Amused To Death original vs. remixed and remastered

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.130
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sitter og hører på Amused To Death på original CD. Det tok faktisk mange år før jeg skjønte hvor godt dette albumet er, noe som sikkert skyldes min alder og datidens strømninger da den kom ut. I går fant jeg ikke disken, og trodde jeg hadde lånt den bort uten å få den tilbake igjen. Heldigvis hadde jeg ikke det, men den troen fikk meg til å undersøke hvor mye det koster å erstatte den.

Men den eneste utgaven som er til salgs i dag er den nye som er "remixed and remastered". Nå fant jeg mitt eget originale eksemplar i morges, men likevel klør det litt med tanke på at kanskje den nye versjonen er bedre. Det er garantert noen av dere som har hørt begge, så hva er forskjellen på originalmaster og den nye remasteren som også er mikset på ny?

musicus

Musikk freak
Ble medlem
02.07.2015
Antall liker
4.343
Sted
Gbg
Torget vurderinger
4
Jeg har noen utgaver av den skiva der, min første ordinære std og den siste remix/remastred, jeg foretrekker den første orginale, den høres helt enkelt...mer dynamisk og engasjerende ut...i mangel på bedre ord/beskrivelse...

Disse derimot ;)

den ene er org Japan press, ikke åpnet! den er samle objekt, den andre er den jeg spiller når jeg dykke ned i musikken/lyden :cool:

RW cd.jpg

mvh

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
414
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kjøpte en av de siste utgavene som kom nylig. Fikk ikke samme 3D effekt som på den tidligere CD utgaven. Snakker om vinylutgaven nå. Vet ikke om 3D effekten på de siste CD'ene er bedre.

Evo III

Hertugen av Langhus.
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
20.261
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
62
Har alle utgaver og den orginale er best,Q sounden er ikke like bra på de nyere. Har 2 utgaver på vinyl 1 picture disc og 1 180gr
180 gr sort vinyl er best:)

O

A

ANM

Guest
Har den første DMM utgaven på vinyl og den høres helt for jævli ut. Den siste AP utgaven er fantastisk og føler ikke at 3d står tilbake for orig. CDen som jeg også har.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.130
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Konklusjonen virker ganske klar, jeg skal være glad den originale CD-en dukket opp igjen. For ut fra hva jeg leser her er den å foretrekke, med mulig unntak i den Master Sound-utgaven musicus spiller når han skal finlytte. Og det er den originale masteren såvidt jeg skjønner. Takk for kjappe svar, folkens. :)

duc999

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
1.839
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ville nok kjøpt inn den nye også, er endel av bakgrunnselementene som ikke er lik som på førsteutgaven :)

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
194
Sted
Oslo
Torget vurderinger
24
Enig i det; på den siste er det lettere å få med seg en del av bakgrunnslydene, men samtidig virker originalen ¨på sett og vis bedre balansert.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
994
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har original LP og CD og likte ikke Qsound-lyden. Skjelden spilt. Senere versjoner, er de bedre...?

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
194
Sted
Oslo
Torget vurderinger
24
Hvis du med bedre mener mindre fremtredende Q-sound, tror jeg ikke det.

duc999

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
1.839
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ja noen hører på bjeffinga, andre på musikken

Assy74

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
173
Sted
Kristiansand
Jeg synes det er rart at Roger waters siste cd og pink Floyd også har skrekkelig dårlig lyd :(
En må jo skru opp 20% mer opp på volum knappen og dynamikken synes jeg heller ikke er bra. Trodde at de største gruppene i verden hadde råd til bedre mixing :(

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.130
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg husker jeg var knapt middels amused da The Pros And Cons Of Hitch Hiking kom ut, men etter at årene har gått har jeg lært å sette pris på den forandringen i lydbildet Eric Clapton utgjorde da han på en måte tok plassen til Gilmore på "The Wall-Trilogy Pt.III". :)

ptb

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
8.010
Sted
MDG´s forsøkslaboratorium
Torget vurderinger
11
Jeg har både original CD´n og MasterSound utgaven, og selv om original-utgaven langt fra er dårlig, så er sistnevnte kneppet over på alle parametre.

Den originale vinylutgaven har jeg aldri hørt. Ei heller de uoffisielle fargede. Men jeg har både CD´n og vinylen i remix/re-issue 2015. Vinylutgaven syns jeg har meget bra lyd, men jeg er ikke like imponert over CD`n.

duc999

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
1.839
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Har "pirat" utgaven på LP, og den er ikke spesielt god lyd på

Espen R

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
398
Jeg har både original CD´n og MasterSound utgaven, og selv om original-utgaven langt fra er dårlig, så er sistnevnte kneppet over på alle parametre.

Den originale vinylutgaven har jeg aldri hørt. Ei heller de uoffisielle fargede. Men jeg har både CD´n og vinylen i remix/re-issue 2015. Vinylutgaven syns jeg har meget bra lyd, men jeg er ikke like imponert over CD`n.
Enig med du angående MasterSound utgaven vs den originale CD'n. Jeg har den originale "longbox" utgaven.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
1.803
MICHAEL FREMER OM AMUSED...

Amused To Death is A Singular Sonic Spectacular | Analog Planet

"The explosive, transparent sonics on this reissue make the original sound meek and mild".

Merk at 2015-utgavens master er digital, så her gjelder det kanskje å ha 24/192-utgaven (og ikke vinyl) hvis man skal ha gjenutgivelsen?

Dette albumet låter uansett sjeldent bra. Da snakker jeg ikke bare om musikken som sådan, men om lyden. Imponerende kvalitet over illusjonene og helheten på dette albumet.

:)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
6.768
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er et forsvinnende lite antall innspillinger som gjøres analogt i dag, så at masteren er laget av digitale filer er ikke så oppsiktsvekkende, egentlig. Selvsagt er det vinylalbumet man skal ha. ;)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
7.721
Sted
Viken
Jeg fatter ikke hvordan noen etter alle disse årene lar seg begeistre. Dette er som jurassic park 1. Underholdene for de lett påvirkelige da da den kom, patetisk etter to år.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
1.803
Jeg fatter ikke hvordan noen etter alle disse årene lar seg begeistre. Dette er som jurassic park 1. Underholdene for de lett påvirkelige da da den kom, patetisk etter to år.
Musikksmaken er som baken.

Men hva med lyden? Lyden på Amused er meget god. Kjenner du til 25 år gamle innspillinger med klart bedre lyd? Tar gjerne mot tips.

PS: For øvrig er Waters mer kontroversiell enn noen gang.

Sist redigert:

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
4.921
Sted
Skien
En vanvittig bra skive etter min smak.
Sammen med The wall så er dette noe av det beste jeg noen gang har hørt :)
Spiller disse to skivene jevnt den dag i dag å det sier sitt etter alle disse årene!
Waters slipper jo også ny skive i 2017 :)

Mvh: Espen L

Topp Bunn