Aktive studiomonitorer vs stativhøttalere

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
Hei folkens!

Hadde for et par dager siden en tråd om nedskalering som hadde gått for langt.
jeg sitter nå og prøver å finne løninger som ikke koster hus og hjem men som kan fungere langsiktig.
Kom over disse: http://www.focalprofessional.com/en/products/solo6Be.html

Hva med en signalkilde med volumkontroll rett inn i disse???
Hva menes med " Nearfield"-høyttalere? funker de på 5 m?
Noen meninger og erfaringer?

(Stereoanlegget står i en stue på ca 40kvm)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Aktive studiomonitorer.

Hvilket prisområde tenker du?
5 m. (lytteavstand høres veldig langt unna ut, og) er ikke "nearfield". Et sted mellom 1 - 3 m.? Rommets akustiske egenskaper får stadig større innvirkning på lydbildet ut over denne avstanden. Romkorrigeringsløsninger blir hyppig anbefalt når lytteavstanden blir stor.
Hvilken signalkilde har du, forresten? Generelt tror jeg du kan få mye godlyd med en sånn løsning som du skisserer. Selv har jeg erfaring med et par aktive Dynaudio med forforsterker og ekstern dac. Funker fint det. Aktive Focal har jeg aldri hørt, men jeg kan glatt anbefale Dynaudio og Adam. Spørs litt hva du er ute etter.
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
Aktive studiomonitorer.

atonal skrev:
Hvilket prisområde tenker du?
5 m. (lytteavstand høres veldig langt unna ut, og) er ikke "nearfield". Et sted mellom 1 - 3 m.? Rommets akustiske egenskaper får stadig større innvirkning på lydbildet ut over denne avstanden. Romkorrigeringsløsninger blir hyppig anbefalt når lytteavstanden blir stor.
Hvilken signalkilde har du, forresten? Generelt tror jeg du kan få mye godlyd med en sånn løsning som du skisserer. Selv har jeg erfaring med et par aktive Dynaudio med forforsterker og ekstern dac. Funker fint det. Aktive Focal har jeg aldri hørt, men jeg kan glatt anbefale Dynaudio og Adam. Spørs litt hva du er ute etter.
De koster 7949.- nye i Norge (!) http://www.fotophono.no/lyd/products.aspx?intshopcmd=&group=2915143&prod=2915242
Har ingen signalkilde nå så jeg må sikkert få noen tips der også. :p
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.121
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
nærfelt er nærfelt det vil si opp til 1 meter...du bør også kjøpe en volumkontroller..finnes mange av de både pro og ikke pro, med eller uten dac.
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
NEVATON skrev:
du bør også kjøpe en volumkontroller..finnes mange av de både pro og ikke pro, med eller uten dac.

Hvor?
Hvilke merker?
Helst ikke pro...
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.121
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
det spørs....gjelder bare en stereo kilde ..finnes det mange passive eller aktive volumkontrollere.

hva med

SM Pro Audio MPatch 2 Monitor Controller?
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
NEVATON skrev:
det spørs....gjelder bare en stereo kilde ..finnes det mange passive eller aktive volumkontrollere.

hva med

SM Pro Audio MPatch 2 Monitor Controller?
Den ser ikke dum ut.
Men for å minimere kablinga og antall komponenter, finnes det noen cd-spillere (ikke grisedyre) med innebyggd preamp?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.467
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Studiomonitorer og PA-høyttalere blir alltid priset per stk.
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
C. Alshus skrev:
Studiomonitorer og PA-høyttalere blir alltid priset per stk.
crap :mad:

Men mulig jeg må se/høre om det er sammenlignbart med likt priset stativhøyttalere.
Har vel andre ting å ta hensyn til også (forsterkereog kabler osv.) men kansje en pekepin på om det er noe vits i å lete etter en spiller med preamp og sånn.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Men det finnes jo svært mange forskjellige aktive studiomonitorer, så noe burde det være mulig å finne.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.467
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Du har ikke tenkt tanken: Får jeg virkelig Beryllium diskant(som man må helt opp i Electra-serien for å få på forbrukerhøyttalerne), dedikert 100w + 150w forsterker for 3800 kroner per stk?

Hva med Adam audio? A5. De ligger på omtrent 6000,- paret.


 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Disse er et prisgunstig alternativ:

http://www.myhrbraaten.no/product_i...cts_id=1196&osCsid=5dv8024s0gikvhc6qeg0d0oo80

Ettersom stuen er såpass stor, så kunne du også vurdere å gå opp i størrelse, for eksempel til PM 2, men det kommer selvfølgelig helt an på hva de skal brukes til.

Jeg har noen mindre monitorer i samme serie til pc-bruk og er mildt sagt positivt overrasket over hva de presterer i forhold til pris. Varm anbefaling.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Gå hit: http://www.procom.no til "studioprodukter" og "monitorer".

Her koster Adam A7, som er en sinnsykt bra monitor 8500,- for paret.
Her vil du også finne en mengde andre aktive monitorer som har det til felles at de har et utrolig pris/kvalitet forhold man ikke finner noe sted innen hifi.

Så skal det også nevnes at utrykket "WAF" er totalt ukjent hos designerene av disse boksene.
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
C. Alshus skrev:
Du har ikke tenkt tanken: Får jeg virkelig Beryllium diskant(som man må helt opp i Electra-serien for å få på forbrukerhøyttalerne), dedikert 100w + 150w forsterker for 3800 kroner per stk?
Tenkte ikke akkurat i de baner men... :-\
jeg må jo indrømme at de så/ser billige ut uansett... men jeg nekter ikke for at jeg tenkte "hey detta er jo for godt til å vere sant!"

Hva tror dere a?
Er det muligheter selv om de koster 16000 for paret, kontra forsterker og "vanlige" stativhøttalere til ca samme totalpris?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
trex skrev:
...Adam A7, som er en sinnsykt bra monitor...
Adam A5 blir testet i siste High Fidelity (Nr. 8 2008) med svært bra resultat.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.467
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Med aktive høyttalere får du forsterkere som er utviklet til elementene, du slipper delefilter som spiser effekt og koster penger og du slipper høyttalerkabler.
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
C. Alshus skrev:
Med aktive høyttalere får du forsterkere som er utviklet til elementene, du slipper delefilter som spiser effekt og koster penger og du slipper høyttalerkabler.
Ja. Så du mener det er både penger å spare og lydmessige fordeler?

Er dette en enkel måte å få OK/bra lyd, uten mange komponenter og matching?

Eller hvis man bruker samme totalsum (som aktive høttalere og en spiller som har preamp) på "vanlige" komponenter vil man bli mer fornøyd? (bedre resultat lydmessig) Dette har sikkert noe med hobbyaspektet også, men nå tenker jeg resultat...

Dette er noe jeg vil høre deres meninger om.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har ett par musikervenner som har Genelec 8250A og 7060B koblet opp mot 42tommer LCD på stuene sine.
Låter ikke dårlig for å si det mildt. Rett og slett moro å høre både musikk og film.

Han ene har en stue på ca 45kvm og har stor takhøyde midt på langsetter rommet.
Nada problem med for lite guffe for å si det slik.

Men så er det dette med finesse da.......
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
emotikon skrev:
Har ett par musikervenner som har Genelec 8250A og 7060B koblet opp mot 42tommer LCD på stuene sine.
Låter ikke dårlig for å si det mildt. Rett og slett moro å høre både musikk og film.

Han ene har en stue på ca 45kvm og har stor takhøyde midt på langsetter rommet.
Nada problem med for lite guffe for å si det slik.

Men så er det dette med finesse da.......

ja finesse... jeg er jo like glad i eksklusiv byggekvalitet som de fleste og jeg veit at Genelec er verdensstandarden innen studiomonitorer men det er ikke altid form og funksjon henger like godt sammen som i de råeste hi-end hifi produktene eller sågar hi-end biler osv.
Men jeg prøver å la hi-end være hi-end og sikte meg inn på noe som fungerer i min stue, og da er vel ikke eksklutivitet og finesse det som har høyest pri.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.242
Antall liker
3.467
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hvorfor skal ikke studiomoniterer ha finesse?

Bruker du en gitt sum på aktive monitorer og lange signalkabler eller forsterker/høyttalerkabler/passive høyttalere, tror jeg ikke du taper noe på studiomonioroppsettet.

Men jeg kan være i feil kålåker nå.
 

metallica

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
C. Alshus skrev:
Tenkte på lydmessig finesse, jeg.

Ikke finish.
Det er nettopp det jeg vil ha på en ujålete måte som gir hakeslepp lydmessig.
og jeg tror/håper nok ikke aktive studiomonitorer står lydmessig tilbake for "vanlige" stativhøyttalere med samme fysiske mål og kvalitet.

men det er derfor vi snakker kålåkere her. jeg har ikke peiling på dette.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
metallica skrev:
C. Alshus skrev:
Tenkte på lydmessig finesse, jeg.

Ikke finish.
Det er nettopp det jeg vil ha på en ujålete måte som gir hakeslepp lydmessig.
og jeg tror/håper nok ikke aktive studiomonitorer står lydmessig tilbake for "vanlige" stativhøyttalere med samme fysiske mål og kvalitet.

men det er derfor vi snakker kålåkere her. jeg har ikke peiling på dette.
Den eneste måten du kan bli mer sikker i din sak på er å lytte litt rundt. Ta en tur til Prolyd i Oslo, f.eks., og sjekk ut Adam, Dynaudio, Genelec osv. osv. De har et helt kurant lytterom der borte.

og jeg tror/håper nok ikke aktive studiomonitorer står lydmessig tilbake for "vanlige" stativhøyttalere med samme fysiske mål og kvalitet.
Studiomonitorer står ikke lydmessig tilbake for "vanlige" ht. 8)
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
atonal skrev:
Studiomonitorer står ikke lydmessig tilbake for "vanlige" ht. 8)
Det kan jeg skrive under på, det finnes knapt en billigere måte å få knallbra lyd i heimen på. Men den eneste måten å bli overbevist på, er å ta med deg
favorittmusikken til nærmeste Profflyd-sjappe og teste.
De har ofte litt forskjellig signatur eller bruksområde, noen er beregnet for små rom, mens andre er beregnet for større og/eller mer dempede rom.

Så prøv og bli overbevist!
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Å du store allmektige!

Dette hadde vært noe til hjemmestudioet!

Måtte riktignok utvidet med 100m2, men ellers perfekt ;D.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
BHO skrev:
Disse Air 20 burde være noe å strekke seg etter. Ser ikke værst ut heller. ;)

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,28668.0.html

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=534

Ikke ofte sånt noe er til salgs brukt. ;)
AIR 20 er ordentlig fete saker, ja. Fant forøvrig dette på finn.no, 5.0 system med 3 stk AIR 25 og 2 stk AIR 20 ;D
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15288215&sid=xz3cabqBik-953618&WT.svl=Link
Det er nok samme selger ja, men det opplyses jo at det ikke nødvendigvis må selges samlet. ;)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Noen som kjenner til SAMSON Rubicon R5a? virker jo på det nærmeste påfallende billig.
4100 pr. par hos ljosland på Notodden. Den er dog påtalbart styggere enn adam a5 i hvit utførelse :p Den har waf-gjeld, til tross forbeskjeden størrelse.


Aktiv studiomonitor med Ribbon HF-drivere som gir en forvrengningsfri, nøytral lyd med bred spredning hvilket gir bedre stereoperspektiv

Pris er pr par



• 2" velocity ribbon HF-driver

• 5" LF-driver med Butyl Surround

• 50W LF / 25W HF

• 4-veis HF nivåkontroll

• 1/4" stereojack- og RCA-innganger

• Godt avstemt bassreflekskonstruksjon
 

Vedlegg

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei,

Har hørt følgende monitorer i samme oppsett,Dynaudio BM5A, Adam A7 og Genelec 8030A.Gjør oppmerksom på at mine opplevelser av de ikke må
oppfattes som noen 'fasit',og er mine SUBJEKTIVE opplevelser.
Dynaudio syntes litt mørke i klangen med litt tilbakeholden øvre mellomtone/diskantgjengivelse.Oppfattet denne til å strekke seg lengst nedover.
Adam A7 virket som å ha mest energi oppover uten at det ble slitsomt.Dog virket den øvre gjengivelsen å være litt 'uryddig'.Det var dermed den øvre delen av toneområdet som stakk seg frem og de nedre frekvenser ble dermed 'litt borte'.
Genelec var den som totalt sett hadde den beste gjengivelsen.Klar ryddig diskant/øvre mellomtone og brukandes nedover.Den framsto som mest homogen av de tre.
Dessuten så vil jeg våge den påstand at alle disse tre vil ha meget godt av subwoofer hjelp.Da får de et bedre fundament og lydbildet blir vesentlig mye større.
Ulempen er selvfølgelig at dette trekker prisen opp en god del.
Fikk også låne Genelec 8030A hjem og testet den med og uten sub.Genelecen ble testet sammen med en Dynamic Precision 7.3 passiv preamp og en SB3.Da ble det et prisgunstig og vellydende alternativ.Et ryddig og veldefinert lydbilde med en godt definert og presis bass.Kan således være et alternativ for de som ikke vil ha inn ei basskasse.
Til slutt vil jeg hevde at ikke noe av dette er i nærheten av å være et high-end alternativ.Mener at oppløsningen er alt for dårlig til det,men velspillende og velklingende tror jeg alle vil være.
Som sagt mine personlige oppfatninger og mitt skjønn.Har stor forståelse for at andre både vil og kan mene noe annet.

mvh
 
R

RoDa

Gjest
metallica skrev:
Hva menes med " Nearfield"-høyttalere? funker de på 5 m?

(Stereoanlegget står i en stue på ca 40kvm)
Hei

Jeg har ikke lest dine andre tråder angående nedskalering, men prøver meg på etpar kommentarer likevel.....

Har du 5 meters avstand til (og mellom?) høyttalerne?
Da vil jeg mene at studiohøyttalere ikke er veien å gå, i alle fall hvis vi ser bort fra Abbey Road sine 801 og lignende.

For en slik lytteavstand vil du trenge både forsterker og høyttalere som flytter luft, og du trenger et rom som spiller på lag med høyttalerne da det blir noen refleksjoner på lyden sin vei fra høyttalere til deg. :)
Dersom du har mulighet til å ommøblere slik at avstanden blir ca 2 meter så kan du begynne å se på aktive monitorer og stativhøyttalere.

Det kan også være en ide å tenke på hvilke akustiske forhold høyttalerne er ment å fungere i.
Vanlig norsk stue og lydstudio sine kontrollrom er ikke nødvendigvis så sammenfallende. ;)

Lykke til videre i jakten, spennende vinkling du har!

R
 
R

RoDa

Gjest
bluesman skrev:
Til slutt vil jeg hevde at ikke noe av dette er i nærheten av å være et high-end alternativ.Mener at oppløsningen er alt for dårlig til det,men velspillende og velklingende tror jeg alle vil være.
Tror de aller fleste er enige i dette.
Det mer interessante er jo om disse vil konkurrere med tilsvarende priset høyttaler-forsterker kombinasjon.

R
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Bluesman: Blir ikke en passiv pre med lange strekk en suboptimal løsning for en slik monitor som er konstruert for å spille sammen komponenter med proffstandarder? Der er det så vidt jeg vet ikke vanling med passive løsninger.

Mvh
Sniff
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Bluesman: Blir ikke en passiv pre med lange strekk en suboptimal løsning for en slik monitor som er konstruert for å spille sammen komponenter med proffstandarder? Der er det så vidt jeg vet ikke vanling med passive løsninger.

Mvh
Sniff
Det kan vel være at det ikke er optimalt.Testet selv med 2m signalkabel og det spillte meget bra.Så får vel heller spørsmålet bli hvor lange strekk som skal til
før det ev. går ut over gjengivelsen.Og som sagt en ganske prisgunstig løsning!

mvh
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
RoDa skrev:
bluesman skrev:
Til slutt vil jeg hevde at ikke noe av dette er i nærheten av å være et high-end alternativ.Mener at oppløsningen er alt for dårlig til det,men velspillende og velklingende tror jeg alle vil være.
Tror de aller fleste er enige i dette.
Det mer interessante er jo om disse vil konkurrere med tilsvarende priset høyttaler-forsterker kombinasjon.

R
Morsomt det der med lyd, gitt, og vi har tydeligvis veldig forskjellige erfaringer. Grunnen til at jeg i sin tid valgte studiomonitorer var opplevelsen av musikk med mer klarhet, detaljering og presisjon, dybde og dynamikk i lydbildet, sammenlignet med de hifi-ht. jeg sammenlignet med. Nå har jeg langt i fra mye erfaring med hverken studiomonitorer eller hifi-ht., men det generelle inntrykket jeg sitter igjen med er at studiomonitorer av god kvalitet generelt gir bedre lyd - ut fra mine preferanser (se over). Hvis eller når jeg oppgraderer anlegget en gang i fremtiden vil jeg - ihvertfall pr. i dag - først undersøke markedet for studiomonitorer.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Godt med mangfold og ulike oppfatninger,erfaringer osv.Dette gir vel god grobunn for diskusjoner og erfaringsutvekslinger uten at noen skal kunne behøve å si at det 'finnes kun en sannhet'. ;)

mvh
 
Topp Bunn