Frakt og sending Amazon og nye toll/momsregler fra 1.April

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Noen som handlet hos Amazon etter 1. April? I følge Tolletaten er Amazon tilknyttet VOEC ordningen og skal kreve inn moms ved kjøp. Jeg blir imidlertid ikke trukket moms om jeg prøver å kjøpe fra Amazon (vinylplater). Har ikke lyst å betale disse fordømte ublu gebyrene fra DHL (som Amazon bruker).....
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Noen som handlet hos Amazon etter 1. April? I følge Tolletaten er Amazon tilknyttet VOEC ordningen og skal kreve inn moms ved kjøp. Jeg blir imidlertid ikke trukket moms om jeg prøver å kjøpe fra Amazon (vinylplater). Har ikke lyst å betale disse fordømte ublu gebyrene fra DHL (som Amazon bruker).....
vil du virkelig handle hos amazon i disse corona-tider? Den griske jævelen av en eier har sett langt vekk fra karantener og smittevern og latt folk jobbe trangt uten nødvendig utstyr, sparker de som prøver å ta tak i utfordringene.

han som mistet jobben i gjengjeldelse:
https://www.engadget.com/2020-03-31-amazon-sack-employee-coronavirus-protest-fired.html?guccounter=1

om det å jobbe i amazon for 1 uke siden.
https://www.cnbc.com/2020/03/26/amazon-warehouse-employees-grapple-with-coronavirus-risks.html
 
S

Slubbert

Gjest
Noen som handlet hos Amazon etter 1. April? I følge Tolletaten er Amazon tilknyttet VOEC ordningen og skal kreve inn moms ved kjøp. Jeg blir imidlertid ikke trukket moms om jeg prøver å kjøpe fra Amazon (vinylplater). Har ikke lyst å betale disse fordømte ublu gebyrene fra DHL (som Amazon bruker).....
Var set samme på Wish.com, selv om de skrev i en nyhetsoppdatering at du skal trekkes ved utsjekk.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Blir fremdeles ikke trukket moms. Irriterende dette. Er noen LP'er jeg skulle hatt.....
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Ja, jeg venter også på at disse moms-greiene skal fungere. Greiere å faktisk betale moms enn å frykte dyrt gebyr. Det aner meg at 'implementering' av dette er forsinket uten at jeg vet det. Ser ut som 350kr-regelen fortsatt gjelder pga frykt for kapasitetproblemer hos Posten Norge.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Amazon fakturerer norsk moms hvis du velger det raskeste fraktalternativet. Pakken blir levert ferdig fortollet på døra av DHL etter ca. to dager.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg gjorde en testbestilling via ebay, den kom som vanlig rett i postkassa i går uten noen form for momspåslag osv.
Mener jeg har lest et sted at regelen er innført fra 1/4, men at praktiseringen er utsatt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Amazon fakturerer norsk moms hvis du velger det raskeste fraktalternativet. Pakken blir levert ferdig fortollet på døra av DHL etter ca. to dager.
Det stemmer! Takk!
Var likevel bare 30kr dyrere i frakt for 4 LP'er inkludert en dobbel. Bestillt.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Amazon.de. Ble billigst derfra.....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mener jeg fikk noen greier fra ebay.com (fra US) via Pitney Bowes, levert lokalt av Postnord (hentet på Esso), som var ferdig momset og klart. I Fjor sommer en gang?

Over beløpsgrensa, så det var jo helt som det skulle være.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Nå har jeg vært så dum å bestille 10 stk gatefolf PVC LP-covere fra Amazon (sammen med plater - men sendt i egen forsendelse). De er nå stoppet i tollen. Regner med at DHL skal ha 450kr i gebyr.....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.511
Antall liker
9.658
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bare 250 om jeg husker rett, så bare slapp av. ;)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Nå har jeg vært så dum å bestille 10 stk gatefolf PVC LP-covere fra Amazon (sammen med plater - men sendt i egen forsendelse). De er nå stoppet i tollen. Regner med at DHL skal ha 450kr i gebyr.....
Du betaler gebyr bare en gang pr. bestilling, ikke for hver forsendelse i bestillingen. Jeg bestilte 3 LP-er og 2 CD-er her forleden og det ble sent som 3 forsendelser fra 3 forskjellige lokasjoner i Europa, men bare ett gebyr på alt sammen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Du betaler gebyr bare en gang pr. bestilling, ikke for hver forsendelse i bestillingen. Jeg bestilte 3 LP-er og 2 CD-er her forleden og det ble sent som 3 forsendelser fra 3 forskjellige lokasjoner i Europa, men bare ett gebyr på alt sammen.

Jeg får alltid gebyr pr forsendelse...
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Det er Amazon.uk du snakker om nå? Det er de jeg har bestilt fra. Har gjort dette 2 ganger og aldri betalt noe ekstra gebyr utover det som står på fakturaen til Amazon uk. Mulig det er annerledes fra Amazon.com?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Får ikke handlet hos Amazon UK lengre. Kortene mine blir avvist og i følge banken skyldes det nye EU direktiver fra 1/1 som forlanger Bank ID før transaksjon. Amazon har ikke implementert noe sånt. Lite hjelp å få hos customer service. Transaksjonene er automatisert. Må bare kansellere ordren.
Fan også....
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Får ikke handlet hos Amazon UK lengre. Kortene mine blir avvist og i følge banken skyldes det nye EU direktiver fra 1/1 som forlanger Bank ID før transaksjon. Amazon har ikke implementert noe sånt. Lite hjelp å få hos customer service. Transaksjonene er automatisert. Må bare kansellere ordren.
Fan også....
Bestilte nettopp en BluRay,det gikk greitt.Valgte express frakt og valgte pund som valuta.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Bestilte nettopp en BluRay,det gikk greitt.Valgte express frakt og valgte pund som valuta.
Det gjorde jeg også. Hjalp ikke. Bestillte fra Amazon.com tidligere i måneden og det gikk fint.
Som sagt ringte jeg banken og har vært to ganger i kontakt med amazon.uk kundeservice i dag. Jeg har DNB.....

Nå har jeg bestillt bøker fra en annen kilde. Omtrent samme pris.
Skulle gjerne hatt den siste Attenborough dokumentaren på 4K. £25 på amazon. 609kr på platekompaniet... :LOL:
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Det gjorde jeg også. Hjalp ikke. Bestillte fra Amazon.com tidligere i måneden og det gikk fint.
Som sagt ringte jeg banken og har vært to ganger i kontakt med amazon.uk kundeservice i dag. Jeg har DNB.....

Nå har jeg bestillt bøker fra en annen kilde. Omtrent samme pris.
Skulle gjerne hatt den siste Attenborough dokumentaren på 4K. £25 på amazon. 609kr på platekompaniet... :LOL:
Jeg har Sparebanken Vest.Den dokumentaren er vel £25 før frakt og moms?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Det gjorde jeg også. Hjalp ikke. Bestillte fra Amazon.com tidligere i måneden og det gikk fint.
Som sagt ringte jeg banken og har vært to ganger i kontakt med amazon.uk kundeservice i dag. Jeg har DNB.....

Nå har jeg bestillt bøker fra en annen kilde. Omtrent samme pris.
Skulle gjerne hatt den siste Attenborough dokumentaren på 4K. £25 på amazon. 609kr på platekompaniet... :LOL:
Jeg har Sparebanken Vest.Den dokumentaren er vel £25 før frakt og moms?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Ja, men likevel.....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.511
Antall liker
9.658
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Snodig. Verken europadisc eller presto classical har implementert dette. Kravet fra kortselskapene sier vel at nettbutikker som ikke har implementert godkjente autentiseringsmekanismer ved kortbetaling bære kostnadene ved svindel selv. Men det er lenge siden jeg har vært borti dette regelverket.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
La i en bestilling på den dokumentaren,det kom på NOK 540.- med express frakt og moms.Ca 100.- billigere enn PK.CDON har den til 549.-,men de var utsolgt.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Får ikke handlet hos Amazon UK lengre. Kortene mine blir avvist og i følge banken skyldes det nye EU direktiver fra 1/1 som forlanger Bank ID før transaksjon. Amazon har ikke implementert noe sånt. Lite hjelp å få hos customer service. Transaksjonene er automatisert. Må bare kansellere ordren.
Fan også....
Skift bank! Det de sier er bare tull. Jeg har bestilt to filmer i to forskjellige handler 12. januar fra Amazon UK og de kom i postkassa i dag. Kona har gjort tilsvarende. Vi bruker begge MasteCard fra DnB. Vi får aldri spørsmål om bank ID fra Amazon, verken fra .co.uk., .it, .de eller .com. Hvis du bruker debetkort som f.eks. Visa bør du slutte med det ved utenlandske netthandler.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Bare for å få bekreftet at jeg har rett så bestilte jeg en film fra Amazon UK for to minutter siden med MasterCard fra DnB og det gikk helt greit.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Bare for å få bekreftet at jeg har rett så bestilte jeg en film fra Amazon UK for to minutter siden med MasterCard fra DnB og det gikk helt greit.

Går helt greit å bestille. Amazon trekker ikke ved bestilling, men når de er klare for å pakke og sende. Min ordre ble bestillt på fredag. Det gikk helt fint til i dag.
I følge banken er problemet at Amazon ikke spør om bankID.....
Gi tilbakemelding om det går igjennom
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Snodig. Verken europadisc eller presto classical har implementert dette. Kravet fra kortselskapene sier vel at nettbutikker som ikke har implementert godkjente autentiseringsmekanismer ved kortbetaling bære kostnadene ved svindel selv. Men det er lenge siden jeg har vært borti dette regelverket.
Hos Presto blir du jo bedt om å verifisere gjennom Bank ID såvidt jeg husker.......
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.511
Antall liker
9.658
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan være. På europadisc går det rett gjennom, det er jeg 100% sikker på.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Går helt greit å bestille. Amazon trekker ikke ved bestilling, men når de er klare for å pakke og sende. Min ordre ble bestillt på fredag. Det gikk helt fint til i dag.
I følge banken er problemet at Amazon ikke spør om bankID.....
Gi tilbakemelding om det går igjennom
Det har gått igjennom. Beløpet er ved selvsyn reservert i banken i dag og det samme gjelder kona som også bestilte fra Amazon UK i dag. Jeg har også hatt tre bestillinger fra Amazon IT i januar og alle er levert. Kona har tilsvarende fra Amazon DE i januar. Hvilket EU-direktiv?:)
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
De er ikke ute etter vanlige dødelige. Har også handlet i mange år, helst enkeltbestilnger. Gjerne masse uten toll og finansminister på nakken, men ....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Det har gått igjennom. Beløpet er ved selvsyn reservert i banken i dag og det samme gjelder kona som også bestilte fra Amazon UK i dag. Jeg har også hatt tre bestillinger fra Amazon IT i januar og alle er levert. Kona har tilsvarende fra Amazon DE i januar. Hvilket EU-direktiv?:)

OK. Jeg får prøve pånytt. Blir det avvist igjen får jeg kontakte banken en gang til.....

Dette er hva DNB sier på sine nettsider. Ser at det står at UK er fritatt - gjelder bare EU. Lurer på hva banken holder på med?


PSD2 (EU’s betalingsdirektiv) krever fra 01.01.2021 at sterk kundeautentisering (SKA) benyttes ved bruk av kort på netthandel. Dette gjøres for å øke sikkerheten ved kortbetalinger på nett og medfører at du som kunde oftere vil oppleve krav om sterk kundeautentisering når du bruker kortet ditt ved netthandel. Sterk kundeautentisering betyr at du som kortholder identifiserer deg ved hjelp av to av tre følgende elementer:


1. Noe du har (for eksempel: betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett)
2. Noe du er (for eksempel: ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk)
3. Noe du vet (for eksempel: PIN eller passord)

Når du som kunde handler på nett vil du normalt bli bedt om å bekrefte betalingen med 3-D Secure. Normalt bekreftes 3-D Secure ved bruk av BankID eller BankID på Mobil. Denne løsningen har vært i bruk ved netthandel i mange år. Det vil imidlertid kunne være netthandelssteder, både i Norge og i utlandet, som ikke har fått etablert løsninger i samsvar med kravene. På slike netthandelssteder vil du kunne oppleve at betalingstransaksjoner ved bruk av kort blir avvist.

Noen eksempler som ikke omfattes av sterk kundeidentifisering:
Transaksjoner der brukerstedet er registrert utenfor EU/EØS inkl Storbritannia og Gibraltar. Brukerstedsinitierte korttransaksjoner, som for eksempel ved
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
La i en bestilling på den dokumentaren,det kom på NOK 540.- med express frakt og moms.Ca 100.- billigere enn PK.CDON har den til 549.-,men de var utsolgt.

Koster 24.99 pund fra amazon uk 4K versjon. Jeg bestillte 6 produkter totalt på ordren inkudert en vinylplate. Total frakt ble £15 levert på døra. Denne 4K disken blir nesten halv pris med moms og frakt i forhold til plaekompaniet....
Satser på at kortet ikke blir avvist denne gangen. Hvis så blir det en seriøs runde til med banken.....
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Nå er det riktignok en stund siden jeg kjøpte noe til fullpris fra PK, men det blir fort billigere fra Amazon.uk uansett, spesielt hvis du bestiller flere ting på samme ordre.

Jeg har ikke bestilt noe fra Amazon i år, men jeg bestilte et par cd-er fra Boomkat i Manchester nå, og der måtte jeg bruker bank id, så mulig det har blitt en endring etter jul. Kan ikke huske at jeg har brukt bank id der tidligere.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Koster 24.99 pund fra amazon uk 4K versjon. Jeg bestillte 6 produkter totalt på ordren inkudert en vinylplate. Total frakt ble £15 levert på døra. Denne 4K disken blir nesten halv pris med moms og frakt i forhold til plaekompaniet....
Satser på at kortet ikke blir avvist denne gangen. Hvis så blir det en seriøs runde til med banken.....
Jeg la inn bestilling på kun 4K disken,og da ble totalen 540.-Kostet £29.95 før de trakk fra VAT.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Koster 24.99 pund fra amazon uk 4K versjon. Jeg bestillte 6 produkter totalt på ordren inkudert en vinylplate. Total frakt ble £15 levert på døra. Denne 4K disken blir nesten halv pris med moms og frakt i forhold til plaekompaniet....
Satser på at kortet ikke blir avvist denne gangen. Hvis så blir det en seriøs runde til med banken.....
Jeg kan bare legge til at jeg fikk mail fra Amazon for en halv time siden med bekreftelse på at gårsdagens bestilling var sendt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Jøss. Det var trekket reservert i nettbanken 45min etter bestilling! Lurer på hva banken drev på med i går? Fire forsøk på trekk på tre forskjellige kort. En samtale med banken og to med amazon kundeservice.......
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
...og der var den jammen sendt....
 
Topp Bunn