Anbefaling av hodetelefoner til musikkinstrumenter!

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Hei.

Jeg har kjøpt meg ett keyboard/el-piano og tenkte jeg skulle kjøpe ett parr hodetelefoner til det. Hvilkene hodetelefoner anbefaler du til musikk/el-
musikkinstrumenter? (Vil bruke helst max 6k).
Vurderer også å kjøpe en forsterker til hodetelefonene. Så du må gjerne annbefale en forsterker utifra den hodetelefonen du annbefaler.
Men husk: Anbefaling av hodetelefoner til musikinnstrumenter!
Jeg vet ikke så mye. Så kjør på! Gi meg det beste av hodetellefoner tangentene liker
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ville valgt lukkede (for å eliminere mest mulig lyder utenfra) og ikke brukt for mye penger...
Her bruker jeg Beyerdynamic DT-770 på el-piano.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tilsvarende her, bruker AKG K550 på el-piano.
Fordi de skjermer lyd bra (stenger ute), har lite lydlekkasje, koster ikke for mye, relativt lette i vekt, er lettdrevne og kan spille høyt, og virker som de tåler en trøkk.
Bruker dem til bærbar lyd også, Macbook og iPad, men de henger stort sett på pianoet likevel.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Prøvde å kjøpe Audeze LCD2 av en fyr som ombestemte seg fordi de låt så bra på el-pianoet. Så de er kanskje verdt å vurdere. Du trenger noe som er bra på å gjengi pianolyd, så mellomtone egenskapene er viktigst, vil jeg tro.
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Jeg ville valgt lukkede (for å eliminere mest mulig lyder utenfra) og ikke brukt for mye penger...
Her bruker jeg Beyerdynamic DT-770 på el-piano.
Tusen takk for ditt svar.
Jeg ser DT-770 serveres med 32, 80 og 250 Ohm verdier. Hvilken verdi tror du er best for keyboardet?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg ser DT-770 serveres med 32, 80 og 250 Ohm verdier. Hvilken verdi tror du er best for keyboardet?
Det kommer an på hva de skal drives med antar jeg.

Selv hadde jeg 80 Ohm og synes de var altfor fete i bassen. De satt også som en skrustikke på (mitt) hode, vil anbefale deg å kjøpe på nett eller i butikk der du kan levere dem tilbake om du ikke liker dem.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Jeg ser DT-770 serveres med 32, 80 og 250 Ohm verdier. Hvilken verdi tror du er best for keyboardet?
Det kommer an på hva de skal drives med antar jeg.

Selv hadde jeg 80 Ohm og synes de var altfor fete i bassen. De satt også som en skrustikke på (mitt) hode, vil anbefale deg å kjøpe på nett eller i butikk der du kan levere dem tilbake om du ikke liker dem.
80 ohm versjonen av DT770 Pro er spesielt laget med tanke på medhør (monitorering) for bassister, iflg. Beyerdynamic.

32 ohm er langt mer "nøytral" og 250 ohm enda mer.
Til elpiano ville jeg valgt 32 ohm versjonen.
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Tilsvarende her, bruker AKG K550 på el-piano.
Fordi de skjermer lyd bra (stenger ute), har lite lydlekkasje, koster ikke for mye, relativt lette i vekt, er lettdrevne og kan spille høyt, og virker som de tåler en trøkk.
Bruker dem til bærbar lyd også, Macbook og iPad, men de henger stort sett på pianoet likevel.
Takk for svar! Er akg-k550 noe stramme i spensten? Slik att hvis man er bre i skallen og spiller i en time så blir det litt stramt? Må bare spørre. Men du kan deg sikkert litt på dem.
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Prøvde å kjøpe Audeze LCD2 av en fyr som ombestemte seg fordi de låt så bra på el-pianoet. Så de er kanskje verdt å vurdere. Du trenger noe som er bra på å gjengi pianolyd, så mellomtone egenskapene er viktigst, vil jeg tro.
Tusen takk for ditt innspill!
Innteresant att audez tar seg bra ut til musikk!
Jeg har ett parr spørsmål til deg:
Stor forskjell på Audeze LCD2 og lcd 3 tror du? Når det gå på pianospilling og mellomtone.
Hva har LCD2 og si i forhold til fks fosstex th900? på el-piano og mellomtone.
Audeze LCD2 vs Beyerdynamic T5 p til piano?
 
Sist redigert:

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Jeg ser DT-770 serveres med 32, 80 og 250 Ohm verdier. Hvilken verdi tror du er best for keyboardet?
Det kommer an på hva de skal drives med antar jeg.

Selv hadde jeg 80 Ohm og synes de var altfor fete i bassen. De satt også som en skrustikke på (mitt) hode, vil anbefale deg å kjøpe på nett eller i butikk der du kan levere dem tilbake om du ikke liker dem.
80 ohm versjonen av DT770 Pro er spesielt laget med tanke på medhør (monitorering) for bassister, iflg. Beyerdynamic.

32 ohm er langt mer "nøytral" og 250 ohm enda mer.
Til elpiano ville jeg valgt 32 ohm versjonen.
Tusen takk
Sikker på att det er riktig? :) (Siden Beyerdynamic t1 med 600 Ohm-verdi sies og være nøytral?)
Så du er helt sikker på att Beyerdynamiv-DT-770 32 Ohm varianten er den som er mest nøytral av DT 770 serien?
 
Sist redigert:

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Har selv brukt DT770 (80 ohm) i lengre tid til studio og øving, og kan varmt anbefale dem til digitalpiano. At de antakelig er litt fete i bunnen merker du ikke særlig mye til på pianoet.

Nå har jeg ikke prøvd 32- og 250-ohms-variantene, men det jeg vil anta er at 32-ohm vil være å foretrekke for kilder med lav utspenning, typisk bærbart, mens man vil oppnå lavere grunnstøy med 250 ohm mot at den vil kreve høyere spenning for å oppnå samme lyttevolum.

Uansett hvilken impedans man velger, DT770 er veldig gode hodetelefoner til en overkommelig pris. Dersom du bytter ut velourputene med kunstlærvarianten, så oppnår du enda bedre isolasjon mot omverdenen også.
 

Arne_M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2002
Innlegg
171
Antall liker
41
Sted
Oslo 0983
Torget vurderinger
9
Hvis du vurderer LCD2 ville jeg sett (hørt) på HIFIman HE-560. Disse er klarer i lyden. Piano høres bedre ut. Er mer nøytrale.
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Har selv brukt DT770 (80 ohm) i lengre tid til studio og øving, og kan varmt anbefale dem til digitalpiano. At de antakelig er litt fete i bunnen merker du ikke særlig mye til på pianoet.

Nå har jeg ikke prøvd 32- og 250-ohms-variantene, men det jeg vil anta er at 32-ohm vil være å foretrekke for kilder med lav utspenning, typisk bærbart, mens man vil oppnå lavere grunnstøy med 250 ohm mot at den vil kreve høyere spenning for å oppnå samme lyttevolum.

Uansett hvilken impedans man velger, DT770 er veldig gode hodetelefoner til en overkommelig pris. Dersom du bytter ut velourputene med kunstlærvarianten, så oppnår du enda bedre isolasjon mot omverdenen også.
Hei.
Tusen takk for att du er med på å si att DT-770 er bra.
Men son rent nøytralt sett. Og selom du ikke har prøvd 32 Ohm varianten. Tror du den allikevel vil være ''noe'' mere nøytral enn 80 Ohm varianten som du har?
 

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hei.
Tusen takk for att du er med på å si att DT-770 er bra.
Men son rent nøytralt sett. Og selom du ikke har prøvd 32 Ohm varianten. Tror du den allikevel vil være ''noe'' mere nøytral enn 80 Ohm varianten som du har?
Det har jeg faktisk ingen forutsetninger til å mene noe særlig om. Jeg har aldri hatt sjansen til å sammenligne dem direkte.

Du kan jo se om du finner dem igjen her:

Build A Graph | headphone.com

Jeg tror uansett du burde sammeligne dem selv for å kunne gjøre deg opp en mening. Jeg synes 80 ohm er et godt valg, fordi da vil de kunne fungere godt på det meste av utstyr. Tror du vil slite med å få tilstrekkelig volum fra f.eks. en iPod eller lignende med 250-ohm.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Jeg ser DT-770 serveres med 32, 80 og 250 Ohm verdier. Hvilken verdi tror du er best for keyboardet?
Det kommer an på hva de skal drives med antar jeg.

Selv hadde jeg 80 Ohm og synes de var altfor fete i bassen. De satt også som en skrustikke på (mitt) hode, vil anbefale deg å kjøpe på nett eller i butikk der du kan levere dem tilbake om du ikke liker dem.
80 ohm versjonen av DT770 Pro er spesielt laget med tanke på medhør (monitorering) for bassister, iflg. Beyerdynamic.

32 ohm er langt mer "nøytral" og 250 ohm enda mer.
Til elpiano ville jeg valgt 32 ohm versjonen.
Tusen takk
Sikker på att det er riktig? :) (Siden Beyerdynamic t1 med 600 Ohm-verdi sies og være nøytral?)
Så du er helt sikker på att Beyerdynamiv-DT-770 32 Ohm varianten er den som er mest nøytral av DT 770 serien?
Jeg skriver jo at 250 ohm er "enda mer"...
Men til elpiano som ikke har allverdens forsterker innebygget, ville jeg likevel gått for 32 ohm versjonen.
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
80 ohm versjonen av DT770 Pro er spesielt laget med tanke på medhør (monitorering) for bassister, iflg. Beyerdynamic.

32 ohm er langt mer "nøytral" og 250 ohm enda mer.
Til elpiano ville jeg valgt 32 ohm versjonen.
Tusen takk
Sikker på att det er riktig? :) (Siden Beyerdynamic t1 med 600 Ohm-verdi sies og være nøytral?)
Så du er helt sikker på att Beyerdynamiv-DT-770 32 Ohm varianten er den som er mest nøytral av DT 770 serien?
Jeg skriver jo at 250 ohm er "enda mer"...
Men til elpiano som ikke har allverdens forsterker innebygget, ville jeg likevel gått for 32 ohm versjonen.
Ok.
Kan man ha en hodetelefonforsterker mellom hodetelefonene og keyboardet?
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Har selv brukt DT770 (80 ohm) i lengre tid til studio og øving, og kan varmt anbefale dem til digitalpiano. At de antakelig er litt fete i bunnen merker du ikke særlig mye til på pianoet.

Nå har jeg ikke prøvd 32- og 250-ohms-variantene, men det jeg vil anta er at 32-ohm vil være å foretrekke for kilder med lav utspenning, typisk bærbart, mens man vil oppnå lavere grunnstøy med 250 ohm mot at den vil kreve høyere spenning for å oppnå samme lyttevolum.

Uansett hvilken impedans man velger, DT770 er veldig gode hodetelefoner til en overkommelig pris. Dersom du bytter ut velourputene med kunstlærvarianten, så oppnår du enda bedre isolasjon mot omverdenen også.
Hei!
Går også keyboard under kategorien bærbart når det går på utspenning? Hvor mye utspenning tror du det er på ett sonn keyboard? Eller er det en standard? (Psst jeg har en casio ap 650).
Tror også du som jeg også spurte Bart. Om det går ann/er noe vitts å ha en hodetellefonforsterker imellom keyboardet og hodetelefonene jeg kjøper meg?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med DT770 Pro 32 ohm har jeg enda til gode å ikke ha nok volum (for meg) uansett hvilke el-piano jeg har prøvd disse på.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Med DT770 Pro 32 ohm har jeg enda til gode å ikke ha nok volum (for meg) uansett hvilke el-piano jeg har prøvd disse på.
+1.
Med 32 ohm versjonen er ekstra forsterker unødvendig.
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Med DT770 Pro 32 ohm har jeg enda til gode å ikke ha nok volum (for meg) uansett hvilke el-piano jeg har prøvd disse på.
Ok. Hvor tror du grensa for antall Ohm går for å eventuelt ta til en forsterker? (Hvis du vet noe om det)
 
Sist redigert:

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Bare fortsett å komme med anbefalinger om hodetelefoner til musikkinnstrumenter!

Spm: Tror dere de nye Sony mdr z7 vil være bra til keyboardet?
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Prøvde å kjøpe Audeze LCD2 av en fyr som ombestemte seg fordi de låt så bra på el-pianoet. Så de er kanskje verdt å vurdere. Du trenger noe som er bra på å gjengi pianolyd, så mellomtone egenskapene er viktigst, vil jeg tro.
Tusen takk for ditt innspill!
Innteresant att audez tar seg bra ut til musikk!
Jeg har ett parr spørsmål til deg:
Stor forskjell på Audeze LCD2 og lcd 3 tror du? Når det gå på pianospilling og mellomtone.
Hva har LCD2 og si i forhold til fks fosstex th900? på el-piano og mellomtone.
Audeze LCD2 vs Beyerdynamic T5 p til piano?
LCD-2 og 3 er forskjellige, men jeg synes perosnlig at mine LCD-2 rev.1 (gammel modell) er bedre på solo piano.

Skal du ha egen hodetelefonforsterker, eller drive dem rett fra piaonoet? Det kan være verdt å vurdere det førtse hvis du vil legge såpass med penger i dette.

HE-500 kan være en god kandidat hvis du har forsterker.
 

Kisen

Medlem
Ble medlem
28.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
0
Prøvde å kjøpe Audeze LCD2 av en fyr som ombestemte seg fordi de låt så bra på el-pianoet. Så de er kanskje verdt å vurdere. Du trenger noe som er bra på å gjengi pianolyd, så mellomtone egenskapene er viktigst, vil jeg tro.
Tusen takk for ditt innspill!
Innteresant att audez tar seg bra ut til musikk!
Jeg har ett parr spørsmål til deg:
Stor forskjell på Audeze LCD2 og lcd 3 tror du? Når det gå på pianospilling og mellomtone.
Hva har LCD2 og si i forhold til fks fosstex th900? på el-piano og mellomtone.
Audeze LCD2 vs Beyerdynamic T5 p til piano?
LCD-2 og 3 er forskjellige, men jeg synes perosnlig at mine LCD-2 rev.1 (gammel modell) er bedre på solo piano.

Skal du ha egen hodetelefonforsterker, eller drive dem rett fra piaonoet? Det kan være verdt å vurdere det førtse hvis du vil legge såpass med penger i dette.

HE-500 kan være en god kandidat hvis du har forsterker.
Hva det første?

Jeg vet ikke ennå om jeg vil ha hodetelefonforsterker. Jeg bare lurer på om dette er vanelig å bruke til keyboard?
Skal se på hifi man he 500.
Audeze lcd 2 er jo opene bak. Men det er vel grenser for hvor mye de slipper inn av omgivelsestøy?
Har hørt rykter om att Audeze er stramme i spensten av å ha på seg i lengere tid. Er dette riktig? Og hvordan er dette på lcd 2?
Psst: Er det slik att jeg på enkelte forsterkere kan øke om'hen? Fks En 32 Ohm hodetelefon kan økes til 300 ohm via en hodetelefonforsterker med Ohm økende effekt. Finnes det?
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Noen som vet om he-500 vil kunne drives skikkelig med hegel super eller dragonfly?
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Prøvde å kjøpe Audeze LCD2 av en fyr som ombestemte seg fordi de låt så bra på el-pianoet. Så de er kanskje verdt å vurdere. Du trenger noe som er bra på å gjengi pianolyd, så mellomtone egenskapene er viktigst, vil jeg tro.
Tusen takk for ditt innspill!
Innteresant att audez tar seg bra ut til musikk!
Jeg har ett parr spørsmål til deg:
Stor forskjell på Audeze LCD2 og lcd 3 tror du? Når det gå på pianospilling og mellomtone.
Hva har LCD2 og si i forhold til fks fosstex th900? på el-piano og mellomtone.
Audeze LCD2 vs Beyerdynamic T5 p til piano?
LCD-2 og 3 er forskjellige, men jeg synes perosnlig at mine LCD-2 rev.1 (gammel modell) er bedre på solo piano.

Skal du ha egen hodetelefonforsterker, eller drive dem rett fra piaonoet? Det kan være verdt å vurdere det førtse hvis du vil legge såpass med penger i dette.

HE-500 kan være en god kandidat hvis du har forsterker.
Hva det første?

Jeg vet ikke ennå om jeg vil ha hodetelefonforsterker. Jeg bare lurer på om dette er vanelig å bruke til keyboard?
Skal se på hifi man he 500.
Audeze lcd 2 er jo opene bak. Men det er vel grenser for hvor mye de slipper inn av omgivelsestøy?
Har hørt rykter om att Audeze er stramme i spensten av å ha på seg i lengere tid. Er dette riktig? Og hvordan er dette på lcd 2?
Psst: Er det slik att jeg på enkelte forsterkere kan øke om'hen? Fks En 32 Ohm hodetelefon kan økes til 300 ohm via en hodetelefonforsterker med Ohm økende effekt. Finnes det?
1) Skjønnner ikke helt hva du mener, men jeg mener bare å si at den gamle modellen av LCD-2 er utmerket på pianolyd.

2) Det er ikke grense for hvor åpne en åpen hodetelefon kan være. De isolere ingen ting.

3) Ja, noen hodetelfonforsterkere kan endre utgansimpedanse, men de er få. Det er en grunn til det også, utgansimpedansen er ikke bare noe man stiller inn, men et resultat av komponentvalg og design. Skal man justere den blir det ofte mer komplisert og det er få som finner det viktig nok. Utgangsimpedansen på hodetelefonen bør være lavere enn hodetelefonens impedanse.


Jeg har kommet på en annen kandidat, som er litt crispere i klangen, og som jeg egentlig bare har beholdt fordi den har en magisk klang med stålstrnger og piano (som jo er stålstrenger) Ultrasone PRO2900. Det finnes en lukket versjon, PRO900, men den høres garantert ikke helt lik ut. Det er også en dyrere lukket modell fra Ultrasone, Signature PRO, som jeg har lest mye bra om. Det kan kanskje være en god kanidat for deg hvis du vil ha lukket design.Men husk at du ofte mister noe med lukkede hodetelefoner, det er jo en grunn til at de fleste high en hodetelfoner er åpne - det er ikke for at det skal være lettere å høre ringeklokka eller babyskrik fra barnerommet .P
 
Sist redigert:
Topp Bunn