8" subwoofer

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hei

Noen som har noen erfaring med sånne små nette 8" subwoofere? Går det an å få litt ekstra punch ut av en, eventuelt to sånne små fiser?
Er tenkt brukt til musikk i spesielle tilfeller, og da i hovedsak til å bidra med litt ekstra trøkk i mellombassen på dårlige innspillinger og musikk sjangere som liker sånt (metall). Bromle romle bass er med andre ord totalt uinteressant siden jeg hadde det så det monna i en System Audio sub for noen år siden og ikke er noe spesielt interessert i film.

Har kikket litt på XTZ W8.16 og Velodyne CHT-8R (eller Q). Toppmodellen til Velodyne har innebygd EQ og rom korreksjon, men om det funker eller ei vet jeg ikke. Og man får 2 XTZ'er for samme pris som en Velodyne CHT-8Q. Klipsch RW-8 kan jo også være ett alternativ.

Her er en link til en uformell testav XTZ W8.16:
http://avforum.no/forum/tester-audio/47216-minitest-xtz-99-w8-16-a.html
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Stikk innom Stereofil i Grensen og be om å få høre nye Tannoy TS 801. Og REL Quake. Begge er lukkede 8" subber til 4-5000.
 
U

utgatt60135

Gjest
hroekk skrev:
.... bidra med litt ekstra trøkk i mellombassen
Ugh... En subb er ment til å spille dypbass, ikke mellombass. Og etter min mening bør den ikke spille høyere enn bassen høyere opp i frekvenser (der trøkket ligger). Det er vel dynamikk du savner? Kanskje større høyttalere (flere/større elementer) hadde tilført litt mer basstyngde? Hvilket anlegg har du nå?
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Tannoy TS serien var jo utrolig små og nette da. Til og med 10 tommeren var under 10Kg. :eek: Dette må jeg sjekke ut ja.

Lyngen, akkurat hva jeg spiller på til enhver tid varierer litt. Men høyttalerne er ett par Sonist Conserto 3.
Disse spiller bra og med god dynamikk, men så er det da av og til man er på konsert og får den urealistiske trangen til å oppleve noe lignende hjemme i stua. :) Noe som selvsagt ikke kan gjøres i praksis uten å bli kastet ut enten av naboer eller politi.

Men glem mellombass, tenk kick tromme, sånn som den som går konstant på de fleste metall sjangere. Har ikke gjort noen stor innsats for å finne ut hvilke frekvenser det er snakk om her, men googla akkurat opp dette:

"If you are talking *acoustic* drums, then a kick drum has a certain frequency response that's pretty consistent from kick to kick... the bottom end is between 60-80 hz, the mids are somewhere between 400-800 hz, and the attack is somewhere around 3 khz. If you want to increase the vibration "thud" then you'd boost a little between 60-80 hz, while if you want it more "up front/edgy" then boost around 3 khz. Often the two go together."

Så hvis dette stemmer kan vel en sub være delvis til hjelp da?

Wow! Innlegg 100. :D
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
du må rett og slett skifte fronthøyttalere til noe større, eller finne en ekstern midbass løsning av et slag. men det får du ikke fra subwoofere! alle jeg har hatt hjemme har vært ubrukelige til noe annet enn film, selv om jeg deler de helt ned til 50hz. og det er langt unna midbassen det ::)
pa-elementer er bra og billig til bruket, men da må du gjerne bygge litt selv utfra planer på nettet f.eks.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
hroekk skrev:
Hei

Noen som har noen erfaring med sånne små nette 8" subwoofere? Går det an å få litt ekstra punch ut av en, eventuelt to sånne små fiser?
Er tenkt brukt til musikk i spesielle tilfeller, og da i hovedsak til å bidra med litt ekstra trøkk i mellombassen på dårlige innspillinger og musikk sjangere som liker sånt (metall).
Jeg har ikke bruket annet enn 10" suber. Verken større eller mindre. Uten at jeg tror at det blir så stor forskjell å gå ned til 8". Men jeg er enig med Lyngen: Punch og trøkk i mellombassen - det er ikke subens jobb. Suben skal gi musikken et behagelig og - nå som jeg er blitt "hektet" - nødvendig bassfundament.
 
U

utgatt60135

Gjest
hroekk skrev:
the bottom end is between 60-80 hz, the mids are somewhere between 400-800 hz, and the attack is somewhere around 3 khz. If you want to increase the vibration "thud" then you'd boost a little between 60-80 hz, while if you want it more "up front/edgy" then boost around 3 khz. Often the two go together."
Jeg deler ved 60hz med stativhøyttalere. Tror det er ganske normalt. Så da er det ikke stort til hjelp. Hvor stort er rommet ditt?

Disse spiller bra og med god dynamikk, men så er det da av og til man er på konsert og får den urealistiske trangen til å oppleve noe lignende hjemme i stua. :) Noe som selvsagt ikke kan gjøres i praksis uten å bli kastet ut enten av naboer eller politi.
Og du kan legge til å skade hørselen sin for evig og alltid?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ellers kan tråden min være interessant, tror jeg. Har nå prøvd anlegget på tre forskjellige vegger, med og uten stativer. Har endt opp med en ganske sær plassering –men for mine høytalere, i mitt rom, med mitt anlegg, høres dette ganske så bra ut!

Høytalerene er oppgitt til kun 63hz i bunn. Men med rett plassering har de ikkje noko problem med å gjengi verken trøkk eller hastigheten til basstrommene på Lamb of God's Laid to Rest. Klart, det må litt volum til, men savner ikkje mykje i bunn.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg savnet litt snert og tyngde i mitt anlegg bestående av røreffekt og gulvstående høyttalere (8"). Å konvertere til aktivt delefilter + separate sub/midbass-kasser har helt klart gitt mer tyngde, snert, overskudd og vitalitet hos meg. Vanlig "subwooferløsning" frister ikke mye her i gården - dog; her er noen uenige og mener at aktivt filter (og evt. EQ/DSP) ødelegger mer enn det gavner - myggtygging i stedet for kamelsvelging er min foreløpige vurdering...

Mvh. Johan
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.582
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Brasse skrev:
Klart, det må litt volum til, men savner ikkje mykje i bunn.
Det er lett å IKKE savne noe......hvis man aldri har opplevd hva som EGENTLIG finnes av informasjon på CDn
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.582
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Rojoh skrev:
Jeg savnet litt snert og tyngde i mitt anlegg bestående av røreffekt og gulvstående høyttalere (8")
Det er helt normalt - med en kombinasjon - som nevnt over ;)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Flageborg , for min del blir det snakk om prioriteringer. Det er klart, strekker budsjettet til er det ikkje grenser for kva ein kan få til. Til prisen av mitt anlegg kunne eg sikkert fått til noe som spilte "all informasjonen". Men det hadde gått på bekostninger av andre kvaliteter.

Det er nok ikkje noko problem å få lånt med seg en sub hjem, Hroekk. Det er jo det enkleste og beste. Men eg ville vært sikker på at alt potensiale i høyttalerne var tatt ut før eg kjøpte. Kanskje er de pengene like godt anvendt i akustiske tiltak (ser at høyttalerene dine er oppgitt til 30hz)? Evt. en mer strømsterk forsterker?
 
R

Rojoh

Gjest
Flageborg skrev:
Rojoh skrev:
Jeg savnet litt snert og tyngde i mitt anlegg bestående av røreffekt og gulvstående høyttalere (8")
Det er helt normalt - med en kombinasjon - som nevnt over ;)
;D Godt at det finnes løsninger på det meste bare man er villig...

Mvh. Johan
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Rommet er ca 22Kvm, og jeg er enig i det som ble nevnt om plassering her. Hadde før noen ELAC 512 høyttalere med bassrefleks bakover som jeg ikke fikk skikkelig dreis på. Kjøpte den gang med en 12" System Audio subwoofer uten noe særlig hell egentlig. Det brommet og rumlet og ristet, men uten noe særlig å hente lydmessig før jeg tettet igjen bassrefleks røret og fikk strammet den opp noe. Men så flyttet jeg høyttalerne fra den ene veggen til den andre og da ble sub'en solgt.

Sonistene har ett annet bassreflex system med fremover rettet "bass shelf" og står plassert akkurat ilkens som ELAC'ene gjorde. Og om jeg spiller på en liten KingRex eller en 4,5W SET forsterker så mangler det ikke bass i så måte. For eksempel mangler det ikke noe på ei skikkelig bass skive sånn som Erykah Badu's Baduzium. Og det gjelder stort sett de fleste CD'er som er skikkelig mikset/remastret. Ett annet eksempel er Uriah Heep fra tidlig syttitall som har hørt en del på i det siste. Deluxe versjonene av disse CD'ene er knallgode og jeg savner ikke noen sub.

Men som jeg sa innledningsvis så får man litt blod på tann etter å ha vært på en eller annen knall god konsert og da vil man gjerne ha ENDA litt mere av det ene eller andre. 8) Kan forresten nevne at jeg har hørt Klipsch RF-82 spille metall, og der er man nok hakket nærmere å ha det som ble beskrevet som attakk. Har ikke hørt noe som reproduserer kick trommer som Klipsch. Så da begynner jeg vel nesten å bli enig med de som er uenig med meg her, altså at sub ikke er det jeg er ute etter. :p
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Angående mere strømsterk forsterker... Har prøvd CIAudio D100 mono blokker, 6L6 push-pull mono blokker og Doxa 72 Signature MkII på høyttalerne, men jeg syntes ikke de ble såpass musikalske som Kingrex eller EL84 SET på Sonistene. Så det virker ikke som det er noe å si på krefter her.
Men jeg ble ganske overrasket når jeg dro igang å reparere min gamle Musical Fidelity A3 (ca 2x80W) for noen uker siden og fant ut at den faktisk spilte knallbra på disse høyttalerne. Det hadde jeg ansett som rimelig dødfødt. Men den gang ei.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Du får dra med deg et par RF'er også da, når du er nedom Stereofil ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
Flageborg skrev:
Brasse skrev:
Klart, det må litt volum til, men savner ikkje mykje i bunn.
Det er lett å IKKE savne noe......hvis man aldri har opplevd hva som EGENTLIG finnes av informasjon på CDn
Ganske få plater som har viktig informasjon i dypet musikalsk etter min mening. Men det er jo godt kjent at du vektlegger dette området spesielt mye ;). Synes du skal være forsiktig med å insinuere at folk ikke vet hva som finnes.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hehe, vurderte faktisk Klipsch når jeg var på kjøpetokt etter høyttalere. Men jeg fikk meg ikke til å kjøpe noe så stygt som disse RF'ene. Jeg vet det er mange Klipsch fan her inne på forumet og at jeg sikkert får hat-brev i posten nå. Men å ha 2 store svarte likkister stående godt ute på stuegulvet det stoppet seg selv. 8)
 
Topp Bunn