Akustikk?(underlag)

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
166
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Nokon som har innredet hifi rom,og brukt kork som underlag?Kan det vere gunstig eller fullstendig katastrofe.Nokon som har erfaring?
 

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
166
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Eg tenkte vel meir som ein slags klikkparkett
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Altså som gulvbelegg.
Har ikke gjort selv, men et vennepar av meg har på kjøkkenet. Mykt, varmt og deilig å gå på. Dette er altså rimelig tykt.
Hvordan noe slikt vil funke som "lydforbedrende" vet jeg ikke. Men ikke mye gjalling av lyd på det store kjøkkenet deres.
 

smt

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
27
Antall liker
14
hejsan Elta
Kork mattor fungerar bra akustiskt då de limmas eller teipas mot underlaget
Använder man klickgolv så är det viktigt att underlaget är helt jämnt annars så uppstår parkettresonans Det räcker med några millimeter luft mellan befintligt golv och den nya parketten
Tunna (6-7mm) laminat golv rekommenderar jag ej om de inte kan limmas direkt mot underlaget . 14-15mm parkett brukar fungera bra om man är nogrann med att få underlaget helt plant
Gjuta fast klinker eller sten golv direkt mot betongen med värmeslingor under är ett säkert sätt att slippa att rummet svänger med
Hälsningar
Matts
www.diffusor.com
 

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Innlegg
128
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
hejsan Elta
Kork mattor fungerar bra akustiskt då de limmas eller teipas mot underlaget
Använder man klickgolv så är det viktigt att underlaget är helt jämnt annars så uppstår parkettresonans Det räcker med några millimeter luft mellan befintligt golv och den nya parketten
Tunna (6-7mm) laminat golv rekommenderar jag ej om de inte kan limmas direkt mot underlaget . 14-15mm parkett brukar fungera bra om man är nogrann med att få underlaget helt plant
Gjuta fast klinker eller sten golv direkt mot betongen med värmeslingor under är ett säkert sätt att slippa att rummet svänger med
Hälsningar
Matts
www.diffusor.com
Jeg oppgraderte lytterommet med maling av panel samt legging av parkett på det gamle opplektede sponplategulvet. Det var vanskelig å få lyden bra før oppgraderingen, men vanskelig få til i etterkant også. Jeg var plaget med bl.a. flutterekko og satte inn en del Rockfon akustikkplater som tok seg av flutter og gav bedre dynamikk. Jeg trodde jeg var langt på vei i mål, men hadde mange forsterkninger i lyden og har i det siste forsøkt en del forskjellig med ulikt underlag under høytalerne (spikes, betongheller, tack-it etc). Igjen har jeg trodd at jeg var så godt som i mål, men resonanser har det fremdeles vært igjen, mer enn jeg synes jeg kan leve med. Det har etter hvert slått meg at det kanskje er parketten som svinger med. Gulvet ble ikke avrettet før parkettlegging og jeg vet at det er luft mellom parkett og underlag hist og her.

Det siterte innlegget ser ut til å kunne støtte tanken om at det er parketten som er problemet, så takk skala du ha, smt.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Torry,

Sannsynligheten for at problemet ditt skyldes at parketten svinger med er nok langt mindre enn at det er en av rommets egenfrekvenser du hører. Alle rom uten signifikante basstiltak vil ha stående bølger i større eller mindre grad og disse vil kunne være resonerende uansett hvordan rommets flater er konstruert.

Alan/X3MHC
 

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Innlegg
128
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Takk for innspill, jeg vet jeg har en temmelig stor forsterkning i øvre bassområde som jeg mer eller mindre kvalifisert tilskriver rom oder. I tillegg synes jeg det er en del interferens høyere oppe som jeg ikke vet om skyldes kobling til underlag, romvirkning eller som nevnt nå parkett som svinger.

Jeg har på lista å prøve bassfeller, skulle gjerne ha visst om det er leverandør i Stavangerområdet som har dette der jeg kan låne med hjem og prøve.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Takk for innspill, jeg vet jeg har en temmelig stor forsterkning i øvre bassområde som jeg mer eller mindre kvalifisert tilskriver rom oder. I tillegg synes jeg det er en del interferens høyere oppe som jeg ikke vet om skyldes kobling til underlag, romvirkning eller som nevnt nå parkett som svinger.

Jeg har på lista å prøve bassfeller, skulle gjerne ha visst om det er leverandør i Stavangerområdet som har dette der jeg kan låne med hjem og prøve.
Hvis det er frekvenser under 200hz som du ønsker dempet og under kontroll ville jeg kjøpt en målemikrofon først. Dette for å lokalisere hvor det største problemet ligger. Ned til ca. 200hz er det som regel kun hjørne-absorberingsplater av det som er praktisk som har effekt. Fordi de kan ha en dybde på 30-40cm på det dypeste, men heller ikke disse biter på frekvenser under 200hz.

Er problemet under shroeder (ca. 200hz) er det en ting som dominerer og det er rommet. Her hjelper ikke vanlig absorbering lengere. Har du en eller flere store peaks kan en ressonant absorber løse dette, men det koster samtidig som det er veldig skreddersydd rommet. Hvis problemet eks. er 45hz kjøper man en ressonant absorber som er effektiv på denne frekvensen. Problemet er at den ikke er effektiv for noe som helst annet, og flytter du rom som har en annen problemfrekvens på f.eks 65hz kan bruk av 45hz ressonant absorbern gjøre mer skade enn nytte. De er også ekstremt vanskelig å omsette videre på brukten.

Alternativt kan du bruke flere subber, to eller fire dersom du har et firkantet/rektangulært rom, eller tre med massiv DSP dersom du har et ulikekantet rom med flere vegger. Antall vegger spiller ingen rolle med tre-subbs metoden, men denne er komplisert og kostbart. To og fire-subbs metoden i et rektangulært rom er bare kostbart, og DSP er en fordel til denne metoden også men ikke en absolutt nødvendighet.

Under 200hz er skrift merket i fet i alle tilfeller veien å gå. Mitt tips er at man i alle tilfeller leser seg opp på multiple subwoofer temaet før man gjør innkjøpene. F. Toole har en fin bok som heter Sound Reproduction - Loudspeakers & Rooms som har sidevis med info om temaet. Å investere tid i å lese og forstå kapitlene om bass i små rom fra denne boken, er trolig den beste investeringen for god bass du kan gjøre.
 
Topp Bunn