8,2 % rente...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
...har et brev liggende med en melding fra banken om at vi har 8,2 % rente på boliglånet vårt. Det er fra 90-tallet.

Er dagens boligkjøpere for naive ifht. lånerente?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.055
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Slutten av '80 var også ganske heftig..

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
F.eks.

Lite snakk om statlig hjelp da så vidt jeg kan huske.

7% rente er jo ingenting...

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.154
Torget vurderinger
1
7% med 28% fradrag eller 12-14% med 100% fradrag hva gir deg mest igjen å handle hifi for

Mvh Roald

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Roald skrev:
7% med 28% fradrag eller 12-14% med 100% fradrag hva gir deg mest igjen å handle hifi for

Mvh Roald
For å få 100% fradrag måtte man ha 100% marginalskatt før skattereformen midt på 80 tallet, ikke mange som hadde det... Husker godt da boligrenten var 14% med ny innkjøpt bolig, og så la man om skattestystemet og rentefradraget ble halvert fra over 60% til 28%.

En elegant måte å skape gjeldslaver, og krakk. Men det var jo ikke så farlig.. Politikene som bestemte hadde jo etablert seg med fullt rentefradrag, politisk styrt lav rente (til og med under inflasjonen!!), og en inflasjon på 10-15 % som eliminerte boliggjelden på få år. I tillegg ble bolig og tomtepriser holdt i sjakk med takstplikt på 70 tallet...
Snakk om dessertgenerasjon, og nå er de selv pensjonister straks og nyter fulle rettigheter etter besteårsregel(20 års høyeste inntek bestemmer grunnlaget),mens vi som kommer etter får redusert pensjon pga 40 års snitt er grunnlag for utbetaling!!!)

Nå sitter de der i Bærum øst, med hus, hytte og båt og får panikk fordi boligformuen faller fra 7 til 6,3 millioner..??

Det er på tide med et skikkelig boligkrakk, bare synd på dem som akkurat har kjøpt og må selge i nedadgående marked.

Det er værre å etablere seg for hvert år som går, boligprisene har steget mye mer enn lønna

Hvordan unge idag klarer å avdrag til et simpelt rekkehus til 3,5 mill på toppen av studielån er utrolig, jeg hadde ikke klart det...

Vi får satse på at boligprisene halveres, det er omtrent passelig tenker jeg..., tompeprisene og leieprisene må også ned...

Forøvrig har jeg bundet innskuddsrenten min til 7%, og er fornøyd med det.. Å få høyere rente i banken enn utlånsrenten er ikke dårlig...

H

Hugh

Gjest
Det er bare å beklage, men det er ingen menneskerett å bosette seg innen ring 2 eller, gud forby, ring 3. På St Hanshaugen får du 70m2 for 1.7mill. På Grefsen må du ut med 3.5 mill for rekkehus. Javel! Latterlig sutring. Man kan enten bo mindre eller flytte ut av hovedstaden. I Fredrikstad får du rekkehus for 1.5mill. I Halen for 1.2mill. I Drammen for 1.8 mill. I store deler av Norge er det nesten gratis å bo. Det koster litt ekstra i Oslo, Stavanger, Bergen og Tromsø, men ellers – Gratis.

Et «arbeidende» lærerpar har med våre vennligsinnede skatteregler utbetalt 45000 i måneden uten skattefradrag for renter. De kan låne 2.5 x 800000- 300000 = 1700000 glatt (om de sitter med 300000 i gjeld fra før). Kanskje låne 2000000. Med 25 års nedbetaling blir det likevel langt under halvparten av utbetalt lønn. Uff. Bare 8000 å feste for i mnd... etter at sydenturer, cabincruiser og ny Volvo er betalt. Stakkar.

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Det er ikke lenger siden enn 2002 at jeg hadde over 8% rente på boliglånet. Alle bør vite at økonomien går i sykluser. Kan vel si det er naivt å alltid tro på hva bankene sier.

H

Hugh

Gjest

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.867
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hugh skrev:
Ikke glem Fellesgjeld 239.586,- ;)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hugh skrev:
Det er bare å beklage, men det er ingen menneskerett å bosette seg innen ring 2 eller, gud forby, ring 3. På St Hanshaugen får du 70m2 for 1.7mill. På Grefsen må du ut med 3.5 mill for rekkehus. Javel! Latterlig sutring. Man kan enten bo mindre eller flytte ut av hovedstaden. I Fredrikstad får du rekkehus for 1.5mill. I Halen for 1.2mill. I Drammen for 1.8 mill. I store deler av Norge er det nesten gratis å bo. Det koster litt ekstra i Oslo, Stavanger, Bergen og Tromsø, men ellers – Gratis.

Et «arbeidende» lærerpar har med våre vennligsinnede skatteregler utbetalt 45000 i måneden uten skattefradrag for renter. De kan låne 2.5 x 800000- 300000 = 1700000 glatt (om de sitter med 300000 i gjeld fra før). Kanskje låne 2000000. Med 25 års nedbetaling blir det likevel langt under halvparten av utbetalt lønn. Uff. Bare 8000 å feste for i mnd... etter at sydenturer, cabincruiser og ny Volvo er betalt. Stakkar.
Hugh skrev:

Slevsagt går det fint å bo utenfor Oslo ring 3, jeg gjør det selv ;)

Ja hvis det er så et lærerpar har utbetalt 45000 i måneden så er det ingen grunn til å klage på lærerlønningene!! Det tilsvarer nemlig en årslønn på 1mill i året om man ikke har rentefradrag..
Min kjære sykepleier kone får derimot utbetalt 17000 kr pr måned i full stilling som avdelingsleder og 20års ansiennitet, og kan bare drømme om lærerlønn... Mitt utgangspunkt var to personer på dette nivået som har studielån å betale på 3000 kr pr måned, bil bensin mat, strøm klær skolebøker.

La oss si de har ett barn, Sifos standardbusdjett gir da:
Standardbudsjett
Person 1: Kvinne mellom 20 og 50 år
Person 2: Mann mellom 20 og 50 år
Person 3: Kvinne mellom 6 og 9 år

Individspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til mat og drikke: 5710
Utgifter til klær og sko: 1470
Utgifter til helse og hygiene: 1250
Utgifter til lek og fritid: 2410
Utgifter til reise (kollektivt): 1675
Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til andre dagligvarer: 370
Utgifter til husholdningsartikler: 440
Utgifter til møbler: 430
Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450
Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2010
Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk
Totalt forbruk pr. måned er kr. 17215

............................
La gå at de neppe bruker 2410 kr på fjas og gøy (lek/fritid) ,men det går opp i opp med at barnehage SFO ikke er tatt med.
Dvs at hele lønna til den ene partneren går med til husholding og faste utgifter, så det er da ca 17000 kr igjen.
Men strøm og forsikringer er ikke med i budsjetter, så da sitter de igjen med 15000 kr å bruke på renter og avdrag, men studielånet skal også betales så da er 13000 kr igjen hvis vi er snille og regner med at de fortsatt har lave terminbeløp.

25Års nedbetaling er ikke tilrådelig, bruker det vanlige 20 år, og Gjensidiges lånekalkulator sier da at de kan låne max 2 Mill når skattefradrag er tatt med (8%rente). Ikke rom for noen sydenturer eller festing eller Lada eller vaskemaskin som går i stykker, men greit nok.

Nå bor ca 1 million nordmenn i sentrale strøk, hvor man ikke for stort for 2 mill..

Det er ikke alle som er offentligansatte og kan velge fritt hvor de bosetter seg...feks i Porsgrunn eller Fredrikstad, eller Båtsfjord...

Selv utpå bondelandet på Jæren må "sykepleierparet", strekke seg langt for å få etter etrekkehus..
http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15532208&sid=xz7cbaaxo1p002884&WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=15174223&sid=xz7cbaaxo1p002884&WT.svl=Link

Folk får gjøre sine egne valg, selv er jeg ikke villig til å bo meg ihjel i Oslo, og har tatt konsekvensen av det.
Forøvrig så stemmer det nok at levestandarden, er betydelig høyere for en lærer på Toten enn en siviløkonom på Fjongej , takket være boligprisene.
Men noen må jo vaske gulv,pleie de syke og lære de små å lese i pressområdene også..??
Poenget mitt at en nedgang i boligprisene er en velkommen trend, til og med utenfor Oslo2. Boligprisene har seget langt mer enn lønnsutviklingen skulle tilsi, takket være uvanlig lave renter og slepphendte banker

Ha en hyggelig lørdag, nå skal jeg ta på slipset og på fæst ;D
Sleiven

H

Hugh

Gjest
En skolelærer (adjunkt, det er de jo alle sammen i dag) tjener 400000 i året som nyansatt og da med 10 uker fri i året. Min kone som er førskolelærer,avdelingsleder og har 12 års ansiennitet og med 5 uker fri, tjener 350000.

Nok om det. Tilbake til de sutrete lærerne med 400kkr pr år:
Bunnfradraget gjør at det kun skattes 36% ca av det over det, dvs 0.36*340 000 = 129600 i skatt

Dvs 400000 -129600=270000 utbetalt pr år, dvs 22500 pr mnd. To sutrepaver har da 45kkr å sløse bort i mnd. Stakkar, stakkar.

NB: Tallene fra SIFO er latterlige: 5710 pr pers pr mnd i mat &drikke? Cht Petrus i dag også?

NB Sykepleiere er generelt den gruppen med høyskolekompetanse i det offentlige som kan tjene mest da de har mulighet til å jobbe overtid hvis de vil. Jeg kjenner selv to stk som tjener over 500000 i året uten problemer. Den ene er røntgenpleier og den vanlig vanlig. Begge på sykehuset i østfold og rundt 35 år gamle.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
«Det har blitt så dyrt at ingen har råd til å bo lengre» er et argument som dukker opp med jevne mellomrom, tendensene finnes også her i tråden – et argument som alltid er like meningsløst. Prisene er høye fordi folk er villige til å betale mye, ikke fordi et ondsinnet kreatur utenfra kommer og kjøper opp alt som er av tomt i landet.

Boligprisene har steget mye over lang tid nå, og sammen med den mildt sagt avslappede utlånspolicyen en del banker har operert med er det liten tvil om at det har bygget seg opp en frisk boble – korrigeringen ser vi begynnelsen av nå. Forrige boligkrakk innebar omtrentlig en halvering av boligprisene, hvor mye moro som skjer i denne omgang er ikke godt å si. At Notar og Acta går dukken synes jeg bare er koselig, de uvitende stakkarene som ble overbevist til å kjøpe halvdårlige og overprisede leiligheter på topp kan jeg ha hakket mer sympati for. Neppe spesielt gøy å ha kjøpt en leilighet man knapt hadde råd til i utgangspunktet, for så å se at verdien halveres.

H

Hugh

Gjest
Wright skrev:
«Det har blitt så dyrt at ingen har råd til å bo lengre» er et argument som dukker opp med jevne mellomrom, tendensene finnes også her i tråden – et argument som alltid er like meningsløst. Prisene er høye fordi folk er villige til å betale mye, ikke fordi et ondsinnet kreatur utenfra kommer og kjøper opp alt som er av tomt i landet.

Boligprisene har steget mye over lang tid nå, og sammen med den mildt sagt avslappede utlånspolicyen en del banker har operert med er det liten tvil om at det har bygget seg opp en frisk boble – korrigeringen ser vi begynnelsen av nå. Forrige boligkrakk innebar omtrentlig en halvering av boligprisene, hvor mye moro som skjer i denne omgang er ikke godt å si. At Notar og Acta går dukken synes jeg bare er koselig, de uvitende stakkarene som ble overbevist til å kjøpe halvdårlige og overprisede leiligheter på topp kan jeg ha hakket mer sympati for. Neppe spesielt gøy å ha kjøpt en leilighet man knapt hadde råd til i utgangspunktet, for så å se at verdien halveres.
Skadefryd er lite kledelig.

PS Det arbeider mennesker hos Notar også.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Husker det kom brev fra banken med renteøkning til 15,5%. Da måtte man gjøre noe, og en flybillett fra Finnmark til Trønderhovedstaden og Forretningsbanken/Fokus måtte til. Tilbudet fra banken var å pantsette mors hus som ekstra sikkerhet og rente på 13%. Ansiktsutrykket til bankmennesket var ubetalelig da jeg fortalte at det ikke kom på tale! Hvis vi gikk konkurs måtte vi jo ha et sted å bo, og det huset var gjeldfritt og ville IKKE bli pansatt!!! Moder kommenterte i tillegg at testamentet ville bli utformet slik at ingen kreditorer kunne ta beslag i huset. Da bankdamen forsto at vi mente alvor begynte vi å diskutere sak. For at banken skulle "få noe" ble 100K formellt flyttet over på moderen som "Forbrukslån uten sikkerhet" med rente som om det var fast eiendom. Da hadde vi vist "god vilje" som bankdamen kunne vise til sine sjefer og vi ruslet ut av banken med rente på 11,5% på begge lånene. Det var på det tidspunktet "billig"! Renten ble forøvrig aldri øket ut over dette nivået, vi sto stille når den gikk opp og fulgte med ned når den gikk ned. Det går an å snakke med bankene, hvis man gjør det FØR man har betalingsproblemer!

Forutsatt at du kan regnes som kredittverdig vil banken gjerne fortsatt ha deg som kunde og fortsette å tjene penger på deg, selv om det er litt mindre enn det de ønsker, enn at du skal bytte bank.

Men i forhold til dagens situasjon må man jo si at de som trodde renta skulle ligge på nivået 3-5% var "noe optimistiske". Saken er jo at vi historisk sett har hatt ekstremt lav rente de siste årene, og det har dessverre gitt seg ganske så forutsigbare konsekvenser. Det vi trenger er vel kanskje ikke så mye lavere renter ( joda i samband med den globale krisen gjør vi kanskje det ) men vi trenger vel vel så mye at folk lærer seg å leve på litt mindre fot. Middelklassen må lære seg at de ikke er rike!! For ikke å snakke om arbeiderklassen som har trodd de var patrisiere der de bodde i rekkehus og kjørte rundt i Volvo og VW Passat av ny årsmodell! Det var en gang det het seg at man skulle sette "tæring etter næring", det er ikke noe dumt råd uansett verdensøkonomien! Som Hugh antyder, hva pokker skal adjunkter med cabincruiser?? Overlat det til de som har råd til det!

Selv må jeg jo vurdere om jeg skal selge noen av mine Andy Warhol bilder for å finansiere en ny yacht. For lån tar jeg ikke opp i dagens situasjon! Livet er alt for kort til å bruke det til å betale avdrag og renter. Livet er som kjent ikke bare en lek, det er også god maltwhisky, rødvin og Chateaubriand. Og noen av oss må vise ansvar og holde et visst forbruk i oppe, ellers mister jo arbeiderklassen jobbene sine! Samfunnsansvaret må man være seg bevisst! ;D ;D ;D

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Spiralis skrev:
Husker det kom brev fra banken med renteøkning til 15,5%. Da måtte man gjøre noe, og en flybillett fra Finnmark til Trønderhovedstaden og Forretningsbanken/Fokus måtte til. Tilbudet fra banken var å pantsette mors hus som ekstra sikkerhet og rente på 13%. Ansiktsutrykket til bankmennesket var ubetalelig da jeg fortalte at det ikke kom på tale! Hvis vi gikk konkurs måtte vi jo ha et sted å bo, og det huset var gjeldfritt og ville IKKE bli pansatt!!! Moder kommenterte i tillegg at testamentet ville bli utformet slik at ingen kreditorer kunne ta beslag i huset. Da bankdamen forsto at vi mente alvor begynte vi å diskutere sak. For at banken skulle "få noe" ble 100K formellt flyttet over på moderen som "Forbrukslån uten sikkerhet" med rente som om det var fast eiendom. Da hadde vi vist "god vilje" som bankdamen kunne vise til sine sjefer og vi ruslet ut av banken med rente på 11,5% på begge lånene. Det var på det tidspunktet "billig"! Renten ble forøvrig aldri øket ut over dette nivået, vi sto stille når den gikk opp og fulgte med ned når den gikk ned. Det går an å snakke med bankene, hvis man gjør det FØR man har betalingsproblemer!

Forutsatt at du kan regnes som kredittverdig vil banken gjerne fortsatt ha deg som kunde og fortsette å tjene penger på deg, selv om det er litt mindre enn det de ønsker, enn at du skal bytte bank.

Men i forhold til dagens situasjon må man jo si at de som trodde renta skulle ligge på nivået 3-5% var "noe optimistiske". Saken er jo at vi historisk sett har hatt ekstremt lav rente de siste årene, og det har dessverre gitt seg ganske så forutsigbare konsekvenser. Det vi trenger er vel kanskje ikke så mye lavere renter ( joda i samband med den globale krisen gjør vi kanskje det ) men vi trenger vel vel så mye at folk lærer seg å leve på litt mindre fot. Middelklassen må lære seg at de ikke er rike!! For ikke å snakke om arbeiderklassen som har trodd de var patrisiere der de bodde i rekkehus og kjørte rundt i Volvo og VW Passat av ny årsmodell! Det var en gang det het seg at man skulle sette "tæring etter næring", det er ikke noe dumt råd uansett verdensøkonomien! Som Hugh antyder, hva pokker skal adjunkter med cabincruiser?? Overlat det til de som har råd til det!

Selv må jeg jo vurdere om jeg skal selge noen av mine Andy Warhol bilder for å finansiere en ny yacht. For lån tar jeg ikke opp i dagens situasjon! Livet er alt for kort til å bruke det til å betale avdrag og renter. Livet er som kjent ikke bare en lek, det er også god maltwhisky, rødvin og Chateaubriand. Og noen av oss må vise ansvar og holde et visst forbruk i oppe, ellers mister jo arbeiderklassen jobbene sine! Samfunnsansvaret må man være seg bevisst! ;D ;D ;D
- 15,5% rente det svinger ;D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Hugh skrev:
En skolelærer (adjunkt, det er de jo alle sammen i dag) tjener 400000 i året som nyansatt og da med 10 uker fri i året.
Hvor har du dette tallet fra????

H

Hugh

Gjest
novgarod skrev:
Hugh skrev:
En skolelærer (adjunkt, det er de jo alle sammen i dag) tjener 400000 i året som nyansatt og da med 10 uker fri i året.
Hvor har du dette tallet fra????
OK litt høyt anslag, men adjunkt med tilleggsutdanning (det har de jo også alle sammen (14 dagers kurs i integrering halv belastning ett semester eller kvart belastning to) får begynnerlønn på 350000. Etter 16 års ansiennitet oppnår de minimum 420 000. Ikke dårlig med 30% egentid og 10 uker ferie i uoppsigelig stilling.

Regnestykket blir da : 350000 -0.36*290000 = 245000, dvs 20500kr/mnd

Med 2000000 i gjeld til 7% rente blir omkostningene 140000 i renter, men fradraget blir 0.28*140000=39200. Reelle rentekostnader er da drøye 100000 pr år. Pr mnd må vi da legge til rentefradrag på 39200/12=3200 kr/mnd.

På 25 år vil terminbeløpet bli 14166.-

La oss se på månedens uendelige lidelse:
Disponibel inntekt: 20500*2= 41000.-
+Rentefradrag: 3200.-
-Lån 25år, 7% rente: 14200.-
Rest 30000.-

Uff.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
455
Sted
Bergen
Mulig bunnen ligger høyt for en lærer, ca 260 000 i året. Men her på denne skolen jeg jobber, er utdanningen enten et hovedfag ++ (noen med doktorgrad), siviling, juridikum eller siv øk. Maks lønn er mindre enn hva som er snittlønnet for en ufaglært arbeider i industrien (snitt på fabrikk i nærheten- som ironisk nok nå blir nedlagt). Vi har også mindre "ferie" enn dem. Vi har fast avspassering i siste uke juni, første i august, samt 1 uke høst og vår. Den er ikke fleksibel og vanlige regler (sykdom i avspassering etc) gjelder ikke. I nordsjøen jobber man et par uker og har så en "sommerfeire". Klag heller på dem enn lærerne.

Av og til føler jeg meg litt vel idealistisk som jobber som lærer, men penger er ikke alt og jeg stortrives i jobben. Den er meningsfull og jeg gleder meg til hver dag. Inspirerende arbeidsmiljø og jeg jobber på en av landets beste skoler med svært motiverte og flinke elever.

Lærerorganisasjonene har naturlig nok skapt et problem med likelønnsystemet. En universitetsutdannelse med hovedfag i matematikk eller fysikk lønnes knapt bedre enn en utdannelse fra lærerskolen.

Min kone som er lege tjener heller ikke allverdens. Med doktorgrad og spesialisering blir det litt men for en vanlig arbeidsuke uten ekstravakter blir omtrent som den ufaglærte arbeideren nevnt over.

Men selvfølgelig, vi klarer oss supert, har et nøkternt forbruk og trives best med det. Men klag ikke på at lærere tjener for mye eller har for mye "fritid", begge deler er langt fra sannheten.

Edit: jeg er på jobben her søndag ettermiddag når jeg skriver dette. Tiden jeg brukte på dette må trekkes fra min "egentid", jobben må jo uansett gjøres så det blir bare mer kveldsarbeid på meg senere. Det er ikke mulig å gjøre en lærerjobb uten å jobbe ganske mye i helgene og kveldene - i hvert fall i lange perioder. (Perfekt blir det aldri, man må sette en stopp et sted.)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hugh skrev:
En skolelærer (adjunkt, det er de jo alle sammen i dag) tjener 400000 i året som nyansatt og da med 10 uker fri i året. Min kone som er førskolelærer,avdelingsleder og har 12 års ansiennitet og med 5 uker fri, tjener 350000.

Nok om det. Tilbake til de sutrete lærerne med 400kkr pr år:
Bunnfradraget gjør at det kun skattes 36% ca av det over det, dvs 0.36*340 000 = 129600 i skatt

Dvs 400000 -129600=270000 utbetalt pr år, dvs 22500 pr mnd. To sutrepaver har da 45kkr å sløse bort i mnd. Stakkar, stakkar.

NB: Tallene fra SIFO er latterlige: 5710 pr pers pr mnd i mat &drikke? Cht Petrus i dag også?

NB Sykepleiere er generelt den gruppen med høyskolekompetanse i det offentlige som kan tjene mest da de har mulighet til å jobbe overtid hvis de vil. Jeg kjenner selv to stk som tjener over 500000 i året uten problemer. Den ene er røntgenpleier og den vanlig vanlig. Begge på sykehuset i østfold og rundt 35 år gamle.
Ser du etter så ser du at alle tall gjelder en husholdning på 2 vokse og ett barn. 5700kr pr persjon ville vært sinnsvakt
Selv er vi en famifle på 3 og bruker 4000 på mat pr mnd påstår kona, så sif0 tall er muligens litt fete...EDIT men sjøl tror jeg vo koser oss såpass at der er nærmere 6000 for 3 "voksne!" persjoner...

H

Hugh

Gjest
OK, men det er romslig. Hva skal man med bil i Oslo sentrum? Vi bodde der med 2 unger i en årrekke og hadde kun bil de siste årene. Bare bry.

Unge skolelærere kan sykle og gå innen en radius på 4-5 km hele året. Da sparer de raskt ytterligere 3500kr/mnd. Bor de på f.eks Haugen eller Sagene betyr det at omtrent alt innen ring 3 dekkes opp pr sykkel.

PS Sifos 17 laken i utgifter gir våre slitte lærere med avkom skarve 13000 til overs hver mnd hvis de på død og liv skal ha bil og må ta buss på strekninger over 200 meter og 16500 til overs hvis de orker bevege seg litt. Ser ingen selvfølge i at nyetablerte skal ha råd til sydenturer, hytteturer og annen spas.

Topp Bunn