Alternativ til Hegel H200??

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Hei og God Jul. :)

Er fornøyd med min H200,men eg syns den avslører dårlige innspelingar litt for mykje.
Er det andre som kjenner seg igjen her/har høyrt detta før?? På rette innspelingen/plata så spela den heilt konge!!
E da nåken som har tips til forsterkar som taklar detta problemet betre eller kansje det er lydkjelda?
Helst i samme prisklasse 20k+-.
(Spelar på Sony XA3000Es+Xindak DAC3MkII m/rør og B&W 803s)

Mvh
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Bladelius Thor mk2 er nok et bedre alt. Mye mer organisk klang,
Hegel heller fortsatt for mye mot det lyse. Veil. pris for Thor
24000 Ta kontakt med Morten hos NAT, 22200095
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kanskje en ide å vurdere å ta en gløtt på en suveren kilde istedet for å hive ut en god forsterker fordi den er god...? :)

Her kan man bytte forsterkere til man blir grønn og blå; men på dette nivået (sorry dersom det ikke er hva du ønsker å høre) så kreves det en topp kilde... og de er ikke billige.

Mvh Vidar P
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jeg har den samme utfordringen i mitt oppsett. Har hatt H200 siden i juni. Sammen med B&W804S, en relativt oppløst høyttaler, er det desverre noen av platene mine som blir spilt mindre enn før. Men jeg har også plater av motsatt kategori. Totalt sett spiller jeg MYE mer musikk nå enn før, men det er en annen sak. ;-)

Men jeg er generelt veldig fornøyd med H200 da, den har en tyngde i bunn som jeg må betale atskillig kroner for å forbedre. Dessuten er den kvikk og effektmessig en perfekt match for 804S. Men jeg mangler desverre gryn til den oppgraderingen som antakelig må komme før eller siden. Derfor har jeg begynt å leke meg litt med demping av refleksjoner og det fungerer temmelig nøyaktig etter hensikten. Foreløpig improviserer jeg med madrasser, sofaputer og denslags når behovet melder seg. Stua ser ut som et krater, men for de spesielle anledningene er det verd det. Ellers har jo vinkling og plassering av høyttalerne mye å si da, men det har du sikkert eksperimentert med selv?

Av de forsterkerne jeg kunne tenke meg er det vel ingen i den prisklassen du hentyder til som virker spesielt interessante. Med mindre man tenker brukt da. Gjør du? Da kunne kanskje Musical Fidelity vært spennende? KW500 f.eks.? Selv har jeg ikke behov for forforsterker, siden jeg har dette innebygget i CD-spilleren. Men det gjør kanskje du? For min del sikter jeg mot McIntosh (MC252/MC402), noe tilårskommet Krell eller Mark Levinson. Er visstnok veldig kurant å ta inn f.eks. ML33x fra USA. Det kunne også vært interesssant å testet andre ting selvsagt, siden man egentlig ikke vet stort før man har prøvd.. Bryston kanskje? Eller Plinius? Jeg kommer nok til å vente til jeg har råd til utstyr til ca 25-30K.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
En Mcintosh forsterker vil låte en god del fyldigere og vil være mere behagelig i toppen.....
Hvilken høyttaler/signal kabler har du foresten?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har nettopp solgt min integrerte AVI forsterker som jeg syntes var helt suveren.Den leverer high-end uten de problemene H-200 gjør med alt for mange innspillinger.

Bladelius Thor er nok ikke noe for deg tror jeg,men her går det mye på matching som du selv må teste ut.

I prisklassen under 20k tror jeg neppe du finner flere utfordrere,da problemet du har med H-200 finner du igjen på de fleste konkurentene også.Virker som intro high-end forsterkere i denne prisklassen dessverre ikke klarer å levere (totalpakka) eller gjerne kall det klangbalansen,som forsterkere i 40k og oppover leverer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En Mcintosh forsterker vil låte en god del fyldigere og vil være mere behagelig i toppen.....
Hvilken høyttaler/signal kabler har du foresten?
Mc275 behøver slett ikke være "behagelig" i toppen... unnskyld at jeg sier det, det er men med respekt; men dette er en high-end rørforsterker og attpåtil en av de beste, jeg kjenner den godt, og den gir ikke ved dørene.
Gi den et flisete signal, og den er god nok til å la det skinne igjennom; gi den et supert signal; og den gjør akkurat hva den skal gjøre; virke som en harmonisk strømforsyning til høyttalerne, som bare slipper signalet rett igjennom.

Akkurat som H200 forresten.. bare med en litt annen kulør.

Mvh Vidar P
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Ja tanken er absolut til stede. Har tenkt på ein kilde i samma prisleiet som forsterkaren.
HegelCDP4A,LectorCDP-T7,Marantz SA11-S1 har vore i tankane. Tips?
Brukt er ingen problem.

Mvh


Kanskje en ide å vurdere å ta en gløtt på en suveren kilde istedet for å hive ut en god forsterker fordi den er god...? :)

Her kan man bytte forsterkere til man blir grønn og blå; men på dette nivået (sorry dersom det ikke er hva du ønsker å høre) så kreves det en topp kilde... og de er ikke billige.

Mvh Vidar P
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Viablue over heile linja.
En Mcintosh forsterker vil låte en god del fyldigere og vil være mere behagelig i toppen.....
Hvilken høyttaler/signal kabler har du foresten?
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Er også meget fornøyd med H200,en,men det er noke som manglar av og til. Manglar liksom oppløysning og detaljar på eindel opptak.
Spennande med tips. :)
Kjøper som sagt gjerna brukt.


Jeg har den samme utfordringen i mitt oppsett. Har hatt H200 siden i juni. Sammen med B&W804S, en relativt oppløst høyttaler, er det desverre noen av platene mine som blir spilt mindre enn før. Men jeg har også plater av motsatt kategori. Totalt sett spiller jeg MYE mer musikk nå enn før, men det er en annen sak. ;-)

Men jeg er generelt veldig fornøyd med H200 da, den har en tyngde i bunn som jeg må betale atskillig kroner for å forbedre. Dessuten er den kvikk og effektmessig en perfekt match for 804S. Men jeg mangler desverre gryn til den oppgraderingen som antakelig må komme før eller siden. Derfor har jeg begynt å leke meg litt med demping av refleksjoner og det fungerer temmelig nøyaktig etter hensikten. Foreløpig improviserer jeg med madrasser, sofaputer og denslags når behovet melder seg. Stua ser ut som et krater, men for de spesielle anledningene er det verd det. Ellers har jo vinkling og plassering av høyttalerne mye å si da, men det har du sikkert eksperimentert med selv?

Av de forsterkerne jeg kunne tenke meg er det vel ingen i den prisklassen du hentyder til som virker spesielt interessante. Med mindre man tenker brukt da. Gjør du? Da kunne kanskje Musical Fidelity vært spennende? KW500 f.eks.? Selv har jeg ikke behov for forforsterker, siden jeg har dette innebygget i CD-spilleren. Men det gjør kanskje du? For min del sikter jeg mot McIntosh (MC252/MC402), noe tilårskommet Krell eller Mark Levinson. Er visstnok veldig kurant å ta inn f.eks. ML33x fra USA. Det kunne også vært interesssant å testet andre ting selvsagt, siden man egentlig ikke vet stort før man har prøvd.. Bryston kanskje? Eller Plinius? Jeg kommer nok til å vente til jeg har råd til utstyr til ca 25-30K.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
BlueNote sine cd/dvd spillere med rør skal være helt frie for alt som tolkes skarpt,uten å låte mørkt.

Tror cd spilleren koster ca 17k og skal være en priskiller om det i det hele tatt kan forsvares.

Det er vel heller konkurentene som er sterkt overpriset.

www.bluenote.it
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja tanken er absolut til stede. Har tenkt på ein kilde i samma prisleiet som forsterkaren.
HegelCDP4A,LectorCDP-T7,Marantz SA11-S1 har vore i tankane. Tips?
Brukt er ingen problem.

Mvh
Tips...? Prøv de. Ta deg tid; det er halve hobbyen.
H200 er så transparent at den lar kildens egenskaper skinne igjennom med glans; det er imo ingen feil, men en konsekvens av det nivået fidelity du har kommet på... og med slik ærlighet så kan man ikke skylde på forsterkeren... det er jo derfor du kjøpte den, eller hva?

CDP4A er en super match med H200; men hvorvidt dette passer dine 803s i ditt rom kan jo ingen andre enn du vite. HFC låner ut gladelig, så det er ingen grunn til ikke å prøve.

Det du må finne ut er; 1) liker du høyttalerne, de passer rommet, og du akter å bli ved de? og 2) hvilken matchende elektronikk synes du er velklingende gitt svaret i 1).
Om du synes Hegel blir for mekanisk/matter-of-fact, så har du prestert å finne deres skjulte og veldig subtile mangler. Men det nekter jeg å tro, fordi du bruker en helt annen kilde.
Om du er ute etter noe med en viss "musikalsk flyt" som er bedre enn Hegel's, så er det også helt OK, men da; hvorfor ikke lytte til produsenter som fokuserer nettopp på dette med flyt, ie. f,eks Linn og Naim, for å høre for deg selv om det egentlig er dette du savner, eller om det er noe annet.
Dersom man skal, på dette nivået(!), finpusse på egenskaper, så nytter det ikke med "gjett-her, kjøp-brukt-der-for-å-se"... da kan du holde på til du ikke lengre hører 12khz...

Jeg mener H200 er en super forsterker, men ikke en jeg ville ha byttet mine NAC282/HC/NAP250.2 med.. sistnevnte HAR denne musikalske flyten; men absolutt en jeg skulle ha vurdert en "riktig" kilde til... se etter en brukt Linn eller Naim cdp, evt en ny CDP4A som også er super, og se om du ikke får hørt denne type suverene lydkilder i ditt system; sjansene er at etter etpar-tre dager så begynner du å høre på mer musikk enn noensinne, og mens tankene går, så ser du at forsterkeren jo egentlig driver 803s bra i massevis; og at det du EGENTLIG lytter til, er det signal som din kilde produserer. Humblest, imo.

Mvh Vidar P
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Mc275 behøver slett ikke være "behagelig" i toppen... unnskyld at jeg sier det, det er men med respekt; men dette er en high-end rørforsterker og attpåtil en av de beste, jeg kjenner den godt, og den gir ikke ved dørene.
Gi den et flisete signal, og den er god nok til å la det skinne igjennom; gi den et supert signal; og den gjør akkurat hva den skal gjøre; virke som en harmonisk strømforsyning til høyttalerne, som bare slipper signalet rett igjennom.

Akkurat som H200 forresten.. bare med en litt annen kulør.

Mvh Vidar P


Nå prater ikke jeg om 275 ......

Derimot den integrerte 6900 eve 6500....
eller Mc 252.
Joda signal kilden er viktig,men det jeg har hørt av Sony spillere,kan jeg ikke si har så ekstremt mye fres i toppen :-/
Denne er likevell helt klart det svakeste leddet i kjeden på dette anlegget,mye kan likevell gjøres med tweaking kabler osv......uten komponent bytte.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Hadde byttet ut de dårlige innspillingene, både på evt. CD og LP plater, og som sagt her er det ekstremt mye å hente.

Har selv byttet ut 300 - 400 CD,er med "møkkalyd", og synes det har vært den beste oppgraderingen til nå, untatt Chapter Precise da ::).
 

alphaomega

Medlem
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Hadde byttet ut de dårlige innspillingene, både på evt. CD og LP plater, og som sagt her er det ekstremt mye å hente.

Har selv byttet ut 300 - 400 CD,er med "møkkalyd", og synes det har vært den beste oppgraderingen til nå, untatt Chapter Precise da ::).
??? ??? ??? sier du at du har kastet 35-40++ tusen kroner i cd`er for så å kjøpe nye cder for samme pris, bare med "god" lyd???

Ville nok heller satset på en kilde med som er litt tilgivende på innspillinger....Prøv noen spillere før forsterkerbytte er mitt tips!
 
U

utgatt60135

Gjest
Hadde byttet ut de dårlige innspillingene, både på evt. CD og LP plater, og som sagt her er det ekstremt mye å hente.

Har selv byttet ut 300 - 400 CD,er med "møkkalyd", og synes det har vært den beste oppgraderingen til nå, untatt Chapter Precise da ::).
Så kvaliteten er viktigere enn musikken?
Etter å ha hatt et oppsett som var slem med dårlige innspillinger er jeg obs påå ikke gå over streken. Vilhelst ligge litt på den myke siden men absolutt ikke mye heller.
Hva med å prøve Lector til Hegel? To forskjellige filosofier møtes men kanskje summen blir bra?
 
B

bamsemann

Gjest
Har nettopp solgt min integrerte AVI forsterker som jeg syntes var helt suveren.Den leverer high-end uten de problemene H-200 gjør med alt for mange innspillinger.

Bladelius Thor er nok ikke noe for deg tror jeg,men her går det mye på matching som du selv må teste ut.

I prisklassen under 20k tror jeg neppe du finner flere utfordrere,da problemet du har med H-200 finner du igjen på de fleste konkurentene også.Virker som intro high-end forsterkere i denne prisklassen dessverre ikke klarer å levere (totalpakka) eller gjerne kall det klangbalansen,som forsterkere i 40k og oppover leverer.
Det finns massevis med supermusikalske og kjempegode forsterkere til under 20k.....

Creek
Primare
Electrocompaniet
Unico
Prologue two
Lector
Musical Fidelity
Pluss mange fler....

Velger du en Primare I30 er nok det meste i boks...

bamsemann.. :)
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Musical Fidelity A5 vil jeg nevne her ettersom jeg har erfaring med hegel 200 og er eier av A5.

Jeg hadde hegelen på lån en helg men den falt ikke i smak. Så nå koser jeg meg med nevnte forsterker.

I forhold til hegelen så har den ikke den "kvasse" lyden jeg ikke likte, den har ett solid drag fra bunn til topp og gir i alle fall meg en stor spilleglede. Så det er absolutt en kandidat og vurdere i den prisklassen. Ligger 3k over hegelen men det synes jeg den er verdt!

Ustyret jeg har forøvrig står vel i signaturen om jeg ikke tar helt feil.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Bortimot det dummeste eg har høyrt.

Hadde byttet ut de dårlige innspillingene, både på evt. CD og LP plater, og som sagt her er det ekstremt mye å hente.

Har selv byttet ut 300 - 400 CD,er med "møkkalyd", og synes det har vært den beste oppgraderingen til nå, untatt Chapter Precise da ::).
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det finns massevis med supermusikalske og kjempegode forsterkere til under 20k.....

Creek
Primare
Electrocompaniet
Unico
Prologue two
Lector
Musical Fidelity
Pluss mange fler....

Velger du en Primare I30 er nok det meste i boks...

bamsemann.. :)

DET STEMMER,MEN IKKE MED H-200 SINE EGENSKAPER.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Eg har ein Sony XA3000ES som driverk + Xindak Dac3MkII med rør(JJE88CC). Den har også XLR og RCA.
Ventar på eit nytt rør,men er heilt uerfaren på detta området så eg veit ikkje om det nye røret vil hjelpa nåke særlig på den problemstillinga vi debaterer her.
Har hatt denna dacen i hus ica 1mnd og den gjorde alt betre,men forsjelen melllom dårlege og gode innspelingar er der fortsatt.



Hva slags cd spiller har du da.
 

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Innlegg
77
Antall liker
1
skift ut cd drev ikke så bra den sonyen der hadde xa55es en gang så det er vel der problemet ligger
 
R

Rojoh

Gjest
Har hatt denna dacen i hus ica 1mnd og den gjorde alt betre,men forsjelen melllom dårlege og gode innspelingar er der fortsatt.
Jeg tror ikke at det er særlig lurt å satse på å få et anlegg som ikke skiller mellom de forskjellige innspillingene. Et godt matchet anlegg både skiller mellom innspillingene og henter ut det musikalske innholdet i de dårligere opptakene.  

Mvh. Johan
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
DET STEMMER,MEN IKKE MED H-200 SINE EGENSKAPER.
Jeg har hørt de fleste av disse forsterkerene.

Personlig ville jeg vel valgt de fleste av dem fremfor H-200.

Selv om H-200 ikke er min smak,har den 1 og 1/2 ben innenfor ekte high.Det er kanskje mer enn vi kan si om konkurentene i samme prisklasse.(Teknisk sett).
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Sorry,det skulle være svar på dette innlegget.

Det finns massevis med supermusikalske og kjempegode forsterkere til under 20k.....

Creek
Primare
Electrocompaniet
Unico
Prologue two
Lector
Musical Fidelity
Pluss mange fler....

Velger du en Primare I30 er nok det meste i boks...

bamsemann.. :)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Viablue over heile linja.

Kjenner ikke disse kablene selv,men personlig ville jeg prøvd å fått testet noen andre kabler,for å se hva som skjer i toppen,exe kimber signal kabel ....disse vil generelt roe ned lydbildet.
En annen ting er skjifte av nett kabel.....
på enten spilleren eller H200,da vil jeg ambefalle,
Ps audio statement,eller transparent power cord.
Disse vil antageligvis også roe ned lydbildet en del.
Forsket mye på dette når jeg hadde nordost og densen oppset,da sleit jeg i høy grad med samme problemet som deg.

Når man skal fin tune ett anlegg,synes jeg det er viktig og prøve i det små først å se hva man kan gjøre,å ikke bare kaste ut høyttalere amper osv i hytt å pine....det blir fort dyrt i lengden ;)
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Hva mener Jonas med at at Thor ikke passer, tror jeg?
Thor mk2 banker H200, ja...
 
O

om.s

Gjest
To forskjellige filosofier møtes men kanskje summen blir bra?
Med en viss ydmykhet å melde, her gjør de fleste feil, og dette har man tonekontroller til, som en bedre løsning for å møte,imo..
Finner du en signal/power kilde du trives med, dyrk den videre! og se heller andre steder i kjeden, f.eks høyttalere/kabler, og tenk etter om det er en slik presentasjon man ønsker, eller så kan man gå videre med høyttalerene og matche eletronikken etter de med noe som passer, det vil jo alltid være noe som passer bedre sammen enn annet. Glem ikke at, TTT (Ting Tar Tid)......

Vidar P sine innlegg lengre opp i tråden er vel verdt å ta til ettertanke...

mvh
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva mener Jonas med at at Thor ikke passer, tror jeg?
Thor mk2 banker H200, ja...

Bladelius Thor er knallgod under optimale forhold,men også sær i matching.(kanskje derfor det har vært overaskende mange på bruktbørsen).
Den er milevis unna musikals varme,som jeg tror du ønsker,men mer analytisk og nøytral.
 
O

om.s

Gjest
Den er milevis unna musikals varme,som jeg tror du ønsker,men mer analytisk og nøytral.
Dette er også min oppfatning av mange av Bladelius´s sine produkter....matches nøye....

mvh
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Hvis Bladelius sine produkter bør matches nøye, hva med Hegel da? Har sjøl hørt på Thor mk2 mange ganger på mange forskjellige høytalere og den er ikke analytisk.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Kjøp en TDA2200, allt er bare oppløst og flott, ingen hardhet selv på CD fra 80 tallet ;D
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
TDA2200 er en kjempe spennende forsterker ja :). Uten tvil verdt en sjekk. Men så koster den relativt mye mer og..

AVI sine da ? De er jo knallgode.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Tilgjengelighet og priser på brukt Hegel CDP4A MkII?
Lector CDP-T7?
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Hei igjen.
Detta er gjerna litt utafor tråden,men....
eg kjører tv lyden i gjennom min Hegel og når det spelles musikk på tv,n så låter den(musikken) meget bra(fyldig og presis)slik eg likar den. Er det betre signal frå tuneren igjennom tv,n til forsterkaren en i frå Cd via Dac,en til forsterkar? Synest detta er litt merkelig.


Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Virker som om du blander lydkvalitet og klangbalanse her ducati. Klangbalansen til et enkelt produkt kan bli feil til et oppsett bestående av komponenter som totalt sett trenger en annen klangbalanse for å låte bra.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Skjønne ka du meina trur eg. ;)

Mvh

Virker som om du blander lydkvalitet og klangbalanse her ducati. Klangbalansen til et enkelt produkt kan bli feil til et oppsett bestående av komponenter som totalt sett trenger en annen klangbalanse for å låte bra.
 
Topp Bunn