Adyton Temper Signature

P

paradigm

Gjest
Har akkurat kjøpt meg Adyton preamp m/innebygd riaa (men ikke fått den ennå) og som etterhvert skal spille sammen med Cordis 1.6.

Er det noen som kan gi utdypende informasjon om denne komboen, både teknisk og lydmessig. Er det mulig å koble opp 2 stk Cordis til preampen? Hva er forskjellen mellom Cordis 1.6 og 1.6 Signature?
Vet at Audio Physic var importør av Adyton i sin tid og at flere høyttalere er utviklet med Adyton-utstyr. Adyton-komboen skal spille sammen med Audio Physic Tempo og LISA DSP for bl.a å glatte ut frekvensresponsen.

Mvh, Knút
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Har akkurat kjøpt meg Adyton preamp m/innebygd riaa (men ikke fått den ennå) og som etterhvert skal spille sammen med Cordis 1.6.

Er det noen som kan gi utdypende informasjon om denne komboen, både teknisk og lydmessig.
Vet at Audio Physic var importør av Adyton i sin tid og at flere høyttalere er utviklet med Adyton-utstyr. Adyton-komboen skal spille sammen med Audio Physic Tempo og LISA DSP for bl.a å glatte ut frekvensresponsen.

Mvh, Knút
Det kommer til å bli en knall kombinasjon med Audio Physic. Jeg har flere kjenninger som har kjørt Adyton Temper/Cordis 1.6 på Virgo 1 og 2. Det er det beste jeg har hørt, helt klart min referanse.
Vi prøvde for øvrig å bytte ut Virgoene med noen billige Dali 310'er på gøy. Hadde da Micromega/meridian spiller, og resultatet ble veldig bra. Byttet da ut Daliene til Virgoer igjen, samt byttet spiller-settet ut med en tålig bra Arcam-spiller. Resultatet da ble overraskende dårlig.
Lydkarakteristikken med Adyton og Audio Physic heller mot det analytiske, med mye dynamikk, og et utrolig lydbilde. Enkelte mener vel at bassen bli noe slank. Jeg synes ikke det. Jeg ønsker heller god bassrespons med "stram kropp" (vanskelig å beskrive slike subjektive opplevelser). Det har vært invendelser på at Audio Physic blir slanke i bunn, men med 2 8-tommere i hvert kabinett mener jeg det er mer en nok saft.
Det er vel sagt at dette er et lydbilde som både kan være litt britisk og litt tysk, og med mine rør-fordommer skulle jeg tro at overnevnte combo er motstykke til rør.
Dette var noen tanker om Adyton på Audio Physic, slik jeg erindrer det. Grunnen til at jeg ikke bruker Temper selv er manglende fjernkontroll.

Kjenner for øvrig ikke til Signaturmodellen av Temper.
Bjarte
 
P

paradigm

Gjest
Ja, i mine ører låter heller ikke AP slankt. Hørte Tempo 3 med Krell 250 watts monoblokker og Krell cd/pre og der var det mer enn nok tyngde i de lavere oktaver. Så dette handler vel i grunn om matching.

Vet ikke om dette er rett, men tror kanskje forskjellen på Temper og Temper Signature er at sistnevnte inneholder riaa? Noen som vet? Riaa'en skal forøvrig være meget bra.
 
A

Akle

Gjest
Begge har riaa. Signature har bl.a oppdatert strømforsyning. Utvilsomt kæksene produkter med latterlige bruktpriser...
 
P

paradigm

Gjest
Takk for svaret. Ja, jeg ler ganske godt for tiden, da jeg bare gav 6000,- for Temper og 4000.- for DP-dacen
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Takk for svaret. Ja, jeg ler ganske godt for tiden, da jeg bare gav 6000,- for Temper og 4000.- for DP-dacen
Jeg ler enda selv om min Temper Signature blei kjøpt for mer enn 4 år siden til den nette sum av 3 tusen kroner. I oppsettet mitt spiller den helt fortreffelig og RIAA-delen gir stooooor lyd.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Har akkurat kjøpt meg Adyton preamp m/innebygd riaa (men ikke fått den ennå) og som etterhvert skal spille sammen med Cordis 1.6.

Er det noen som kan gi utdypende informasjon om denne komboen, både teknisk og lydmessig. Er det mulig å koble opp 2 stk Cordis til preampen? Hva er forskjellen mellom Cordis 1.6 og 1.6 Signature?
Vet at Audio Physic var importør av Adyton i sin tid og at flere høyttalere er utviklet med Adyton-utstyr. Adyton-komboen skal spille sammen med Audio Physic Tempo og LISA DSP for bl.a å glatte ut frekvensresponsen.

Mvh, Knút

Jeg hadde en periode et par store krevende dipolhøyttalere, og brukte derfor mine 2 Forsell Statements for å få det beste ut av de. Da brukte jeg min Temper Signature med y-koblinger på utgangen og det låt forløp veldig bra. Iflg. Rolf Olstad himself er forskjellen på signaturemodellene og de andre modellene rett og slett kvalitetskontroll av komponenter.
 
P

paradigm

Gjest
Jeg ler enda selv om min Temper Signature blei kjøpt for mer enn 4 år siden til den nette sum av 3 tusen kroner. I oppsettet mitt spiller den helt fortreffelig og RIAA-delen gir stooooor lyd.    
He, he gledesdreper ;D
Har bare hørt positive ting om riaa'en så dette blir nok forhåpentligvis moro.
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
He, he gledesdreper  ;D
Har bare hørt positive ting om riaa'en så dette blir nok forhåpentligvis moro.
Jeg kjenner ikke så mye til anlegget ditt, men ser ut fra sammensetning av komponenter at det her er bra potensiale på analogfronten.
 
P

paradigm

Gjest
Nå blir det forhåpentligvis noe bedre, da Michell Gyro med SME-arm er like rundt hjørnet.
Finnes det forresten noen omtaler av Temper og Cordis i norske eller utenlandske hifiblader?
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Vet ikke om dette er rett, men tror kanskje forskjellen på Temper og Temper Signature er at sistnevnte inneholder riaa? Noen som vet? Riaa'en skal forøvrig være meget bra.
Varianten uten RIAA heter vel Modus (rett meg om jeg tar feil)
Er ellers misunnelig på dere som har fått tak i de så billig...  Tenk om de hadde hatt tryllestav...

Bjarte
 
A

Akle

Gjest
Modus er versionen uten riaa ja. 6000 er drømmepris. 3000? Gir deg 5000 i dag ;). Riaa trinnet har rykte på seg for å være aldeles fabelaktig, uten ellers å ha noen tilknytning til fabler eller fabeldyr.
 
P

Parelius

Gjest
Adyton-komboen skal spille sammen med Audio Physic Tempo og LISA DSP for bl.a å glatte ut frekvensresponsen.
Hvilken Tempo har du? Såvidt jeg vet er det bare program for Tempo I i LISA, og ikke Tempo II? Har du sjekket dette? (Har selv en LISA)
 
P

paradigm

Gjest
Jeg har den første Tempo-modellen som ble lagd. Dvs. med innvendig diffusorbrett og med skrå baffel som er noe bredere enn resten av kabinettet.

Hva slags erfaring har du med din LISA? Er det mye å hente lydmessig på sette denne mellom drivverk og dac? Har ikke helt bestemt meg for kjøp, da jeg er litt usikker på hva som er vettug pris for en LISA fra midten av 90-tallet. Noen tips?

Mvh, Knút
 
P

Parelius

Gjest
Jeg har den første Tempo-modellen som ble lagd. Dvs. med innvendig diffusorbrett og med skrå baffel som er noe bredere enn resten av kabinettet.

Hva slags erfaring har du med din LISA? Er det mye å hente lydmessig på sette denne mellom drivverk og dac? Har ikke helt bestemt meg for kjøp, da jeg er litt usikker på hva som er vettug pris for en LISA fra midten av 90-tallet. Noen tips?

Mvh, Knút
Da går jeg ut fra at LISA er programmert for den (min er i det minste). Problemet for meg var at jeg tidligere hadde et par Tempo II, og som det ikke var program for. Den gang jeg hadde disse høyttalerne, så foretrakk jeg å sette LISA imellom, men om lyden dermed ble "riktigere" er jo et helt annet spørsmål. Stuen den stod i var den gang også litt aparte, så spørsmålet er jo ikke den eventuelle forbedringen jeg mente lå der, var et resultat av tilfeldigheter.

Prisen på LISA er det vel nesten umulig å si noe om. Alt mellom 1.000 og 4.000 vil jeg anta. Ikke akkurat den som omsettes mest. Den var vel ganske dyr når den først ble introdusert. Jeg er blitt fortalt at den kan være ganske så fin å bruke sammen med Virgo II, men har ingen egenerfaring. Det beste er jo om du kunne ha fått testet den ut, og så sett hva du synes den eventuelle forbedringen var verdt. Ser den forresten av og til avertert på tyske Audiomarkt.

Noe info finner du her:

http://folk.uio.no/brandvik/Adyton/Adyton_LISA/index.html
 
P

paradigm

Gjest
Da går jeg ut fra at LISA er programmert for den (min er i det minste). Problemet for meg var at jeg tidligere hadde et par Tempo II, og som det ikke var program for. Den gang jeg hadde disse høyttalerne, så foretrakk jeg å sette LISA imellom, men om lyden dermed ble "riktigere" er jo et helt annet spørsmål. Stuen den stod i var den gang også litt aparte, så spørsmålet er jo ikke den eventuelle forbedringen jeg mente lå der, var et resultat av tilfeldigheter.

Prisen på LISA er det vel nesten umulig å si noe om. Alt mellom 1.000 og 4.000 vil jeg anta. Ikke akkurat den som omsettes mest. Den var vel ganske dyr når den først ble introdusert. Jeg er blitt fortalt at den kan være ganske så fin å bruke sammen med Virgo II, men har ingen egenerfaring. Det beste er jo om du kunne ha fått testet den ut, og så sett hva du synes den eventuelle forbedringen var verdt. Ser den forresten av og til avertert på tyske Audiomarkt.

Noe info finner du her:

http://folk.uio.no/brandvik/Adyton/Adyton_LISA/index.html
Takk for linken  :)
Ja, jeg får prøve og få lånt den med hjem. I 1996 kosta den 2700,- DM står det på AP hjemmeside, Stereophile oppgav 3000,- USD, da de testet denne.

Noen andre her som sitter på info om ovennevnte Adyton, event. linker?
 
P

Parelius

Gjest
Tviler på om du finner mange andre linker (jeg rotet litt rundt for å finne info før), men det fins da folk som sitter med en LISA i anlegget. Artig om de kunne gi lyd fra seg...

Du prøvde å få lånt den? Fikk du ikke? (Bor du i Osloområdet, så si fra)
 
P

paradigm

Gjest
Jeg får nok lånt den, men den må sendes i posten, da jeg er østlending i Finnmarks-eksil for tida. Ellers takk for tilbudet :)
 
P

paradigm

Gjest
Takk for medfølelsen :'( Landsdelen for spesielt interesserte (he, he).
 
Topp Bunn