AKTIV DELING

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Har en Parasound HCA-2205A som jeg tenkte å bruke 4 av slutt-trinnene til aktiv deling på mine B&W CDM9NT. Har tidligere bi-ampa samme høyttalere med Myryad MI og MA 120 (4x60W). Det rydda godt opp i lydbildet med bede kontoll og ro både på basselementer og mellomtone/diskant. Dette kontra når jeg kjørte samme anlegget i 2x120 W.

Regner med samme øvelsen vil gi samme gevinst med Parasounden. Men vil det være enda mer å hente ved aktiv deling? Hva må jeg isåfall gjøe?

Vil da også trenge et (drit)billig slutt-trinn til bakhøyttalerne Boston CR65 (for film). Forslag der? :)

Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Det vil være enda mer å hente ved aktiv deling dersom du får filterresponsen helt riktig. Om du ikke får til dette er det mye å tape på det.
 
R

Rojoh

Gjest
Det vil være enda mer å hente ved aktiv deling dersom du får filterresponsen helt riktig. Om du ikke får til dette er det mye å tape på det.
Antar at trådstarter vurderer å aktiv deling mellom basselementer og mellomtone. Delefrekvens er 350Hz.

Er det slik at problemet i denne sammenhengen er at mellomtoneelementet sannsynligvis har en korrigering for baffelstep, og at denne korrigeringen også må implementeres i det aktive delefilteret? Vil fjerning av highpass delen av det passive filteret til mellomtonen påvirke filterresponsen mot diskanten? Høres vel ikke akkurat enkelt ut å få til dette her. Enklere å bare kjøre aktiv deling på basselementene, og beholde det passive filteret til de øvrige elementene?

Mvh. Johan
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke bare la filteret være der?
Eller hive ut hele filteret og investere i et digitalt filter, for eks. denne.

DBX Driverack 260 høyttalerkontroller
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Takk for svarene. Høres ut for meg som det kanskje egentlig er greiest å holde seg til biamping?

Eller hva vil prisen være for et slikt digitalfilter? Et filter til hver høyttaler? Men husk det er folkeopplysning her. Ikke alle som er like bevandet i elektronikk og delefiltre. ;-)

Mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Takk for svarene. Høres ut for meg som det kanskje egentlig er greiest å holde seg til biamping?

Eller hva vil prisen være for et slikt digitalfilter? Et filter til hver høyttaler? Men husk det er folkeopplysning her. Ikke alle som er like bevandet i elektronikk og delefiltre. ;-)

Mvh
Jeg har et høyttalersystem under bygging (eh... snart under bygging) hvor planen er aktiv deling. Er fortsatt usikker på om jeg skal gå for analogt eller digitalt delefilter.

Digitalt gir deg suverent mest fleksibilitet, men krever at man setter seg relativt grundig inn i (for de fleste) ny teknologi/teori. Vi snakker altså om å måtte lære seg en god del ting før man behersker dette. Prismessig så starter vel moroa med en brukt Behringer til et par tusen. (Vet ikke om Behringer har klart å komme med ny erstatter til DCXen).

Analogt aktivt delefilter betyr litt mindre fleksibilitet, men er kanske litt enklere å forholde seg til? Jo flere muligheter, jo flere muligheter til å bli usikker. Når det gjelder ren lydkvalitet, så tror jeg begge typer vil gi godt nok resultat isolert sett, men ønsker man romkorreksjon ol., så kommer man ikke utenom digitalt.

Enten man velger det ene, eller det andre, så vil måleutstyr være til god hjelp. Kan være vanskelig å stille inn riktig bare via ørene.

Biamping vil i noen sammenhenger gi godt resultat. Men man kan alltids diskutere om det gir vel så godt resultat å investere i en "kraftigere" forsterker kontra to litt "svakere". Videre vil jeg tro at biamping har mest for seg når hver kanal har sin egen separat strømforsyning.

Kanskje det beste valget er det som gir deg minst hodebry - og heller leve med noe kompromisser?

Mvh. Johan
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Følgende er MIN mening. (basert på erfaring med produktene i flere år)
Digitelt delefilter er en suveren løsning, du MÅ her ha en forsterker til hvert høyttalerelement, men mulighetene til å tune inn systemet perfekt er helt overlegent i forhold til analoge filtere. Alt kan styres og justeres enten fra en pc eller direkte fra et kontrollpanel på fronten. For eksempel valgbart type delefilter, valgbar delefrekvens, EQ, tidskorrigering, og fri gainsetting på de forskjellige kanalene. Det er også mulighet for å linke sammen flere enheter hvis du har mer enn 3veis system. Du må ha en ekstern mulighet for volumkontroll, enten i cd spiller eller i en forforsterker, du kan justere noe i filterene, men ikke nok til å greie seg uten en ekstern volumkontroll. Du bør også ha tilgang til et målesystem.

I dagens marked er det mange gode delefiltere til en overkommelig pris. Det billigste alternativet er vel Behringer DCX 2496, den koster ca 3600,- Denne har jeg testet mot Alto og basert på det ville jeg styrt unna denne i hi-fi sammenheng (uten modding).

Ved å gå opp noen tusen i pris får du noen riktig gode produkter, for eksempel DBX driverack 260. Den koster ca. 11 000,-. (mulig noe mer) Jeg har ikke testet denne selv, men den har fått gode omtaler i media.

Et annet elternativ er Alto Maxidrive 3.4. Denne koster ca. 9 000,- Denne har jeg hatt i et par å og var fornøyd med den. Både Behringer og Alto enhetene hadde litt problemer med sus på utgangene, Behringer var værst, her var det stiv kuling i kastene, forferdelig.

Et tredje alternativ vil være å ta`n helt ut og satse på DEQX PDC 2.6P systemet. Her får du alt i en boks. digitalt 3 veis delefilter, digital EQ, romkorreksjon, aktiv forforsterker, fjernkontroll følger med, det gjør også kalibrert mikrofon for målingene. Dette koster fra ca. 30 000,-. Dette systemet har jeg nå.

Alle produktene jeg har beskrevet krever en del kunnskap for å få til gode systemer, men ikke værre enn at det lar seg gjøre for nybegynnere. Det er mange kunnskapsrike mennesker her på sentralen for eksempel som sikkert kan gi en del verdifulle tips. Det kreves også en grei PC, også når det gjelder pc må man ha en viss peiling for få det til.

Det er mulighet for å få til alt via pc også. men her er det vel kunnskapene som er viktigst.
 
T

theStig

Gjest
Jeg kan bare slutte meg til det Psyklisten sier her. Har konvertert fra analoge aktive filtre og analoge passive filtre til en heldigital løsning basert på PC og multikanals lydkort. Det er ENORMT mye å hente på dette (spesielt ved å fjerne de passive filtrene), men det krever kunnskap å sette det opp, og måleutstyr mener jeg er et absolutt must her. Gevinsten er uvurderlig....
 
S

slowmotion

Gjest
Digitale delefiltre er veien å gå, etter min mening.

Har man problem med sus på utgangene er enheten muligens defekt, eller man har for følsomme inganger på effektforsterkerne.
Ideelt sett skal volumkontrollene settes etter delefilterne, man trenger i så fall 6-veis volumkontroller.
Noen bruker også spenningedelere mellom delefilteret og effektforsterkerne.
Jeg bruker en Behringer og har overhode ingen problem med sus,
selv med følsomme hornhøytalere.

Hvis noen er interessert i digitale delefiltre burde de sjekke her:
http://groups.yahoo.com/group/DCX2496/




;)
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg kan bare slutte meg til det Psyklisten sier her. Har konvertert fra analoge aktive filtre og analoge passive filtre til en heldigital løsning basert på PC og multikanals lydkort.
Kunne du fortalt litt om PC-løsningen din?
Evnt. i en egen tråd?

;)
 
Topp Bunn