Høyttalere Alea iacta est

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
ALEA IACTA EST(loddet er kastet)
Jeg har holdt på i diy-gamet siden 1966, da jeg studerte musikk i Bergen. Det startet med kit fra danske JOSTY KIT. Har vel vært innom det aller meste, både transistorer(mest), rør og høyttalerbygg. Det var musikkinteressen som førte meg til elektronikken. Som student var lommeboka ganske slank, så det var også troen på at det var penger å spare som var en drivkraft.

I dag er alle CDene rippet og lagret på NAS. Lukas Fiskus og hans Lampizator side på nettet brakte for noen år siden sin løsning tilpasset en NAS: Lampizator Transporter. Lukas var vennligheten selv og sendte meg komplett skjema/deleliste til Transporter. En DCX 2496 som er moddet så langt det nesten er mulig overtar etter Transporter. En Copland CVA 306 moddet med NOS rør er siste ledd før utgangsforsterkerne; Musical Inovation, Goldmund Mimesis 9.1 clone og NAD208.

NADen er for øyeblikket på benken til rep etter å ha tjent meg feilfritt i 15 år. I den forbindelse blir alle større elektrolytter byttet ut.

Magnepan 1.6 er hovedhøyttaler. I mange år har jeg benyttet subwoofere(alltid to). Før jeg bygde de nåværende basstårna, hadde jeg to stykk
2 meter høye subber med to stykk NTH 1256 i hver. Det var en selvbyggerserie i LTS(Øhman) som inspirerte meg til dette bygget.
Plassmangel i forbindelse med husbytte gjorde det nødvendig å dele disse i to. Min mellomste sønn fikk overta den andre halvparten. Dessverre solgte han elementene, som fortsatt er ettertraktede og omtrent umulige å oppdrive. I og med at det lar seg kompensere i delefilteret mitt(tidsforsinkelsen), har jeg ikke hatt problemer med å få hovedhøyttaler og subber til å spille på lag.

Basstårna mine er bygd etter inspirasjon og mål etter 8xTom12, men med 10”basselementer fra KEF. Fire elementer i hver sin kasse på hver side.
Synes selv jeg har et anlegg som jeg trives godt med og som gir meg gode musikkopplevelser(det handler om). Har hørt på andre sine anlegg og besøk messer(med alle de begrensningene de har). Som oftest har jeg reist hjem vel tilfreds med hva som står og venter hjemme hos meg. En liten detalj har jeg imidlertid måttet innrømme har et forbedringspotensiale(hva, kommer).

Hvor kunne jeg hente det lille jeg savner? Mener selv det er på høyttalersiden det er å finne.
ZTX 100.49 er en høyttaler som i et par år har vakt min interesse. Gode omtaler og et syn for øye(hverken Magnepan eller basstårna kan sies å være det). Når så et eksemplar dukket opp på Sentralen i nærhet av Vikersund, ble fristelsen til en prøvelytt i Kongsberg for stor.

Jeg kunne etter kort tids lytting med medbrakt materiale konstatere at denne høyttaleren hadde mye av det jeg allerede har og et lydbilde som tiltaler meg. Det er stort, tredimensjonalt og med et dypt bassfundament. Det blir spilt på en større forsterker fra Parasound.

Ikke alt var bedre enn hjemme hos meg. Bassen gikk dypt. Gjengivelsen var litt prega av rommet (tendenser til stående bølger) og litt blafring i SEAS elementene ved høyt påtrykk . Disse problemene har jeg ikke på mine basstårn. I og med at jeg fortsatt skal kjøre aktivt har jeg stor tro på disse”problemene lar seg løse når basselementene får en kapabel (og det er NAD208) forsterker helt for seg selv. Foreløpig 1-0 til mine basstårn.

Mellomtonen er Magnepanenes store styrke. Her spilte det forbausende likt: 1-1 og uavgjort.

Men det er i toppen at ZTX drar av sted med en 1-0 seier. Den har det som jeg har savnet litt når jeg har lytta til andre gode høyttalere og sammenliknet med Magnepan. Den hadde en letthet i diskanten som jeg likte svært godt når kildematerialet var feks. fioliner(jeg lytter mye på klassisk).

Og som tidligere sagt; høyttaleren er et syn å se på, og den gir meg assosiasjoner til et Steinway flygel. De få gangene jeg har hatt muligheten til å sette meg ned ved et Steinway flygel, opplever jeg en følelse av luksus som "hever" mine usle ferdigheter som pianist( jeg er bedre på andre instrumenter). Høyttalerne vil utvilsom pynte opp på lytterommet mitt.

Foreløpig må høyttalerne stå til lagring i stua. De skal opp trappa til andre etasje, og jeg må låne meg profesjonelt utstyr for å løfte dem opp på en forsvarlig måte. De veier 70 kg og er helvetes glatte å løfte.
Det blir spennende om jeg blir fornøyd. Jeg har en god følelse så langt. ”Time will show” om dette er en fornuftig investering.

Eivind Stillingen
 
D

Dåbbel J

Gjest
Her blir det nok spennende og følge med !!

Jan Robert
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, dette verkar interessant og hyggjeleg, når hifi-veteranar fortel om sine erfaringar.
Du har altså bestemt deg for å droppe Magnepan, etter tunge vurderingar. Eg gjorde det same, og har etter kvart vorte lukkeleg med andre alternativ eg fann betre. Men eg fekk meg ein liten stuss over potensialet i prinsippet, då eg høyrde dei nye utgåvene av Eminent Technology i Horten. Veldig lovande, spør du meg. Excotic Audio i Danmark fører merket, og dei er svært gunstig prisa, samanlikna med mykje anna eg har gått og fundert på.
 
Topp Bunn