analoghifi plinth design - beklagelig erfaring

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
148
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Hei.
Har hatt en beklagelig erfaring med firmaet nevnt in overskriften og tenker at det er greit å presentere min erfaring her siden det potensielt er mange kunder som frekventerer dette forumet.

Jeg planla i juni å oppgradere et par høyttalere med to nye seas elementer og nytt delefilter.
Etter å ha søkt opp forhandler på Seas og Jantzen kom siden til analoghifi.no opp som forhandler.
Jeg tenkte at det er greit å støtte "lokalt" næringsliv så la inn en bestilling 2/6 på seas elementer, Jantzen kondensatorer, Jantzen motstandere og kabler, en ordre på i overkant av 5k.
Det sto ikke noe advarsel om leveringsproblemer på siden på det tidspunktet og leveringstid sto oppgitt til 2-7 virkedager.
Ettersom jeg ikke mottok noen bekreftelse på epost eller annet så tok jeg kontakt med firmaet den 10/6 og etterspurte om noe var feil. Ble da oppring og fikk til min da overraskelse beskjed om at hverken elementer eller deler var på lager, da butikken var så ny at det var ikke opprettet noe delelager enda, da dette var kostbart. Seas elementene skulle hentes på fabrikken dagen etter og komponentene skulle komme fra Jantzen fabrikken. Dette er for så vidt greit om det hadde stått på siden, eller i forbindelse med bestilling, men dette var ikke opplyst da og så vidt jeg kan se står det heller ikke opplyst på siden per dags dato. Kan heller ikke se at dette er forenelig med opplyst leveringstiden under betingelser på 2-7 dager.
Førstes den 15/6 får jeg bekreftelse på ordren som ble lagt inn og beskjed om at seas elementene og 2 kondensatorer nå er sendt, sammen med et par kabler som også var bestilt. På forespørsel om hvordan det blir med resten av ordren får jeg svar om at det vil bli bestilt førstes onsdag uka etter (?).
1/7 etterspør jeg på nytt status på levering og får da beskjed om at resterende komponenter er på vei fra fabrikken.
Hører ikke noe ut over at jeg mottar den varslede forsendelsen og etter ytterligere 14 dager tar jeg på nytt kontakt og etterspør hvor resten av komponentene blir av. Jeg blir da oppringt og får beskjed om at det er kommet, bortsett fra en Jantzen motstander som er sendt feil fra fabrikk.
Hører på nytt ikke noe og etter ytterligere 4 uker tar jeg kontakt den 19/8 og etterspør resterende varer. Opplyser om at jeg nå ønsker at det som er kommet sendes ut til meg og at beløpet på utestående varer refunderes. Dette sendes til både firmaets epost og telefonnummer. Mottar etter dette ikke noe svar på henvendelser.
Jeg kontakter da Jantzen direkte og etterspør om det er problemer med levering. De bekreftet at det har vært leveringsproblemer, men ikke på komponenter med de verdiene jeg har bestilt, de er heller ikke kjent med at det har vært noe feil levering til analoghifi.

Det var så langt det var mulig å komme, har fortsatt ikke mottatt rest ordren fra analoghifi plinth design, oppnår ikke kontakt med firmaet og saken blir nå oversendt forbrukerrådet.

Det er beklagelig at det skal ta 3 måneder uten at det er mulig å levere varer fra en norsk forhandler, der det ikke står noe opplysninger om at varene de selger i nettbutikken faktisk ikke befinner seg på lager/i landet. I mellomtiden bestilte jeg jantzen kondensatorer til et annet prosjekt fra hificollective.co.uk, disse mottok jeg 5 dager etter de ble bestilt.
Kommunikasjonen oppleves som mangelfull og villedende, og som eneste norske forhandler av seas elementer så medfører det at min refleksjon er at man må vurdere å bestille norske elementer via utenlandske forhandlere for å være sikker på å motta dem, noe som burde være unødvendig.

Det har gjennom kommunikasjonen med firmaet kommet beklagelser på manglende leveringsevne og lovnader på 10-15% avslag på neste ordre, dette hjelper selvfølgelig ikke meg da jeg ønsker å få levert de varene som alt er bestilt og betalt og det vil være uaktuelt å på nytt bestille varer fra samme firma basert på erfaringene.

Det er mulig jeg har vært veldig uheldig og at andre får en annen opplevelse av å handle fra dette firmaet, Dette er kun en beskrivelse av min erfaring og må tas for det, men hadde jeg hatt samme informasjon i forkant av at jeg skulle bestille så hadde jeg nok valgt å handle fra en annen leverandør.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
20.063
Antall liker
6.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
15
Takk for heads up. Ingen egen erfaring, bare noterer meg relativt stive priser ift. Dynabel som hadde endel av produktene tidligere.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
12.305
Antall liker
3.314
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
20
Toveis kommunikasjon er kanskje vel så vanskelig som å drive butikk?
Begge deler kan være krevende.
Jeg kjenner Stig som en hyggelig og trivelig fyr.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
14.616
Antall liker
13.102
Sted
oslo
Torget vurderinger
11
kjedelige greier.
men det skal sies at jeg måtte vente i tre uker på en pakke fra hificollective da coronakjøret sto på som verst.
uansett, skikkelig kommunikasjon bør være en selvfølge, ingenting er mer irriterende enn folk som synker i jorden når det røyner på.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
11.355
Antall liker
5.657
Sted
Moss
Torget vurderinger
15
Små foretak med lite penger kan være vanskelige å forholde seg til. Handler jeg i Norge vil jeg ha det med en gang og er villig til å betale noe mer. Hvis jeg må vente i ukesvis så kan jeg like gjerne bestille go'sakene fra utlandet og spare noen kroner i tillegg.
Survival of the fittest.
 
Sist redigert:

Aurora

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
9.971
Antall liker
5.557
Sted
Ytterst i havgapet...
Det får nå være opp til den enkelte, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det kan være kroner å spare på å handle utenbys.... likevel er det vel et ønske at vi fortsatt skal ha forhandlere innenlands. Det er ikke alltid like enkelt å drive små foretak, og leveringsproblemer kan definitivt oppstå, men når det går på tøvete unnskyldninger, bortforklaringer, regelrett løgn, osv. osv. så inngir det jo ikke akkurat tillit for videre eksistens.
 

stianå

Medlem
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
20
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Jeg har handlet der flere ganger. Ingenting å utsette der. Kan det være en corona ligt kanskje.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
381
Antall liker
189
Jeg også har reagert på lang leveringstid (de oppgir pr dags dato 14 dager levering på (iallefall endel) produkter. Og da er det tydelig at disse varene ikke kommer fra et lager i norge. Jeg har også reagert på ekstremt stive priser. Personlig kommer jeg nok aldri til å handle noe som helst hos de. Det er ikke noe poeng i å handle fra en norsk bedrift, om denne bare er et fordyrende 3. mellomledd med lengre leveringstid. I tillegg er produktbeskrivelsene på nettsiden totalt søppel. Det kan leses som google translate gjort av en inder. Driver (element) er f.eks oversatt til fører. Nettsiden er også tungvindt lagt opp med mye mangelfullt informasjon. Deriblant priser. Alt i alt virker det hele utrolig tafatt.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.620
Antall liker
2.454
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ikke bra. Særlig siden Seas oppgir dette firmaet som forhandler i Norge. Undrer meg om hvorfor de ikke har valgt noe litt mer solid?
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
2.910
Antall liker
1.581
Sted
vest
Hjælper lite å vere hyggelig å trvelig om mann ikke veit åssen mann skal drive en butikk. Og vere tilgjennelig er vell en av de første av di ti bud
 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
148
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
En liten oppdatering:
Da ble jeg kontaktet av firmaet per epost, med beklagelse over det inntrufne.
Satser da på at det løser seg og at det i fremtiden blir håndtert på en bedre måte.
Det er fint å ha noen norske hifi butikker som et alternativ, spesielt med tanke på tilgangen på seas elementer, men det er tøff konkurranse på pris så for å hevde seg tror jeg det er avgjørende med god service og kort leveringstid.
 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
148
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
.. tja, hva skal man si. Lovnad om bot og bedring. Men nye 14 dager er gått uten spor av hverken deler eller utestående innbetalt beløp.
Vi snakker om under en høvding som er utestående i deler, så det må stå dårlig til med kassa beholdningen. Helt klar anbefaling må være at det er greit å styre unna analoghifi.no
 

Keevenru

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2017
Innlegg
148
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Siste kapitel og rett skal være rett. I dag kom det norgespakke med resterende deler fra analog hifi plinth.
Så da blir det omsider delefilter.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.652
Antall liker
391
Firmaet ser ut til å være lagt ned. Ingen svar på mail. Kun autoreply. Er det andre i Norge som lager custom plinther?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
8.950
Antall liker
11.399
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
85
Det er opptil flere som ikke får tak i noen fra dette selskapet. Virker som om de fremdeles sliter med å møte sine forpliktelser.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
514
Antall liker
591
Sted
Østfold
Jeg kjøpte akkurat fire stk Seas Excel elementer til mitt siste prosjekt fra hifikit i Sverige. Elementene ble sendt direkte fra Seas til meg, noe som gikk raskt og helt fint. Synes at Seas kunne opprette en egen nettbutikk til oss her i Norge slik at vi kan handle direkte.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
381
Antall liker
189
Det er ikke så veldig forunderlig egentlig, da innkjøps prisen pr enhet bestemmes av antall enheter som bestilles. Allerede her er det klart at en liten bedrift i lille Norge aldri vil kunne være konkurransedyktig på pris sett opp mot store internasjonale bedrifter. Og så kommer driftskostnadene som er skyhøy i lille Norge mot langt rimeligere i land.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
20.063
Antall liker
6.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
15
Likte Dynabel godt. Fikk alltid god hjelp og imøtekommende. En telefon i tillegg med litt elegang "pruteprat" og rabattene var der i stort monn. Analog ikke på samme måte. Føler også at alt ble enda dyrere der. Når de i tillegg sliter med å svare og levere blir det som et litt for dårlig hobbiprosjekt. Håper noen andre kan overta "agenturene"
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
381
Antall liker
189
Likte Dynabel godt. Fikk alltid god hjelp og imøtekommende. En telefon i tillegg med litt elegang "pruteprat" og rabattene var der i stort monn. Analog ikke på samme måte. Føler også at alt ble enda dyrere der. Når de i tillegg sliter med å svare og levere blir det som et litt for dårlig hobbiprosjekt. Håper noen andre kan overta "agenturene"
Analoghifi ER et hobbyprosjekt. det er 0 ansatte. Kun eieren, og han har aldri i sin 6 års karriere med bedriften tatt ut en krone i lønn.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
20.063
Antall liker
6.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
15
Joda vet det. Skrev "litt for dårlig hobbiprosjekt". Sjeldent noen tjener penger på hobbien sin foresten ;)
La det evt. komme klart fram på nettsiden da slik at potensielle kunder er forberedt.
Skal man drive butikk bør man kanskje legge litt mer i hobbien sin? Tror de fleste som leter etter produkter og som ønsker å handle i Norge er opptatt av leveranser, dialog, eventuelle returordninger etc.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
381
Antall liker
189
Enig der ja :) burde la noen som er mer seriøse overta alle agenturer. Med dessverre er det ikke mange å velge av i Norge lenger. I alle fall ikke om man ønsker kompetanse i tillegg.
Det beste alternativet pr nå tror jeg hadde vært Ljudia. Kompetansen blir vel da så som så. Men prisen hadde i minste blitt noe mere behagelig, siden de kjører sentral lager som forer både Norge, Sverige og Finland med varer.
 

MusicBear

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.01.2013
Innlegg
5.872
Antall liker
2.723
Torget vurderinger
0
Jeg kjøpte akkurat fire stk Seas Excel elementer til mitt siste prosjekt fra hifikit i Sverige. Elementene ble sendt direkte fra Seas til meg, noe som gikk raskt og helt fint. Synes at Seas kunne opprette en egen nettbutikk til oss her i Norge slik at vi kan handle direkte.
Denen info - ikke helt greit - her dukker flere aspekter opp.

SEAS bruker distributører for selv å ikke bruke tid på dette - helt OK! Men, når de i praksis sender direkt til norsk leverandør så endrer de jo plutselig rolle, også overfor den norske distributør de har valgt.

Så kan man spørre seg om det er riktig av SEAS å velge en norsk distributør å velge en type bedrift "på hobby nivå" og til tross for dette velger høye priser for å forsøke å tjene noen penger på det og/eller sitte igjen med litt slik at han har råd til et visst lager.

Uansett - anno 2020 bestiller de fleste der det er billigst - som igjen betyr at det norske alternativ kanskje er dødfødt, både for kunde og distributør.

Med SEAS liggend i Norge så er det per prinsipp dustete å bestille ting som transporteres begge veier - til Sverige og tilbake igjen. Og, dersom SAES vil sende ut til mannen i gata fra en svensk agent, samtidig som dette burde gå ut i fra deres eget valgte norske agent, så kan ikke konklusjonen bli annet enn typisk duste-Norsk forretningskultur eller noe sånt.

Hadde noen spurt meg ville jeg sagt at SEAS burde lage sin egen netshop - kun gjeldende utsendelser innenfor Norge - med priser så de ikke konkurrerer ut sine egne distributører i andre land.
 

geirec

Fersking
Ble medlem
13.02.2012
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
Da jeg kjenner han som eier Analoghifi, kan jeg opplyse om at det var han som startet Ljudia i Norge 1993.

Enig der ja :) burde la noen som er mer seriøse overta alle agenturer. Med dessverre er det ikke mange å velge av i Norge lenger. I alle fall ikke om man ønsker kompetanse i tillegg.
Det beste alternativet pr nå tror jeg hadde vært Ljudia. Kompetansen blir vel da så som så. Men prisen hadde i minste blitt noe mere behagelig, siden de kjører sentral lager som forer både Norge, Sverige og Finland med varer.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
381
Antall liker
189
Da jeg kjenner han som eier Analoghifi, kan jeg opplyse om at det var han som startet Ljudia i Norge 1993.
Og merkelig nok så er det ingenting som lenger heter Ljudia Norge. Nå er det kun en norsk nettside, med kundeservice og lager i Sverige.
Deluxe Music i Oslo har noe av de samme produktene. Men har ingenting med Ljudia å gjøre. Så hva som er relevansen i din kommentar kan jeg ikke helt forstå.
 

geirec

Fersking
Ble medlem
13.02.2012
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
Kan være komplisert å skjønne for noen, men det er du som trekker frem påstander om seriøsitet.

Og merkelig nok så er det ingenting som lenger heter Ljudia Norge. Nå er det kun en norsk nettside, med kundeservice og lager i Sverige.
Deluxe Music i Oslo har noe av de samme produktene. Men har ingenting med Ljudia å gjøre. Så hva som er relevansen i din kommentar kan jeg ikke helt forstå.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
381
Antall liker
189
Kan være komplisert å skjønne for noen, men det er du som trekker frem påstander om seriøsitet.
Jeg tror kanskje du må starte å lese tråde fra toppen.
Sitter du fremdeles med en forståelse av seriøs drift etter å lest om hendelsene?

Og nå kan du da fortelle. Hva er sammenhengen med at vedkommende startet opp en avdeling av Ljudia i Norge (som ikke lenger eksisterer), og det faktum av Ljudia i DAG hadde vært en bedre aktør for varene? Har han noe som helst innvirkning på Ljudia sin drift i Sverige i dag? Ja jeg finner det litt vanskelig å forstå den faktisk. så vær vennlig å forklar den.
 
Topp Bunn