Ad opplysningsplikt for folk i bransjen

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Dette er vel tatt opp før - men bør det ikke gjøres til et krav at alle som er i bransjen - dvs. selger eller konstruerer produkter - MÅ opplyse om dette i sin signatur?

Det vil i det hele tatt gjøre forholdene mye mer ryddige, og mange diskusjoner lettere å følge for moderat utenforstående.
 
J

John_M.

Gjest
Støttes herfra! Snikreklamen har bredt seg nok, synes jeg.

John M.
 

Insidious

Medlem
Ble medlem
21.11.2003
Innlegg
11
Antall liker
0
Støttes! Ikke bare at snikreklame blir litt vanskeligere å få inn, men også fordi en del diskusjoner vil bli litt mer "renere" og man slipper direkte og underforståtte påstander i diskusjoner om at enkelte har en skjult definert agenda.

mvh
Tim
 
P

Parelius

Gjest
Støttes selvfølgelig. Det som imidlertid forundrer mest, er at dette ikke allerede er blitt fulgt opp av folk det gjelder, på tross av at dette er blitt gjennomdebattert tidligere. Er de særdeles tungnemme? Eller er det andre (gode) grunner?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Så det nettopp og utestengte dermed JPE for snikreklame. Klart brudd på våre regler.

Dere kan bare melde fra til admin om slike tilfeller.
 

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2
Så det nettopp og utestengte dermed JPE for snikreklame. Klart brudd på våre regler.

Dere kan bare melde fra til admin om slike tilfeller.
Hvor står de reglene?

Roy
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvor går grensen for "hvem som er i bransjen"? Selger eller konstruerer produkter? Det er da endel som går inn i den da. Er det ikke?
Synes ikke akkurat JPE var grov i sin "snikreklame". Det er ikke all reklame som er god reklame.
 

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2
Hvor går grensen for "hvem som er i bransjen"? Selger eller konstruerer produkter? Det er da mange som går inn i den da.
Synes ikke akkurat JPE var grov i sin "snikreklame".
Jeg synes ikke den var særlig snikende heller. Mer åpenbar ;D

Men burde han ikke fått en advarsel før han ble kastet ut???

Roy
 
P

Parelius

Gjest
Så det nettopp og utestengte dermed JPE for snikreklame. Klart brudd på våre regler.
Ingen intensjon om å legge meg ut med Høvding, men tok ikke JPE og flagget tilhørighet tidligere i dag? Mente å se at han nevnte noe om Audiofreaks nederst på "innleggdelen" (eller hva en nå skal kalle det).

I tillegg bør en her kjøre konsekvent, samt muligens komme med en klar regel først som alle kan forholde seg til. Litt rask her, Høvding?
 
P

Parelius

Gjest
Hvor går grensen for "hvem som er i bransjen"? Selger eller konstruerer produkter? Det er da endel som går inn i den da. Er det ikke?
Skulle tro begge dele faller inn under "tilhører bransjen". Er det noe problem egentlig? Om det er mange, hva så? Kan da ikke være så vanskelig å antyde slike sammenhenger under nicket sitt?
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Så det nettopp og utestengte dermed JPE for snikreklame. Klart brudd på våre regler. Dere kan bare melde fra til admin om slike tilfeller.
Det er jo vel og bra at dere har regler mot reklamering for egne produkter. Men i tillegg å innføre krav til å opplyse om tilknytning vil ha flere positive følger:

  • Det blir mye lettere å se når noen bryter reklameringsregelen.
  • En kan også se hvilke forhandlere som har en stygg tendens til å rakke ned på andres produkter.
  • Egenreklame blir ikke lenger så ille, fordi folk kan ta det for det det er når avsenders tilknytning kommer klart frem.
  • Pga punktet over vil det vil bli færre krangler om hvor grensa for egenreklame vs. opplysning går.
Noe for bransjefolk selv å legge seg på hjertet: Ved å tone flagg vil man skaffe seg egenreklame. Om jeg ser en forhandler skrive nyttige og hyggelige innlegg her, vil han komme langt frem i køen når det er tid for oppgradering. Et godt eksempel her er Robert Blindheim, som har en forbilledlig toning av flagg, og som iallfall jeg sitter igjen med et veldig godt inntrykk av.

Dog, dette krever jo at man går inn for å være hyggelig og konstruktiv....
 
J

John_M.

Gjest
Enig med Torbjørn i alt han sier. Noe klarere, og fastere, regler bør komme snarest - det gagner oss alle. Og Robert er et forbilde for bransjefolket!

John M.
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Hvor går grensen for "hvem som er i bransjen"? Selger eller konstruerer produkter? Det er da endel som går inn i den da. Er det ikke?
 
Den grensa er rimelig klar da. Og visst er det endel som går inn i denne kategorien, men hva er problemet med det?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Dette er svært vanskelig for det er veldig enkelt å opprette et nick for deretter å reklamere for hva du vil.

Vi har forsøkt så godt vi kan å lage regler utifra alle de tilbakemeldingene vi får fra brukerne, og slik det er nå så synes det å fungere tålelig greit.

Hvis du tilhører bransjen så må du bruke Hjørnet for bransjen hvis du ønsker å starte en diskusjon eller si ifra om noe som skjer rundt virksomheten din. Dette er jo ikke så vanskelig.

Det var noen små reaksjoner på utestengelsen av JPE, men han startet et innlegg som hadde butikkens webadresse i overskriften og som henviste folk til deres webside for å lese et brev som helt klart fremhever deres produkter. Dette er et klart brudd på reglene, og skal vi ha regler må vi også håndheve dem. Hvis noen mener at dette var galt, så kan vi like gjerne droppe alle regler.
 
O

om.s

Gjest
Dette er et klart brudd på reglene, og skal vi ha regler må vi også håndheve dem.
holder med om dette med egenreklame osv..
men noen av reglene sier også at man ikke har lov å ytre seg bla injurierende om andre, dette har jo forekommet opptil flere ganger under den siste heftige "diskusjonen", DP mot CJ, har disse fått noen reaksjoner på sin oppførsel?
Hvordan praktiseres dette, umiddelbar utestengelse el en advarsel først?
Som nevnt, har man regler så..
 
P

Parelius

Gjest
Dette er svært vanskelig for det er veldig enkelt å opprette et nick for deretter å reklamere for hva du vil.
Går ut fra at du sikter til en regel om at alle som tilhører bransjen skal gi det tilkjenne under nicket. At folk kan prøve å omgå regelen, er ikke noe argument for ikke å ha en regel!
Det var noen små reaksjoner på utestengelsen av JPE, men han startet et innlegg som hadde butikkens webadresse i overskriften og som henviste folk til deres webside for å lese et brev som helt klart fremhever deres produkter. Dette er et klart brudd på reglene, og skal vi ha regler må vi også håndheve dem. Hvis noen mener at dette var galt, så kan vi like gjerne droppe alle regler.
Ut av kontekst så er jeg helt enig med deg. Sett i kontekst, så synes jeg ikke saken er like klar. Det er en vurderingssak. Får anerkjenne din avgjørelse.
 
M

magjoha4

Gjest
Hvor går grensen for "hvem som er i bransjen"? Selger eller konstruerer produkter? Det er da endel som går inn i den da. Er det ikke?
Var ikke du og satte opp noe utstyr for en aktør på messa? Er du venn av denne aktøren, så står det klart i regelverket at:
”Det er heller ikke tillatt for personer i bransjen å bruke nære venner eller familie for å bedrive snikreklame utenfor Hjørnet for Bransjen.”

Magne
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har heller ikke bedrevet snikreklame. Dette er bevisst.
Jeg ble spurt av en kamerat av meg som er kamerat av innehaver av aktøren. Det er begrenset med hifiinteresserte der jeg bor så det var nok naturlig. Jeg har aldri møtt han før. Så å kalle meg en nær venn vil være å dra det litt langt. Som en opplysning så er det å rigge opp et helt rom på en rimelig kort tidsfrist ikke akkurat en enmannsjobb. Et nytt bekjentskap som er i bransjen, har jeg fått, det er riktig. I ettertid av messen har jeg heller ikke hatt kontakt med aktøren. Jeg kjenner også endel andre aktører gjennom forskjellige kjøp og stadige opptroppinger på døra, men kan da ikke være i bransjen for det.
Som en annen opplysning så eier jeg heller ingen av produktene som aktøren selger. Skal jeg bedrive reklame for denne aktøren så gjør jeg det muntlig på "hjemmebane" og ikke her på et nøytralt forum. Jeg har mange ganger anbefalt produkter fra forskjellige aktører basert på egen viten og synsing, men hvem har ikke det? Preferanser har jo alle her. På grunn av dette har jeg store problemer med å si at jeg er med i bransjen.
Når alt dette er sagt så var det litt derfor jeg spurte om å få "opplest" reglene på nytt, da det i endel tilfeller kan komme grensetilfeller om hva man kan tillate seg. For de som har lest (og leser) mine innlegg så kommer det fram at jeg ikke på noen måte er et bransjemedlem (eller nær venn av en i bransjen). Jeg ønsker bare alles beste.

Regards
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
holder med om dette med egenreklame osv..
men noen av reglene sier også at man ikke har lov å ytre seg bla injurierende om andre, dette har jo forekommet opptil flere ganger under den siste heftige "diskusjonen", DP mot CJ,  har disse fått noen reaksjoner på sin oppførsel?
Hvordan praktiseres dette, umiddelbar utestengelse el en advarsel først?
Som nevnt, har man regler så..
Vi har sendt ut flere advarsler, men vi får ikke med oss alt. Det er helt klart at det ikke er tillatt å slenge dritt til hverandre, og vi tar for oss det vi kan.
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Dette er svært vanskelig for det er veldig enkelt å opprette et nick for deretter å reklamere for hva du vil.
Som Parelius påpeker er det ikke noe godt argument mot å ha en regel at noen vil prøve å sno seg unna denne, samt at dette er vanskelig å oppdage. Et godt argument for en regel om "toning av flagg" er at de fleste på sentralen støtter det.

Situasjonen med vanskelig håndheving vil jo dessuten bli akkurat den samme som i dag med egenreklameregelen. De som gir blaffen i regelen (om toning av flagg) får heller ta konsekvensen av dette dersom de blir oppdaget (konsekvens: å bli stemplet som useriøse aktører).

Jeg har selvfølgelig forståelse for at Høvdingen anser det som en vanskelig oppgave å håndheve slike regler. For det er det jo uten tvil! Men igjen - alle er vel tjent med å ha en klarere & strengere regel.
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
PS til alle. Vær så snill å ikke la denne tråden vannes ut til en diskusjon om enkelttilfeller (er bambadoo en bransjemann in disguise, var det riktig å sparke JPE ut og hvor alvorlig er det å kalle en meddebatant en dilettant?)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
PS: Jeg er en diy mann. Absolutt ikke i bransjen. Om jeg en dag i framtiden blir med i bransjen så skal dere bli de første som får vite det :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Det er heller ikke spesielt enkelt å håndheve reglene når vi stort sett bare mottar masse sur kritikk, sinte PM meldinger og svært lite positive tilbakemeldinger. Det gjør det egentlig lite trivelig å drive et slikt forum når såpass mange voksne mennesker til tider kan oppføre seg som små drittunger uten begrensninger.

Det virker som de fleste andre norske fora fungerer greit, men når det skal diskuteres innen vår abstrakte hobby, så skal alle ha rett, samt at folk fleste er veldige trangsynte ovenfor andres produkter. Folk blir veldig provosert med en gang noen andre sier at de har hørt noe som er bra, og det kommer med en gang en rekke argumenter for hvorfor dette produktet ikke kan være så bra. Innenfor de fleste hobbyer så blir folk tiltrukket til nye merker/produkter, mens innenfor hifi så er vi mest opptatt av å forsvare de merkene vi selv har. Jo mer penger vi har brukt på utstyret jo mere deffensive blir vi, og det er kanskje ikke så rart ettersom man vil forsvare sin innkjøp, og ikke innrømme at det kanskje finnes noe annet som er like bra eller bedre.

Det som her sies er selvfølgelig ikke uten unntak, men jeg prøver bare å vise generelle holdninger, og jeg tror vi alle kan ha godt av å åpne litt på skylappene fra tid til annen. Da kan vi kanskje ha flere diskusjoner uten å måtte ty til verbale krigføringer som ingen grenser har.

Ettersom vi ikke kan forlange at folk tilknyttet bransjen skal gå god for andre produkter enn deres egne, så har vi opprettet et eget hjørne for dem hvor de kan få fritt utløp for deres subjektive meninger. Hvis vi ikke holder den reklameringen unna resten av forumet, så får vi bare en masse innlegg som inneholder ren reklame, samt mange innlegg med evig krangel, slik som f.eks. CJ mot DP, hvilket vi ikke skal diskutere i denne tråden.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Enkelttilfeller til side; det bør være en helt konkret regel for HVORDAN det skal opplyses om bransjetilhørighet. Jeg foreslår at det i personlig tekst står:

Bransjetilknyttet: firma/entitetsnavn

Personlig tekst er det som dukker opp under bildet på venstresiden. Jeg håper vi får ordnet opp i dette nå, det har vært mye av det i det siste.

Høvding - kanskje du kan legge ut en påminner om dette, eller den løsningen du finner best, på forsiden?

Ellers takk for innsatsen - skjønner at du blir litt lei til tider. Men det går for seg på andre fora også, på diyaudio har de jo kastet ut en hel moderator. For ikke å snakke om audioasylum. Keep up the good work :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Selv om bransjen gir seg til rette med navn og logo har de fortsatt ikke lov til å reklamere eller starte innlegg om sine produkter andre steder enn Hjørnet for Bransjen.
 
P

Parelius

Gjest
Selv om bransjen gir seg til rette med navn og logo har de fortsatt ikke lov til å reklamere eller starte innlegg om sine produkter andre steder enn Hjørnet for Bransjen.
Det sier seg selv.

Ellers vil jeg takke MYE for den innsatsen dere gjør for driftingen av dette nettstedet. Det er et baklagelig faktum at det blir mer kritikk enn ros, selv om det ikke er noe som skulle tilsi dette; heller tvert imot. (Men det er kanskje så mye enklere å reagere på ting en er uenig i, enn enig i? Hvem sender vel PM til Høvdingen når alt går som smurt?)

Nok en gang, takk for innsatsen.
 
O

om.s

Gjest
Vi har sendt ut flere advarsler, men vi får ikke med oss alt. Det er helt klart at det ikke er tillatt å slenge dritt til hverandre, og vi tar for oss det vi kan.
Takker for svaret,
og har vel også sett det praktisert etter at jeg spurte. Da vet man litt mer om hvordan det praktiseres..
Om ikke annet så har kanskje den siste uken "debatter" skjerpet litt på praksisen..
ha en god helg..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det sier seg selv.

Ellers vil jeg takke MYE for den innsatsen dere gjør for driftingen av dette nettstedet. Det er et baklagelig faktum at det blir mer kritikk enn ros, selv om det ikke er noe som skulle tilsi dette; heller tvert imot. (Men det er kanskje så mye enklere å reagere på ting en er uenig i, enn enig i? Hvem sender vel PM til Høvdingen når alt går som smurt?)

Nok en gang, takk for innsatsen.
Jeg er IT mann og jobber i en driftsavdeling. Og dette kan jeg skrive under på. Jeg har til dags dato ikke mottatt noen melding eller telefon om at folk er fornøyde, eller at vi gjør en god jobb. Det er som regel sure oppstøt som kommer. Tror nok det er noe av det samme med forumets høvdinger.
 

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Innlegg
67
Antall liker
5
Ærlig talt, forslaget mitt var ikke ment som sur kritikk av Høvdingen, men som et saklig forslag med tilhørende argumentasjon, og med mål å forbedre forumet. Jeg setter selvfølgelig meget stor pris på alt arbeidet Høvdingen og muligens andre har lagt ned i forumet. Noe jeg også har gitt uttrykk for tidligere, og gjerne gjør igjen! 8)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.171
Antall liker
694
Torget vurderinger
1
Er ikke enig i definisjonen av bransje. Hvorfor unntas skribenter/redaktører fra: Fidelity, Lyd og bilde, osv fra bransje-begrepet?

F.eks burde KV være mer tydelig på om han utaler seg som redaktør eller privatperson. Jeg oppfatter alle KV's innlegg som redaktør - helt greit for meg. Gjør alle det, og ikke minst vet alle det?

Og til syvende og sist er ikke høvdingen også en del av bransjen?? Ingen kan vel leve av å være moderator.
 
M

magjoha4

Gjest
Er ikke enig i definisjonen av bransje. Hvorfor unntas skribenter/redaktører fra: Fidelity, Lyd og bilde, osv fra bransje-begrepet?
Er det pga reklamepengene at de skal regnes som en del av bransjen mener du?
Tror ikke Fidelity eller Lyd og bilde blir særlig mye rikere på reklamepenger ut ifra skryt av div. produkter her på forumet. Det ville vært et tap for forumet om skribentene ikke fikk være aktivt med i debatten.

Magne
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.171
Antall liker
694
Torget vurderinger
1
Er det pga reklamepengene at de skal regnes som en del av bransjen mener du?
Tror ikke Fidelity eller Lyd og bilde blir særlig mye rikere på reklamepenger ut ifra skryt av div. produkter her på forumet. Det ville vært et tap for forumet om skribentene ikke fikk være aktivt med i debatten.

Magne
Reklame? Penger? Var jeg så uklar i innlegget mitt?

Nei se på signaturen til royervin så skjønner du hva jeg mener.
 
M

magjoha4

Gjest
Reklame? Penger? Var jeg så uklar i innlegget mitt?

Nei se på signaturen til royervin så skjønner du hva jeg mener.
Da er jeg med. ;D Så klart det hadde vært mer ryddig.

Magne
 
Topp Bunn