Alternativ til Hegel H200??

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.196
Antall liker
10.360
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Så at bamsemann nevnte unico i lista si. Ut fra spørsmålet ditt går jeg ut fra at du ønsker deg en litt mer livsbejaende forsterker, som fokuserer på musikkglede foran totaldetaljering og "korrekthet" Jeg har en Unico Research Unico på 2x80 w. (en slik som RoDa skrev om i siste fidelity. Jeg tror det er noe slikt du leter etter. Kanskje du trenger mer enn 2x80 w, men jeg klarte å drive Gradient Revolution med de, og de er ikke akkurat lettdrevne. Jeg syntes den presenterte musikk med noe av den samme tilnærminga som cd/sacd spilleren til McIntosh gjør, skjønt ikke fullt så oppløst. (og det skulle da bare mangle mtp prisforskjellen.) Jeg har hatt en H200 i mitt eget oppsett også, og kjenner meg igjen i din opplevelse av lyden. Unicoen ble stående. (ikke lenger, men det er en annen historie..)

imho
Bernt
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Hadde byttet ut de dårlige innspillingene, både på evt. CD og LP plater, og som sagt her er det ekstremt mye å hente.

Har selv byttet ut 300 - 400 CD,er med "møkkalyd", og synes det har vært den beste oppgraderingen til nå, untatt Chapter Precise da ::).
Ser at det er flere med meg som undrer seg over dette her. Kan du forklare litt nærmere? Er det kjøp av nymastrede innspillinger av det samme materialet du snakker om eller kvitter du deg med plater med dårlig lyd og kaller det en oppgradering? ???
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Kjøper de gml. CD,ene i ny remastra utgaver, og da helst tatt opp fra "orginal mastertape" hvis mulig, og lyden?, tjaaaa løfter hele anlegget opp på et nivå som vanskelig kan forklares.

Hvis du får tak i Yello sine remastra CD,er fra 2006 (kan bestilles fra f.eks. www.amazon.co.uk), da skjønner du mere hva som menes, helt ekstreme forskjeller fra de som kom ut først.



Ser at det er flere med meg som undrer seg over dette her. Kan du forklare litt nærmere? Er det kjøp av nymastrede innspillinger av det samme materialet du snakker om eller kvitter du deg med plater med dårlig lyd og kaller det en oppgradering? ???
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hør på Snickers Is og Vidar P. Lang erfaring i dette "gamet" som entusiastisk audiofil har lært meg at bastante påstander skjelden holder vann og snarere bør vurderes som manglende kompetanse snarere enn god innsikt i hva man uttaler seg om! Det er mange gode produkter på markedet, og desverre alt for mange fallgruver for oss entusiaster. MATCHING er nøkkelordet. Det er slettes ikke sikkert det er forsterkeren din som er problemet. Du bør prøve å gjøre deg opp en formening om hvilken klangbalanse som best møter dine preferanser og bygge komponenter rundt dette idealet. Problemene dine kan ligge mange steder; forsterker, høyttalere, drivverk/dac kombinasjon eller til og med på kabelmatching (selv om slike uttalelser kvalifiserer til gapestokk). Ut i fra alder og kvalitet på komponentene dine, samt din beskrivelse av hva du opplever som problematisk, tror jeg kanskje du bør lete etter andre syndere i anlegget en forsterkeren. Hvis denne forsterkeren hadde et problem med at den var for lys og lite oppløst tror jeg helt ærlig at det hadde kommet klart frem i testen som Knut Vadset og Håkon Rognien hadde i Fidelity. De er kompetente nok til å avsløre slike grove avvik i klangbalansen i de komponentene de tester (i flere anlegg og med second opinions).
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Hei igjen

Synes Snickers Is og Vidar P har mange gode tips og råd og tar i mot dei med respekt. Skal prøve å jobbe lit med plaseringer,kabling,o.s.v.
Er som sagt veldig fornøyd med mit oppset på ca65-70% av mine inspillinger,men har også planer om eit oppsett nr 2.
Er nysgjerrig på rør,men det går fram i ein annan tråd her på forumet også lagt ut av meg.
Er også sugen på CDP4A og har lagt ut "ønsket" annonse på bruktbørsen.
Prøve å ha to forsjelige typer elektronikk på samma høyttalere.
Dumt kansje??


Mvh




Hør på Snickers Is og Vidar P. Lang erfaring i dette "gamet" som entusiastisk audiofil har lært meg at bastante påstander skjelden holder vann og snarere bør vurderes som manglende kompetanse snarere enn god innsikt i hva man uttaler seg om! Det er mange gode produkter på markedet, og desverre alt for mange fallgruver for oss entusiaster. MATCHING er nøkkelordet. Det er slettes ikke sikkert det er forsterkeren din som er problemet. Du bør prøve å gjøre deg opp en formening om hvilken klangbalanse som best møter dine preferanser og bygge komponenter rundt dette idealet. Problemene dine kan ligge mange steder; forsterker, høyttalere, drivverk/dac kombinasjon eller til og med på kabelmatching (selv om slike uttalelser kvalifiserer til gapestokk). Ut i fra alder og kvalitet på komponentene dine, samt din beskrivelse av hva du opplever som problematisk, tror jeg kanskje du bør lete etter andre syndere i anlegget en forsterkeren. Hvis denne forsterkeren hadde et problem med at den var for lys og lite oppløst tror jeg helt ærlig at det hadde kommet klart frem i testen som Knut Vadset og Håkon Rognien hadde i Fidelity. De er kompetente nok til å avsløre slike grove avvik i klangbalansen i de komponentene de tester (i flere anlegg og med second opinions).
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Hørte også på Hegel H200, da jeg så den gode anmeldelsen i lyd og Bilde. Hadde samme opplevelse som nevnt tidligere i strengen; at lyden kunne ha en tendens til å bli anstrengt i øvre mellomtone. Hørte da på en kombo med Hegel cd spiller og SA høyttalere. Mulig det kan ha noe med matching med kabler/høyttalere , ble benyttet Nordost Red Dawn. Men benytter selv NordOst nå, riktignok Heimdall, og opplever ikke det som noe problem, tvertimot. Nordostkablene er nøytrale og åpne. Ville uansett nå som du har H200 forsøkt meg frem med flere cd spillere på hjemlån. Skulle tro cdp4 burde være matchet godt mot H200 forøvrig er jeg temmelig imponert over Burmester sine cd spillere da....
Mhp. to forskjellige elektronikker på høyttalere, så ser jeg ikke noe problem, men du må høre deg frem!
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Hei yasman

Har netopp fått hand på ein brukt CDP4A MkI , så dette ska bli spennende.

Mvh



Hei,

Hørte også på Hegel H200, da jeg så den gode anmeldelsen i lyd og Bilde. Hadde samme opplevelse som nevnt tidligere i strengen; at lyden kunne ha en tendens til å bli anstrengt i øvre mellomtone. Hørte da på en kombo med Hegel cd spiller og SA høyttalere. Mulig det kan ha noe med matching med kabler/høyttalere , ble benyttet Nordost Red Dawn. Men benytter selv NordOst nå, riktignok Heimdall, og opplever ikke det som noe problem, tvertimot. Nordostkablene er nøytrale og åpne. Ville uansett nå som du har H200 forsøkt meg frem med flere cd spillere på hjemlån. Skulle tro cdp4 burde være matchet godt mot H200 forøvrig er jeg temmelig imponert over Burmester sine cd spillere da....
Mhp. to forskjellige elektronikker på høyttalere, så ser jeg ikke noe problem, men du må høre deg frem!
;D ;D :) ;D
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Det meste er sikkert sagt, men jeg blir raskt med og stemmer på Bladelius Thor Mk2. Jeg har riktignok ikke hørt den jobbe under samme betingelser som H-200, samme rom, kabler og ht, men inntrykket mitt er helt klart at den har mye av de samme kvalitetene som H-200, men er generelt bedre. Det går omtrent ikke en dag uten at jeg må glise over hvor god den er - faktisk! ;D

Et lite tweak som gjorde susen på anlegget mitt, var å fjerne plugger og sko fra ht-kablene og "kjøre avisolert" som de kaller det. Da forsvant plutselig noe spisst og ubehagelig fra diskanten, og det gikk an å spille kjempehøyt uten at det gjorde vondt i øra. Stakkars naboer, men lykkelige meg! For alt jeg vet, kan det være at jeg er dårlig på å skru fast plugger og sånt, men jeg tror nok det kan være verdt et forsøk.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
For meg har hegel en fordel, og det er at jeg da ikke orker å høre musikk så lenge om gangen. Klarer 15min, så kan jeg gå å gjøre andre ting.
Finnes så, i mine ører, utrolig mange mye myyyye bedre alternativer. Unison research, AVI, audio analogue, primare for å nevne noen.
EDIT: Hegel er ganske tøfft med martin logan clarity, skal innrømme det.
 
Topp Bunn