Acoustic Elegance TD8m + Beyma TPL150H - god kombo?

Faller

Medlem
Ble medlem
12.03.2008
Innlegg
41
Antall liker
19
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Heisann,

Jeg har lyst å lage meg mediebenk a la denne, men har ikke erfaring med delefilter, så lurer på om AE TD8M og Beyma TPL150H som ligger på brukten ville vært en god kombo og ikke minst mulig å bruke til et sånt prosjekt?

Jeg er på jakt etter en høyttaler med høy følsomhet, og som kan spille ned til 60-70Hz. Rommet de kommer til å stå i er en liten leilighet.
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Jeg ville valgt å kjøre aktiv drift på disse, f.eks å legge inn en Minidsp 2x4. (dvs at du trnger 4 forsterkerutganger/innganger)

Du får da mulighet for å sette rett delefrekvens, delay og samtidig kjøre EQ.

Begge av disse har vel ganske høy følsomhet.

Ser at disse ligger på torget så er vel her du har funnet det.

(Jeg har TPL-200 som blir brukt med Beyma 12P80ND)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Godt spørsmål og noe jeg har lurt på selv. Begge er høy-kvalitetsprodukter og vil definitivt begge låte fabelaktig i seg selv, men det skal jo passe med delefrekvenser i forhold til spredning/vreng/slaglengde osv.

Man har en del skarpe hjerner her inne som kanskje kan svare på om dette er god match, så du kan jo høre direkte med feks Snickers-is eller W.Sand.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.886
Antall liker
1.462
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Hvis du har tenkt å montere disse elementene inn i et hifimøbel så må du være klar over at TPL-150H er veldig retningsavhengig, spesielt i høyden. Liten høydeforskjell på sweetspot og din lytteposisjon, så faller diskanten bort. Dette henger nok også noe med den fallende frekvenskurven over 16-18kHz. Jeg prøvde med super-tweeter over 15kHz på mine, noe om hjalp bra. De bør også ikke deles under 1800hz.

AE TD8M er mer et effektivt 8" hifi-mellomtone / midbass element, og ikke spesielt egnet under 80-100hz pga Fs på 79hz.

TPL-150H og AE TD10M har blitt solgt som en to-veis stativhøyttaler, Vapor Arcus
Test av Vapor Arcus
 

Faller

Medlem
Ble medlem
12.03.2008
Innlegg
41
Antall liker
19
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg ville valgt å kjøre aktiv drift på disse, f.eks å legge inn en Minidsp 2x4. (dvs at du trnger 4 forsterkerutganger/innganger)

Du får da mulighet for å sette rett delefrekvens, delay og samtidig kjøre EQ.

Begge av disse har vel ganske høy følsomhet.

Ser at disse ligger på torget så er vel her du har funnet det.

(Jeg har TPL-200 som blir brukt med Beyma 12P80ND)
Det stemmer at jeg har sett de på torget her, så spørsmålet poppet inn i hodet mitt. Bra anbefaling om bruk av DSP for å kunne gjøre korrigeringer!

Godt spørsmål og noe jeg har lurt på selv. Begge er høy-kvalitetsprodukter og vil definitivt begge låte fabelaktig i seg selv, men det skal jo passe med delefrekvenser i forhold til spredning/vreng/slaglengde osv.

Man har en del skarpe hjerner her inne som kanskje kan svare på om dette er god match, så du kan jo høre direkte med feks Snickers-is eller W.Sand.
Samme tanker jeg hadde, derav tråden. Ikke sikker på om det blir noe av bygget, men spørsmålet er jo allikevel verdt å spørre.


Hvis du har tenkt å montere disse elementene inn i et hifimøbel så må du være klar over at TPL-150H er veldig retningsavhengig, spesielt i høyden. Liten høydeforskjell på sweetspot og din lytteposisjon, så faller diskanten bort. Dette henger nok også noe med den fallende frekvenskurven over 16-18kHz. Jeg prøvde med super-tweeter over 15kHz på mine, noe om hjalp bra. De bør også ikke deles under 1800hz.

AE TD8M er mer et effektivt 8" hifi-mellomtone / midbass element, og ikke spesielt egnet under 80-100hz pga Fs på 79hz.

TPL-150H og AE TD10M har blitt solgt som en to-veis stativhøyttaler, Vapor Arcus
Test av Vapor Arcus
Veldig godt poeng det du skriver om retningsavhengighet. Det vil nok by på en utfordring eller to hos meg ettersom de skal stå i en liten leilighet. Jeg har ikke sett hvor stor forskjell det er på 8" og 10" før du skrev her nå, men det var ganske signifikant ja. Gode 35Hz forskjell vil utgjøre en del. Jeg har forsåvidt to SVS SB1000 elementer slik at jeg kan lage en sub som tar seg av bassen, men mulig det blir litt for drøyt i leiligheten jeg har til rådighet.

Ang. deling av diskanten: ser at Vapor Arcus som du deler link på, deler elementene så lavt som 1050Hz med et 2. ordens filter, og jeg har også sett at Tangen AVDesign deles ned mot 1200Hz eller der om kring. Hva er det som gjør at du ikke anbefaler deling under 1800Hz?
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.886
Antall liker
1.462
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Hvis du har tenkt å montere disse elementene inn i et hifimøbel så må du være klar over at TPL-150H er veldig retningsavhengig, spesielt i høyden. Liten høydeforskjell på sweetspot og din lytteposisjon, så faller diskanten bort. Dette henger nok også noe med den fallende frekvenskurven over 16-18kHz. Jeg prøvde med super-tweeter over 15kHz på mine, noe om hjalp bra. De bør også ikke deles under 1800hz.

AE TD8M er mer et effektivt 8" hifi-mellomtone / midbass element, og ikke spesielt egnet under 80-100hz pga Fs på 79hz.

TPL-150H og AE TD10M har blitt solgt som en to-veis stativhøyttaler, Vapor Arcus
Test av Vapor Arcus
Veldig godt poeng det du skriver om retningsavhengighet. Det vil nok by på en utfordring eller to hos meg ettersom de skal stå i en liten leilighet. Jeg har ikke sett hvor stor forskjell det er på 8" og 10" før du skrev her nå, men det var ganske signifikant ja. Gode 35Hz forskjell vil utgjøre en del. Jeg har forsåvidt to SVS SB1000 elementer slik at jeg kan lage en sub som tar seg av bassen, men mulig det blir litt for drøyt i leiligheten jeg har til rådighet.

Ang. deling av diskanten: ser at Vapor Arcus som du deler link på, deler elementene så lavt som 1050Hz med et 2. ordens filter, og jeg har også sett at Tangen AVDesign deles ned mot 1200Hz eller der om kring. Hva er det som gjør at du ikke anbefaler deling under 1800Hz?
Hvis du søker litt rundt på nettet så ser du at den ikke måler like bra som angitt i deres datablad. Den mangler noe nedover, noe jeg selv har hørt og målt.

Man må inn med en del demping for å få jevn frekvenskurve.

Hvordan Tangen og Vapor har gjort, det vet jeg ikke. Men jeg vil nok tro at litt strategisk demping- og filterplassering får man nok utnyttet den ned mot 1000hz.


Dette er min måling på 1m avstand (gated 2ms)
Beyma TPL-150H freq_gated.jpg


Denne bloggen har en måling som indikerer tilsvarende kurveprofil Joseph Crowe's DIY Speaker Building Blog: Beyma TPL-150H

Det er ikke samme som angitt i Beyma TPL-150H datablad
 
Topp Bunn