Amp og evnt. Dac til Sennheiser HD650

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Hei,

Jeg har nylig anskaffet et par Sennheiser HD650, det ble for meg en stor oppgradering, men samtidig merker jeg et stort behov for mer krefter for å få utnyttet de til det fulle.

Jeg har tenkt å bruke PC som kilde, da med FLAC. Har undersøkt diverse, men klarer ikke å komme til en beslutning på egenhånd.

Det jeg har per i dag er onboard lydkort og headphones - litt usikker på hvor jeg burde legge pengene. Ser at flere amps og DACs i dag har mulighet for USB, kunne dette være et bra valg, eller er det bedre å da legge pengene i et bedre lydkort først? Jeg ser for meg en løsning jeg kan bygge videre på senere.

Jeg har i utgangspunktet satt av 4000, og kan ta med som et subspørsmål hvor mye mer må jeg evnt. legge i for å få noe vesentlig bedre?

Håper på å kunne få noen gode forslag fra noen med litt erfaring, er sikkert mye jeg ikke har tenkt på.

PS: Glemte å ta med et spørsmål om muligheten for brukt. Man får jo gjerne mer for pengene, og later til at det er et stort miljø for HIFI i Norge, samtidig har jeg ikke sett stort til utstyr for headphones...
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg kjører et par HD600 med en Millett hybrid og en AWD3 usb dac. Dette fungerer glimrende. Dette er riktignok DIY prosjekter begge to, om du ikke ønsker det da. Så er CORDA ARIA fra meier audio en bra sak. Som har både amp og usb dac.
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/
Den er vel akkurat innenfor budsjettet også +/- noen kroner.
 

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
DIY, krever det mye for å få dette i orden? Jeg peker meg vel ikke ut som spesielt fingernem, men jeg får kanskje alikevel mer for pengene ved å bygge selv...

Har vurdert Meiers Corda Aria, den har fått gode reviews og ser bra ut (hvilket jo også er ønsket fra min side). Jeg lurer litt på muligheten for senere oppgradering hvis jeg har alt i en enhet, noen formening om dette?

Er det noen andre gode alternativ uten å komme for langt utenfor budsjettet?
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Anbefaler rørforsterkere til hodetelefoner, såfremt de låter som tradisjonelle rørgreier - dvs varmt med en god mellomtone.

Mitt oppsett består bla av en Musical Fidelity X-can v3. Jeg byttet til telefunken rør og mekka en diger strømforsyning og vips så var alt på plass. Låter helt suverent.
 
N

nb

Gjest
Jeg bruker HD650 (for øvrig kjøpt av Acoustics;) og Benchmark DAC1, funker glimrende. DAC1 har innebygget volumkontroll og utgang for hodetelefoner. DAC1 går vel for en 5000 brukt, men som en bonus kan jo den også brukes som DAC i stereoen for inntil tre digitale kilder.
 

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Musical Fidelity X-can v3 er en jeg har sett litt på. Liker ikke så godt hvordan den ser ut, men later til å gi god lyd for pengene. Når du sier "mekka en diger strømforsyning", Acoustics, har du da laget en selv, eller "mekka" i form av anskaffet en?

Hva ligge total prisen på en Musical Fidelity X-can v3 på? Og er den ofte å se på bruktmarkedet her i Norge? Så bruktbørsen her på Hifisentralen, og var svært mange interessante DACs der, så ikke umulig at jeg vil prioritere et nytt lydkort og en amp nå, og så heller spare opp litt til og kjøpe en bra DAC.
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Jeg laget en strømforsyning selv, eller dvs jeg kjøpte en matchende ringkjerne trafo fra Elfa.

Den orginale veggvorta som kommer med har 230v ac inn og 2 x 12v ac ut og ratet til 500mA. Når jeg byttet til NOS rør merket jeg den orginale trafoen ble relativt varm og mistenkte den ble drevet litt hardt.

Kikket litt på nettet og fant følgende trafo som en match
http://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta.pl?textfield=5613815
Denne har samme spenninger, men er ratet til 400VA - noe som er totalt overkill, men veldig artig :)

Lyden ble mer åpen og det ble betraktelig mer punsj i bunn. Det virket som alt falt på plass.

Nå selger Musical Fidelity en egen strømforsyning som skal være bedre enn den orginale, dog mindre enn den jeg installerte. Aberet er at den koster ca 3500,- og det du får igjen er en liten ringkjerne trafo og en aluminiumsboks - galskap.
 

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Innlegg
184
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg har sendt deg svar på Head-fi.

Når det gjelder svar på ditt spørsmål.. jeg synes Gilmore Lite er en god match for HD650'en. Jeg har brukt denne comboen en god stund før jeg kjøpte Singlepoweren og var veldig fornøyd med det.

Så klart, Gilmore'n kan ikke gi like mye i bånn (eller spille like bra) som MPX3'en kan, men så ligger også MPX3'en i en totalt annen prisklasse.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.953
Antall liker
13.277
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
USB dac´n fra Audio Workshop; AW-D3 har foruten usb;spdif og toslink inngang, også dedikert hodetelefon utgang med volumkontroll.
mvh
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
DAC 1 fra Benchmark!

De bruker faktisk HD650 som referanse hodetelefon hos Benchmark media..
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kult. En 6 år gammel tråd vekket til live. Da er det sikkert verdt også å oppgi kilden som bekrefter at Benchmark bruker HD650. :)
 
Topp Bunn