Aavik I-880 - En makt demonstrasjon!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aavik I-880 - En makt demonstrasjon!

    Aavik 880.jpg


    Den nye 880 serien fra Aavik representerer det beste og seneste innen ingeniørkunst og materialteknologi. Denne serien er et samarbeid mellom Michael Børresen og Flemming Rasmussen.

    Den nye I-880 yter hele 2x200 Watt i klasse-A og bruker et helt nytt design som kun krever 20% av strømmen som vanligvis må til i klasse-A. Kabinettet er også gjennomtenkt ned til minste detalj og inneholder store mengder med kobber og titanium for å gi elektronikken på innsiden de beste forutsetninger. Resultatet er masse kraft, lav forvrenging og den mest dynamiske og sorte bakgrunnen vi har hørt. En makt demonstrasjon!
    I-880 er helt unik og kan høres i vår forretning i Asker sentrum.





    1666678372448.png
    1666678521988.png
     

    Kommentarer

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Låt fantastisk selv rett etter den var ankommet lokalene fra transportøren ankomst:) .
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Det er en veldig god , kanskje en av de beste integrerte forsterkeren som er å få i dag. Den låter ikke klabgbalabsemesslg helt som et klassisk klasse a design, men et godt stykke på veg. Til gjengjeld er den litt kvikkere, og den har mye headroom gjennom hele registeret, og den har veldig god kontroll. Kombinert med et veldig lavt stlyygulv. Som sagt noe av det aller beste jeg har hørt av integrert. 👍👍👍.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Låter ikke denne forsterkeren fantastisk så vet ikke jeg -fantastisk høy pris iallefall. Mye bortkastede penger hvis man skulle kjøpe denne tror jeg.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er gøy med store tunge ting. Og kobber. Men med den fronten blir det litt slik:

    «Bygget som en tanks, med soltak»
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt klart at dette ikke er for alle, prisen tatt i betraktning. Når det er sagt, så vil jeg si at det er ingen tvil om denne forsterkeren er av det aller ypperste. Integrert eller ei.

    Husk at det aldri bare er forsterker man hører, men et matchet system. Her var det Børresen og Anzus "som vanlig" . Anlegget som var satt opp på Mala den helga det var Høstpuls, er nok det jeg har hørt som er mest støyfritt. Det låt så rent og skilte instrumenter utrolig godt. De som lurer på hva "svart bakgrunn" egentlig er, hadde mulighet til å få et skoleeksempel her.
    Det var futt og fart i massevis. Eneste ankepunkt er at det klangmessig var noe tørrere enn noe med rør, og jeg har hørt ting som har hatt enda mer luft i toppen.
    Rør har adskillig mer forvrengning, så det er muligens noe av forklaringen. En smaksak.
    Jeg har likevel hørt oppsett jeg heller ville valgt om jeg hadde vilje og ressurser.

    En smaksak er det også når det kommer til utseende/design, men jeg kan forsikre at det er absolutt ingenting å utsette på finish.
    Det er helt plettfritt arbeid.

    At alt dette har en pris de fleste av oss synes er hinsides all fornuft, er en annen sak.
    Det irriterer meg litt at folk kommer med kritikk av prisen når det vises absolutt high- end. Dette er spydspissteknologi og ikke ment å selges til gjennomsnitts-entusiastene. Kan man ikke bare la seg begeistre ørlite fordi det faktisk er mulig å produsere slike ting? Eller i det minste la være å vise negativitet? 🙂
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    At alt dette har en pris de fleste av oss synes er hinsides all fornuft, er en annen sak.
    Det irriterer meg litt at folk kommer med kritikk av prisen når det vises absolutt high- end. Dette er spydspissteknologi og ikke ment å selges til gjennomsnitts-entusiastene. Kan man ikke bare la seg begeistre ørlite fordi det faktisk er mulig å produsere slike ting? Eller i det minste la være å vise negativitet? 🙂
    [/QUOTE]

    Det er en legitim diskusjon å ta, hvorvidt prisen som forlanges for et produkt oppleves som legitim eller ikke, da det er en del produsenter som er veldig opptatt av å prise høyest mulig, ikke bare hva som er "fair" med tanke på. innsatsfaktorene som er lagt ned, byggekvalitet, komponenter, finnish osv.

    Altså at anstendighet, etikk og moral bør spille en større rolle når noe skal prises. I mitt hode blir det for primitivt å si at fordi noen andre er like dårlige(dyre) så er det greit.

    Når det er sagt så mener altså ikke jeg at forsterkeren vi snakker om her ikke er verd prisforlangende. Enig i at det burde være mer positivt fokus på det som er bra og mer vektlegging av positiv anerkjennelse over det som oppnås.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget mitt var at prisen neppe har så stor betydning for markedet i slike sammenhenger.
    Ofte dras det sammenligning mellom biler og hifi.
    Hva er en Ferrari verdt?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    At alt dette har en pris de fleste av oss synes er hinsides all fornuft, er en annen sak.
    Det irriterer meg litt at folk kommer med kritikk av prisen når det vises absolutt high- end. Dette er spydspissteknologi og ikke ment å selges til gjennomsnitts-entusiastene. Kan man ikke bare la seg begeistre ørlite fordi det faktisk er mulig å produsere slike ting? Eller i det minste la være å vise negativitet? 🙂
    Problemet med slike utsagn er at det setter folk i bås.
    Hvis det er slik at man skal akseptere at svindyre amp'er er high-end, så aksepterer man jo indirekte at billigere amp'er ikke er like mye high-end. Jo billigere amp-jo mindre high-end. Veien er kort fra mindre high-end til mindre god lyd.

    Selvsagt så ønsker eks Aavik og tilhengere å skape denne virkeligheten om man kan kalle den det. (Aavik driver jo business og skal ha mest mulig igjen penger for jobben)

    Spe så på med at disse amp'ene er for "vi som har råd, vi som er litt finere, vi som er bedre enn deg, du er ikke som oss, etc" og du har fått provosert folk enda mere.

    Topp det hele med at både produsenter og eiere/tilhengere av slike amp'er, ofte ikke går av veien for å snakke direkte eller indirekte nedlatende om alle andre som har billigere amp'er, og du har diskusjonene og reaksjonene igang. ;)
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Lurer bare på hva det egentlig koster å produsere denne forsterkeren . Vært greit å få vite men det kan vel bli vanskelig. Den er altså ikke helt perfekt lydmessig da iht.innlegget til Bluesbreaker ovenfor - mangler litt luft i toppen og klangmessig tørrere enn rør . For kr.750.000 burde den vel være helt perfekt .
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.367
    Antall liker
    35.101
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lurer bare på hva det egentlig koster å produsere denne forsterkeren . Vært greit å få vite men det kan vel bli vanskelig. Den er altså ikke helt perfekt lydmessig da iht.innlegget til Bluesbreaker ovenfor - mangler litt luft i toppen og klangmessig tørrere enn rør . For kr.750.000 burde den vel være helt perfekt .
    ...og hva er "helt perfekt"?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Altså at anstendighet, etikk og moral bør spille en større rolle når noe skal prises.
    Ta med denne til neste mattiskveld på HH i Bergen. Film reaksjoner og legg ut her. Jeg gleder meg allerede.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Det er helt klart at dette ikke er for alle, prisen tatt i betraktning. Når det er sagt, så vil jeg si at det er ingen tvil om denne forsterkeren er av det aller ypperste. Integrert eller ei.

    Husk at det aldri bare er forsterker man hører, men et matchet system. Her var det Børresen og Anzus "som vanlig" . Anlegget som var satt opp på Mala den helga det var Høstpuls, er nok det jeg har hørt som er mest støyfritt. Det låt så rent og skilte instrumenter utrolig godt. De som lurer på hva "svart bakgrunn" egentlig er, hadde mulighet til å få et skoleeksempel her.
    Det var futt og fart i massevis. Eneste ankepunkt er at det klangmessig var noe tørrere enn noe med rør, og jeg har hørt ting som har hatt enda mer luft i toppen.
    Rør har adskillig mer forvrengning, så det er muligens noe av forklaringen. En smaksak.
    Jeg har likevel hørt oppsett jeg heller ville valgt om jeg hadde vilje og ressurser.

    En smaksak er det også når det kommer til utseende/design, men jeg kan forsikre at det er absolutt ingenting å utsette på finish.
    Det er helt plettfritt arbeid.

    At alt dette har en pris de fleste av oss synes er hinsides all fornuft, er en annen sak.
    Det irriterer meg litt at folk kommer med kritikk av prisen når det vises absolutt high- end. Dette er spydspissteknologi og ikke ment å selges til gjennomsnitts-entusiastene. Kan man ikke bare la seg begeistre ørlite fordi det faktisk er mulig å produsere slike ting? Eller i det minste la være å vise negativitet? 🙂
    Jeg bryr meg egentlig ikke om prisen, men siden du nevner urettferdig kritikk av prisen så kan jeg jo nevne at på samme høstmesse så synes jeg Ø Verdande spilte mye bedre enn Aavik/Børresen. Det er ikke kritikk av prisen på Aavik/Børresen, men kanskje "state of the art" ikke behøver koste så mye?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med slike utsagn er at det setter folk i bås.
    Hvis det er slik at man skal akseptere at svindyre amp'er er high-end, så aksepterer man jo indirekte at billigere amp'er ikke er like mye high-end. Jo billigere amp-jo mindre high-end. Veien er kort fra mindre high-end til mindre god lyd.

    Selvsagt så ønsker eks Aavik og tilhengere å skape denne virkeligheten om man kan kalle den det. (Aavik driver jo business og skal ha mest mulig igjen penger for jobben)

    Spe så på med at disse amp'ene er for "vi som har råd, vi som er litt finere, vi som er bedre enn deg, du er ikke som oss, etc" og du har fått provosert folk enda mere.

    Topp det hele med at både produsenter og eiere/tilhengere av slike amp'er, ofte ikke går av veien for å snakke direkte eller indirekte nedlatende om alle andre som har billigere amp'er, og du har diskusjonene og reaksjonene igang. ;)
    Det er også en synsvinkel, og du har nok rett i mye. Nå må sies at JEG ikke er i kjøper- gruppen. Langt i fra, men jeg synes det er artig å høre gode anlegg. 🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer bare på hva det egentlig koster å produsere denne forsterkeren . Vært greit å få vite men det kan vel bli vanskelig. Den er altså ikke helt perfekt lydmessig da iht.innlegget til Bluesbreaker ovenfor - mangler litt luft i toppen og klangmessig tørrere enn rør . For kr.750.000 burde den vel være helt perfekt .
    Hva ting koster å produsere er et komplisert regnestykke. Selvsagt er det ikke deler for 750.000 her.

    Nå snakker jeg om hele anlegget. Du hører ikke en forsterker.
    Dessuten er det umulig å definere "perfekt" ettersom vi både hører forskjellig og liker ulike ting. Ingenting er perfekt, uansett pris.
    🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.248
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bryr meg egentlig ikke om prisen, men siden du nevner urettferdig kritikk av prisen så kan jeg jo nevne at på samme høstmesse så synes jeg Ø Verdande spilte mye bedre enn Aavik/Børresen. Det er ikke kritikk av prisen på Aavik/Børresen, men kanskje "state of the art" ikke behøver koste så mye?
    Hørte de nye Ø i Horten. For meg er ikke dette SOTA. Jeg er ikke enig med deg at dette låt bedre enn Børresen Aavik.
    Det må være lov å ha ulike meninger om dette ettersom oppfatning av lyd og hifi er en subjektiv opplevelse. En smaksak.
    Jeg ville nok heller valgt PS Audio Aspen høyttalerne som stod i naborommet. En god del rimeligere enn Børresen. 🙂
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Hørte de nye Ø i Horten. For meg er ikke dette SOTA. Jeg er ikke enig med deg at dette låt bedre enn Børresen Aavik.
    Det må være lov å ha ulike meninger om dette ettersom oppfatning av lyd og hifi er en subjektiv opplevelse. En smaksak.
    Jeg ville nok heller valgt PS Audio Aspen høyttalerne som stod i naborommet. En god del rimeligere enn Børresen. 🙂
    Ja smaken er jammen forskjellig :). De nye Ø låt mye bedre på høstmessa synes jeg, i Horten var det mer meh..
    Når det gjelder Aspen så synes jeg de låt helt forferdelig, men det var nok primært rommet sin skyld.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    13.688
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Lurer bare på hva det egentlig koster å produsere denne forsterkeren . Vært greit å få vite men det kan vel bli vanskelig. Den er altså ikke helt perfekt lydmessig da iht.innlegget til Bluesbreaker ovenfor - mangler litt luft i toppen og klangmessig tørrere enn rør . For kr.750.000 burde den vel være helt perfekt .
    Produksjonskost er nok ikkje største posten.
    I utvikling av elektronikk, så er nok utstyr og personell i utviklingsprosessen største kostnad.
    I tillegg så skal hus og andre tilsette lønnast, og ein skal bruke ein del på marnadsføring...
    Skal denne kostnaden delast på få solgte produkt, ja så blir det dyrt.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Kan man ikke bare la seg begeistre ørlite fordi det faktisk er mulig å produsere slike ting?
    Skal man la seg begeistre så er det viktig at produsent kommer med forklaringer utover høy pris, kobber og pussige teknologiforklaringer.
    Det er ikke kritikk av prisen på Aavik/Børresen, men kanskje "state of the art" ikke behøver koste så mye?
    Veldig godt poeng, "State-of-the-art" skal på vanlig objektiv måte begrunnes i forhold til: teknologi, nyvinninger, og ytelse sammelignet med andre lignende produkter.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Er det ikke nok at det låter fabelaktig? 😊
    Der er vi nok ikke helt enig, prisen skal også stå i stil. Som eksempel reklamerer Mala for den nye "fabelaktige" Kef LS60 som får panegyriske skribenter til å gå amok med blomsterspråk. En aktiv treveis, med 4 basser, coax mellomtone/diskant. 500 W bass, 2x100 watt til mellomtone/diskant, aktivt faselineært app-styrt system. Hele greia er pent pakka inn til 70.000 kr.

    Vi får altså 11 par Kef LS60 for en Aavik tokanal forsterker??? Da må vi også forvente helt ekstraordinært mye, alle måledata må være helt ekstremt gode, og den må også subjektivt være absolutt best på alt til den prisen.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Der er vi nok ikke helt enig, prisen skal også stå i stil. Som eksempel reklamerer Mala for den nye "fabelaktige" Kef LS60 som får panegyriske skribenter til å gå amok med blomsterspråk. En aktiv treveis, med 4 basser, coax mellomtone/diskant. 500 W bass, 2x100 watt til mellomtone/diskant, aktivt faselineært app-styrt system. Hele greia er pent pakka inn til 70.000 kr.

    Vi får altså 11 par Kef LS60 for en Aavik tokanal forsterker??? Da må vi også forvente helt ekstraordinært mye, alle måledata må være helt ekstremt gode, og den må også subjektivt være absolutt best på alt til den prisen.
    Den dyreste bilen på Finn p.t. er en Bugatti til 40 mill. Skal vi sammen gå til leverandøren, smelle hånda i bordet å forlange objektive data på hvorfor den er verdt like mye som 8xFerrari F8 m/720 hk ?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Om denne forsterkeren faktisk leverer 2x200watt ren klasse A i et relativt lite kabinett, og bruker kun 20% av strømmen som normalt kreves for å levere dette…da er dette et innovativt produkt.

    Prismessig er det jo småvilt, den legger seg jo i overkant av DÁgostinos Momentum integrert så målgruppen er trolig noen som bare må ha det aller siste og nyeste. Har virkelig Aavik et såpass merkenavn?

    For det er jo det det dreier seg om; hvor mye kan man ta seg betalt? Danskene, eller Nordens jøder, er jo gode på to ting; design og business…og kanskje merkevarebygging(?)

    Nå gjetter jeg på at Gryphon alldeles straks har en ny integrert på gang i samme prisklasse...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

MalaAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.498
Link til alle artikler
1044
MalaAudio sine annonser
Bransjenyheter
Mala Audio på Vestlandsturné - Stavanger-Haugesund-Bergen!

Mala Audio på Vestlandsturné - Stavanger-Haugesund-Bergen!

  • 4
Mala Audio på Vestlandsturné! Vi vil ha med flere spennende oppsett på turen, og det vil være mulig å oppleve høyttalere og elektronikk fra blant annet: Børresen, Aavik, Axxess og Marten. Vi har...
Fortsett
Bransjenyheter
Opplev X-serien fra Børresen under vårmessen!

Opplev X-serien fra Børresen under vårmessen!

  • 0
Børresen sin X-serie består nå av fire modeller - X1, X2, X3 og X6. X-serien har en unik prestasjon i forhold til pris og imponerer anmeldere og kunder over hele verden. Kom innom for en demo og...
Fortsett
Bransjenyheter
I morgen starter vårmessen hos Mala Audio!

I morgen starter vårmessen hos Mala Audio!

  • 1
Fredag og lørdag 12.-13. april blir det tradisjon tro vårmesse hos Mala Audio! Kom innom å opplev en rekke spennende oppsett og produkter. Det vil også bli et stort bruktmarked! Åpningstider...
Fortsett
Bransjenyheter
Få med deg Marten Quintet2 under vårmessen 12.-13. april!

Få med deg Marten Quintet2 under vårmessen 12.-13. april!

  • 0
Marten Quintet 2 spiller under vårmessen sammen med flaggskipene i BHK serien fra PS Audio. Dette er en meget vellykket kombinasjon som må høres...
Fortsett
Bransjenyheter
Stort bruktmarked under vår messen!

Stort bruktmarked under vår messen!

  • 1
Under årets vårmesse blir det egen avdeling for brukt hi-fi! Se vårt bruktmarked på nett: https://malaaudio.no/bruktmarked/se-alle https://malaaudio.no/bruktmarked/se-alle/hoyttalere-brukt...
Fortsett
Bransjenyheter
Akustikk kveld - Grunnlaget for lyden! Torsdag 25.4

Akustikk kveld - Grunnlaget for lyden! Torsdag 25.4

  • 0
Akustikk kveld - Grunnlaget for lyden! Torsdag 25.4 kl 18-21 Mala Audio inviterer til en kveld viet til akustikk og forståelse av lyd i rommet sammen med akustiker Allister Kindingstad! Akustikk...
Fortsett
Topp Bunn