn. Jeg elsker følelsen av nærhet.

Jeg har tidligere brukt mcintosh 275r som monoblokker og elsket denne lydsignaturen og håper å finne noe av dette igjen. Dumme meg måtte være nysgjerrig å teste transistor før jeg fant ut av hva jeg liker.

Jeg kan bruke maks 35k og håper jeg kan finne en god brukt en eller monoblokker.

Alternativer som jeg har tenkt på er audio research, BAT, mcintosh, Manley (som jeg sikkert ikke får sjansen til å teste). Det er fritt fram å komme med andre alternativer, samt komme med varseltegn hvis dere ikke tror noen av de merkene jeg har nevnt kan matche med resten av utstyret jeg har.

Ser det ligger disse på brukten:
Audio Research WM 220
ARC VS-115
Jeg rask ikke dessverre mc2102 som ble solgt nylig på børsen.
Hva tenker dere som har vært borti disse før?

Håper på gode hjelp fra dere og på forhånd takk.

Mvh. jonlam
 
Topp Bunn