Akustiker Oslo / Akershus ?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Kjenner noen til en akustiker som tar konsultasjon i private hjem ?

Det gjelder et vanlig hus med uvennlig akustikk i stue / kjøkken, men hvor eierne ikke ønsker å lasse på med tepper, bilder og stæsj, - altså ikke audiofilo nevrosa, høyttaler plassering og bassfeller.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tror en akustiker vil få vanskelige arbeidsvilkår om de ikke en gang vil ha tepper og bilder.
Minimum i et nakent og vanskelig rom må da være "akustiske bilder" og plassbesparende "usynlige" bassfeller, men de koster litt.
Da vil det i alle fall ikke se ut som et studio, det må man kunne leve med.

Jeg har bodd i en leilighet med nakne vegger i noen år nå og det gjør det nesten umulig å nyte musikk.
Tiltak iverksettes ila. 2016.

F.eks. Lyd & Akustikk som holder til i Bergen kan konsulteres pr. email og har vel noen remedier som kan gli ganske usynlig inn i miljøet.
B
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kjenner noen til en akustiker som tar konsultasjon i private hjem ?

Det gjelder et vanlig hus med uvennlig akustikk i stue / kjøkken, men hvor eierne ikke ønsker å lasse på med tepper, bilder og stæsj, - altså ikke audiofilo nevrosa, høyttaler plassering og bassfeller.
Dette er jo en jobb som ikke lar seg utføre.
Når du ikke ønsker å gjøre noen forandringer i hjemmet er det kun romkoriggering som kan gi deg noe forbedring.
Det er fysiske lover innen dette som gjør at ting må forandres på for å få det til.
Det blir jo bortkastede penger å få en til å komme som du skal fortelle att jeg ikke ønsker å gjøre noe ting.
Men du skriver jo lasse på, mener du att noe kan gjøres?
Hvis noe kan gjøres er første refleksjon det viktigste.
Det er ikke noe vei utenom for å få til dette. harde glatte flater er ikke til å høre musikk.
Slik er det bare, når du først havner i akustikk fella er det vanskelig å komme ut av den:)
Men det er jo mellomting mellom oss som er blitt gale og normale mennesker;)

Steinar.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Ser det kan misforstås det jeg skrev. Jeg mener man vil unngå å dynge ned gulv og vegger med bilder og tepper på måfå eller dytte svære bassfeller i industrigrått i et hjørne. Det er ikke snakk om å tviholde på en misforstått såkalt minimalistisk stil selv om huset er moderne linjerent.
Tanken var mer å 1) være sikker på hvor problemet ligger (tror det er mer enn litt nakne vegger) slik at man gjør rett kombinasjon av demping av de rette frekvensene og diffusjon, og 2) finne målrettede tiltak som kan integreres i rommet. Om nødvendig innbygd demping, kanskje plassbygde hyller, endring av tak. Altså tiltak som koster litt, men da vil man være sikker på at man gjør det rette...ikke prøve seg frem.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
De gale har det godt;)
Kjenner noen til en akustiker som tar konsultasjon i private hjem ?

Det gjelder et vanlig hus med uvennlig akustikk i stue / kjøkken, men hvor eierne ikke ønsker å lasse på med tepper, bilder og stæsj, - altså ikke audiofilo nevrosa, høyttaler plassering og bassfeller.
Dette er jo en jobb som ikke lar seg utføre.
Når du ikke ønsker å gjøre noen forandringer i hjemmet er det kun romkoriggering som kan gi deg noe forbedring.
Det er fysiske lover innen dette som gjør at ting må forandres på for å få det til.
Det blir jo bortkastede penger å få en til å komme som du skal fortelle att jeg ikke ønsker å gjøre noe ting.
Men du skriver jo lasse på, mener du att noe kan gjøres?
Hvis noe kan gjøres er første refleksjon det viktigste.
Det er ikke noe vei utenom for å få til dette. harde glatte flater er ikke til å høre musikk.
Slik er det bare, når du først havner i akustikk fella er det vanskelig å komme ut av den:)
Men det er jo mellomting mellom oss som er blitt gale og normale mennesker;)

Steinar.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
1) være sikker på hvor problemet ligger (tror det er mer enn litt nakne vegger) slik at man gjør rett kombinasjon av demping av de rette frekvensene og diffusjon
Om du har tilgang til målemikrofon og programvare er det ikke vanskelig å måle selv.
Med målinger og nøyaktige plantegninger vil jeg tro du kan få hjelp pr. telefon/epost/brevdue, og her på HFS.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Ser det kan misforstås det jeg skrev. Jeg mener man vil unngå å dynge ned gulv og vegger med bilder og tepper på måfå eller dytte svære bassfeller i industrigrått i et hjørne. Det er ikke snakk om å tviholde på en misforstått såkalt minimalistisk stil selv om huset er moderne linjerent.
Tanken var mer å 1) være sikker på hvor problemet ligger (tror det er mer enn litt nakne vegger) slik at man gjør rett kombinasjon av demping av de rette frekvensene og diffusjon, og 2) finne målrettede tiltak som kan integreres i rommet. Om nødvendig innbygd demping, kanskje plassbygde hyller, endring av tak. Altså tiltak som koster litt, men da vil man være sikker på at man gjør det rette...ikke prøve seg frem.
Send en pm til orso her på forumet da for du hjelp og kan du også bestemme prisen til en viss grad. Ser for meg at det er andre tiltak som fungerer bedre enn å bygge om taket. Akustikkbehandling er ikke svært komplisert og det finnes mye kunnskap blandt trådene her hfs for de som ønsker enkle grunnleggende tiltak som alltid fungerer til det bedre :)
 
Topp Bunn