6N6P RØR?

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
296
Antall liker
114
ER det noen som har kjennskap til 6N6P Rør?
Kann de erstatte 6H30-DR?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hei

Ja, det er riktig at 6N6P kan erstatte 6H30P-DR rør. Men vær klar over at 6N6P også leveres i 6N6P-I utgave(Impuls rør). Dette er ikke den utgaven som du ønsker. Du ønsker 6N6P røret. Dette er småsignalrøret, og det er utmerket til bruk i forforsterkertrinn. Sørg også for at du sjekker at 6N6P rørene har den riktige merkingen i tillegg til typebetegnelsen påstemplet røret. Har rørene kun typebetegnelsen påstemplet og ikke noen andre merker, betyr dette at røret ikke har passert kvalitetskontrollen og av den grunn ikke er optimalt for ditt bruk. De eldste 6N6P rørene som jeg har klart å få ta i fra Russland er fra 1960. Min erfaring med 6N6P rør, er at de best rørene er produsert på 60- og 70 tallet.

Endre
saeman skrev:
ER det noen som har kjennskap til 6N6P Rør?
Kann de erstatte 6H30-DR?
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Saeman

Anbefaler deg å gå inn på siden til Lukasz Fikus: www.lampizator.eu/
Han skriver en god del om dette røret: "6H6P corner" og "Upgrade for BAT..."
Selv har jegf erfaring med røret i Lampizator analogdel til min Copland 288. Jeg er meget godt fornøyd med resultatet.
Kjøpte 10 rør for ca. 200 kroner på Ebay. Det med merkingen var jeg ikke klar over. Måtte sjekke umiddelbart. Mine er merket.
Går og venter på en Music Angel 845 forsterker fra Kina.Planlegger, med gode erfaringene fra Lampizator, å modde ingang og driver med dette røret.
Røret kan forøvrig også brukes til utgangsforsterker. Effekt ca. 8W i følge Lukas.

mvh.

Eivind Stillingen
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hei

Jepp. Det merke du ser på bildet er fabrikkstempelet, og disse rørene har passert kvalitetskontrollen.

Hilsen Endre
saeman skrev:
Er det denne stemplingen du mener?
 

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
296
Antall liker
114
Takk for svar.
Det er godt å ha gode medhjelpere å rådføre seg med takk igjen. ;D ;D
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jeg kjøpte også to forskjellige typer 6N6P rør for litt siden for å bruke i preampdelen av min BAT VK-300 SE forsterker. I mitt tilfelle var det ikke et helt entydig bedre resultat med 6N6p-rørene. Før dette hadde jeg slitte 6H30-rør av den gamle nos-typen, noe som gjør at det var litt vanskelig å direkte sammenligne med 6N6P-rørene. Jeg prøvede så et par kryogeniserte Sovtek 6H30-pi rør som jeg kjøpte fra USA. I forhold til disse er klangen klart rundere og mer ørevennlig med 6N6P enn med Sovtek-rørene. Baksiden av medaljen er at bassen blir tydelig langsommere og at oppløsningen blir noe redusert med 6N6P-rørene. Jeg hadde også inntrykket av genrerellt å måtte skru volumet noe opp med 6N6P i forhold til 6H30-pi-rørene. For meg var det likevel totalt sett bedre med 6N6P enn Sovtek 6H30-pi. Hvordan dette vil være i forhold til nye NOS 6H30 DR av den riktige sorteringen vil naturlig nok være en annen sak.

Hilsen

hexachordia
 
Topp Bunn