801 Nautilus rush på bruktbørsen - Emne for ombyggning/aktiv deling?

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det ligger for tiden 3 par 801N på bruktbørsen. Prisantydning er 55k på samtlige. Er dette en fornuftig pris? Husker ikke hva de kostet som ny fra klubben den gang de var i salg.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Tja. Dette er jo tilsvarende nypris for 803s. Ingen tvil om hvilke av de som gir mest morro! Mener en på sentralen her tok noen eldre 801, lempet ut filteret og kjørte med DEQX og tre slutttrinn. Tror Snickers var inne i dette prosjektet. Nå er Audiolense også et glimrende alternativ til en slik løsning. Gir muligheter til en litt annen lydmessig kulør enn orginalen.

Mvh
Sniff
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.286
Antall liker
16.317
Sted
Østfold
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Jeg vet de har vært omsatt for under 50k for ganske lenge siden. Nye kostet de 100k, og de begynner jo å få en del år på baken.

Som ombyggingsemne er de veldig bra. Diskanten står heller ikke betydelig tilbake for D-diskanten, det er delefilteret som er den store forskjellen på de to modellene. De har også hele filteret lett tilgjengelig i bunnen på kassa (bare å legge høytaleren ned på en madrass og skru av en plate under foten), så det er lett å gjøre en reversibel ombygging av dem.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.875
Antall liker
5.715
Torget vurderinger
1
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Tråden kan stå, men det er ikke tillatt å diskutere gitte annonser fra bruktbørsen, og det er heller ikke noe særlig med en diskusjon vedrørende priser på de aktuelle annonser så lenge prisene er innenfor normalen. Hvis dere ser en annonse med pris som enten er altfor høy eller altfor lav så blir det noe annet, men la de som averterer disse høyttalerne få ha annonsene sine i fred.

Diskusjon vedrørende 801N og evnt. ombygginger er helt greit.

Mvh
Høvdingen
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Outlawbamse skrev:
Det ligger for tiden 3 par 801N på bruktbørsen. Prisantydning er 55k på samtlige. Er dette en fornuftig pris? Husker ikke hva de kostet som ny fra klubben den gang de var i salg.
- tipper prisen ikke er direkte ufornuftig. Pruting er også tillatt. Dette er uansett veldig gode ht om du har en eller flere forsterkere som kan drive dem. Power er bra. Samt nok plass. Om du ikke har D-versjonen ved siden av er det ikke sikkert at du vil savne noe lydmessig, men isteden ha mye musikk-glede :)
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Jeg har til gode å høre 801 serien spille musikk som får foten til trampe takten. Men jeg lot mer virkelig inspirere av den omtalte ombyggning av 801N til Johnny i Bergen. Jeg vet at et sett med umodifiserte 801N ikke passer mine ører. Hvilke alternativer finnes der ute for ombyggning? Finnes det f.eks alternative delefiltre som kan installeres med godt resultat?

edit: Her er tråden fra HFS http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=11119.0
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.286
Antall liker
16.317
Sted
Østfold
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Når du sier "hvilke alternativer", mener du da høyttalere som egner seg for den type ombygning eller delefiltre som egner seg til å gjøre jobben?
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Snickers-is skrev:
Når du sier "hvilke alternativer", mener du da høyttalere som egner seg for den type ombygning eller delefiltre som egner seg til å gjøre jobben?
Jeg var nok litt uklar. Jeg tenkte hvilke alternativer som kan brukes på et sett 801N.

North Creek lager tydeligvis erstatningsfilter for bl.a 801N

http://www.northcreekmusic.com/801web.html
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.286
Antall liker
16.317
Sted
Østfold
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Det er veldig mye forskjellig som kan funke, mye av det er for ren DIY å regne. Det kommer egentlig veldig an på hvilken prisklasse man vil legge et slikt prosjekt i også. Så må man være klar over at noen filter/korreksjonsløsninger kan innføre til dels mye latency. Det er viktig å ha mulighet til å kompensere for dette om man skal bruke slike høyttalere til hjemmekino.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Snickers-is skrev:
Det er veldig mye forskjellig som kan funke, mye av det er for ren DIY å regne. Det kommer egentlig veldig an på hvilken prisklasse man vil legge et slikt prosjekt i også. Så må man være klar over at noen filter/korreksjonsløsninger kan innføre til dels mye latency. Det er viktig å ha mulighet til å kompensere for dette om man skal bruke slike høyttalere til hjemmekino.
Jeg hadde tenkt å benytte dem kun for musikk. Hjemmkinolyden har jeg Klipsch til å ta seg av :) Dessuten skal det vel nevnes at loddebolten og jeg ikke akkurat er bestevenner.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.286
Antall liker
16.317
Sted
Østfold
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Så vidt jeg kan se er disse northcreek-filtrene mer eller mindre lik de originale, men med andre komponenter, samt at sikkerhetskretsløpet er fjernet. Videre ser det ut til at disse er bygget for Matrix og ikke for Nautilus, eller tar jeg feil?
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
801 Nautilus rush på bruktbørsen

Snickers-is skrev:
Så vidt jeg kan se er disse northcreek-filtrene mer eller mindre lik de originale, men med andre komponenter, samt at sikkerhetskretsløpet er fjernet. Videre ser det ut til at disse er bygget for Matrix og ikke for Nautilus, eller tar jeg feil?
Du har rett Snickers. Disse var for Matrix serien.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.286
Antall liker
16.317
Sted
Østfold
801 Nautilus rush på bruktbørsen - Emne for ombyggning?

Forøvrig har det fremgått at ingen av disse modellene har vært suksessrike studiomonitorer slik det har vært fremstilt, de har simpelt hen vært stilt ut og brukt mer unntaksvis i studioene. De fleste studioene det har vært referert til har hatt dedikerte monitorer, gjerne innfelte, som de i praksis har brukt. Disse har stort sett kommet fra merker som Dynaudio, Adam Audio, ATC, TAC, B&K osv som er spesialisert på denne typen monitoring.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.498
Antall liker
7.487
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
801 Nautilus rush på bruktbørsen - Emne for ombyggning?

Min erfaring med 801N er at det er en høytaler som kan låte meget bra, MEN den må ha elektronik som er snill i toppen OG ikke minst et voksent lytterom.
Har hørt 801N ved en rekke anledninger og den eneste gangen de låt virkelig godt var i et rom på ca 55 kvm drevet av et par digre ARC monoblokker, det låt til gjengjeld så godt at jeg helt forandret min mening om denne høytaleren.
Har vært på 2 demoer på Hifiklubben sammen med en skaug med andre folk hvor lyden har vært helt pyton, men folka som var der på demoen syntes det var sååååååååååå bra, ingen skjønte noe etterpå når jeg sto i døra og delte ut Q-tipps.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kasse og elementer er jo uansett bra saker. Alt ligger til rette for å skape god lyd. Tror jeg må lære meg litt om aktiv deling. Noen gode startsider i den forbindelse som kan anbefales?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Outlawbamse skrev:
Kasse og elementer er jo uansett bra saker. Alt ligger til rette for å skape god lyd. Tror jeg må lære meg litt om aktiv deling. Noen gode startsider i den forbindelse som kan anbefales?
Har selv opplevd B&W801 svært bra ubehandlet med flere tusen watt tilgjengelig fra transistorforsterkere, bla annet live konsert med Karin Park. Hvis du ikke allerede har gjort det, ville jeg startet å lese om det Snickers-is har gjort med 801!

Til Snickers-is:
1. Kan man tilpasse 801 til et lite rom ved riktig spredningskontroll?
2. Har du noen referanser til det du skriver om at B&W "de har simpelt hen vært stilt ut og brukt mer unntaksvis i studioene"?

På forhånd takk!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.286
Antall liker
16.317
Sted
Østfold
John_Harald skrev:
Til Snickers-is:
1. Kan man tilpasse 801 til et lite rom ved riktig spredningskontroll?
Man kan ikke gjøre så mye for å endre spredningen på dem annet enn å dele diskanten litt høyere. Men med bittelitt akustikkremedier så er man egentlig i mål.

John_Harald skrev:
2. Har du noen referanser til det du skriver om at B&W "de har simpelt hen vært stilt ut og brukt mer unntaksvis i studioene"?
Det der er litt vanskelig å "bevise" om du ikke selv tar turen rundt. Jeg har hørt det fra et par artister som blant annet har vært i Abbey Road studios og spilt inn. På Rainbow har de hatt 800D som bakhøyttalere. Som monitorer i front har de vel 2 modeller, en Dynaudio installasjonsmonitor og noen B&W near/midfield monitorer. Sistnevnte er jo B&W, med andre ord har ikke dette med dissing av BW å gjøre, men simpelt hen det faktum at hjemmemodellene ikke er foretrukne studiomonitorer, noe til og med BW selv bekrefter ved å faktisk lage egne monitorer.

Samme situasjon har vi jo til dels hatt på kabler. Mange studioer har fått kabling fra produsenter av hifikabler.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Skulle jeg gi meg med diy - handle meg ettpar høytt. som ikke ruvet 2meter og tok rommet fulstendig i besittelse var nok nautilus 801 noe av det mest interessante,

personlig synes jeg bassen er kjemptøff ( med rett amp ), at det kansje kan bli litt i overkant i et lite rom skjønner jeg, og da fikk en heller bruke en egen amp her og justere litt.
Helt feilfri er den ikke , jeg synes ikke definisjonen i 100 - 300 hz området er på topp og mener at b&w lett blir litt stressa i presens området, mulig diskanten mangler litt baffle og blir presset hardt med mye forvrengning som resultat. ( nå fikk jeg mange uvenner..)

Men totalt sett har jeg inntrykk av at 801 er mer en musikkformidler enn en glattpolert hifi kontruksjon og dette blir tungtveiende.

de aller fleste høyttalere kan endres , slik at du trekker bassen direkte , kontruksjoner med seriefilter kan nok være litt mer krevende og modifisere hvis bassfilteret og basselementet utgjør endel av diskant/mellomtone filteret.
 

stereoman

Medlem
Ble medlem
02.02.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
801 Nautilus rush på bruktbørsen - Emne for ombyggning?

Snickers-is skrev:
Forøvrig har det fremgått at ingen av disse modellene har vært suksessrike studiomonitorer slik det har vært fremstilt, de har simpelt hen vært stilt ut og brukt mer unntaksvis i studioene. De fleste studioene det har vært referert til har hatt dedikerte monitorer, gjerne innfelte, som de i praksis har brukt. Disse har stort sett kommet fra merker som Dynaudio, Adam Audio, ATC, TAC, B&K osv som er spesialisert på denne typen monitoring.
Jeg har hørt om flere steder hvor B&W brukes som mix/mastringsmonitor. Dette er er jo i utgangspunktet hjemmehøyttalere, så i så måte er det jo bare et pluss at de også kan referes til å bli brukt som studiomon.
Forøvrig blir 802D i Rainbow brukt som playout i studio.
Som mixmonitor står det et par prototyper av aktive monitorer.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.411
Sted
Holmestrand
Rudi skrev:
...
Har vært på 2 demoer på Hifiklubben sammen med en skaug med andre folk hvor lyden har vært helt pyton, men folka som var der på demoen syntes det var sååååååååååå bra, ingen skjønte noe etterpå når jeg sto i døra og delte ut Q-tipps.
Så du hadde tilfeldigvis med deg Q-Tips på høytalerdemo?
 
Topp Bunn