AE Dipole 10 - en ideetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Fikk tak i 4 stk Acoustic Elegance Dipole 10, altså 10 tommere med relativt høy QTS for bruk i åpen baffel.

    QTS 0,68
    fs 25,9 Hz
    90,6 dB
    Le 0,04
    re 6 pr voicecoil (har dobbel)
    xmax 12 mm

    Når hver driver ble koblet i serie og deretter to drivere i parallell ble total re 6 ohm. Følsomheten blir da 96 dB teknisk sett. Med fall av nivå i dipolen beskrevet under havnet den på ca 87-88 dB.


    En kamerat skal ha et budsjettanlegg og vi er gang med førsøk på et meget tidlig stadium.

    Tar gjerne i mot innspill på ideer til løsning :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Mockupen er 95 høy, 42 bred og har pyramide-sidestøtter som er 40 cm fra gulvet opp til 80 cm.


    Brutto baffelbredde blir vel grovt sett 70-75 cm mellom bassene grovt/raust beregnet.


    Vi testet med en Fountek 5 tommer og da slo dipolpeaken til den ut ved 500-1000 Hz. Den drivern ble for tungdreven og matchet ikke klangen til AE bassene.


    Deretter la vi noen småhøyttalere med Fostex 3 tommer i kabinett oppå dipolene og det funket fint.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har tidligere testet doble Seas Excel Magnesium 10 tommere i bitteliten dipol. Disse har ganske liten magnet, lav Q, brukbar Xmax lav følsomhet og fs på 20 Hz samt oppbrytninger oppover. Med First Watt B5 OB filteret som har 6 dB 20 Hz EQ funket det fint men man kunne ikke spille kjempehøyt.

    Her er hhv Nelson og min variant med Sead Excel:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    AE dipole 10 trenger ikke EQ og tåler mer juling enn Seas (som forventet). Det låter allerede meget bra og potensialet er til stede.

    Etter en lang og svett arbeidsdag på lytterommet i går, både passivt og aktivt, med tre forskjellige små fulltoner som satelitt, så fikk min gode venn høre HELOB med Berylliums diskant. Den vesentlige forskjellen var toppen sa han og ønsket seg tilsvarende på Dipole 10 prosjektet. Han skal snart ha bryllupsdag, "Berylliumsbryllup", og da håpet han det vanket en sånn gave fra kona hans som på sin side vil ha flygel hi hi.

    Det jeg lurer på er hvordan i all verden jeg skal få til en satelitt her som gir noe av den superoppløste smoothe og dynamiske toppen som jeg har? EMS 7 tommern kanskje? Ka du tror OB-BB?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    En satelitt variant jeg funderer på er en Seas combo basert på Troels Gravesens beregninger. Jeg har driverne liggende. Ulempen er en følsomhet på ca 83 dB.

    Her er det kanskje mulig å lage en bass-løsning med satelitten plassert i et aperiodisk kabinett oppå med samme baffelbredde/høyde som Gravesen har beregnet etter. Så kjøres bassene i høy slank ripol for å få ned følsomheten?

    Da må man fort vekk opp på en god 200 watter for å drive herligheten!
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har ikke regnet på det men hvis jeg følger tommelfingerregelen med 1/3 av sd når jeg skal dimensjonene ripol porten så bør det være mulig å få til en smal bass seksjon?

    image.jpg
    image.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tenker du ripol med element spillende mot vegg? Ønsker kompisen en dypere bassrespons enn hva elementene gir i OB, eller et det ønske om en slank konstruksjon?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Tenker sånn ripol du har men kun med to elementer.
    Det er strengt talt ikke behov for dypere bass.
    Slank konstruksjon er ikke et must men med Seas satelitten hadde det passet estetisk.

    En faktor er forsterkervalg og aktiv vs passiv deling. Han har begrenset budsjett. Her er jeg litt i villrede :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Skulle gjerne hørt dipole i OB i forhold til ripol. Syntes det begynner å bli ok hjemme. Syntes ripolen blomstret med et lite løft ved 20hz ala B5, så tror nok de profiterer på moderat eq uansett hva reklamen sier
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Hmm 4 atk AE Dipole 10, skulle ikke forundre meg om det var mine gamle basser. :p

    For det første føler jeg nok ikke at begrenset budsjett og AE Dipole er noe som hører sammen. Disse bassene er gode nok til å fortjene det beste. Jeg kretset innom mange ulike ideer for 4 stk Dipole 10. En Gradient Revolution inspirert løsning var også på tegnebrettet, men landet egentlig til slutt på en laminert tykk, flat baffel med 15-20mm sorteloksert aluminium i front og bak. Jeg vurderte da en Coax i toppen. Men jeg innså til slutt at prosjektet lå for langt frem i tid og derfor kunne noen andre nyte godt av elementene.

    Nå vet ikke jeg hvor begrenset dette budsjettet er men hva med å prøve den nye SEAS MR18REX coax? Bør være mulig å ende opp på en brukendes følsomhet. Med litt kreativitet, burde det være mulig å bygge inn f.eks 1 stk Hypex PSC 2.400 plateforsterker i hver baffel. En slik i hver høyttaler gir mer enn nok kraft og justeringsmuligheter til å oppnå et solid resultat til et relativt gunstig system. Passiv deling mellom mellomtone og diskant.

    Når det gjelder SEAS elementene du har liggende så må du være klar over at den lave følsomheten på høyttaleren til TG, skyldes det at filterdesign tar hensyn til og implementerer BSC. Når en slik konstruksjon står på en bredere baffel og med basser i bunn ville du minst kunne hentet ut 3 dB til.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    HEL;
    Her på forumet har jeg for det meste glant på mitt eget den siste tida..
    Deg hadde jeg for lengst gitt opp å finne her inne - godt at du er tilbake med bred, fjellstø' beinføring!

    Jeg skal prøve å koble om og titte litt på sakene dine og se om jeg kan bidra etter evne.

    Design - her må jeg dakke AE-elementene før jeg kan komme med noe forslag til deg. Men ikke la dette hefte deg - du vet jo hvor viktig det er å måkke-opp greiene før du setter Bakken og Biessen igang.

    EMS tror jeg er en bankersvei å gå - old-school-membraner med fett lydavtrykk og overraskende hurtighet. Jeg har nettopp tatt inn diverse LB7 og LB8 - de to parene som er igjen leker med Sluket akkurat nå. Men når han har lekt seg lei, kan du også få prøve noen innspilte luringer. Ikke vet jeg om noen som spiller så "problemløst" fra mellomtone og oppover.

    LB8 har jeg for øvrig bare hørt rett ut av boksen og jeg ble vel litt falabang over at det spilte så bra som det gjorde. LB7 kjenner du jo. Ettersom at jeg lefler litt med EMS, vil jeg ikke skryte for mye her.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    JoHoo, enig mtp 20 Hz løftet men føler allikevel at AE driverne trenger det i mindre grad da de ikke kan spilles veldig høyt med. Tror vi tar bort en del headroom med EQ mtp membranutslag. Men det bør absolutt prøves. Et passivt BSC kan kanskje brukes men da blir det store dimensjoner på spolene og i og med at de skal spille opp til 2-300 Hz og kanskje til og med opp til 1000 Hz i en horn-hybrid (mer om det senere) så dreper vel det dynamikken?


    Mr.SQ, helt enig, AE drivere fortjener det ypperste, har selv LO15 og vet det derved av egen erfaring. Seas coax ja, god idee. Det må testes ut. Og jeg tenkte ikke på at BSC var implementert i TGs konstruksjon, da har vi litt til å gå på. Hypex, vel vel, jeg er klasse-A freak men vi snakker jo budsjett og aktiv deling er nok alfa og omega her.


    OB-BB, LB7 er nok det aller enkleste og vil trolig kunne implementeres med 12 dB LP og 6 dB HP med godt resultat. Fulltonen trenger nok en L-Pad samt et BSC i de høyere regioner men dog det skal definitivt testes.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det var først med et lite løft i bunn at ripolene klaffet hos meg, men bevares, de spilte ok uten også.
    Enig i at AE fortjener mellomtone/diskant fra øverste hylle, men det er jo fordelen med en satelittløsning og aktiv deling. Smal sak for kompis å oppgradere hvis han får trangen senere
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Mr.SQ, helt enig, AE drivere fortjener det ypperste, har selv LO15 og vet det derved av egen erfaring. Seas coax ja, god idee. Det må testes ut. Og jeg tenkte ikke på at BSC var implementert i TGs konstruksjon, da har vi litt til å gå på. Hypex, vel vel, jeg er klasse-A freak men vi snakker jo budsjett og aktiv deling er nok alfa og omega her.
    Den SEAS coax'n står på min egen liste over interessante elementer, sammen med den dyrere C18EN001. Begge er dedikerte mellomtoner med coaxial diskant.

    Selvsagt får man bedre forsterker enn hva som er implementert i PSC modulene til Hypex, også fra Hypex, men min erfaring etter mange år er at en høyttaler med fullstendig kontroll på de viktigste parametre med en så kalt "middels" men nøytral og god forsterker, ofte er langt overlegen det som ofte betegnes som "High End" forsterker koblet opp på en tilfeldig høyttaler. Men her er det mange meninger og oppfatninger.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Mr.SQ, Hypex forslaget er ikke dumt det mtp at kompisen har et begrenset budsjett. Han skal også kun spille digitalt.

    For ca kr 6000 så får vi jo 4x200 Watt i 8 ohm med DSP / Dac og sist men ikke minst full kontroll. Men hvordan fungerer volumkontrollen? Klipper den bits? Og det følger vel med en fjernkontroll, prøvde å søke på Hypex sine sider men fant ikke noe der?
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Mr.SQ, Hypex forslaget er ikke dumt det mtp at kompisen har et begrenset budsjett. Han skal også kun spille digitalt.

    For ca kr 6000 så får vi jo 4x200 Watt i 8 ohm med DSP / Dac og sist men ikke minst full kontroll. Men hvordan fungerer volumkontrollen? Klipper den bits? Og det følger vel med en fjernkontroll, prøvde å søke på Hypex sine sider men fant ikke noe der?
    Med PSC 2.400 må du, så vidt meg bekjent, ha en ekstren løsning for volumkontroll. Enten en preamp, DAC med volumkontroll e.l. PSC modulene har kun XLR inn.

    Den mindre AS 2.100 har mulighet for fjernkontroll og volumstyring.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Det var det jeg hadde sett også når jeg sjekket hos Hypex. Synd AS 2.100 blir for svak da Dynabel selger ut analogvariantene for kr 1398,-.

    Skjønner fortsatt ikke hvordan man kan nyttiggjøre seg den digitale inngangen uten noen form for volumkontroll i ampen. En preamp er jo alltid etter DA converteren ikke før. Her kan man alltids bruke f eks Sonos med digital voiumstyring men da klipper man bits og det er ikke OK med mindre man opererer i området 70-80 til 100%.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Off-topic mellom slagene.

    Et lite "dipolmusikktips" for oss som elsker smekk. Koser meg med denne nå:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Funderer litt på om en cardioid mellomtone kan være noe?

    Gradient Helsinki og Amphion Krypton har det:

    Helsinki 1.5

    Krypton3 | Amphion

    Etter det jeg har forstått så unngår man dipolpeak i mellomtonen med cardioid kabinett mens man allikevel får en langt "luftigere" løsning enn en tradisjonell kassehøyttaler. I tillegg vil overgangen til diskantelementet mtp spredning gå lettere.

    Spm er da om en cardioid kasse må beregnes eller er det bare å lage en standard kasse med f eks mange åpninger i og dempemateriale bak?

    Noe ala dette?
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Tenker da Seas mellomtone og diskant som vist lenger opp i tråden med cardioid kabinett. Bassene kjøres i smal ripol under enten i delt eller i samme kabinett:
     

    Vedlegg

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Fronten bør være smalest mulig.

    Hvor nærme slissene er fronten har betydning for spredningskarakteristikken: jo nærmere desto bedre spredningskarakteristikk, men da synker også frekvensen i dB høyere opp i frekvens (slik som smal vs bred dipol).

    Det er peak (cardioid peak) ale dipole peak, men den er mindre utartet, slik jeg forstår det.

    Sammenstilt betyr det slik jeg forstår det, at man velger slisseavstenden til fronten ut fra hvor langt bak man kan ha de, og fortsatt oppnå ønsket spredningskarakteristikk oppover i frekvensområdet).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Takk for innspil, det virket litt komplisert for meg. Mange beregninger i ukjent farvann?

    Har ellers gjort avtale om et par Audio Nirvana Super 8 Alnico fulltoner (90 dB). Tror jeg prøver det først da jeg har erfaring her:


    Specs: http://www.commonsenseaudio.com/an8alnicospecs.jpg


    The Audio Nirvana 'Super 8 ALNICO' ($499/pr) has a frequency response from 46 hz to
    almost 20,000 hz. You can expect at least 94 db efficiency in any of our
    cabinets. It handles 20 watts continuous RMS (normal listening level will be
    about 2/10 watt). Impedance is 8 ohms. Voicecoil is 1.4 inches (35.5mm). Magnet
    weight is .8 lbs. Total weight is 8 lbs. The cone is made of paper. The surround
    is accordion style and made of treated cloth. The phase plug is copper anodized,
    machined solid aluminum. The Alnico magnet is made of aluminum, nickel, and
    cobalt and is stronger than normal ferrite/ceramic magnets. Our alnico magnet
    models are the smoothest Audio Nirvana models and make the most bass.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har 12" fra samme fabrikant med alnico magnet og er meget fornøyd med elementet. Det låter dynamisk, men smooth og homogent.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Detta blir spanande HEL.
    Fins disse både m&u Alnico og hva forventer du deg i så fall av Alnicoene ift keramiske
    (kunne ha sjekket første spm selv, men Henne er på kafepotta og jeg må ikke bli tatt på fersken her inne akkurat nå)?
    BB
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Har 15 tommerne fra samme fabrikat,dog ingen alnico her i gården, Ferrite Magnet Models 99dm/1m.

    Må si meg enig at de spiller som en drøm.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    BB, ja de finnes med vanlig magnet også

    IMO etter å ha spilt på Lowtherne nå noen dager, og da å ha sett de siste 1 1/2 årene i retroperspektiv, så har Alnico en søt klang med mikrodetaljer som er unikt. Jeg har ikke den klangen i JBL2119 eller Fostex FE203En-S. Det er subtilt men jeg er overbevist om at de er der. Har også som du vet hatt Exotic. Alnico, Field Coil, supertynne membraner, etc etc har absolutt noe for seg.

    Skal bygge Jon Ver Halens Tiny OB til fettern min med Lowther PM6A og Tone Tubby Red Alnico 12" som er bestilt i Uniten i går :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn