Aktive studiomonitorer vs stativhøttalere

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Heller ikke i proffverdenen får man "high-end" til pølse-priser, men jeg mener at man for f.eks. 10 tusen norske kroner, får adskillig mer og bedre lyd hvis man kjøper aktive studiomonitorer enn hvis man skal kjøpe et par høyttalere og forsterker. Man slipper i tillegg kabler, og man er sikker på at forsterkeren er godt tilpassset høyttalerne.

Nå har vel bluesman rett i at de fleste nærfeltmonitorer trenger en sub i et litt større rom. De er jo designet for å være rett foran lydteknikeren og går sjelden spesielt lavt ned.
Man bruker egne fullfrekvens-systemer for endelig lytting på miks som regel.
 
R

RoDa

Gjest
atonal skrev:
RoDa skrev:
bluesman skrev:
Til slutt vil jeg hevde at ikke noe av dette er i nærheten av å være et high-end alternativ.Mener at oppløsningen er alt for dårlig til det,men velspillende og velklingende tror jeg alle vil være.
Tror de aller fleste er enige i dette.
Det mer interessante er jo om disse vil konkurrere med tilsvarende priset høyttaler-forsterker kombinasjon.

R
Morsomt det der med lyd, gitt, og vi har tydeligvis veldig forskjellige erfaringer. Grunnen til at jeg i sin tid valgte studiomonitorer var opplevelsen av musikk med mer klarhet, detaljering og presisjon, dybde og dynamikk i lydbildet, sammenlignet med de hifi-ht. jeg sammenlignet med. Nå har jeg langt i fra mye erfaring med hverken studiomonitorer eller hifi-ht., men det generelle inntrykket jeg sitter igjen med er at studiomonitorer av god kvalitet generelt gir bedre lyd - ut fra mine preferanser (se over). Hvis eller når jeg oppgraderer anlegget en gang i fremtiden vil jeg - ihvertfall pr. i dag - først undersøke markedet for studiomonitorer.
Det som bluesman skriver, og jeg sier meg enig i, er nok mer i retning av at aktive studiomonitorer ikke er hi-end.
Med hi-end mener jeg det beste der ute, normalt type mer kostbart enn de fleste av oss kan ta oss råd til.
Når det gjelder mer betalbar hifi så er det sannsynligvis mer likeverdig. Spesielt hvis ens preferanser er i tråd med hvordan studiohøyttalere spiller.

De aspektene du beskriver er typisk hva jeg erfarer med modeller fra den leverandøren du har valgt på høyttalere, også på deres hjemmehøyttalere.
Ikke alles cup of tea, men jeg liker det.
Jeg har ikke erfaring med ekte studiomonitorer, det hadde vært interessant å høre noen slike etterhvert.

R
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Klein + Hummel. Det var disse gutta som først begynte med aktive proff monitorer tilbake i 1967...
F.eks K+H O 410 Active.


Dette er en ... kapabel aktiv høyttaler. Ikke akkurat billig selvsagt. (3 tusen pund stykket? )
Dette er proff "high-end" ...
Denne modellen klarer seg forsåvidt uten sub... :D

mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.486
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Imperial, har du lest trådstarter ønsker?

Han synes 15000,- paret er for mye.


Men K+H er sikkert bra saker. I likhet med Genelec, Adam, ATC, MeyerSound, JBL, Focal.



Så ATC P4 som du nevnte et annet sted. Stilig forsterker.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det var tanke på noe mer langsiktige saker her skjønte jeg. Langsiktig = kan hende man må spare seg opp litt...
Stuen var på 40 kvadrat... da trenger man en liiit større høyttaler enn det tråd starter har tenkt på, synes jeg da.
Mitt forslag er ganske fremtidsrett og da.

Joda, budsjett er en ting, det man får for dette er jo selvsagt bra saker, det er ikke det.
Å nevne at om man ønsker seg en aktiv studio høyttaler og skal "ta i litt" også for fremtiden...
Da nevnte jeg den jeg tenkte meg kunne være bra.
Jeg baserer meg på at det er musikkprodusenter som har byttet ut sine esoteriske highend stativhøyttalere med disse K+H høyttalerene fordi de rett og slett låt bedre.

Her har man amp + høyttaler + mulighet for digital input modul og fremtidig roomcorrection og eller ekstern delefilter manipulering og plasseringskompensasjon i en pakkeløsning fra en produsent som jeg kan kan se for meg
er ett godt valg.

Prisen ble noe høyere ja. Men det er da verd å nevne de lell syntes jeg.

Hm... skulle jeg sutret litt ekstra nå så... "det er andre som nevnte mye dyrere saker her..." ;D

mvh (sniff...)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Imperial skrev:
Det var tanke på noe mer langsiktige saker her skjønte jeg. Langsiktig = kan hende man må spare seg opp litt...
Stuen var på 40 kvadrat... da trenger man en liiit større høyttaler enn det tråd starter har tenkt på, synes jeg da.
Mitt forslag er ganske fremtidsrett og da.

Joda, budsjett er en ting, det man får for dette er jo selvsagt bra saker, det er ikke det.
Å nevne at om man ønsker seg en aktiv studio høyttaler og skal "ta i litt" også for fremtiden...
Da nevnte jeg den jeg tenkte meg kunne være bra.
Jeg baserer meg på at det er musikkprodusenter som har byttet ut sine esoteriske highend stativhøyttalere med disse K+H høyttalerene fordi de rett og slett låt bedre.

Her har man amp + høyttaler + mulighet for digital input modul og fremtidig roomcorrection og eller ekstern delefilter manipulering og plasseringskompensasjon i en pakkeløsning fra en produsent som jeg kan kan se for meg
er ett godt valg.

Prisen ble noe høyere ja. Men det er da verd å nevne de lell syntes jeg.

Hm... skulle jeg sutret litt ekstra nå så... "det er andre som nevnte mye dyrere saker her..." ;D

mvh (sniff...)
Jeg er kun en liten bjørn med svært liten forstand, så nå henger jeg ikke helt med her... ???

undrende Sniff,
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
???

Enkel forklart.
Det er meg fortalt, av produsenter av musikk (holder til i det glade utland) at K+H er riktig så gilde greier
om man skal ha seg en proff monitor, som er aktiv og som også skal funke som "high-end" annlegg attåt.
K+H er derimot ikke billige...

Vart det enkla nuh... ? Brum brum...
Ja. Den Dyn Air 20 der er også noe som virket bra... 10 toms bass vøtt! Må ha såpass, om man ikke skal ha sub da!

Mvh
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Event ASP8 bør være et rimelig alternativ til stativhøyttalere og separate forsterkere.
 

Vedlegg

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Imperial skrev:
???

Enkel forklart.
Det er meg fortalt, av produsenter av musikk (holder til i det glade utland) at K+H er riktig så gilde greier
om man skal ha seg en proff monitor, som er aktiv og som også skal funke som "high-end" annlegg attåt.
K+H er derimot ikke billige...

Vart det enkla nuh... ? Brum brum...
Ja. Den Dyn Air 20 der er også noe som virket bra... 10 toms bass vøtt! Må ha såpass, om man ikke skal ha sub da!

Mvh
Ingen problemer med å forestille meg at disse K+H-sakene er snacks. ;D Ser f.eks. ut til å sitte en velkjent mellomtone i dem. Min undring gikk på at mitt nikk kom i parantes etter ditt mvh ;)

Mvh
Sniff, uten parantes
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Det finnes ganske rimelige og gode alternativer. Sitter nå og hører på musikk i nærfelt gjennom aktive monitorer fra Infrasonic. Bruker dem til pc`en, koster ca 4000 paret. Hver monitor er på 90 watt (40 watt HF og 50 watt LF). Frekvensresponsen er ganske flat, 58 Hz til 20 kHz, +/- 1.5 dB. Disse her har også DAC integrert.





Bilder fra Infra-sonic.com.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sniff skrev:
Imperial skrev:
???

Enkel forklart.
Det er meg fortalt, av produsenter av musikk (holder til i det glade utland) at K+H er riktig så gilde greier
om man skal ha seg en proff monitor, som er aktiv og som også skal funke som "high-end" annlegg attåt.
K+H er derimot ikke billige...

Vart det enkla nuh... ? Brum brum...
Ja. Den Dyn Air 20 der er også noe som virket bra... 10 toms bass vøtt! Må ha såpass, om man ikke skal ha sub da!

Mvh
Ingen problemer med å forestille meg at disse K+H-sakene er snacks. ;D Ser f.eks. ut til å sitte en velkjent mellomtone i dem. Min undring gikk på at mitt nikk kom i parantes etter ditt mvh ;)

Mvh
Sniff, uten parantes
Hehehe, ok da skjønner jeg...

Det jeg sa vøtt, Sniff, var at jeg sutra litt... sånn "snufs" vøtt. Skrev "sniff" tenke ikke på at det ble ditt nick da! ;D

mvh , "snufs" som en lite sutrete tweaker, furte! ;)
 
Topp Bunn