Anbefaling av liten bokhyllehøyttaler

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Skal sette sammen et lite anlegg nummer 2 i stuen. Høyttalerne må stå i et plassbygget hyllesystem under/ved et skråtak og derfor være max 31cm høye og max 20cm dype (elektronikk ikke bestemt - - kjøpes etter høyttalere).

Noen som har gode tips til slike i midlere prisklasser? (De vil primært bli fôret med jazz, klassisk og vokal.)
 
N

nb

Gjest
Epos ESL3 eller hva det nå er den heter. Koster vel rundt 3k og får gode skussmål, var selv imponert over den på Horten-messen en gang i tiden.
 
N

nb

Gjest
På demoen av nevnte Epos brukt fyren fra Lyric en CD-spiller og en integrert forsterker fra Creek, disse koster muligens noe mye for et anlegg nr.2 med mindre du er i besittelse av en ganske voksen lommebok. Han brukte også ett eller annet strømfilter og noen ledninger som neppe var helt gratis, men han sa helt uppfordret at ville være mye det samme om han hadde kuttet ut akkurat den biten, men derom er nok meningene delte.

Selv syntes jeg dette lille oppsettet var bedre enn flere som kostet det mangedobbelte, men det var nok også i stor grad fordi at de hadde tatt hensyn til at de hadde et ganske lite rom til rådighet og valgte deomoppsett deretter.

Disse HT fås som du sikkert skjønner hos Lyric HiFi i Oslo og Sarpsborg(?), så vidt jeg har registrert er de heller sjelden vare på bruktbørsen, noe som burde indikere at de som har de er ganske fornøyde med de.

Lykke til!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.667
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Utrolig hvor godt enkel, akustisk musikk kan lyde på enkle anlegg. Straks kravene til ekstrem dynamikk, høyt volum og ekstreme frekvenser nedtones, synker kravene særlig til høyttalerne. Satt og hørte på noe visesang på min Tivoli modell 2 i helgen (på NRK 2...husker ikke hva det var i farten) og grep meg selv i å tenke hvor forbløffende godt det faktisk låt med sine 4" høyttalere.......

Og det er jo også noe med at jo enklere ting er, jo færre ting er det som kan gå galt. Ingen delefiltre (og minimalt med kabler) her feks.
 

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Kanskje et hoderystende spørsmål, men hvor galt blir det dersom man legger høyttalere ned (rent bortsett fra det estetiske, selvsagt)?
 
O

OldBoy

Gjest
vsk skrev:
Kanskje et hoderystende spørsmål, men hvor galt blir det dersom man legger høyttalere ned (rent bortsett fra det estetiske, selvsagt)?
Ingen hoderystende spørsmål her på HFS.

Jeg har selv hatt høyttalere liggende i bokhyller, og kan ikke si at det gjør noe særlig forskjell, om det i det hele tatt er noen forskjell. Tips: Hvis du skal ha dem stående en eller annen gang senere, eller du regner med å selge dem, bør du passe på å beskytte sideflatene de ligger på, slik at de ikke blir ripet opp.
 
Topp Bunn