9 tommer kontra 12 tommer arm - fordeler/ulemper

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Har tenkt å blåse liv i et Sony PS 2250 drivverk jeg har liggende og spør: har en 9 tommers arm noen fordeler kontra en 12 tommer?
Tenkte å kjøpe meg en Jelco SA-750 arm, og de leveres både i 9, 10 og 12 tommers versjon. Virker på mange som at det er 12 tommere som gjelder.
Skal bygge ny massiv plinth, så jeg er ikke bundet av noen lengde på armen sånn sett......
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
;D ;D ;D BigS, du er uforbedrelig!

Men vi skal være glad for at du ikke ble kirurg, med dine anatomikunnskaper så kunne det fort blitt problemer..


@ Soundscape - go for it! 12" er sjef. Jeg skal også i gang med en 12" (rolig nå, Swifty)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
OK - da sier vi altså at det er størrelsen som teller ;D

Verket ser forøvrig sånn ut :


Jeg kommer dog til å gå for en litt mindre voldsom plinth, men solid skal det være !
 
O

Oblivion

Gjest
12" gir mindre feil enn 9", men tangential arm gir desidert minst feil.
Derfor konverterte jeg til Tangential armer for 30 år siden.

Har tatt vare på noen "vanlige" armer og drivverk som en kurositet.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.120
Må innrømme at jeg bare har brukt tangentiale armer siden '80-tallet.

Men en hjemmelaget radialarm på 12" eller mer hadde kanskje vært interessant?
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.200
Sjekk denne linken til noe Bob Graham har skrevet om emnet;
http://web.archive.org/web/20020803152937/www.cris.com/~tnv2001/WHITPAPR.HTML

funnet i denne tråden på Audiogon;
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1285867301&read&keyw&zz12+inch+arm

der er selvsagt fordeler med 9 tommerne; mindre masse, stivere..det spørs mye på utførelsen og kombinasjonen med pick-up'en. Selvsagt.
Det er ikke bare sporingsfeilen som teller for lyden.
Et av Bob Graham sine poeng er at 12"'en stiller større krav til nøyaktig montering av pick-up'en for å realisere fordelen av mindre sporingsfeil. Unøyaktig "alignment" fører til større feil enn tilsvarende unøyaktighet i 9"'en.

Selv har jeg en tangential arm (ET2) og er etter eksperimentering slett ikke overbevist om at det er sporingsfeilen som er det viktigste men heller fraværet av skatingkrefter, og kanskje andre aspekter ved designet.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Takker for fin link ch,

er nok smart å velge seg ut pickup også før man tar en endelig avgjørelse. 10 tommeren kan jo også være et alternativ.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
soundscape skrev:
Takker for fin link ch,

er nok smart å velge seg ut pickup også før man tar en endelig avgjørelse. 10 tommeren kan jo også være et alternativ.
Dersom det skulle bli aktuelt, har jeg en 10.5" Audio Technica til salgs. Passer til medium/tunge pu-er. Byttes i god musikk eller veldig god vin.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Bare du ikke kommer med den 12 tommeren på bildet du postet så ;D

En Vintage arm ville kanskje matchet bedre rent visuelt, men jeg har hatt lyst til å teste en Jelco arm en stund. Blir nok mere fleksibel ved valg av pickup, og har jo rykte for å gi value for money ved å holde følge med langt mere kostbare armer. Har en SME 3009 på hånd også, en arm jeg synes er en av de peneste armene gjennom tidene, men igjen - Jelco frister mere på dette prosjektet.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg kjører 10,5" her. Gode greier!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tangentialarmar fjernar dei fleste utfordringar når det gjeld armar. Du slepp antiskating og kan kose deg med pickupar som eigentleg ikkje skulle fungere så godt når det gjeld complianse - mindre stressa på spesifikasjonane.
Men dei må ikkje vere for korte, dersom du ikkje har platekrans eller vakuumtallerk. Korte armar (t.d. Revox eller desse T4P) har av og til problem med plater som ikkje er 100% flate. Ein litt lenger tangentialarm har ikkje dette problemet.
 
O

Oblivion

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Tangentialarmar fjernar dei fleste utfordringar når det gjeld armar. Du slepp antiskating og kan kose deg med pickupar som eigentleg ikkje skulle fungere så godt når det gjeld complianse - mindre stressa på spesifikasjonane.
Men dei må ikkje vere for korte, dersom du ikkje har platekrans eller vakuumtallerk. Korte armar (t.d. Revox eller desse T4P) har av og til problem med plater som ikkje er 100% flate. Ein litt lenger tangentialarm har ikkje dette problemet.
Derfor fungerer min Eminent Technology arm og Airtangent arm utmerket, men Goldmund armen som er kort og har servo styring brukes ikke :eek:
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Oblivion skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Tangentialarmar fjernar dei fleste utfordringar når det gjeld armar. Du slepp antiskating og kan kose deg med pickupar som eigentleg ikkje skulle fungere så godt når det gjeld complianse - mindre stressa på spesifikasjonane.
Men dei må ikkje vere for korte, dersom du ikkje har platekrans eller vakuumtallerk. Korte armar (t.d. Revox eller desse T4P) har av og til problem med plater som ikkje er 100% flate. Ein litt lenger tangentialarm har ikkje dette problemet.
Derfor fungerer min Eminent Technology arm og Airtangent arm utmerket, men Goldmund armen som er kort og har servo styring brukes ikke :eek:
Verden har gått litt fremover også da Oblivion. Fikk meg en skikkelig overraskelse da jeg kjøpte Kuzma armen for å supplere mine Airtangent'er. Nå står tangential'ene i skammekroken til pynt, og det er ene og alene pga lydkvaliteten som Kuzma'en tryller frem. Lurer på om ikke den hevdes å være 11", men pga utriggeren monteres den i hull drillet til 9". Jeg er ikke lenger så hellig overbevist om at tangential er den eneste rette vei til målet.. I hvertfall ikke i praksis :)
 
O

Oblivion

Gjest
gut_man skrev:
Oblivion skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Tangentialarmar fjernar dei fleste utfordringar når det gjeld armar. Du slepp antiskating og kan kose deg med pickupar som eigentleg ikkje skulle fungere så godt når det gjeld complianse - mindre stressa på spesifikasjonane.
Men dei må ikkje vere for korte, dersom du ikkje har platekrans eller vakuumtallerk. Korte armar (t.d. Revox eller desse T4P) har av og til problem med plater som ikkje er 100% flate. Ein litt lenger tangentialarm har ikkje dette problemet.
Derfor fungerer min Eminent Technology arm og Airtangent arm utmerket, men Goldmund armen som er kort og har servo styring brukes ikke :eek:
Verden har gått litt fremover også da Oblivion. Fikk meg en skikkelig overraskelse da jeg kjøpte Kuzma armen for å supplere mine Airtangent'er. Nå står tangential'ene i skammekroken til pynt, og det er ene og alene pga lydkvaliteten som Kuzma'en tryller frem. Lurer på om ikke den hevdes å være 11", men pga utriggeren monteres den i hull drillet til 9". Jeg er ikke lenger så hellig overbevist om at tangential er den eneste rette vei til målet.. I hvertfall ikke i praksis :)
;D ;D Nå kan det hende at Kuzma "matcher" bedre til noe annet i systemet ditt - så det kan hende at tangential´ene kommer til ære og heder igjen...
Hvis du bruker standard arm kabler med overganger på Airtangent tror jeg du ville fått en aha opplevelse om du byttet dette.
Det kan være så enkelt at Kuzma har en kabel som er bedre....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Tangentialarmer har sine "issues" akkurat som alt annet. Jeg har hatt flere, og må si at den forbedringen jeg opplevde ved halvgått LP og innover er meget besnærende. Selvfølgelig går verden videre, og det finnes vanlige armer i dag som er bedre enn hva de var for 20-25 år siden. Men som Oblivion sier, det kan være så enkelt som å bytte en kabel så skifter bildet. Dette er småsignaler av fineste merke..

That being said, Gutty, så blir AT'ene dine rimeligere for hver positive Kuzma-kommentar du kommer med.. 8) 8) Og nå har snøen gått på Sørlandske også, hører jeg!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Skal ikke avskrive matchen nei. Jeg mener fremdeles at Airtangenten min holder mål i massevis, det er en meget god arm i dag som for 20-30 år siden. Armkabel er standard i Airtangent ja og det kan godt være at det er noe å hente ved å bytte kabel, problemet er bare at det er ingen enkel sak med Airtangentene hvis man ikke legger dem utenpå hele sulamitten. Der oppstår problemet med drag i kabler som kan gi problemer med armens frie horisontale bevegelse. Hvordan har du løst dette (bilde)? Hvilken kabel?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
pengesluk skrev:
That being said, Gutty, så blir AT'ene dine rimeligere for hver positive Kuzma-kommentar du kommer med.. 8) 8) Og nå har snøen gått på Sørlandske også, hører jeg!
Det er bare å laste opp kjerra med feite bunker tusenlapper og ta turen det sluket ;D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
gut_man skrev:
pengesluk skrev:
That being said, Gutty, så blir AT'ene dine rimeligere for hver positive Kuzma-kommentar du kommer med.. 8) 8) Og nå har snøen gått på Sørlandske også, hører jeg!
Det er bare å laste opp kjerra med feite bunker tusenlapper og ta turen det sluket ;D
Han der, han er en av gutta som oppfant sigen i sirupen


/jan
 
O

Oblivion

Gjest
gut_man skrev:
Skal ikke avskrive matchen nei. Jeg mener fremdeles at Airtangenten min holder mål i massevis, det er en meget god arm i dag som for 20-30 år siden. Armkabel er standard i Airtangent ja og det kan godt være at det er noe å hente ved å bytte kabel, problemet er bare at det er ingen enkel sak med Airtangentene hvis man ikke legger dem utenpå hele sulamitten. Der oppstår problemet med drag i kabler som kan gi problemer med armens frie horisontale bevegelse. Hvordan har du løst dette (bilde)? Hvilken kabel?
:eek: Standard Airtangent kabel med plugg i armbasen med skytetråd der (huff..) overlevde ikke mange straksene..
Jeg la nye armkabler gjennom armrøret og tar de ut ved luftlagret og fører dem opp til toppen av luftlagret.
Tror det er omtrent som orginalt.
Kablene fra pickup går direkte til RIAA og fra luftlagret går de i en liten bue / sløyfe til en arm som er plassert ca. midt i bevegelses området.
Ingen problemer med kabling og strekk / drag.
Har to forskjellige kabler:
En teflon isolert høyfleksibel sølvkabel som jeg fikk tak i på begynnelsen av 80 tallet.
Dette var en kabel som var laget til medisinsk bruk i forbindelse med pacemakere og lignende.
Hadde en nabo som laget prototyper til forskning på Radium hospitalet.
Kabel nummer to er en ren solidcore gull kabel med silke isolering som jeg har laget selv.
Gull kablen er mer fleksibel og bedre mekanisk dempet enn teflon / sølv kablen, og spiller meget bedre.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Tar resten på pm Oblivion, vi er vel en rimelig off topic her tenker jeg ;D Og jeg kunne tenke meg å prate litt mer Airtangent med deg. Ikke mange Airtangent eiere her inne. Sluket, start opp kjerra før Oblivion får griller i hodet på meg og jeg beholder alle herlighetene selv 8)
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.080
Antall liker
1.280
Soundscape, det finnes jo ganske mye å velge i fra perioden da verket kom. Og selvom det sies lenger oppe i tråden at armene er blitt bedre siden dengang, gjelder dette ikke entydig. Sony har tre gode og undervurderte 12 tommere, som vil matche 2250 som hånd i hanske: PUA 286 / 1500L / 1600L. I tillegg er 60-talls Ortofon armer snadder i all deres enkelthet.
Steen
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Fant et bilde av en original PS 2250, og den hadde nok en Sony arm av brukbar kvalitet. Det var en vakker (og dyr) spiller når den kom på markedet. Da jeg bare har et drivverk så velger jeg og ikke være tro mot originalen, men se hva man kan hente ut av den med en solid plinth og "valgfri" arm. Tenker meg en massiv plinth i kryssfiner med en ramme rundt i massivt tre.
Noen mener verket ikke står tilbake for f.eks Technics SP 10, men det er andres subjektive vurdering - og dermed ingen påstand fra min side.

Uansett, drivverket virker såpass bra at jeg har valgt å ha det litt moro med prosjektet. Armer kan jo byttes rundt på.

Her er en maken spiller i sin originale glans:

 
Topp Bunn