Alternativ til Chromecast Audio i 2020

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Ser at Google har sluttet å produsere denne. Hadde én for noen år siden, men erfarte at det var mye tull med at den kuttet ut over wifi.
Noen som kan anbefale en tilsvarende løsning?

Må ha digital utgang, da den skal brukes på rør dac-en i stua. :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kikket her?
 

alhe

Medlem
Ble medlem
04.03.2014
Innlegg
26
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takk. Har lest de uten å bli så mye klokere. Jeg har ikke Apple, så Airplay utgår vel. Kan vel kjøre på en gammel Sonos-boks og kun bruke coax ut?
AudioCast M5 og Rasperry Pi så jeg også var nevnt.
 
S

svk

Gjest
Finnes vel egentlig ingen alternativer. Ieast m20.til 1500kr er vel det nærmeste
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hvorfor bytte ut cc audio bare fordi de har sluttet å produsere? Har 2 stk i drift her i huset og de har aldri hatt hikke til nå.. stabile som Dovregubben sjøl..
 
S

svk

Gjest
Ingen vits i det. Men cc virker ikke like bra hos alle. Cc og ios er noe herk
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Ccast krever bra nett funker fra stue til nabo stue går fint men ikke til 2dre rom lengre vekk.
Sonos er bombesikkert og feiler aldri, ikke en gang på 10 år har jeg måttet resette eller restarte. Brukervennligheten er vist gått ned i nyere varianterS installasjon

Begrenset til 65000 sanger og maks CD kvalitet
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Om jeg skulle gått over til noe annet så tror jeg at det blir å gå tilbake til bluesound..
 
S

svk

Gjest
Har ikke prøvd dette bluesound selv. Men ser bra ut og koster ikke allverden.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Node2i får jo gode skussmål.. node2 som jeg hadde likeså..

Vellydende og lettbrukt.
 
S

svk

Gjest
Ser node1 er til salgs for under 1000kr.
Fortsatt et stykke ned til CC
Men sikkert verd mer prisen om node 1 fortsatt er up to date og får oppdateringer
 
X

X186841

Gjest
Kjedet ræva av meg i går efta, så stakk på Kjell like før de stengte og kjøpte ett sånt kit.
OKdo Starter Kit Ettkortsdatamaskin
Startpakke med Raspberry 4 Model B
Startpaketet innehåller förutom Raspberry Pi Model 4 B (88181) aluminiumlåda med fläkt, nätadapter, 2x HDMI-kabel, 3x kylflänsar, minneskortsläsare samt 32 GB Micro-SD-kort med NOOBS förinstallerat.
Skrudde i sammen og la inn RoPieeeXL på SD kortet. Koblet til nettverket og 10 minutter senere var Roon endpoint og Spotify Connect i full drift.
Har hatt SOtM sMS-200 NEO, Raspberry med RoPieeeXL var betydelig raskere i bruk og ga vel så bra lyd.
 
X

X186841

Gjest
Bare ikke monter vifta, den bråker for mye. Holder seg på grei temperatur uten hvis man setter boksen på kant. Må også kobles til med kablet nettverk første oppstart. Roon gikk greit trådløst mens spotify connect trengte kablet nettverk.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
4
Trådstarter må da i tillegg til en raspberry pi ha en HAT, et kort som gir han de tilkoplinger som trengs.
Selv har jeg en Hifiberry digi+ pro på min, som gir spdif og toslink ut.
Den programvare som nevnes, ropieee, har støtte for alle de mest populære HATS. Det finnes mange fine guider, som gjør det forståelig å sette opp.

Just her om dagen la jeg på touch- display som gjør at jeg kan styre playlist i Roon
Har og bestilt en ir-dongel fra Flirc, som vil gi meg mulighet til å skippe, pause etc direkte fra fjernkontroll. Det gleder jeg meg til kommer!

Men tilbake til norske butikker:
Mener Kjell fører hifiberry. Da må man og ha kabinett tilpasset aktuell HAT.

Det finnes mange alternativer der ute. For de som ikke vil bli skitne på hendene finnes ferdige løsninger fra feks https://shop.max2play.com/en/

siden er og bra, for denhar det mest populære utvalget av hats, chassis osv.
 
S

svk

Gjest
Alt blir enklere om man har usb in på dac.
Mer å velge i.
 
X

X186841

Gjest
Kjell hadde ikke Hifiberry digi+ PRO, noe jeg egentlig ikke hadde behov for da her brukes det kun USB til DAC,n.
Ser ut som man må bestille PRO utgaven fra det store utland.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
4
Dette var en fin guide, som viser hvor greit det kan settes opp.
Selv forsøkte jeg med kabinett som var tilgjengelig på Kjell. Måtte klippe litt for å få plass til HAT, + ugunstig plassering av SPDIF-kontakten, som gjør det vanskelig med skrikende, stive kabler.

2143E7BA-B809-43F2-92BF-22A3FB58E628.jpeg


3C3C1477-E667-42B9-93B4-2DFAB4DBE471.jpeg 1FFF69F1-9A57-4104-B127-9203CF87BC93.jpeg
 
Topp Bunn