6n11 + LM3886

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Vi har kjøpt en sak på E-bay:
6th Street Bridge: Review: Dun Mei hybrid chip amplifier

NOS Amperex er kjøpt inn og loddebolten logrer som ei turklar bikkje.
Men her behøves gode råd:
Utover å øke kondisbatteriet, bedre kondiser og dioder, lurer jeg på om dette inngangstrinnet for LM 3886 er ok dimensjonert eller om verdiene bør justeres.
F.eks meldes det om en litt slank bassgjengivelse, noe som ikke er typisk for LM3886 (kun google-erfaring...)
6n11.jpg
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Hei.
Hvis du går litt lenger ut i skjema så ligger det en DC sperre ifm tilbakekoblingssløyfa. Det er en 22uF mot jord. Hvis du bytter denne med en 100uF så vil det gi deg litt mer bass, seff avhengig av høyttalerene du kobler på.

(Den gir deg en Z mot jord på 1,36 kohm ved 20Hz mot nominell 1 kohm)

Mvh Atle
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Takk for det Atle, dette skal prøves! (går ut fra at det gjelder C16 / CC16).
Mulig at vi snur innholdet 90 grader for å korte ned internkablingen også.
Driter vi på draget om vi endrer inngangskondisene C21 og C20 (2,2 og 3,3 uF) til 4,7uF ? (Har noen liggende).
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Hei.
Mulig vi ser på forskjellige skjema, men, det er i alle fall følgende kondis: Tilbakekoblinga på denne ampen er en 22k motstand fra ut til -inn. Videre er det en 1k motstand fra -inn til en kondis på 22uF og til jord. Denne kondisen er der for at tilbakekoblingen skal bli uendelig stor for DC.(Ingen DC på utgangen) Den vil også begrense LF responsen til forsterkeren. Denne kondisen kan med fordel økes. Bør også parallellkobles med en god polypropylen etc...;-)
Koblingskodisene på inngangen og utgangen til katodefølgeren må du gjerne øke, evt bytte med noe bra.
Mvh Atle
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Dette prosjektet ditt er vel det som kan kalles en Gainclone. Det var etter at Gaincard fra 47labs blei "avslørt", og de ikke inneholdt annet enn et par LM3875 at populariteten til de såkalte Gainclones virkelig tok av. Har ikke skjønt at det ikke har vært mer populært å bygge slike her inne på Hifisentralen. I utlandet er dette stooooort. Så lenge de ikke blir kjørt for hardt er det virkelig high-end lyd. (For små penger;-)
Artig å følge med. (Keep us posted)
LM3875 er forgjengeren til LM3886, fortsatt i prod.
Mvh Atle
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Vi har 2 stykker, den ene får være "standard" sålenge slik at vi har en referanse mot den som får butox.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
2,2uF på inngangen: Den kan vi vek kutte ut dersom det ikke er DC fra kilden eller denne allerede har en utganskondis ?
(Jeg er på tynn is her). Mistenker at denne kondensatoren kan være endel av opphavet til avkortet bass: det sitter ofte en kondis på utgangen fra kilden som dermed blir en seriekobling av kondiser, dvs lavere kapasitans (som reklamasjonssikring fra fabrikant).
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.065
Antall liker
1.057
Sted
'
2,2uF på inngangen: Den kan vi vek kutte ut dersom det ikke er DC fra kilden eller denne allerede har en utganskondis ?
(Jeg er på tynn is her). Mistenker at denne kondensatoren kan være endel av opphavet til avkortet bass: det sitter ofte en kondis på utgangen fra kilden som dermed blir en seriekobling av kondiser, dvs lavere kapasitans (som reklamasjonssikring fra fabrikant).
Nei, du kan ikke uten videre kutte ut den. Det ligger DC på rørets g1, noen titalls volt, og C21 hindrer dette fra å ligge på selve inngangen.
Hvorfor mistenker du at 2.2u er opphavet til avkortet bass? 2.2u er en veldig høy verdi i denne kretsen. Verdien på C21 kunne godt vært en dekade eller to lavere og likevel gitt flat respons ned til under det hørbare (20Hz).
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
2,2uF på inngangen: Den kan vi vek kutte ut dersom det ikke er DC fra kilden eller denne allerede har en utganskondis ?
(Jeg er på tynn is her). Mistenker at denne kondensatoren kan være endel av opphavet til avkortet bass: det sitter ofte en kondis på utgangen fra kilden som dermed blir en seriekobling av kondiser, dvs lavere kapasitans (som reklamasjonssikring fra fabrikant).
Nei, du kan ikke uten videre kutte ut den. Det ligger DC på rørets g1, noen titalls volt, og C21 hindrer dette fra å ligge på selve inngangen.
Hvorfor mistenker du at 2.2u er opphavet til avkortet bass? 2.2u er en veldig høy verdi i denne kretsen. Verdien på C21 kunne godt vært en dekade eller to lavere og likevel gitt flat respons ned til under det hørbare (20Hz).
.

Da blir kondisen stående, om enn i en annen kvalitet og verdi, takk for at du avverget havari JanE!
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Da er komponentene i hus og hærverket kan begynne.
En ting før det hele blir irreversibelt:
Dette var jo en forbausende bra 50-watter! Hadde ikke forventet dette nivået til denne prisen ($ 135).
Sino-røret hadde futt og spark i bassen men samtidig litt rufs i diskanten. Bytte til Sylvania-rør (Trodde jeg fikk Amperex) gav silke/luft i diskanten, men hadde noe rundere anslag i bass-transienten. (Høyttaler her er Quadral Wotan, en tungdreven sak med resistiv port)
Flere rør er på vei. Noen kommentarer/tips om 6DJ8 / E88CC / 6n11 etc. på lur?
 
Sist redigert:

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ble imponert selv jeg. Har testet ut noen kort jeg kjøpte på ebay for 8dollar, komponenter hadde jeg. Spiller fint det her.


mvh
Morten Jansen
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Lm3886 er undervurdert, enig med LMC.
Vi testet forsterkeren på "jokkes" TMM som trygt kan sies å være muskelkrevende.
Mye av den pompøse og lettflytende signaturen til McIntosh var tilstede, men selvfølgelig kom 68w til kort.
På lettdrevne høyttalere blir det andre toner i luften.
Noe som forundrer meg (som ikke har særlig erfaring med rør), er at til og med parvis matchede rør kan ha forskjellig lydsignatur.
Det blir villedende å utrope et såkalt vinner-rør.

Forsterkeren er sammensatt av nye deler bortsett fra rør og Wima-kondisene.
Wima kondisene er 250V og et hakk mindre enn hva skjemaet viser.
Eks.: C20 =2,2uF (skjema viser 3,3).
Utfordring med modifisering av denne forsterkeren er trang plass for ny kondensator mellom rør og chip.

Spørsmål: Hvilken spenning bør C20 og C21 som minimum ha?
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ingen som kunne svare på det...
Well, slik gikk det:
Loddet på 0,1 uF MKP over alle elektrolytter
C21 er nå 3,3 uF med 0,1uF bypass
C20 er 3,3 uF (2,2 +1+0,1). De på 2,2 er flyttet over fra opprinnelig C21.
C14 er 100 uF.
Elektrolyttene på 10 000uF var det meningen å doble, men jeg lot det være pga begrenset (klundrete) tilkomst.
Var det verdt å modde denne?
Ja og en halv: Lyden ble mer kompakt, mer polert.
Print layout gir ikke rom for å sette inn volumiøse sølvkondiser etc.
Største endring oppleves ved å skifte rør. På eksemplar nr 2 nøyer jeg meg med å skifte C14 og rør.
De andre kondisene kan stå i fred, akkurat som JanE nevnte ovenfor.
Dette er uansett er forsterker som gir spilleglede på lettdrevne systemer som f.eks mineTroels C17-mk IV.
Jeg har tro på at 2 stk monobrett a 4 x 3886 + en rørbuffer fra eBay er en farbar vei til godlyd og muskler selv om det er provoserende rimelig.....
3886-1.jpg

Original:
Dun_Mei_3b.JPG
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Krise!
Vi kjøpte inn flere av denne (Dun Mei LM3886/6n11) med hensikt å benytte den i et aktivt oppsett (ventilert apekiste med 2 x Seas 8 alu, 2 x 5" B&W + BG-3)
Filter/preamp er Reckhorns nyeste kreasjon DSP-6.
Når 1 kinamann spiller (f.eks diskant) går alt bra . Når kinamann 2 kobles til som mellomtone begynner begge å hyle verre enn de med aversjon mot rusbrus og cheddar-ost. Med klasse D eller AB i diskant eller mellomtoneposisjon er alt tyst og spiller flott.
Hva skjer? Hvorfor? Hva kan gjøres?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.265
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Begge katodene har felles gren (+) ut fra likeretterbro. Grenen er avkoblet med (100+0,1)uF
Det er også en kondis på 330uF mellom (+) og (-) ut fra broen, minus går til jord.
 
Topp Bunn