Aktiv drift med Meridian DSP 7200 eller Bang Olufsen Beolab 5

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei

Er i ferd med å bygge opp et nytt High End anlegg, som skal basere seg på aktive høyttalere.

Vet at det finnes en del alternativer der ute, men høyttalerene bør ikke være større i fysisk størrelse,enn at de blir godkjent av konemor ;).

Har fått tips om Meridian DSP 7200 (ca 140.000) som er en helt ny og nedskallert versjon av Meridian sin toppmodell; DSP 8000.
Alternativet er Bang Olufsen sin toppmodell Beolab 5 (140.000).

Oppsettet er 1000 CD plater som er rippet i FLAC format, disse er lagret på en nettverkserver NAS (selvfølgelig med backup). Datastrømmen hentes ut via nettverkspilleren Logitech Transporter. Transporteren skal kun brukes som en kontroll enhet, da signalet skal hentes ut digitalt og kjøres direkte til den aktive høyttaleren. Både Meridian 7200 og Beolob 5 har støtte for å motta digitalt og kjøre digital signalbehandlig (DSP).

Er det noen som erfaringer med slike oppsett? alternativt kjenner til Meridian eller Bang Olufsen sin Beolab 5?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg hadde DSP5000 høyttalerene for mange år siden, helt greie høyttalere, jeg er sikker på at DSP7200 og DSP8000 er langt mere sofistikert.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.697
Antall liker
21.547
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kjenner ikke Meridian-oppsettet.
Beolab 5 har en svært god spredningskarakteristikk i horisontalplanet, slik at flere sittende lyttere hører den samme frekvensresponsen.

La meg slenge inn det jeg spiller på selv som et alternativ: Tangen AV Design System. 100.000,-ferdig satt opp (inkl. måling og korreksjon av bassrespons) hos deg. Fullrange. Legg til forforsterker og kilder etter eget ønske.
 
Topp Bunn