Diverse Aktive høyttalere- revolusjon innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Slik jeg ser det har aktive høyttalere flere potensielle fordeler, mulighet for lineære filtre er ett tema. Men det er klart at implementasjonen også kan gi begrensninger, slik som at liten plass og krav om kjøling kan medføre suboptimale forsterkerløsninger. Det er usikkert for meg hvor hørbart slikt er, men selvfølgelig ønsker jeg meg stor båndbredde firkantpuls på 10 kHz) og null faseavvik ved 20 kHz, hvorfor ikke??

    Siden vi er inne på klasse D sporet; er jeg overbevist om at klasse D er suverent? Vel, jeg er usikker, ser at både Kef og Voxativ kjører klasse AB i diskant for sine aktive løsninger. Jeg har både klasse D og klasse A i mitt eget aktive oppsett, ingen får penger av meg for å gjette hvor jeg putta klasse A ampen. Men her får jeg ikke til å switche raskt for testing, må kable om og greier. Og siden mitt audiofile øre har kort minne så er sammenligningen ganske lite verdifull.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt å høre at det ikke bare er meg. Jeg gjør jo ingen forandringer uten at mikrofonen står foran høyttaleren slik at direktelyden er den samme, så føler jeg har hatt noenlunde kontroll på at det ikke er variasjoner akkurat der som ligger bak.
    Har også gjort det til en vane å sitte halvannen meter rett foran én høyttaler som spiller alene når jeg eksperimenterer med forskjellige deleflanker slik at jeg får mest mulig direktelyd.

    Mine foreløpige mistanker er at faseskiftet som følger høyere ordens deleflanker ikke er helt uproblematisk.
    Men det er her jeg takker Odin for at danske ingeniører tok det meste av jobben for meg og hvorfor jeg har en svak aversjon mot aktive og alt for fleksible høyttalere.

    Jada, kjenner alle "pro" med denne aktive revolusjonen, men er det ingen "cons"? Leste forresten en kul artikkel fra 83 sendt til meg av @svart-hvitt For meg virket de lyse utsiktene til en aktiv fremtid mer som en kosteffektiv og en mersalgsgunstig satsing enn en revolusjon for sluttbrukeren. En veldig ubalansert vinkling av passiv vs aktiv i mine øyne. Aktiv drift og dsp gir dessuten rom for en bransje fylt med nye amatører som vil prøve lykken, siden de lykkes så godt hjemme på gutterommet. Mao en ny generasjon "kabelsnekkere" uten reell kompetanse og lånt innsikt uten reell teft.

    At slike som deg finner stor glede av å sitte og rote med "kildekoden" har jeg stor forståelse for, der er jo aktiv drift ideelt. Men for de av oss som faktisk også ønsker å nyte musikk fra tid til annen kan slik frihet være kilde til gledesdrepende nevrose og revolusjon blir til frustrasjon.

    Som du ser av kurven min over er det ikke umulig å få passive ferdigkjøpte dansker til å opptre nokså dannet sammen med Fransk ferdigkjøpt knowhow, ingen ære til meg. Så foreløpig holder jeg meg til autoritær hifi og passivt engasjement og strekker diy og aktiv drift til å omhandle møblering, dekorasjon og reise meg for å snu platen. 🤡
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Aktiv drift og dsp gir dessuten rom for en bransje fylt med nye amatører som vil prøve lykken, siden de lykkes så godt hjemme på gutterommet. Mao en ny generasjon "kabelsnekkere" uten reell kompetanse og lånt innsikt uten reell teft.
    Nåvel - du finner amatører og dilletanter også godt representert i passiv hifi, de er godt gjemt inne i boksen du kaller høyttaler.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nåvel - du finner også amatører og dilletanter også godt representert i passiv hifi, de er godt gjemt inne i boksen du kaller høyttaler.
    Jada, jada! Finnes røvere over alt! Men på samme måte som at rasshøla emigrerte fra Audi til Tesla vil nok du raskt se at alle luringene til slutt samler seg utelukkende rundt det aktive.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men det er her jeg takker Odin for at danske ingeniører tok det meste av jobben for meg og hvorfor jeg har en svak aversjon mot aktive og alt for fleksible høyttalere.

    Jada, kjenner alle "pro" med denne aktive revolusjonen, men er det ingen "cons"? Leste forresten en kul artikkel fra 83 sendt til meg av @svart-hvitt For meg virket de lyse utsiktene til en aktiv fremtid mer som en kosteffektiv og en mersalgsgunstig satsing enn en revolusjon for sluttbrukeren. En veldig ubalansert vinkling av passiv vs aktiv i mine øyne. Aktiv drift og dsp gir dessuten rom for en bransje fylt med nye amatører som vil prøve lykken, siden de lykkes så godt hjemme på gutterommet. Mao en ny generasjon "kabelsnekkere" uten reell kompetanse og lånt innsikt uten reell teft.

    At slike som deg finner stor glede av å sitte og rote med "kildekoden" har jeg stor forståelse for, der er jo aktiv drift ideelt. Men for de av oss som faktisk også ønsker å nyte musikk fra tid til annen kan slik frihet være kilde til gledesdrepende nevrose og revolusjon blir til frustrasjon.

    Som du ser av kurven min over er det ikke umulig å få passive ferdigkjøpte dansker til å opptre nokså dannet sammen med Fransk ferdigkjøpt knowhow, ingen ære til meg. Så foreløpig holder jeg meg til autoritær hifi og passivt engasjement og strekker diy og aktiv drift til å omhandle møblering, dekorasjon og reise meg for å snu platen. 🤡
    Om noen ble nysgjerrige, her er artikkelen @MakkinTosken viste til ovenfor.

    Artikkelen går gjennom pros & cons knyttet til aktiv og passiv. Artig fordi den er skrevet for 40 år siden?

    I mine øyne interessant fordi den viser at aktiv drift ikke er for nybegynnere det heller.

    Artikkelen begynner på side 80.

     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Artikkelen går gjennom pros & cons knyttet til aktiv og passiv. Artig fordi den er skrevet for 40 år siden?
    I mine øyne interessant fordi den viser at aktiv drift ikke er for nybegynnere det heller.
    Anbefaler gjerne nye lesere å ta en titt på den der artikkelen, artig lesning som også i dag har relevans. Forskjeller fra da artikkelen var produsert og fram til 2022 er blant annet:

    - Aktivt er nå mye billigere da det kan gjøres digitalt i software, dengang måtte det gjøres elektrisk på linjenivå
    - Det er mye lettere å designe filteret med å "huke" av for valgt oppførsel i et DSP program, enn å designe med elektriske komponenter
    - Vi kan om ønskelig i software laste opp FIR (lineære) filter til convolver, det er kun tilgjengelig ved 1. ordens filter elektrisk
    - DSP kan generelt håndtere tid, f.eks. løpetidskorrigering av drivere
    - Vi har billigere og lett tilgjengelig forsterkerteknologi, type klasse D

    For å oppsummere, artikkelen fra 40 år tilbake peker på flere fordeler ved å gå aktivt, og enda mer fordelaktig er det i 2022. Jeg tror tiden er inne, og vi ser nå at en konservativ industri ruller ut slike løsninger.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Døtte! Da har de steget til astronomiske high end priser posentvis de også! Kostet 29,46 dollar for to stykker TPA3116 når jeg kjøpte de for 10 år siden!
    Da kan man vel kalle de high end da?

    Tror disse er mer lagd for å brukes i bil eller andre "bærbare/mobile enheter", ikke kresne på spenningen inn (alt imellom 9-24V er brukanes) og er greit hardføre og tar liten plass og veier ingenting med lavt strømforbruk. Fint for å mekke en boomblaster til stranda. Til denne prisen, så funker de faktisk veldig fint og de er veldig allsidige men det er mer applikasjon tilpasset chips ja og ikke noe man bruker i hifien hjemme, selv om man garantert får denne i en eller annen high end forpakning og pris hos enkelte leverandører.
    Ti 31xx og 32xx er byggd på samme lest og kan arransjeres ; single paralell eller paralell bridge og er en av de bedre små " amper jeg har prøvd , forutsatt bygget etter TI spec eller som ev board
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    For å oppsummere, artikkelen fra 40 år tilbake peker på flere fordeler ved å gå aktivt, og enda mer fordelaktig er det i 2022. Jeg tror tiden er inne, og vi ser nå at en konservativ industri ruller ut slike løsninger.
    Det er vel kanskje brukerne hovedsaklig som er konservative, dette gjør at det ikke er noe stort marked for aktivt i det hele og store. Men en god del har jo startet og åpnet øynene, så det er jo som du sier at det kanskje starter å bli et marked for det.
    Problemet idag med aktive løsninger er vel kanskje prisen for mange, konsum markedet er ikke mye over 10-20K ser jeg for meg for et helt system max for de som er litt entusiaster? Selv om sentralen virker annerledes, så er jo ikke det direkte relatert til brukerne av konsum markedet.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel kanskje brukerne hovedsaklig som er konservative, dette gjør at det ikke er noe stort marked for aktivt i det hele og store. Men en god del har jo startet og åpnet øynene, så det er jo som du sier at det kanskje starter å bli et marked for det.
    Problemet idag med aktive løsninger er vel kanskje prisen for mange, konsum markedet er ikke mye over 10-20K ser jeg for meg for et helt system max for de som er litt entusiaster? Selv om sentralen virker annerledes, så er jo ikke det direkte relatert til brukerne av konsum markedet.
    Er det så mye dyrere å lage en rimelig aktiv høyttalere enn en rimelig passive høyttaler + en rimelig forsterker da? Logitech har jo hatt aktive høyttalere i haugevis av år som koster et par tusenlapper. Så det går vel an å lage i alle prisklasser på samme måte som passive høyttalere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men det er her jeg takker Odin for at danske ingeniører tok det meste av jobben for meg og hvorfor jeg har en svak aversjon mot aktive og alt for fleksible høyttalere.

    Jada, kjenner alle "pro" med denne aktive revolusjonen, men er det ingen "cons"? Leste forresten en kul artikkel fra 83 sendt til meg av @svart-hvitt For meg virket de lyse utsiktene til en aktiv fremtid mer som en kosteffektiv og en mersalgsgunstig satsing enn en revolusjon for sluttbrukeren. En veldig ubalansert vinkling av passiv vs aktiv i mine øyne. Aktiv drift og dsp gir dessuten rom for en bransje fylt med nye amatører som vil prøve lykken, siden de lykkes så godt hjemme på gutterommet. Mao en ny generasjon "kabelsnekkere" uten reell kompetanse og lånt innsikt uten reell teft.

    At slike som deg finner stor glede av å sitte og rote med "kildekoden" har jeg stor forståelse for, der er jo aktiv drift ideelt. Men for de av oss som faktisk også ønsker å nyte musikk fra tid til annen kan slik frihet være kilde til gledesdrepende nevrose og revolusjon blir til frustrasjon.

    Som du ser av kurven min over er det ikke umulig å få passive ferdigkjøpte dansker til å opptre nokså dannet sammen med Fransk ferdigkjøpt knowhow, ingen ære til meg. Så foreløpig holder jeg meg til autoritær hifi og passivt engasjement og strekker diy og aktiv drift til å omhandle møblering, dekorasjon og reise meg for å snu platen. 🤡
    Jeg har så altfor stor forståelse for ditt synspunkt - og er selvsagt helt enig. Det er hundre ganger bedre å betale smartere og flinkere folk for å gå alle steg for seg enn å traske blindt rundt i skogen selv. Ikke bare blir man dritlei av traskingen, man blir fort oppgitt over manglende fremgang også. 🥺

    Dette med alt for fleksible høyttalere hvor man som amatør kan fikle med deling er på mange måter det samme som å skyte i blinde mtp at de fleste av oss mangler verktøyet/ferdigheter som skal til for å se effekten off-axis. Det er ikke bare bare bernt å plukke ut en frekvens og steilhet fra fri fantasi, drivere er følsomme saker som ikke liker å bli trengt opp i hjørner.
    Konsekvensen av å vite dette + muligheten til å justere fritt fører jo med seg masse tvangstanker og unødvendig eksperimentering "bare for å teste".

    FIR baserte delemuligheter gir nok langt mer frihet uten å påføre særlige ulemper, men målingene må jo uansett være gode og spredningen må være under kontroll.

    Målt i kroner per time er det billigere å kjøpe ferdig!
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg tror mye spiller inn, ikke bare aktivt vs. passivt om en skal få det skikkelig bra. La meg for eksempelet sin skyld dele en opplevelse hvor vi (to DIY teknologer) er i Oslo i sommer, og oppsøker to hyggelige og velvillige forhandlere. Vi hørte samme musikkstykke, TinPan Alley med SRV først på Kii Three (uten BXT), plassert ganske fritt ut i rommet. Deretter en raskt gåtur for komplett Audio Note med AN-E med moderat priset AN forsterker montert tett på vegg.

    To anlegg du kan få for 100-200 kNok et sted. Dette representerer altså et state-of-the-art DSP/kardoide/NCore anlegg, mot vintage tradisjons-stereo med meget god komponentkvalitet. Vi sa ikke så mye under lyttinga, men var faktisk enige i vurderingen etterpå.

    - Begge oppsettene var skikkelig gode, her blir man fornøyd (men det koster)
    - Kii hadde bedre kontroll på bass og nedre mellomtone, bassnoter bedre definert med utsøkt tonalitet
    - Kii virket å ha større kapasitet, men vi spilte ikke så veldig høyt
    - Kii var superpresis, lett å definere posisjoner i lydbildet
    - AN var mer levende og dynamisk, friskere
    - Det ser ut som 3-1 for Kii, men:

    AudioNote var klart førstevalget hos oss begge om vi skulle ta med oss utstyr hjem, og vi var begge overrasket. Det er et paradoks at den enklere og eldre teknologien opplevdes som best, og det med god margin.
     
    Sist redigert:

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Veldig mye bra aktive høyttalere. F.eks. ingen reservasjoner med å anbefale Sonos til folk som ikke er spesielt opptatt av "hi-fi". Knallgod lyd som funker både til musikk, radio og "party" selv fra en liten Sonos One aktiv høyttaler. Tilogmed romkorrigering innebygget.

    Aktive høyttalere i større format har mye for seg fordi de er laget for å utnytte hvert element optimalt og ofte er jo produsenten den som kan gjøre dette best - så da får man på mange måter "det beste" disse elementene kan yte - spesielt i bassen med kraftig dedikert bassforsterker. Man har fått laget et godt produkt,en "testvinner"-vin.

    Reservasjonen (om man har lyd som hobby) går på fleksibiliteten og ift analogien til vin - det er morsomt å prøve noe nytt. Nye rør i rørforsterkeren, bytte ut en forsterker eller lign for å "smake" på andre viner. Litt varme kontra nøyralt, litt mer "krydder" i toppen, en X-faktor som lettere gjør at man lever seg inn i musikken. For over et visst nivå kvalitet blir det mye som å smake på forskjellige viner. Og smaken er som kjent forskjellig. :)
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    @Valentino Vel, griser kan sikkert fly også (...SAS eller Norwegian osv...) men det var liksom ikke der nivået på diskusjonen var ?

    Har vanlig transistor forsterker med tonekontroller men kontra en rørforsterker er det ingen variasjon av tonekontrollene som gjør at det låter i nærheten likt.
    Bytter man en passiv høyttaler og beholder forsterker er det samme forhold. Unik karakteristikk til membran, kabinett og hvilken kvalitet det er på konstruksjonen (ingen membran er perfekte og de kan ha ulik mengde lagret energi ved forskjellige frekvenser) og hvordan de er konstruert inklusive materialer har mye å si.

    Kanskje dårlig eksempel av meg med varme vs nøytralitet. Det går vel så mye på romklang, anslag, gjenklang osv som gjenskapes fra kilden og hvor gode høyttalerne er til å formidle det. Det er ikke gitt at en aktiv høyttaler vil være best selv om den kan være best og mange liker en enkel pakke-løsning istedenfor å eksperimentere og finne synergier mellom kilde, forsterker, høyttalere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    @Valentino Vel, griser kan sikkert fly også (...SAS eller Norwegian osv...) men det var liksom ikke der nivået på diskusjonen var ?

    Har vanlig transistor forsterker med tonekontroller men kontra en rørforsterker er det ingen variasjon av tonekontrollene som gjør at det låter i nærheten likt.
    Bytter man en passiv høyttaler og beholder forsterker er det samme forhold. Unik karakteristikk til membran, kabinett og hvilken kvalitet det er på konstruksjonen (ingen membran er perfekte og de kan ha ulik mengde lagret energi ved forskjellige frekvenser) og hvordan de er konstruert inklusive materialer har mye å si.

    Kanskje dårlig eksempel av meg med varme vs nøytralitet. Det går vel så mye på romklang, anslag, gjenklang osv som gjenskapes fra kilden og hvor gode høyttalerne er til å formidle det. Det er ikke gitt at en aktiv høyttaler vil være best selv om den kan være best og mange liker en enkel pakke-løsning istedenfor å eksperimentere og finne synergier mellom kilde, forsterker, høyttalere.
    Det du tar opp her har jeg jo forklart ned i minste detalj noen få innlegg tidligere i tråden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn