Aktiv høyttaler. Lange XLR strekk. Passiv volumpot.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Noen spm


https://evenstadmusikk.no/produkter...06f-sCo0FAOkbp95uLtq8qv3cNxQM8GIaAt0GEALw_wcB


Ser for meg i et lokale 4 stk av disse

Montert høyt på vegg med skjult kabling

XLR strekk på 5 til 30 meter

Lysbryter som slår av og på strømmen til hver høyttaler men brytern i selve høyttalern står påslått permanent.

Panel med XLR for hver høyttaler hvor det kan kobles på overgang til både RCA og 3,5 mm Jack

Passiv trinnvis volumpot pr stereopar

Kan man koble L+L og R+R og samtidig justere nivå på hhv L+R og L+R?
 
M

MusicBear

Gjest
Noen spm


https://evenstadmusikk.no/produkter...06f-sCo0FAOkbp95uLtq8qv3cNxQM8GIaAt0GEALw_wcB


Ser for meg i et lokale 4 stk av disse

Montert høyt på vegg med skjult kabling

XLR strekk på 5 til 30 meter

Lysbryter som slår av og på strømmen til hver høyttaler men brytern i selve høyttalern står påslått permanent.

Panel med XLR for hver høyttaler hvor det kan kobles på overgang til både RCA og 3,5 mm Jack

Passiv trinnvis volumpot pr stereopar

Kan man koble L+L og R+R og samtidig justere nivå på hhv L+R og L+R?

Ville gått opp til modellen over, den med 8-tommer, du får så utrolig mye mer "stor-høyttaler-følelse" som jeg er SIKKER på at du vil mene er verdt de få kronene de koster mer. Tenker da ikke bass, men enkel men viktige elementer i musikken som stemmegjengivelse og "klangkvalitet" gjeldende de fleste instrumenter. Tror den minste (som du tenker på) mer er beregnet til å sitte på bordet, rett foran lytteren.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Hvorfor passiv volum kontroll?
Fordi det er tungvint å klatre opp i taket og justere fire volumkontroller? ;)
Du får lese spørsmålet en gang til. Hvorfor passiv og ikke aktiv volumkontroll?
Fordi den ikke trenger strøm? Fordi det utvalgte produktet er passivt? Who knows. Gjør det noe? Trenger man en pre med gain til dette?
Nettopp, who knows og det er derfor jeg spør. Hva er er grunnen? Jeg spør av egeninteresse og lurer på om det er noen tanker bak valget. Kan du ikke gå i en annen tråd å være flåsete da...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du får lese spørsmålet en gang til. Hvorfor passiv og ikke aktiv volumkontroll?
Fordi den ikke trenger strøm? Fordi det utvalgte produktet er passivt? Who knows. Gjør det noe? Trenger man en pre med gain til dette?
Nettopp, who knows og det er derfor jeg spør. Hva er er grunnen? Jeg spør av egeninteresse og lurer på om det er noen tanker bak valget. Kan du ikke gå i en annen tråd å være flåsete da...
Oisann. Jeg beklager på det sterkeste at jeg ikke gav deg den ærbødigheten du fortjener!
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Du får lese spørsmålet en gang til. Hvorfor passiv og ikke aktiv volumkontroll?
Fordi den ikke trenger strøm? Fordi det utvalgte produktet er passivt? Who knows. Gjør det noe? Trenger man en pre med gain til dette?
Nettopp, who knows og det er derfor jeg spør. Hva er er grunnen? Jeg spør av egeninteresse og lurer på om det er noen tanker bak valget. Kan du ikke gå i en annen tråd å være flåsete da...
Oisann. Jeg beklager på det sterkeste at jeg ikke gav deg den ærbødigheten du fortjener!
Du klarte ikke å la være? Gud hjelpes...
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Tilbake til spørsmålet, Hornlyd, og beklager at tråden utviklet seg til en krangletråd, hva er tankegangen bak å sette passiv voluymstyring på disse?
Jeg spør fordi jeg har tenkt de samme tankene som deg.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Det er i et lokale.
To tilstøtende rom på 150 M2 hver.
Ønsker det superenkelt hvor man kan plugge pcn i en Elko kontakt og ferdig med det. Akkurat som på hotellmøterom.
Det må være en nivåregulering.

Hva skal til for forsterke linjeskgnalet på et pluss minus 25 meter strekk?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Altså lokale og ikke studio/hifi
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Det er i et lokale.
To tilstøtende rom på 150 M2 hver.
Ønsker det superenkelt hvor man kan plugge pcn i en Elko kontakt og ferdig med det. Akkurat som på hotellmøterom.
Det må være en nivåregulering.

Hva skal til for forsterke linjeskgnalet på et pluss minus 25 meter strekk?
Jeg sliter fremdeles med å forstå hvorfor det må være passivt?
Hvorfor ikke en superenkel liten mixer?

https://evenstadmusikk.no/produkter/pa-utstyr/miksere
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Vil ha det innebygget i veggen. Så lav terskel for de som skal bruke det som mulig.

Akkurat som når medlemmer av HiFi sentralen skal på et seminar på et hotell og skal kjøre en powerpoint, og koble laptopens lydutgang inn i veggen via 3,5 mm jack.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Det blir for komplisert
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Med kabeltrekk på opp mot 30 meter så bør det være en buffer på utgangen av volumkontrollen, dvs. en aktiv volumkontroll, for å unngå tap av nivå i diskanten og for å unngå unødig støy fra ledningene.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Hva med en vanlig forforsterker med XLR ut? Den skjønner vel alle?
Men det blir jo litt dyrere, antagligvis...
(PS: du får en brukt Parasound med XLR ut for 2000 kroner eller en EC 4.5 til 4000 på Finn)

Bare legg opp kabler og skriv en lapp med hvilken inngang som hører til hva, så er det bare volum man styrer (på EC tilogmed med fjernkontroll). Kan det bli noe enklere? For jeg regner med at du vil trenge mere enn bare 1 inngang.

Jeg tror også du vil få tap med så lange strekk og et passivt fortrinn.
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
OK. Kan evt sette en preamp på tilstøtende rom.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Men hvis jeg dropper 4 høyttalere og kun har strekk på 4-5 meter. Funker det med passivt da?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
^ Det avhenger av spesifikasjonene for hhv kabel [kapasitans pr meter], volumkontroll [resistans og utgangsimpedans], signalkilde [nivå på utgangen, utgangsimpedans og evnen til å drive lasten i lange kabler, volumkontroll og effekttrinn] og effektforsterkerne [inngangsimpedans og forsterking] de aktive høyttalerne.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Men hvis jeg dropper 4 høyttalere og kun har strekk på 4-5 meter. Funker det med passivt da?
Det må andre med slik erfaring svare på, men trenger du ikke flere innganger altså? Jeg ville tippe at det skulle være en PC på dette også? Så du vil vel trenge minst 2 innganger?

Dessuten, med fjernkontroll vil du vel ikke trenge så lange strekk heller? Du kan jo sette på en bluetooth enhet (eller noe lignende) som man enkelt kobler seg opp mot.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
For å konkretisere.

Jeg ønsker at en svært uvitende person som er to år gammel skal kunne plugge en 3,5 meter Jack inn i veggen og justere volumet på lyden fra sin pc eller telefon.

Signalkabelstrekket blir ca 5 meter.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Det virker som du har bestemt deg for løsning, så da ville jeg bare gått for den. Jeg tviler på at strekket det er snakk om her betyr mye, spesilet her hvor det ikke er snakk om hifi. Dette er jo mere en funksjonell løsning og hverken en høytspillende eller hifi-messig greie. Dette vil funke.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Kanskje sonos er tingen.

En sonos Connect har line in og den kan routes akkurat på samme måte som spotify, tidal, nas og radio?
 
Topp Bunn