Diverse "Adobe Flash" - utrygt programtillegg?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg bruker Mozilla Firefox, og har i den senere tid fått illevarslende meldinger om at: "Firefox har forhindret det utrygge programtillegget "Adobe Flash" å kjøre på ...."

Meldingen dukker opp på bl.a. nettisdene til Aftenposten, Dagbladet og VG - altså helt greie nettsider etter min vurdering.

Hva kan jeg gjøre med dette?
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Gå til https://get.adobe.com/flashplayer/ og last ned + installer siste versjon. Firefox har en nærmest barnslig holdning med at alt som ikke er helt absolutt siste versjon er kjempe farlig og må blokkeres :rolleyes:
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har prøvd dette tre ganger nå - og det stopper opp når installasjonen krever at jeg skal stoppe Mozilla Firefox, selv om dette programmet er lukket og ikke er aktivt. Tydelig at Mozilla Firefox og Adobe Flash Player ikker er på godfot med hverandre.
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Har prøvd dette tre ganger nå - og det stopper opp når installasjonen krever at jeg skal stoppe Mozilla Firefox, selv om dette programmet er lukket og ikke er aktivt. Tydelig at Mozilla Firefox og Adobe Flash Player ikker er på godfot med hverandre.
Nä det är nog riktigt sant.
Installerade nyligen den senaste Adobe Flash på både Win7 dator och en Linux Mint datorn, båda med Firefox som enda webbläsare.

Fast jag instämmer i det att Flash är en styggelse som bör försvinna snarast.
Antar att vi väntar på den berömda "Ketchup-effekten". Flash kommer försvinna snabbt bara det finns en tillräckligt många som börjar göra webbsidor i HTML5 (HTML5 tar bort behovet av Flash).
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for innspill!

Da tar jeg det helt med ro inntil videre, og velger å leve med disse illevarslende meldingene "Firefox har forhindret det utrygge programtillegget "Adobe Flash" å kjøre på ....".
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Har prøvd dette tre ganger nå - og det stopper opp når installasjonen krever at jeg skal stoppe Mozilla Firefox, selv om dette programmet er lukket og ikke er aktivt. Tydelig at Mozilla Firefox og Adobe Flash Player ikker er på godfot med hverandre.
Selv om du lukker Firefox kan selve Firefox-prossessen bli liggende aktiv noen minutter. Sjekk Task Manager - prossesser.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har prøvd dette tre ganger nå - og det stopper opp når installasjonen krever at jeg skal stoppe Mozilla Firefox, selv om dette programmet er lukket og ikke er aktivt. Tydelig at Mozilla Firefox og Adobe Flash Player ikker er på godfot med hverandre.
Selv om du lukker Firefox kan selve Firefox-prossessen bli liggende aktiv noen minutter. Sjekk Task Manager - prossesser.
Ingen Firefox i sving der - det har jeg sjekket. Jeg prøvde meg også med å laste ned med Internet Explorer som nettleser, men fikk da beskjed om at jeg måtte lukke Internet Explorer. Som også var lukket allerede. Men jeg skal prøve igjen - og vente noen minutter - så får vi se.....

PS: Det virket ikke å vente. Samme melding: Lukk Mozilla Firefox - som altså forlengst var lukket.
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hva med å bruke annen browser, som opera, Google Chrome så slipper du dette. Firefox var mye bedre før men nå har den blitt irriterende. Jeg bruker mest opera nå og den er kjapp, god og meget trygg.

Imagine
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Flash er en uting som burde dø så snart som mulig. Jeg har brukt ClickToFlash i mange år for å slå det av, men med muligheten for å slå det på ved behov. Dessverre er det steder som bruker Flash fremdeles - f.eks. nrk.tv. Når jeg er i utlandet er det fint å kunne se litt på norsk TV innimellom, og da må jeg bruke Flash.
Vi må få bort Flash (og Silverlight).

Edit: Jeg ser at jeg kan bruke en HTML5 avspiller for å se NRK TV. Da blir nok Flash svært sjelden brukt her - ClickToFlash blir nok stående på konstant.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Flash har også et rykte for å bruke usedvanlig mye ressurser som betyr mye batterikapasitet på bærbare enheter.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg har avinstallert Flash uten å møte noen større problemer. Nå for tiden er det jo stort sett bare søppel som krever Flash.
 
Topp Bunn