Acos Rega Planet...den første Rega- hjelp til pick-up

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Har en kompis som skal hjelpe meg med sveising til mitt DIY høytaler bygg. For denne tjenesten ville han at jeg skulle sette i stand hans gamle platespiller. En Acos Rega Planet som ble produsert i 1973-1975 før den ble erstattet med Rega Planar modellene.

Etter å ha søkt en del på nett finner jeg svært lite om hva som er kompatibelt med denne spilleren, og jeg skal være den første til å innrømme at vinyl også er upløyd mark for min del (selvom jeg kommer til å teste ut etterhvert). Rega har ingen direkte kontaktinformasjon, men jeg har kontaktet Mono AS og avventer svar derfra.
Han trenger ikke noen "state of the art" pick-up, kun en som spiller fint til denne spilleren. Vil vel også være behov for en protractor til dette oppsettet.
Er det noen av dere som har/hadde/kjenner til denne spilleren, eller sitter på noe informasjon/protractor etc., så ville jeg satt pris på tilbakemelding.
Under har jeg lagt ved spesifikasjoner som kanskje kan være til noe hjelp??

Specifications
Speeds: 33.33 and 45rpm
Motor: AC Synchronous
Wow and flutter: 0.08%
Rumble: 65dB weighted
Tonearm: S-shaped tubular tonearm
Effective length: 237mm
Overhang: 15mm

Link: http://www.vinylengine.com/library/acos/rega-planet.shtml
 

Vedlegg

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
En kuriositet denne ! Jeg har også en slik, men den blir ikke brukt for øyeblikket. Det originale headshellet er borte, men det aller meste funker godt forutsatt at det ikke er alt for tungt. Dersom du kan få fingrene i et gammelt shure-element (m-75 f.eks burde være lett å oppdrive) har du en helt prima oppsett for pop/rock i alle fall. Skal du kjøpe nytt kan du evt. gå for en Shure M97xE, men denne har litt svakere output enn de eldre modellene. Jeg brukte en slik i min den siste tiden jeg brukte den.

Ulempen med denne spilleren sies å være tallerkenen. Har du en veldig følsom pick-up skal du kunne høre når aluminiums-puckene passerer pickupen med et lite "swish". Dette var imidlertid ikke no problem hos meg.

En digresjon til slutt... Jeg mangler hengslene på min. Delene på lokket er inntakte, men de på spilleren er borte. Hvis noen skulle ha noen liggende.... Send en PM :)

mvh:
Stian
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Takk for svar Stian! Var et skudd i mørket om noen visste noe om denne spilleren, men det var det gitt! Skal se om jeg får tak i en Shure m-75. Hvis noen sitter på info rundt denne, eller vet om noen lignende, så si gjerne ifra.
Hvordan har du satt den opp Stian? Du har ikke tilfeldigvis en avtegning av en "protractor" til denne liggende?

Mvh Chris
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Ser at effektiv armlengde er 237 mm. Overhenget er 15 mm.
Dette innebærer en avstand fra spindel til armlager lik 222 mm
(237 - 15) som er helt identisk med Rega RB-300 arm og alle
dens slektninger. Du kan derfor benytte en protraktor beregnet
for de nye Regaarmene også på denne. Disse finnes for nedlasting
en mengde steder på nett.

En god høykompleant PU bør fungere utmerket. Det billigste
alternativet er vel en AT-95E (Kr. 395,- på Big Dipper) men spilleren
bør også takle dyrere PUer som AT-33 (se annen tråd), Ortofon 2M
(jo dyrere, jo bedre), Goldring 1000-serien eller Shure M15/M75/M97
som nevnt.

mvh
Gunnar Brekke
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er en lekker spiller, uansett om tallerkenen er mindre optimal. Forøvrig var det Regas innstegsmodell, og den kunne også leveres med SME 3009-arm. Jeg har solgt en og annen av disse på Audioscan i sin tid. Forøvrig heter den ikke Acos Rega, men kun Rega Planet. Akkurat som CD-spilleren de lanserte flere tiår senere. Armen derimot, het Acos Lustre. Den funker fint med en Audio Technica AT 95, for eksempel.

Edit; Ser at Gunnar kom meg i forkjøpet her. Vi er helt på linje mht elementer til denne armen.
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Takk Gunnar og Impulse, dette er til stor hjelp!

Det er som sagt ikke jeg som skal ha den, men det hadde vært moro å spandert på han en litt grei PU. Han gjør en flott jobb med rammene mine.

Tallerken har jeg skjønnt ikke er optimal, men at det også her kan oppgraderes til en annen bedre. Jeg skal nevne det for han.
Når det gjelder navnet så fant jeg den først på nettet ved å søke på Acos Rega Planet. Søkte jeg på Rega Planet kom bare CD spilleren, som du nevner impulse, opp. Rega hadde såvidt jeg kunne se heller ikke noe informasjon om denne snurreren, men kun Planar modellene sine.
Skal gjøre litt research på Pu'er.
Takk igjen :)
 
Topp Bunn