Aktiv og musikalsk 2.1 høyttalersystem - med coax S/PDIF

Argus

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
6
Antall liker
0
Jeg skal hjelpe en venninne med å få bedre stereolyd i sin loftsleilighet enn det hennes lille, lett tilårskomne, ghetthoblaster greier å produsere. Budsjettet er ca. 5000, gjerne mindre. Enkel betjening er et krav. Det er ikke god plass i leilgheten og høyttalerne bør være små og enkelt kunne monteres på skråveggene.

Hun har en 2-3 år gammel Philips DVD-spiller med coax S/PDIF utgang, derfor tenker jeg i retning ett aktivt 2.1 høyttalersystem som kan bruke denne som drivverk. Dette vil forhåpentligvis kunne tilfredsstille alle krav: rimelig, diskre og enkel betjening. Spørsmålet er om det finnes ett slikt sett som er tilstrekkelig musikalske?

Har selv testet mine Logitech Z-680 som stereohøyttalere (med digital coax fra DV-989Avi som kilde) og de låt for så vidt klart og tydelig, men bassen var ikke helt med på notene, bokstavelig talt. Nå er jo disse noen år gamle og jeg er rimelig sikker på at det finnes 2.1 system også er gode til å gjengi musikk, ikke bare lydeffekter.

BOSE COMPANION® 3 (el. 5) tror jeg ville vært gode alternativer, men så vidt jeg kan se har ingen av disse digital lydinngang.

Noen med erfaring som kan anbefale noe?
 

Argus

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
6
Antall liker
0
Bump! Virkelig ingen som kan anbefale noen gode 2.1 høyttalere til musikk!? Kanskje jeg har satt litt for strenge kriterier, eller kanskje dette ikke er det rette stedet å spørre om slike billige ting :D

Ved nærmere ettertanke kan det jo hende at DVD-spilleren (den kostet ca. 1500) har like god DAC som rimelige 2.1 høyttalere og således er 'kravet' om coax S/PDIF unødvendig....
 
N

nb

Gjest
Sjekk på en butikk som selger studioutstyr om de har noen nette aktive høyttalere der. Kanskje du finner noe på www.prolyd.no, ellers så ligger det noen i området rundt Oslo S om du befinner deg i Oslo.
 
Topp Bunn