Akustikk tiltak i mitt rom. Trenger tips

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Hei,

    Trenger litt tips til akustikk tiltak i min stue. Noen som har tips til hva og hvor?

    Setter pris på alle tips :)

    Legger ved bilder av stue samt en dårlig skisse:

    IMG_1859.jpg
    Skisse av stue.jpg
    IMG_1699.jpg
    IMG_1700.jpg
    IMG_1702.jpg
    IMG_1703.jpg
    IMG_1704.jpg
    IMG_1705.jpg
    IMG_1706.jpg
    IMG_1707.jpg
    IMG_1858.jpg
    IMG_1857.jpg


    På forhånd takk!

    Mvh.
    Jarle
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg vil startet med å dele hvor og hvilke tiltak (størrelse/dybde osv.) du kan utføre. Regner med det er begrenset. Noe av de viktigste områdene å gjøre noe med her vil være steder som kanskje ikke er aktuelle for deg av praktiske grunnen. Nemlig høyre sidevegg og tak mellom høyttaler og sitteposisjon.
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Bjørn ("Orso"): Er litt usikker på den første setningen din, jeg har ingen kunnskap om akustikk. Så vet ikke hvor jeg skal begynne. Men ja, er jo en del begrensinger i måten rommet er og med det interiøret og bruken den er beregnet til. Men vil prøve og gjøre noen små og gode tiltak.

    Hva konkret ville du gjort med tak mellom høyttaler og lytteposisjon samt den døra på høyre side med glassene i hvis det var den du tenkte på? Eller mente du veggen med skjenk og speil?

    På forhånd takk :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Hva med og ha tv/stereo i andre enden av rommet og spisestue der hvor stereo er i dag. Teppe på gulvet, planter og noe dempe materiale på vegg/tak.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fra høyre vegg/terrassedør får du siderefleksjoner fra begge høyttalerne:
    rear wall.gif


    Disse er spesielt viktig å gjøre noe med både fordi de kommer kort tid etter direktelyden og fordi du har ikke slike refleksjoner fra venstre side og da blir det en ubalanse i lydbildet. Problemet her er at det kommer i konflikt med døren, men noen flyttbare akustiske absorbenter på hjul/bein kan jo fungere kanskje.

    Taket mellom høyttalerne og sitteposisjon ville jeg ha dempet med bredbåndet absorpsjon. Problemet her er lampene, men kanskje du kan gjøre noe i deler av området.

    Regner med du ikke kan gjøre tiltak på bakvegg hvor det er vindu og spisebord.
    Da er det evt. frontvegg igjen (vegg bak høyttalerne). Her vil min anbefaling være bassdemping og muligens kombinert med bredbåndet diffusjon (TVen tar såpass mye plass at effekten av diffusjon blir nok begrenset).
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.490
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det første en må tenke på er i grunnen hvilken problemer du har siden du trenger akustiske remedier? :)

    mvh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Samme tanke slo meg, snu det trill rundt.
    Så litt overmøblert ut rundt anleggert.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det første en må tenke på er i grunnen hvilken problemer du har siden du trenger akustiske remedier? :)

    mvh
    Mye er i stor grad velkjent allerede og man ser det tydelig utifra bilder og høyttalerne. De områdene som jeg har nevnt vil være med å skape betydelig forvrengning uavhengig om man vet om det eller ikke. Slikt utgjør i grunnen mer enn noe annet.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.490
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det første en må tenke på er i grunnen hvilken problemer du har siden du trenger akustiske remedier? :)

    mvh
    Mye er i stor grad velkjent allerede og man ser det tydelig utifra bilder og høyttalerne. De områdene som jeg har nevnt vil være med å skape betydelig forvrengning uavhengig om man vet om det eller ikke. Slikt utgjør i grunnen mer enn noe annet.
    Ikke helt enig, her KAN det være mye som kan gjøres i oppsettet og trådstarter har ikke kommet med en forklaring hva som er problemet enda? Alt handler ikke om akustikk og det er mange ganger vanskelig å få til i en stue pga møblerering og andre ting.

    mvh
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Singh: Takk for tips, men stereo blir stående der det står. Kan vinkle eller flytte det annerledes fra veggen. Men vil ikke gjøre mer enn det.

    Bjørn ("Orso"): Når det kommer til den døren ut til terrassen, hadde andre typer gardiner hjulpet? Noen typer som er og anbefale evt? Hvor selges det evt. slike akustiske absorbenter på stativ/hjul?

    Når du snakker om bredbåndet absorpsjon, er det absorbent plater du tenker på som skal limes/skrues opp i tak?

    Når det kommer til plater bak tv, tenker du kun bak tv eller hele vegg med høyttaler og? Hvordan kan noe sånt se ut? Annen hver med bass/absorbent eller hvordan tenker du?

    Motoren: Tenkte først og frem at jeg ikke har det optimalt slik jeg har det nå, er nok mange ting som kan forbedres. Og sikkert mange feil. Akkurat hva tør jeg ikke og si. Da jeg ikke har hørt forskjellen fra mitt rom til et "optimalt" rom.

    Steinost: På hvilken måte er det overmøblert? Er det den ene sofaen og stolen som må bort, er det plantene på siden av høyttalere du tenker?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det første en må tenke på er i grunnen hvilken problemer du har siden du trenger akustiske remedier? :)

    mvh
    Mye er i stor grad velkjent allerede og man ser det tydelig utifra bilder og høyttalerne. De områdene som jeg har nevnt vil være med å skape betydelig forvrengning uavhengig om man vet om det eller ikke. Slikt utgjør i grunnen mer enn noe annet.
    Ikke helt enig, her KAN det være mye som kan gjøres i oppsettet og trådstarter har ikke kommet med en forklaring hva som er problemet enda? Alt handler ikke om akustikk og det er mange ganger vanskelig å få til i en stue pga møblerering og andre ting.

    mvh
    Hvordan mener du at stor kamfiltereffekt som skaper markante tonale forskjeller og refleksjoner som går utover tydelighet og klarhet i stort omfang ikke skal være et problem? Det er jo der når man ikke har behandlet disse overflatene med spredningsmønster fra slike høyttalere.
    Nå er vi på akustikkhjørnet og trådstarter spør om råd til forbedring av nettopp akustikken.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jakey:
    Gardiner demper bare de aller øverste frekvensene og hjelper stort sett bare på å redusere flutterekko. Det vil med andre ord ikke behandle så mye av frekvensspekteret til refleksjonene. Man trenger mer bredbåndete absorbenter for et virkelig godt resultat (hvis dette er praktisk mulig). Evt. hybdrid produkter som demper og diffuserer hvis man foretrekker det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende bildet lyver, men en sofa foran ht er vell ikke å foretrekke.
    Høyre ht står jo nesten helt inne i hjørnet, ikke en heldig plasering.
    Den andre står med masse luft på siden.
    Det bør være en hvis symmetri der ht står.
    Ikke vondt å få. Litt mer ut på gulvet.
    Er jo en evig jakt å finne passeringer, men ved å laste ned REW på pc og kjøpe en Umic1 finner mann ut mye.
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Bjørn ("Orso") Ok, skjønner. Har du link eller bilde av de forskjellige typene du nevner? Bredbåndete absorbenter og de hybrid produktene?
    steinost Du ser riktig at sofaen blokkerer for den nederste bassen. Har en god utfordring med stuen, men er ikke så mye og gjøre med det. Derfor jeg vil prøve og gjøre så godt som til en overkommelig penge. Takk for tips med REW. Vurderer minidsp shd for og forhåpentlig få litt bedre lyd med rom korrigering.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn